Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2004, 15:23
oOAnGeLOo
oOAnGeLOo is offline
heej allemaal!

Ik moet dit jaar gaan kiezen voor een profiel.. Ik zelf wil graag natuur&gezondheid gaan doen, omdat ik later iets van arts wil worden, maar nou het probleem:
Bij ons op school worden vakkenadviezen gegeven. (positief wil zeggen dat je het aankan en negatief dat je het dus niet aankan)
Alleen nou gaan mijn betadocenten mij waarschijnlijk een negatief vakkenadvies geven voor die betavakken.. (ik heb al wat rondgevraagd) en nu begin ik zelf ook wel een beetje te twijfelen of ik het wel aankan.. aan de andere kant wil het wel heel graag..

Maar nu mijn vraag: Wat zouden jullie in dit geval doen? En als jullie tegen de adviezen (als je die gehad hebt) in hebben gekozen, doe je dan nog steeds dat profiel (met goeie of slechte cijfers) of ben je ermee gestopt, omdat je het uiteindelijk toch niet aankon?

Ik hoop op reacties!
Oud 12-01-2004, 15:31
Verwijderd
Misschien kun je het er eens met je docenten over hebben? Of zij echt 100% zeker zijn dat je het niet kunt of dat ze misschien denken dat je met heel veel inzet en eventueel met bijles het wel zou kunnen.

En je bij jezelf afvragen of je het de moeite waard vindt om dat er allemaal voor over hebt ed. Een studie geneeskunde wordt denk ik ook vrij zwaar als je niet goed bent in betavakken.

Ik ben wel eens tegen de adviezen van docenten ingegaan...zo ben ik bv. havo gaan doen met twee vreemde talen (waarvan ik er één twee maanden achterliep door dat ik toen twee vakken omwisselde). Maar ik denk dat dat niet te vergelijken is met een een heel profiel dat gericht is op vakken waar je eigenlijk niet goed in bent...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 15:35
Balance
Balance is offline
Ik ken wel wat mensen die allemaal een negatief advies kregen voor wiskunde. Nou heb je wiskunde altijd, maar de docent raadde hen dus allemaal aan, om alleen wiskunde a1 te nemen. Een aantal leerlingen heeft toch a2 genomen en het gaat perfect.
Je moet alleen één ding zeker weten: wil je ervoor werken?
Wil je die 2 uur extra aan je huiswerk zitten, mocht het dat van je vergen?
Als je dat d'r niet voor over hebt moet je het vooral niet doen. Wil je het heel graag en ben je dus bereidt er hard voor te werken (en denk je dat je dat ook echt zult doen; je kent jezelf goed genoeg om dat eerlijk (!!) te kunnen inschatten)?
Oud 12-01-2004, 15:37
Verwijderd
'k denk dat je toch ook wel een beetje moet weten of je het kunt...soms kan je nog zo hard voor iets werken, als je het niet kunt, dan kun je het gewoon niet... En ik denk dat het ook wel een verschil is of het om één vak of om een heel profiel gaat...of niet?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 15:45
Goede Fee
Goede Fee is offline
Als je cijfers redelijk zijn zou ik gewoon proberen. Als je het zelf heel graag wilt en er inderdaad geen problemen mee hebt om er wat harder voor te werken...
Oud 12-01-2004, 15:52
foefighter
foefighter is offline
dit lijkt mij inderdaad een lastig probleem.
Als jij je uiterste best er voor doet en het lukt niet zou het ook erg lullig zijn. Maar in mijn klas hadden ook veel mensen een negatief advies gekregen en die hebben het wel gehaald (sommige ook weer niet). Verder denk ik dat als je het heel graag wilt dat je het moet doen want als je in een bepaald sector wil werken heb je deze vakken toch hard nodig.
Oud 12-01-2004, 17:01
Fatality
Fatality is offline
Als je denkt dat je het zelf kunt zal ik er zeker voor gaan.
Mij werd het ook volledig afgeraden, maar haal nu wel de hoogste cijfers. Maar het is voor ieder persoon natuurlijk verschillend.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 17:01
Go
Go is offline
Probeer het gewoon. Lukt het niet, dan stap je gewoon over naar een ander profiel. Misschien moet je dan wel wat inhalen, maar dat valt op dat moment nog wel mee.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 18:07
RomeoP
RomeoP is offline
Ik doe ook NG, en had voor na en sk positief advies, maar voor wiB negatief.

