Advertentie | |
|
![]() |
|
BaCO3, ZnO, MgO, CaCO3
Dit zijn idd alle vier in water onoplosbare witte vaste stoffen. Als je er een zuur bij gooit krijg je bij BaCO3 en CaCO3 gasontwikkeling van CO2. Dus aan het feit of dit niet of wel gebeurd kan je zowiezo al twee stoffen wegstrepen. Nou oke je hebt je onbekende zout in oplossing gebracht mbv een zuur. Laten we zeggen zoutzuur. Als je bij de verkregen oplossing wat zwavelzuur of een sulfaat bij gooit krijg je bij Ba2+ een neerslag van bariumsulfaat. Ik geloof dat ZnSO4, MgSO4 en CaSO4 alleen oplosbaar zijn in water, alleen CaSO4 weet ik niet zeker. Nja en dan moet je ook nog even naar karakteristiek reacties van Mg, Zn en Ca kijken.. Maarja afhankelijk van de gasontwikkeling is het dus een keuze tussen twee stoffen dus da's al makkelijekr. |
![]() |
|
volgens mij is het hierboven ook al genoemd, maar goed:
1. alles oplossen in een zuur (bijv HCl): als er gasontwikkeling ontstaat, is het óf BaCO3 óf CaCO3. geen gasontwikkeling: ZnO of MgO (gas = CO2) Bij WEL gasontwikkeling: Vervolgens doe je er een stof bij, dat wel met Ca2+ oplost en niet met Ba2+ (of andersom). aan de hand van wel of niet een neerslag kun je dan bepalen wat het stofje is. Bij GEEN gasontwikkeling: doe er een stof bij dat wel met Zn2+ oplost, maar niet met Mg+ of andersom. aan de hand van wel of niet een neerslag kun je dan bepalen wat het stofje is.
||
Citaat:
|
![]() |
hallo b..b,
1. Nog een opmerking over de scheiding in de groepen carbonaat/oxide: bedenk dat de oxiden soms ook wat carbonaat bevatten door reactie me CO2 uit lucht. Maar de gasontwikkeling is veel minder. 2. Een mooie manier om CaCO3/BaCO3 te onderscheiden is de vlamreactie: http://www.webelements.com/webelemen...arium/key.html 3. Uit de oude chemiedoos.... Het aantonen van Zn^2+ Voeg weinig NaOH-opl. toe => neerslag Zn(OH)2 Voeg meer toe => Neerslag lost op! Zn(OH)4^2- Onderscheid met MgO! |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[SK] Proefje rubber _1234 | 3 | 02-10-2012 10:34 | |
hulp nodig bij scheikundige proefjes thuis! megas | 4 | 06-12-2004 23:11 | |
scheikunde proef Rolomaster | 3 | 24-11-2003 19:10 | |
Scheikunde Proef!? Rolomaster | 1 | 24-11-2003 15:46 | |
[Po scheikunde] analyse van as Trebbor | 0 | 22-09-2002 14:25 | |
gaat bij jullie ook altijd alles mis bij een Sckeikunde Proefje? Reageerbuis | 8 | 05-03-2001 20:19 |