Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2003, 21:32
grandmommy
grandmommy is offline
ik heb een ongelofelijk probleem! onze pony, de we al ong. vier jaar hebben, staat bij ons in de achtertuin. alleen is de gemeente van plan om binnen nu en anderhalf jaar huizen te gaan bouwen... juist, en daar hebben ze ook onze achtertuin voor nodig. ze nemen alle achtertuinen uit de hele straat in 'beslag' wat tot gevolg heeft dat niet alleen wij en nog een gezin met paarden een groot probleem hebben, maar ook de manege in het dorp, aangezien die op het gewenste stuk ligt. ik moet dus hoogst waarschijnlijk een ander onderkomen voor mijn pony zien te vinden, want verkopen is voor mij en mijn ouders geen optie. nu ben ik dus een beetje aan het rondkijken, maar ik weet eigenluijk niet hoe duur stalling op een manege kost, en waar je op moet letten, aangezien ze al die tijd bij ons thuis staat. kunnen jullie me helpen?
Oud 06-12-2003, 22:04
neeltje
neeltje is offline
Kost veel geld, als je bijvoorbeeld op een manege gaat staan met binnenbak enzo en waar ze uitmesten en voeren. Maar je kan natuurlijk ook een stalletje zoeken waar je zelf moet voeren en voer kopen, en per stro baal moet betalen, geen binnenbak hebt en zelf moet uitmesten en zelf voor alles verder moet zorgen. Die zijn vaak goedkoper.
Ook ligt het eraan waar je woont, een stal bij een manege in de stad is veel duurder dan een stal bij een manege op het platteland.
Het is elke maand weer een hoop geld.
Oud 06-12-2003, 22:08
grandmommy
grandmommy is offline
tsja, nu betalen we ongeveer 50 euro in de maand. moet ik rekenen op obngeveer 400 euro? ik denk dat ik dan een heel ruime schatting maak?

(nou nog zien hoe ik aan dat geld denk te komen)
Oud 06-12-2003, 22:58
MUTS123
MUTS123 is offline
Ik weet niet waar je woont...maar zet anders een advertentie bij de supermarkt oid of in een ruiterblad dat je een stuk land + stal zoekt bij een particulier? Volgens mij kom je dan vrij goedkoop uit!
Oud 07-12-2003, 02:34
Nietmachine
Nietmachine is offline
Ligt helemaal aan de omgeving he.. Stalling vinden in de randstad is naturlijk veel duurder dan ergens in gelderland.
Oud 07-12-2003, 13:45
grandmommy
grandmommy is offline
nouja, ik woon gelukkig op het platteland, maar aangezien ik natuurlijk ook naar school moet, moet ik wel stalling hebben waar ze gevoerd wordt. maar ik hoopte meer dat ik gerichte prijzen zou krijgen van mensen die hun dier op een stalling hebben staan, want dat het in de randstad duurder is dan op het platteland, kan ik natuurlijk op mijn klompen aanvoelen.
Oud 07-12-2003, 13:49
miro
miro is offline
Citaat:
Nietmachine schreef op 07-12-2003 @ 03:34:
Ligt helemaal aan de omgeving he.. Stalling vinden in de randstad is naturlijk veel duurder dan ergens in gelderland.
idd..

