Advertentie | |
|
![]() |
|||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus eigenlijk is niets van materie vergankelijk, we vallen uit elkaar, maar eigenlijk keren we terug naar wat we waren, toch? ALs je het zo bekijkt is alles bestendig ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() De 4 edele waarheden: Leven is lijden. Lijden wordt veroorzaakt door verlangen en begeerte. Het verlangen moet overwonnen worden. De manier om het verlangen te overwinnen is het achtvoudig pad. (Als je het achtvoudig pad wil weten, vraag het maar hé, ik heb het moeten leren op school voor godsdienst ![]() |
![]() |
|
Ook genieten is lijden. Genieten berust er immers op dat wij bepaalde dingen waarde toekennen, die geen waarde kunnen hebben. Immers, zij zijn vergankelijk, en geen van de dingen is zo nuttig dat wij er terloops nut uit kunnen halen. Genieten is ook begeren en daarom ook lijden. Genieten is bedrog.
Lovetear; je beweert dat wie stopt met zoeken niets vindt. Precies. Hij vindt het "niets". Dat is de verlossing. Precies zo is het zoals je zegt omdat hij stopt met zoeken vindt hij "niets" en daarmee víndt hij. Wie stopt met zoeken kan geen eenzaamheid voelen begeert niet meer lijdt niet meer want hij zoekt niets verlangt niets omdat hij volledig uitgeblust ís Te midden van alle dingen die vergankelijk zijn en onderworpen aan de tijd zijn ook wíj de illusie van het zelf, het subject Als alles vergankelijk is, zijn ook wij dat daarom kan niets ons ten goede komen waarom dan verlossing van het lijden als wij toch niets zijn en niets ons ten goede komt? Juist op dat moment dat zo is dat wij in het diepste van ons wezen weten dat wij niet zijn en dat er noch een subject noch iets wat lijdt is dat er noch iets iemand ten goede kan komen noch niet zijn wij verlost en verzinken wij in leegte |
![]() |
||
Citaat:
Het niets zie ik niet als verlossing, integendeel. Voor dat niets geef je alles op. Wat krijg je dan? Niets. Maar wat moet je daar nou mee? Zeg je omdat de zoektocht naar iets onvergankelijks zinloos is, de hele zoektocht zinloos is, en daarom het meest zinvolle is om niet te zoeken, zo begrijp ik het goed toch?
|
![]() |
Ellende in ons leven wordt niet bepaald door de gebeurtenis, maar hoe wij tegen deze gebeurtenis aankijken. Het grootste deel van het menselijk lijden bestaat uit door onszelf opgeroepen weerstand tegen de omstandigheden die zich hebben voorgedaan. Het zijn nooit de omstandigheden zelf die ons gemoed raken, maar alleen onze instelling ten opzichte van de omstandigheden.
De manier om de pijn te verzachten, die je met aardse ervaringen en gebeurtenissen associeert - zowel die van jou als die van anderen - is de wijze aanpassen waarop je deze aanschouwt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Je kunt natuurlijk wel dingen doen waar veel mensen van genieten zonder daar van te genieten. Bijvoorbeeld als je bij iemand anders thuis een bepaalde maaltijd voorgeschoteld krijgt, kun je daar best van eten, zonder de maaltijd te begeren. In feite "eet" je het dan gewoon, zonder verdere waarde. Maar ik denk dat ergens van genieten zelf wel altijd een bepaalde waarde met zich meebrengt. Als je iets waardeert, dan doe je dat meestal omdat het iets voor je kan betekenen, en dan zul je dus daarna meer verlangen... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Er bestaat ook een verlangen waarbij geen lijden is...dat is het verlangen waar geen ego aan te pas komt. |
![]() |
||
Citaat:
hmm verlangen, ik weet niet of dat wel het goede woord is voor dingen waar geen ego aan te pas komt...misschien is het meer...het vinden van je natuur, het leven volgens je diepste natuur? het ego loslaten en daarmee ook de begeerte en op die manier liefdevol zijn, dat het geen verlangen is maar meer een levenswijze? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
sorry, maar ik ben het niet met je eens, negrotiator.
"Wie stopt met zoeken kan geen eenzaamheid voelen begeert niet meer lijdt niet meer want hij zoekt niets verlangt niets omdat hij volledig uitgeblust ís Te midden van alle dingen die vergankelijk zijn en onderworpen aan de tijd zijn ook wíj de illusie van het zelf, het subject" Dat ik zoek, soms eenzaam ben, lijd, maar soms ook vind, begeer, verlang en geniet, maakt mij tot wie ik ben - maakt mij mens. Als je daarmee stopt lijdt je misschien niet meer, maar mis je ook een heleboel. En verlangen... waarom zou verlangen lijden zijn? Het verlangen om iemand de eerste keer te zoenen laat je voelen dat je leeft, en inderdaad, als je dan een keer gezoend hebt, wil je meer... maar daar lijdt je niet onder! Dat is alleen maar leuk. Het wordt pas vervelend als die ander niet wil. Met andere woorden: verlangen wordt pas lijden als het object van je verlangen onbereikbaar is. Maar dan... dat hoort bij het leven. Het goede bestaat bij de gratie van het slechte, en geluk bij de gratie van het lijden. Je kunt alles wel uitschakelen, maar naar mijn idee leef je dan niet meer... Natuurlijk kun je je afsluiten van alles wat je mogelijkerwijs ongelukkig zou kunnen maken, maar de vraag is of je dan nog een menswaardig bestaan lijdt. En dan... natuurlijk is uiteindelijk het leven en alles wat zich daarin afspeelt zinloos omdat het vergaat. Maar ik denk dat je 'nut' of 'zin' als iets relatiefs moet zien. HIer en nu een goed boek lezen of een goede opleiding volgen is voor mij zinvol, niet omdat iemand daar ooit nog wat aan zou kunnen hebben, maar omdat ik het zinvol vindt, en omdat ik er wat aan heb omdat ik er op een andere manier van naar het leven ga kijken. Zin is relatief en of dingen nuttig zijn bepaal je zelf. Dus misschien heb je wel gelijk en heeft objectief gezien niets zin... maar als mens kun je nooit objectief zijn, omdat je zelf leeft en zelf zoekt naar zinvolle dingen. Als ik je verkeerd begrijp - en dat is heel goed mogelijk - hoor ik het graag... ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Ken begeerte als oorzaak van lijden.. Verwijderd | 51 | 29-09-2004 20:52 | |
Psychologie |
iemand anders lijd door mijn verdriet... light smiley | 15 | 24-06-2004 22:52 | |
niet meer lijden... ranonkel | 100 | 12-05-2004 22:07 | |
verzet betekent lijden ranonkel | 20 | 03-07-2003 20:41 | |
Verhalen & Gedichten |
Eeuwig lijden Edwin uit Kaasstad | 2 | 28-01-2002 19:38 | |
Flora & Fauna |
Je beestje pijn laten lijden, of hem rust gunnen? rodina | 17 | 27-01-2002 20:06 |