Naja, tot nu toe gaat het wel aardig, maar moet d'r wel wat voor doen nat.

Dus, als je het echt wilt enzo, moet je 't gewoon doen, en gewoon vragen aan die docenten wrom ze je een neg. advies geven..
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 18:19
Wave
Wave is offline
Ik wilde ook altijd arts worden.....neuroloog om precies te zijn maar scheikunde lukt gewoon abslouut niet......dus ben ik economie en maatschappij gaan doen en ga ik volgend jaar gezondheidswetenschappen studeren zodat ik toch nog de gezondheidszorg in kan.........achteraf baal ik alleen en had ike r graag een jaar langer over gedaan zodat ik toch arts kan worden....misschien dat ik een bijscholing ga doen......ik zie nog wel maar denk in ieder geval goed na......en kijk anders van te voren wat je met een ander pakket zou kunne doen later.... gezondheidswetenschappen is iets wat ik ook super vind, ik sta ook achter mijn keus maar dast ik het niet eens geprobeerd heb....knaagt toch aan me........succes
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 18:25
Verwijderd
Gewoon proberen en als het niet lukt dan kies je een ander profiel. Adviezen zijn goed en de leraar kan je wel inschatten maar je moet niet altijd naar ze luisteren. Als je echt arts wil worden dan moet je ervoor gaan en als je merkt dat het toch niet lukt dan weet je dat ook weer. Leraren zijn meestal erg of soms wel TE voorzichtig met hun adviezen. Je kunt ze ook eens vragen om een toelichting, misschien zit het advies ook tussen positief en negatief in.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 18:30
Verwijderd
Tja, dat is een lastig probleem. Je docenten zullen er wel kijk op hebben, maar ze kunnen er naast zitten. Zelf heb ik NG gekozen (overigens om dezelfde reden als jij) met positieve adviezen voor scheikunde en natuurkunde. Maar een negatief advies voor wisB1, alleen de docent zei tegen me dat ik het gewoon moest doen. Ik heb het dus gedaan en het gaat wel goed, wiskunde vind ik lastig maar het lukt me telkens wel net. Nou moet je je beseffen dat bijvoorbeeld scheikunde heel anders is dan in de 3e, kan je het nu niet goed, dan red je het waarschijnlijk ook niet in de bovenbouw, want daar gaat het niveau flink omhoog. Idem voor natuurkunde. Praat er eens over met je docenten die kunnen je eventueel wat tips geven of een advies, je moet je niet blindstaren op je ambitie om arts te worden, je moet ook kunnen accepteren als het niet lukt. Krijg je een negatief advies van al je docenten dan zou ik overwegen om naar iets anders uit te kijken, maar blijkt dat je docenten wel vertrouwen hebben gewoon proberen. Je moet de overstap van profiel zeker niet overschatten.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 18:37
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
als jij 3 jaar lang het er voor over hebt om je 100% voor school in te zetten....
dus elke middag en avond huiswerk en in de les op scherp zijn.... Dan kun je het aan omdat de wil er voor is
Anders niet....dan zul je het ook niet halen

Bij mij in de klas kreeg een jongen ook een negatief voor de natuur-profielen. Hij is gewoon N&G gaan doen en doet zo verschrikkelijk hard zijn best dat hij het net op het nippertje steeds haalt....