Ik geloof dat wij iets van 200 euro betaalde. Daarmee had je wel voer, hooi, weidegang, solarium, douche met warm water, bakruimte (met buitenbak) een loopmolen. Kortom je mocht gewoon overal gebruik van maken. Bovendien lag t in n bosrijke omgeving en ook lieten ze je paard los als je even geen tijd had ofzo.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 13:52
grandmommy
grandmommy is offline
hmmm, da's heel erg luxe, met een mooie stal en gelegenheid tot rijden ben ik ook tevreden... nouja, bedankt in ieder geval! zo heb ik een beetje een richtlijn, en nu maar hopen dat ik ergens een goede stalling voor d'r vind!
Oud 07-12-2003, 14:30
duifeltje
duifeltje is offline
O.M.G.!!, wat een ******streek van de gemeente!!
maargoed, ik denk dat het wel duur is maar misschien dat het goedkoper mag als je heeel lief kijkt en je verhaal vertelt .
Dat jij nu heel veel geld moet betalen omdat de gemeente huizen wil bouwen vind ik echt belachelijk.
Oud 07-12-2003, 14:38
neeltje
neeltje is offline
ik denk dat je rond 300 euro moet denken.
Zelf voeren enzo en stro betalen enz. rond 200.
Ik zou niet zo snel op een manege gaan staan, omdat je vaak gerichte tijden moet rijden enzovoort, dat vond ik erg lastig. Ook heb je van die kinderen die je pony vanalles gaan voeren en erbij in de stal gaan. Ik heb mijn pony bij een hengstenhouderij gezet met fjorden en friezen, met binnenbak enz. erbij, erg handig, en je mag altijd komen rijden.
Oud 07-12-2003, 15:35
grandmommy
grandmommy is offline
hmmm, dat is een goed punt dat je daar maakt met die maneges, inderdaad, die kinderen hebben nogal de neiging om er vanalles inte proppen, en op de manege waar ik nu rijd (die dus ook weg moet) is al eens een pony overleden door een acute koliek door al die troep. een ander soort stalling is dus denk ik ook wel beter.
ik hoop maar dat er veel bezwaar komt tegen het bouwen (we hebben al een actiecomite opgericht) want ik wil echt nooit of te nimmer mijn beessie aan zoiets stoms kwijt!
Oud 07-12-2003, 17:08
AngelLena
AngelLena is offline
Bij een zeg maar goede stal, all in, betaal je in de randstad zo'n 800 tot 1000 euro in de maand, op het platteland zo'n 300 tot 500.

In principe als je je paard alleen recreatief gebruikt en niet voor wedstrijden oid kan je het best een locale boer opzoeken die al een paar paarden heeft en nog plek heeft voor 1 extra. Ben je het goedkoopste uit.
Oud 07-12-2003, 18:47
Marengo
Marengo is offline
dat ligt totaal aan demanege. Ik betaal 220 € per maand voor 1 paard en daarbij is eten, uitmesten en stalling inbegrepen. het paard staat ook de hele dag in een paddock buiten maar asl het regent komt hij binnen. Maar je hebt kalere maneges waarbij je minder betaalt maar dan moet je bijv. zelf uitmesten. Vraag naar verschillende maneges of bekijk de sites. daar staat het vaak op. veel geluk
Oud 07-12-2003, 20:04
neeltje
neeltje is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 07-12-2003 @ 18:08:
Bij een zeg maar goede stal, all in, betaal je in de randstad zo'n 800 tot 1000 euro in de maand, op het platteland zo'n 300 tot 500.

In principe als je je paard alleen recreatief gebruikt en niet voor wedstrijden oid kan je het best een locale boer opzoeken die al een paar paarden heeft en nog plek heeft voor 1 extra. Ben je het goedkoopste uit.
What the fuck! 800 euro, tot 1000 euro!! Daar kan je 4 studentenkamers van huren, of een heel huis, of je lening per maand mee af betalen...... Dat zou ik en mijn ouders er niet voorover hebben, kinderen die hun pony of paard daar neer mogen zetten zijn echt ontzettend verwend, en ik ben al verwend!!
Oud 07-12-2003, 20:19
grandmommy
grandmommy is offline
goh, ik heb eens gevraagd wat wij nou eigenlijk kwijt zijn aan voer en huur van het weitje en elektriciteit enzo... we komen nog niet eens op 50 euro per maand! ik hoop echt van harte dat wij ons beest gewoon thuis kunnen houden, want ik weet niet of plus minus 250 euro per maand wel op is te brengen voor ons...
Oud 07-12-2003, 23:07
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 07-12-2003 @ 21:19:
goh, ik heb eens gevraagd wat wij nou eigenlijk kwijt zijn aan voer en huur van het weitje en elektriciteit enzo... we komen nog niet eens op 50 euro per maand! ik hoop echt van harte dat wij ons beest gewoon thuis kunnen houden, want ik weet niet of plus minus 250 euro per maand wel op is te brengen voor ons...
Bij mij was het op een gegeven moment niet meer op te brengen. Voer en weides is idd geen kostenpost, maar bij maneges komen er een aantal dingen bij: gebruik van de faciliteiten, personeelskosten, onderhoud etc etc. Dat wordt bij elkaar opgeteld, dan nog 100 euro er bovenop gedaan zodat ze er iets aan over houden en voila, daar heb je je kostenplaatje. Ik betaalde in principe 300 per maand, maar omdat ik vaak meehielp in en om de stallen en vaste inval trainster was (zowel mensen als paarden) naast de werkzaamheden die ik op een andere stal had als trainster (ook zowel mensen als paarden) mocht ik iets goedkoper stallen.

Hoe meer faciliteiten en personeel, hoe meer kosten. Bij een 2/3 sterren manege buiten de randstad is het nog aardig te doen. Dat zijn ook leuke maneges die goede zorgen hebben over je dier. Kom je bij de 4/5 sterren maneges terecht of maneges binnen de randstad, dan krijg je van die kakkerzooi... Ziet er allemaal goed verzorgd uit, is zelfs bijna hygienisch en steriel, vele faciliteiten, maar je betaald er grof geld voor. De randstad vraagt zoveel omdat het pand waar zij zitten ook 5 maal zo dur is als buiten de randstad.
Oud 08-12-2003, 16:48
grandmommy
grandmommy is offline
nou, dat stallen bij een manege geef ik maar op dan. maar hebben jullie misschien ervaring met het stallen bij bijvoorbeeld een boer of iemand met een weitje? moet je daar ook zoveel voor betalen, en wat moet je er allemaal zelf doen?
Oud 08-12-2003, 17:05
MUTS123
MUTS123 is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 08-12-2003 @ 17:48:
nou, dat stallen bij een manege geef ik maar op dan. maar hebben jullie misschien ervaring met het stallen bij bijvoorbeeld een boer of iemand met een weitje? moet je daar ook zoveel voor betalen, en wat moet je er allemaal zelf doen?
Ik heb een vriendin met 3 pony's, en die mocht haar beessies op een enorm stuk land zetten voor 100 euro per maand. Wel tussen de koeien! In de winter huurde ze een stuk land voor zichzelf met een stal en een buitenbak (die stelde niet ontzettend veel voor, en er was ook geen verlichting of water), voor 250 p/m.
Oud 08-12-2003, 17:14
grandmommy
grandmommy is offline
hmmm misschien is dat wel iets, bij koeien... kan ze eten en drinken en heeft ze nog gezelschap ook.
Oud 08-12-2003, 17:20
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 07-12-2003 @ 16:35:
hmmm, dat is een goed punt dat je daar maakt met die maneges, inderdaad, die kinderen hebben nogal de neiging om er vanalles inte proppen, en op de manege waar ik nu rijd (die dus ook weg moet) is al eens een pony overleden door een acute koliek door al die troep. een ander soort stalling is dus denk ik ook wel beter.
ik hoop maar dat er veel bezwaar komt tegen het bouwen (we hebben al een actiecomite opgericht) want ik wil echt nooit of te nimmer mijn beessie aan zoiets stoms kwijt!
waar kan ik m'n handtekening zetten?...........
Oud 08-12-2003, 17:29
grandmommy
grandmommy is offline
haha, als ze echt weg moet hou ik jou in gedachten!
Oud 08-12-2003, 22:45
AngelLena
AngelLena is offline
Bij particulieren kan je het vaak zo goedkoop maken als je zelf wilt. Je kan kiezen om alle verzorging zelf te doen en alleen te betalen voor landhuur, stalhuur en gebruik van de bak (dan zit je op zo'n 50 tot 100 euro per maand exclusief voer natuurlijk, die moet je dan ook zelf kopen)

Maar je kan doorgaan tot all-in en dan kom je rond de 150/200 euro per maand uit. Is maar net wat je wilt.
Oud 09-12-2003, 12:33
Roxy
Roxy is offline
Kan alleen praten over onze manege, die hebben een paar pension stallen die ze ook eigenlijk alleen verhuren aan mensen die ze al via de manege oid kennen.. Maar dan heb je een idee.. Tis trouwens gelderland of net brabant weet ik eigenlijk niet..

225 in de maand, stalling + voer en bij fijn weer weidegang of in de molen als je dat liever hebt.. Daarnaast is er een binnen en een buitenbak waar je altijd gebruik van kunt maken als er geen les is.. Lessen zijn er iedere avond van half 5 tot 11 ofzo en woensdag vanaf half 2 en zaterdag vanaf half 10
Oud 09-12-2003, 12:40
C'est moi
C'est moi is offline
ik sta bij iemand prive gestalt en daar word een aantal keer per dag gemest en gevoert en daar hoef ik dus niks meer aan te doen. heb een buiten bak en ze geeft zelf les. in bosrijke omgeving en ze hebben daar met die van mij 2 ponys en 2 paarden en 4 schetties. ik betaal 190 euro exclusief de les. heb dan 1 keer in de week prive les en dat is dan een uur voor 15 euries.

groetjes chretienne
Oud 09-12-2003, 12:40
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 07-12-2003 @ 16:35:
Even hier op reageren nog, er zijn ook maneges waar het pension gedeelte een beetje apart is, bij ons is dat gewoon een aparte gang waar de manegekids niks te zoeken hebben en ook niet komen.. Maar dat is idd wel een puntje waar je op moet letten..
Oud 09-12-2003, 16:19
Lief muisje
Lief muisje is offline
Bij mij is zelf uitmesten. Voeren en hooi wordt wel gedaan 150 euro. Met weidegang en buitenbak.
Manege bij ons in incl alles 350 euro.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 12:29
ellaversa
ellaversa is offline
ik betaalde 160 euro per maand met buitenbak, eigen wei, voer, solarium, uitmesten, kluisje en trailerstalling.
en dan nog 200 euro (per jaar) voor de binnenbak.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 19:06
grandmommy
grandmommy is offline
ik heb nog eens zitten denken, en misschien is het ook mogelijk om mijn pony een aantal lessen mee te laten draaien (op een manege) omdat we dan korting krijgen en het bovendien goed voor d'r is, om weer regelmatige beweging te krijgen. heeft iemand hiermee ervaring, en hoe is dat?
Oud 15-12-2003, 21:12
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 15-12-2003 @ 20:06:
ik heb nog eens zitten denken, en misschien is het ook mogelijk om mijn pony een aantal lessen mee te laten draaien (op een manege) omdat we dan korting krijgen en het bovendien goed voor d'r is, om weer regelmatige beweging te krijgen. heeft iemand hiermee ervaring, en hoe is dat?
Wordt op onze manege ook gedaan, half pension neem aan dat het bij ons dan ook de helft van het pension geld kost. Bij ons kun je niet bepalen hoeveel uur ie loopt geloof ik (en ook niet uitkiezen wie er op mag en wie niet ). Als je een beetje een pony hebt die tegen hard werken kan is het geen probleem, hoewel als je zelf echt serieus beter wilt worden het dit proces wel zal vertragen doordat er meer mensen op rijden en je niet kunt voorkomen dat dat zijn reacties ietwat afgestompt zullen worden..
Oud 15-12-2003, 21:25
grandmommy
grandmommy is offline
mijn pony hebben we gekocht van een manege, en ze heeft daar ong. vijf jaar gelopen ( ik weet niet wat ze daarvoor heeft gedaan) maar hard werken is ze dus ( nadat ze langzaam weer 'op gang gebracht wordt') wel gewend. dus dat is hopelijk geen probleem. maar zouden veel maneges dit doen?
Oud 16-12-2003, 08:19
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 15-12-2003 @ 22:25:
mijn pony hebben we gekocht van een manege, en ze heeft daar ong. vijf jaar gelopen ( ik weet niet wat ze daarvoor heeft gedaan) maar hard werken is ze dus ( nadat ze langzaam weer 'op gang gebracht wordt') wel gewend. dus dat is hopelijk geen probleem. maar zouden veel maneges dit doen?
Geen idee dat is een kwestie van rondvragen overal... (Ik kan me niet voorstellen dat maneges het niet willen doen want voor de manege is het de beste uitkomst ooit, ze mogen een pony gratis gebruiken in de lessen, lopen geen risico als ie kreupel wordt en krijgen nog geld toe ook) Ik zou gewoon een lijstje maken van maneges die qua afstand goed te doen zijn en dan bij allemaal even langsgaan om te kijken naar de stallen en de bak en prijzen te vragen..
Oud 16-12-2003, 09:20
miro
miro is offline
Ik ken ook een meisje die haar pony liet gebruiken voor de manegelessen. Op zich was t wel een goede uitkomst, t was een vrijetijdspony dus niet om serieus wedstrijden mee te gaan rijden (dan zou ik t zeker niet doen!!!) Maar haar pony werd echt vaak meegenomen en t was telkens een teleurstelling als ze op de manege kwam en haar pony bleek weer in gebruik te zijn voor een manege les. Bovendien krijg je dan ook van die kindjes waarvan t de lievelingspony wordt en constant bij hem in de stal willen, poetsen enz.

Ik pesoonlijk zou het niet doen. Tenzij je echt hele goede afspraken kunt maken over de tijden waarop ie meeloopt enz. (maar dan krijg je weer " ja we zaten in nood dus hij meost toch meelopen.." ) Tis ook maar net wat jij van plan bent met je paard.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 11:26
ellaversa
ellaversa is offline
Citaat:
miro schreef op 16-12-2003 @ 10:20:
Ik ken ook een meisje die haar pony liet gebruiken voor de manegelessen. Op zich was t wel een goede uitkomst, t was een vrijetijdspony dus niet om serieus wedstrijden mee te gaan rijden (dan zou ik t zeker niet doen!!!) Maar haar pony werd echt vaak meegenomen en t was telkens een teleurstelling als ze op de manege kwam en haar pony bleek weer in gebruik te zijn voor een manege les. Bovendien krijg je dan ook van die kindjes waarvan t de lievelingspony wordt en constant bij hem in de stal willen, poetsen enz.

Ik pesoonlijk zou het niet doen. Tenzij je echt hele goede afspraken kunt maken over de tijden waarop ie meeloopt enz. (maar dan krijg je weer " ja we zaten in nood dus hij meost toch meelopen.." ) Tis ook maar net wat jij van plan bent met je paard.
Ik heb die van mij een week in de gevorderdenles laten meelopen omdat ik op vakantie was, maar het was ze niet zo goed bevallen en na 1 dag heeft de instructeur maar besloten em te rijden.

Als je pony lief is kan je overwegen om em mee te laten lopen, maar dan heb je net zoals miro zegt kans dat er van die kinderen komen en dan bij em in de stal hangen, of em al gepoetst hebben als jij dat wil doen, of met em willen wandelen en em gaan voeren.

Iemand die ik ken heeft dit ook gedaan, maar haar paard werd heel gevoelloos voor beenhulpen ( en jeesz dat was eerst een fijn beestje) en helemaal hard in de mond. verder was het paard geregeld kreupel en moest op de gekste tijden meelopen.

ik zou het persoonlijk niet laten doen, tenzij je echt niet anders kan, want het zou best wel eens kunnen dat je pony daarna niet goed meer te rijden is... Misschien is er wel een particuliere stal, die zijn vaak wat goedkoper..
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 10:59
Roxy
Roxy is offline
kortom het ligt aan of je pony er geschikt voor is qua moeilijkheid, conditie en ofdat ie een beetje sterk gebouwd is.l..
en het ligt aan wat jij er mee wilt, hij zal afstompen hoe dan ook, maar als jij een recreatieruiter bent dan kan ik me voorstellen dat dat opzich niet zo'n probleem is eigenlijk.. terwijl als je serieus wedstrijden doet het wat anders ligt.. Aan de andere kant is er bij ons ook een meisje die nou twee jaar een pony heeft al die tijd half pension gehad, ze kon niet rijden in het begin en rijd nou ook wedstrijden met hem, je ziet ook wel verschil tussen een manegeklant op hem ofdat zij hem rijdt..
Oud 17-12-2003, 14:56
grandmommy
grandmommy is offline
nou, ik zou het helemaal niet erg vinden als ze gepoetst werd door andere kinderen! scheelt me een hoop tijd, niet? maar dat met dat voeren is natuurlijk wel zo, dus daar zou ik dan maatregelen voor moeten nemen ( bord op[hangen ofzo) en de mensen op de manege waar ik nu rijd ( waar ik haar ook wil zetten als ze mogen blijven) weten dat het zo'n maf pittig beestje is dat ze aleen gevorderden erop zullen laten rijden denk ik. en ze bijt naar vreemden, dus die leuke schattige ( braak ) paardemeisjes zullen denk ik wel uit de buurt blijven
Oud 17-12-2003, 22:47
ellaversa
ellaversa is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 17-12-2003 @ 15:56:
nou, ik zou het helemaal niet erg vinden als ze gepoetst werd door andere kinderen! scheelt me een hoop tijd, niet? maar dat met dat voeren is natuurlijk wel zo, dus daar zou ik dan maatregelen voor moeten nemen ( bord op[hangen ofzo) en de mensen op de manege waar ik nu rijd ( waar ik haar ook wil zetten als ze mogen blijven) weten dat het zo'n maf pittig beestje is dat ze aleen gevorderden erop zullen laten rijden denk ik. en ze bijt naar vreemden, dus die leuke schattige ( braak ) paardemeisjes zullen denk ik wel uit de buurt blijven

ik dacht dat ik een zeldzame had
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 17:18
grandmommy
grandmommy is offline
soms is ze ook best lief...
Oud 19-12-2003, 09:34
Yggdrasil
Yggdrasil is offline
Bij ons kost het niks, maar dat zit ie wel in de diepvries
Oud 19-12-2003, 16:47
ellaversa
ellaversa is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 18-12-2003 @ 18:18:
soms is ze ook best lief...
die van mijook, als ie slaapt
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 17:07
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Yggdrasil schreef op 19-12-2003 @ 10:34:
Bij ons kost het niks, maar dat zit ie wel in de diepvries
Oud 22-12-2003, 14:27
Punkygirl
Punkygirl is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 19-12-2003 @ 18:07:
Als je zulke opmerkingen wil maken doe dat dan niet hier..
dat meisje zoekt serieus naar een oplossing en ik denk niet dat ze er om te springen staat om te horen dat mensen haar pony wel in hun diepvries willen bewaren..
Dus gewoon je bek houden..

Dank u..
Oud 22-12-2003, 15:20
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Punkygirl schreef op 22-12-2003 @ 15:27:
Als je zulke opmerkingen wil maken doe dat dan niet hier..
dat meisje zoekt serieus naar een oplossing en ik denk niet dat ze er om te springen staat om te horen dat mensen haar pony wel in hun diepvries willen bewaren..
Dus gewoon je bek houden..

Dank u..
Oud 23-12-2003, 15:35
grandmommy
grandmommy is offline
ey punkygirl:

ik zit er inderdaad niet op te wachten, maar als ze komt te overlijden en je bied een hele hoge prijs... wie weet
Oud 24-12-2003, 14:35
Calaelen
Calaelen is offline
Ik heb mijn pony's bij een boer staan..

stallen worden uitgemest en ze worden elke dag op de wei en vervolgens weer op stal gezet. En ze worden gevoert.

Brokken en eventueel haver ofzo moet je zelf kopen maar hooi (vol op) zit bij de prijs in.

En er is een buitenbak en je kunt er erg mooi buiten rijden.

Wij betalen per maand voor de stalling 75 euro. en daar komt dan nog de prijs van de brokken bij.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 14:50
grandmommy
grandmommy is offline
wow da's wel goedkoop! als ik dat in de buurt zou kunnen vinden...
Reageren

Regels voor berichten