Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2003, 19:12
Verwijderd
Hoi,
Ik vroeg me af hoe jullie dat ervaren: Ben je minder tijd kwijt met school? En hoeveel tijd dan ongeveer minder of juist meer :/ ?
Dit is i.v.m. me nu eindelijk eens op willen geven voor vioolles, maar 'k weet niet of ik er wel tijd voor heb :/
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-12-2003, 19:19
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Dat mag ik wel hopen, twee jaar dit trek ik niet.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 19:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zit nu in 6V en bij ons is het echt rustiger dan 5V. Je gaat veel minder snel door de stof heen en je hoeft ook nog minder te doen. Het enige wat 6V bij ons wel heel druk maakt is het feit dat het bij ons een traditie is dan 6V een cabaret maakt voor op de grote avond en dat kost heel veel tijd en energie.
Oud 19-12-2003, 19:30
Verwijderd
Dat zou wel mooi zijn, echt extreem druk heb ik het niet in 5vwo (4vwo was drukker), maar je moet toch wel flink doorwerken.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 19:33
@Moon
@Moon is offline
Bij ons was het ongeveer even druk. We moesten in de beide klassen nog PO's maken en in de 6e kwam aan het begin van het schooljaar nog je profielwerkstuk ook nog eens bij. Als je die niet een 1x goed had gedaan kon je dat mooi fijn weer opnieuw gaan maken. Ik heb bij andere mensen gezien dat daar toch best wel wat tijd was in gaan zitten. (zelf hoefde ik alleen maar spellingsfouten te verbeteren )Maar in de zesde heb je vlak voor het examen nog wel een paar weken vrij Dat verschilt eigenlijk ook wel per school.....wij hadden 3 weken vrij en daarvoor hadden we nog zo'n 2 weken facultatieve lessen. Bij andere scholen komt het ook nog wel eens voor dat ze maar 1 week vrij kregen voor het examen. Nu ik zo terug kijk was de 5e en 6e voor mij ongeveer even druk.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 19:34
~sweetgirl~
~sweetgirl~ is offline
Je moet wel minder handelingsdelen en verslagen inleveren enzo maar ik ben ook best veel tijd kwijt voor m'n leesdossier van nederlands en m'n pws. Verder moet ik nu veel meer leren. In de 4e en 5e kon ik voor de toetsweek makkelijk een weekendje van tevoren beginnen met leren en dan haalde ik nog ruime voldoendes maar dat gaat nu echt niet meer.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 19:40
Verwijderd
ik vind het in 6v een stuk rustiger dan in 5v. Minder vakken en na de eerste helft van het schooljaar valt er van elk vak een uur weg, dus het wordt nog rustiger.

Helaas moet ik nog wel veel boeken lezen, dat heb ik de voorgaande jaren nog weinig gedaan
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 19:54
Verwijderd
In verhouding met 5V was 6V echt een eitje voor mij, maar dat was onder het oude systeem, het kan dus best zijn dat het tegenwoordig andersom is.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 20:23
Ieke
Ieke is offline
Bij ons was het juist andersom. In de 6e heb ik regelmatig hele avonden nog zitten werken terwijl ik dat in de 5e niet had. Maar ik moet wel zeggen dat onze school een slechte planning had en er ineens nog veel moest gebeuren.
Oud 19-12-2003, 20:42
battlestar
battlestar is offline
minder druk maar wel meer stress, ik ben niet zo goed in plannen.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 21:07
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik doe dit jaar echt 4x meer dan in 5Vwo :/

Maar dat zal wel aan mij liggen en niet aan de hoeveelheid stof
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 21:18
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
als k t zie bij mijn vriendinnen, vergeleken met mij in 5 havo, hebben zij het echt een stuk lichter.

sowieso hebben ze minder toetsen dan in de 5e en dat geeft al een behoorlijke verlichting.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 21:25
desiree1986
desiree1986 is offline
Citaat:
@Moon schreef op 19-12-2003 @ 20:33:
Maar in de zesde heb je vlak voor het examen nog wel een paar weken vrij Dat verschilt eigenlijk ook wel per school.....wij hadden 3 weken vrij en daarvoor hadden we nog zo'n 2 weken facultatieve lessen. Bij andere scholen komt het ook nog wel eens voor dat ze maar 1 week vrij kregen voor het examen. Nu ik zo terug kijk was de 5e en 6e voor mij ongeveer even druk.
Drie weken vrij?? Eén week vrij??
Wij hebben meivakantie daarna nog lessen, 12 mei kolderdag (=slotdag), daarna die maandag/dinsdag facultatief les en that's it.. Het examen begint..
Oud 19-12-2003, 23:49
lucy48
lucy48 is offline
De zesde klas is echt cool, weinig uurtjes, weinig nieuwe stof, gewoon een beetje door blijven werken en examens oefenen, dan valt het allemaal hartstikke mee. Ik denk dat doordat je denkt dat het in de zesde heel moeilijk is en je je op het ergste voorbereidt, het uiteidelijk wel meevalt.
Ik vond het in ieder geval een erg leuk jaar en achteraf gezien een stuk simpeler dan de vijfde, ik denk ook doordat je minder werkstukken hoeft te maken, behalve dan profielwerkstuk en literatuurdossier, maar dat is wel leuk

Laatst gewijzigd op 20-12-2003 om 09:40.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 08:09
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
desiree1986 schreef op 19-12-2003 @ 22:25:
Wij hebben meivakantie daarna nog lessen, 12 mei kolderdag (=slotdag), daarna die maandag/dinsdag facultatief les en that's it.. Het examen begint..
Jezus, ik was in maart al vrij! Kheb minstens 1,5 maand geen les gehad

Maar 4 havo vond ik veeeeeeeel zwaarder dan 5 havo. Maar dat zal ook wel van je school afhangen.
Oud 20-12-2003, 10:38
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
desiree1986 schreef op 19-12-2003 @ 22:25:
Mijn laatste lesdag is op 29 april geloof ik. Daarna zijn er facultatieve lessen.