SUCCES!
Oud 12-01-2004, 18:40
Tourniquet-
Tourniquet- is offline
Ik doe N&G, en ik had voor geen 1 van mijn profielvakken echt positief gekregen. Het gaat ook niet echt goed eigenlijk nu. Ik sta alleen voor Sk nu voldoende. Maar toch, als je motivatie er echt is en je bereidt betn veel te werken, kan je het toch proberen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 18:40
Dolores
Dolores is offline
Het is belangrijk dat je het zelf echt graag wilt, en er dus veel voor over hebt. Want als dat niet het geval is, kan je beter geen n&g gaan doen denk k. Zelf had ik in de derde voor alle exacte vakken wel positief advies (behalve voor natuurkunde), maar zelf twijfelde ik wel enorm. Uiteindelijk ben ik toch maar wel n&g gaan doen, maar ben afgelopen jaar (4 havo) daardoor blijven zitten. (met 2 vijfen, 1 voor natuurkunde en 1 voor wiskunde) Dit jaar doe ik e&m en heb ik dus wis. a1 en 2 ipv wis. b1, en ik kan je zeggen dat het echt heel veel scheelt. Dat is bij mij in ieder geval, k heb dit jaar nog niet lager dan een 8 voor wiskunde gehaald, terwijl ik vorig jaar al blij was met een 5.. dus wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je echt heel zeker van je zaak moet zijn, en dat je er ook echt voor moet wíllen werken. Succes met je keuze
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 18:46
Verwijderd
Je zou het kunnen proberen, maar ik zou het je niet aanraden. Je docenten zijn natuurlijk ook niet helemaal gek en hebben denk ik best wel inzicht wat jij zou aankunnen. Maar als je het echt zou willen, zou je het kunnen doen. Dan moet je wel heel veel inzet hebben, anders lukt het echt niet.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 19:29
alpha
alpha is offline
betekend dat dat je die vakken niet mag nemen?
Ik zou me niet teveel laten beinvloeden door docenten, maar ook door wat je leuk vind.
Oud 12-01-2004, 21:37
oOAnGeLOo
oOAnGeLOo is offline
bedankt voor jullie reacties! ik ga eerst nog wel even rondvragen bij me docenten, ik heb gelukkig ook nog wel even de tijd dus.. bedankt!
Oud 12-01-2004, 22:12
BBEM
BBEM is offline
docenten gaven mij ook in een ver verleden een advies om vakken op c of d niveau te gaan doen. resultaat 4 vakken c en 3 d. Ik heb alles op D gedaan en alles met een 7 of hoger afgerond dus docenten hebben het lang niet altijd bij het juiste eind.
Oud 13-01-2004, 13:24
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wiskunde B1, scheikunde, natuurkunde en biologie zijn allemaal vakken die behoorlijk pittig zijn. Je moet dus goed nadenken of je dit kunt. Je moet toch voor zeker 3 van deze vakken slagen. Ik weet niet hoe dat bij jouw school is, maar bij ons hebben ze het vaak toch wel aan het rechte eind of dit vak iets voor jou is of niet.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 18:29
Strictly Aimee
Strictly Aimee is offline
Als jij denkt dat je het kunt, of perse wil, dan moet je het gewoon doen.

Ik wist niet welk profiel ik zou kiezen, en economie werd me afgeraden, maar natuurkunde en scheikunde ook. dus er bleef weinig voor me over...
Maar als jij het graag wil, dan moet je er gewoon voor kiezen. Misschien doe je er idd wel een jaartje langer over, maar dan heb je tenminste wel het profiel wat je graag wilt hebben, en waar je ook heel veel mee kunt
Oud 13-01-2004, 20:21
Verwijderd
Toen ik vorig jaar ook N&G wilde gaan doen, werd mij dat afgeraden. Ik stond voor Na, Sk, bi en wi wel voldoende maar het zou in de 4e allemaal anders zijn.
Ik had zo'n idee van: ges vind ik totaal niet leuk, economie was ik in de 2e niet goed in en voor N&G wil ik wel meer me best doen als het moeilijk wordt. Het leek me een leuk profiel, en wil later ook de zorg dus dat kwam goed uit. De school stond achter mijn besluit en ik mocht 4havo N&G gaan doen. Ik was er tenslotte van overtuigd dat ik het zou gaan halen, hoe moeilijk het ook werd. Alleen dat pakte vorig jaar anders uit, ik stond voor 3 van de 4 profiel vakken onvoldoende, en ben ook blijven zitten. Het viel me erg tegen, het was moeilijker dan ik verwacht was (wat bij jou anders kan zijn natuurlijk). Ik heb aan het einde van de 4e weer een gesprek gehad en gekozen voor E&M, wat me nu beter lukt. Het hoeft bij jou niet hetzelfde te gaan, maar de mensen die jou dit afraden zeggen dat niet voor niets. Het blijft tot slot wel je eigen keuze dus, succes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten