Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2001, 15:09
Woodstock
Woodstock is offline
Lentebloemetjes in de herfst, paradoxale schoonheid. Takken zo groot en groen dat ze niet in een vaas passen, maar wel in een inmaakpot. Septemberkruid is dominant. Het beheerst het meubel waar het op wordt gezet volkomen, een groot herfstboeket om het interieur op te leuken. De bloemetjes zijn klein en wit en talrijk en reukloos. Pas als je er je hele hoofd in steekt ruik je heel vaag een geur die je herinnert aan een bloemenwinkel. Deze bloemetjes ruiken niet alsof de zon erop heeft gestaan, ze ruiken niet naar zomer. Alleen maar naar plant. Ze staan niet in de aarde, dus ruiken ze nooit eens naar een frisse regenbui in het park. Ook nooit eens naar gras. Alleen maar naar bloemenkelder.
Septemberkruid blijft ook heel lang goed in een vaas. Dat komt omdat het er altijd al een beetje droog uitziet, stro-achtig, zelfs als het fris geplukt is. Misschien komt het wel door hoe de bloemetjes eruit zien, een beetje als madeliefjes met te smalle bloemblaadjes. De takken waar de bloemetjes aan zitten zijn dichtbegroeid met slierterige groene blaadjes, een beetje slap en toch droog.
Steek je vingers in het boeket en aai heel voorzichtig langs de takken. Zacht als fluweel. Septemberkruid is vriendelijk en weerloos. Het is groot en veel maar tegelijkertijd heel bescheiden, zonder felle kleuren en zoete geuren. Dominant, maar niet irritant. Mooi, vooral als je er heel lang naar kijkt - of er gewoon af en toe even een blik op werpt.
Als ik septemberkruid zie, in een grote inmaakpot met water, op een tafel, zo groot dat je eronder kunt schuilen als je aan tafel zit, zo breed dat het een schaduw werpt als de lamp aan is, moet ik altijd aan jou denken.
Niet dat er veel momenten zijn dat ik níet aan jou denk. Maar het septemberkruid is op de een of andere manier hetzelfde als jij. Denk ik.
Het is een soort vriendschappelijke liefde, een verlegen verlangen naar verwantschap, een inspiratie. In september, de maand van zomer-eind en herfst-begin en nog veel meer beginnen en eindes. Gouden zon en grijze lucht, koude wind, warme kamer, dat werk.
Iets vrolijks en moois. Iets bescheidens, iets bijzonders, iets liefs.
Het septemberkruid. En jij.
Oud 21-09-2001, 20:55
stroopwafel
stroopwafel is offline
ik zeg alleen dit:
Oud 23-09-2001, 11:10
metzondernix
metzondernix is offline
okeeeeeeee dan! *fluit* hijs mooi!
Oud 23-10-2001, 16:01
Woodstock
Woodstock is offline