Ik merk eigenlijk niet echt veel verschil met 5 vwo. Ik besteed nu wel meer tijd aan huiswerk, maar dat komt meer doordat ik vorig jaar niet echt veel heb gedaan Maar écht druk heb ik het nog steeds niet.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 12:16
Balance
Balance is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef op 20-12-2003 @ 11:38:
Mijn laatste lesdag is op 29 april geloof ik. Daarna zijn er facultatieve lessen.
Mijne 24 april Dan 2 weken meivakantie en daarna facultatieve lessen. 24 mei is m'n eerste examen.

Ik heb het aan het begin van dit jaar wel druk gehad. 5 boekverslagen in 5 weken, veel handelingsdelen enz. Dat werd dus ff op één hoop gegooid. Maar daarna werd het juist extreem rustig. We zijn inmiddels met examenstoffen begonnen en dat is echt simpel. Lekker rustig aan, weinig huiswerk. Alleen het PWS en de handelingsdelen zijn soms nog ff wat werk, maar verder stelt het echt niks voor.
Bovendien heb je ook maar weinig vakken (ik 8) omdat je al veel hebt afgesloten. Dus ook nog eens een lekker rooster
Oud 20-12-2003, 22:11
Freestyler*
Freestyler* is offline
Net zo druk denk ik wel, als het inet drukker is
Nog vele po's te gaan. Dan nog de reguliere tentamenweken. Nog net zoveel lesuren als in de 5e met veel te behandelen stof in die lesuren. En tenslotte nog dat profielwerkstuk.
Oud 21-12-2003, 00:48
Balance
Balance is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 20-12-2003 @ 23:11:
Net zo druk denk ik wel, als het inet drukker is
Nog vele po's te gaan. Dan nog de reguliere tentamenweken. Nog net zoveel lesuren als in de 5e met veel te behandelen stof in die lesuren. En tenslotte nog dat profielwerkstuk.
hoezo nog evenveel lesuren?
je hebt toch veel minder vakken? Of compenseren ze dat bij jullie ofzo?
En wij hebben geen po's in de 6e. Die plannen ze allemaal in de 4e en 5e.
Oud 21-12-2003, 10:12
Apomes
Apomes is offline
het 6de is voor ons veel drukker.

De leerstof is minder en beetje gemakkelijker dan in het 5de dat wel. Maar in het 6de krijgen wij enorm veel werkjes! Het grootste werk is ongetwijfeld de GIP (thesis) dat ongeveer zal bestaan uit 200 blz, dat kost echt bloed zweet en tranen.
en dan heb je nog van die kleiner werkjes gelijk voor geschiedenis, economie, aarderijkskunde.
Oud 21-12-2003, 10:26
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Apomes schreef op 21-12-2003 @ 11:12:
GIP (thesis)
Wat is dat?
Oud 21-12-2003, 10:49
Verwijderd
Kan het nog drukker dan 4v?
Het schijnt op de meeste scholen trouwens zo te zijn dat 6v minder drukker is dan 5v. Dat hoop ik dan maar. Verder hangt het denk ik heel erg van je studiegewoonten enz. af.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 12:35
Verwijderd
Er werd altijd gezegd bij ons dat als je 5 VWO gehad had, je zo ging slagen, omdat je in 6 VWO bijna niks meer hoefde te doen, behalve je examens halen.
Maar een paar maanden onderweg is eigenlijk niemand het daar mee eens. We worden echt helemaal gek gemaakt met allemaal PO's en het aantal SE's is nauwelijks lager dan in de 5de. Omdat alles afgerond moet worden, heb je veel minder tijd.
Ik vind de 6de dus eigenlijk zwaarder, omdat ik straks ook nog een examen moet gaan maken. Eigenlijk is het gewoon slecht verdeeld: in de 4de had je het niet zo heel druk, in de 5de ineens wel en in de 6de zegt zelfs iedere leraar dat je tijd tekort gaat komen. Lang leve de Tweede Fase...
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 13:31
Freestyler*
Freestyler* is offline
minder lesuren, toch niet echt geloof ik.
Even nadenken/uitrekenen, zo'n 1140 minuten per week echte les
misschien is het niet oz heel veel, maar al die tussenuren maken het wel lange dagen
Oud 21-12-2003, 14:56
Verwijderd
Citaat:
ImeZ schreef op 21-12-2003 @ 14:31:
minder lesuren, toch niet echt geloof ik.
Even nadenken/uitrekenen, zo'n 1140 minuten per week echte les
misschien is het niet oz heel veel, maar al die tussenuren maken het wel lange dagen
in dat geval zou ik van 35 lessen nu naar 25 lessen gaan oid
Maar hier kan ik het natuurlijk niet mee vergelijken

Bedankt iedereen iig alvast voor de antwoorden!
Ik zal naar de vakantie iig ook maar eens wat 6e klassers vragen op mijn school want 't verschilt toch behoorlijk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten