Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2004, 17:04
Daevrem
Daevrem is offline
De westerse pianomuziek is toch wel een van de weinige hoogtepunten van de westerse cultuur, misschien wel de enige, dus toch wel een topic waard lijkt me.

Mijn favorite stukken:

Scriabin - Sonata No.7
Scriabin - Sonata No.10
Liszt - Sonata in B minor
Liszt - Concerto in Eb minor
Liszt - Feux Follets (Études d'exécution transcendante No.5, en de andere 11 eigenlijk ook wel)
Godowsky-Chopin Etudes - No. 22(Op. 10 No.12), No. 38(Op. 25 No. 6) en No. 42(Op. 25 No. 10) (dit zijn muzikale Chopin etudes op steroids)
Alkan - Symphony For Solo Piano (eigenlijk heel Opus 39)
Alkan - Grande Sonate "Les Quatre Ages"
J.S. Bach - Goldberg Variations

Beste uitvoerders: Marc-Andre Hamelin en Sviatoslav Richter.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2004, 18:10
MikeyMo
MikeyMo is offline
Ook als ik er wel van zou houden zou ik nog niet duidelijk uit je titels kunnen komen
Oud 20-03-2004, 18:16
Carn
Carn is offline
heeft niks met pianomuziek te maken maar is wel virtuoos en onmuzikaal als de neten:

Oud 20-03-2004, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 20-03-2004 @ 18:04:
De westerse pianomuziek is toch wel een van de weinige hoogtepunten van de westerse cultuur, misschien wel de enige, dus toch wel een topic waard lijkt me.
Nou nou nou, niet zo laagdunkend over de westerse cultuur.

Wat pianomuziek betreft ben ik eigenlijk alleen nog maar bekend met het werk van Tilo Wolff. En dat vind ik prachtig. Vast niet intellectueel en/of virtuoos, maar domweg prachtig.

Laatst gewijzigd op 20-03-2004 om 18:36.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 18:54
Verwijderd
Ik ben niet zo bekend met klassiek, maar ik heb hier een box liggen van Glen Gould die stukken van Bach uitvoert, w.o. ook veel snelle stukken.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 18:57
Verwijderd
Beethoven - Piano concerto 1. <3
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 19:06
Daevrem
Daevrem is offline
Ik ga niet zeggen wat niet virtuoos of intellectueel genoeg is, dat is niet echt belangrijk. Als het mooi is dan werkt het.

Die titels, tja, dat is echt wennen. Het is op het eerste moment nogal chaotisch. Stukken zijn een bepaalde vorm, krijgen soms namen, later of door de componist zelf en dan heb je ook nog eens opusnummers en normale nummers. En dan nog katalogusnummers zoals K bij Mozart en BWV bij Bach. Ik kan het ook niet helpen.

Glenn Gould heeft naar mijn mening de beste uitvoering van de Goldberg Variaties en dan vooral z'n tweede opname(1981?).
Reageren

Regels voor berichten