Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2003, 08:19
Cato328
Cato328 is offline
heej,

ik heb een vraagje. Ik werk bij de AH en heb een bepaald contract tot 2 feb. Maar in verzuip in het schoolwerk en ik wil graag eerder ontslag nemen. Weet iemand of dat kan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2003, 09:17
Simca
Simca is offline
De term ontslag is de verzamelterm voor de beëindiging van een arbeidsovereenkomst.

Volgens de wet zijn er vier manieren waarop een arbeidsovereenkomst kan eindigen:

- Van rechtswege,
- Met wederzijds goedvinden,
- Door opzegging,
- Door uitspraak tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst door de Kantonrechter.

Ik zal alleen de eerste, tweede en derde behandelen, want dat zijn de 3 die van jou van belang zijn of kunnne zijn.

Beëindiging van rechtswege

Het gaat hier om het arbeidscontract voor bepaalde tijd. Door het verstrijken van de in het arbeidscontract omschreven bepaalde tijd, eindigt het contract automatisch (van rechtswege). De wet stelt voorwaarden aan de geldigheid van een arbeidscontract voor bepaalde tijd. Zo kan de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd maximaal 2 keer en tot een totale maximum periode van 3 jaar voor bepaalde tijd worden verlengd. Ook het verlengde contract eindigt automatisch, na het verstrijken van de periode van verlenging. Van deze wettelijke regeling kan alleen bij CAO worden afgeweken.

Indien de werkgever of werknemer het rechtsgeldige contract voor bepaalde tijd, na het verstrijken van de tijd waarvoor het was aangegaan niet wil voortzetten, dan eindigt het contract. De andere partij kan dit in principe niet voorkomen.

Beëindiging met wederzijds goedvinden

Iedere arbeidsovereenkomst kan eindigen als zowel werkgever als werknemer dat willen. De werknemer zal er echter rekening mee moeten houden dat de UWV (uitkeringsinstantie, bijvoorbeeld GAK) zijn akkoord met het ontslag zal uitleggen als "vrijwillige werkloosheid" en hem daarom geen WW-uitkering zal toekennen. Als gevolg daarvan zou de werknemer zonder inkomsten kunnen komen te zitten.

Voor werknemer geldt daarom als vuistregel: ga nooit, tenzij na deskundige juridisch advies, akkoord met een ontslag, tenzij je er zeker van bent dat je toch geen aanspraak zult maken op WW (bijvoorbeeld in het geval je elders een baan heeft geaccepteerd).

Voor de werkgever geldt dat in geval een werknemer zegt de arbeidsovereenkomst te willen beëindigen, moet worden nagegaan of dat werkelijk (duidelijk en ondubbelzinnig) zo is. De verklaring van de werknemer zal tenminste in een schriftelijke vorm moeten zijn vastgelegd. Gelet op het WW-risico heeft de werknemer in veel gevallen de mogelijkheid om op zijn verklaring terug te komen.

Kortom; in overleg met je baas kom je er vast wel uit.

Beëindiging door opzegging

Opzegging betekent dat één van beide partijen eenzijdig aan de andere partij meedeelt dat de arbeidsovereenkomst eindigt. Het verdient altijd aanbeveling om de opzegging schriftelijk vast te leggen. Ik onderscheid de volgende situaties:

Beindiging tijdens proeftijd
Beide partijen kunnen in de proeftijd met onmiddellijke ingang van elkaar af, door opzegging. Wel stelt de wet dwingende eisen aan de geldigheid van een overeengekomen proeftijd. Is de proeftijd niet rechtsgeldig, dan is de opzegging door de andere partij vernietigbaar en loopt de arbeidsovereenkomst, na vernietiging, dus door.

Opzegging door de werknemer
De werknemer kan altijd zijn arbeidsovereenkomst opzeggen. Daarmee verspeelt hij wel zijn rechten op een WW-uitkering, omdat hij "vrijwillig werkloos" wordt. De werknemer die opzegt dient de voor hem geldende opzegtermijn in acht te nemen. De werknemer die zijn bepaalde tijd contract opzegt, zonder dat hierin schriftelijk de mogelijkheid van tussentijdse opzegging is geregeld, is schadeplichtig ten opzichte van de werkgever.

Dieper zal ik hier niet op in gaan.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 10:14
Balance
Balance is offline
Dat kan, maar waarschijnlijk heb je nog wel een ontslagtermijn waar je rekening mee moet houden.
Het kan dus zo zijn dat je alsnog een maand moet doorwerken (of korter/langer). Dit is afhankelijk van je contract.
Oud 09-12-2003, 12:37
ABrules
ABrules is offline
als je een 0 uren contract heb mag je meteen ontslag nemen... je bent dan verplicht om 0 uren te maken... heb ik ook ooit bij een Albert Heijn gedaan... tja... was hun eigen schuld(a)
Oud 09-12-2003, 13:19
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Kan er wel wat uitleg over geven omtrend AH.
Je hebt een ontslagtermijnvan 1 maand, nadat je ontslag hebt genomen , tenzij je een 0-uren contract hebt echter denk ik dat je dit niet hebt aangezien je een tijdelijk contract hebt, ze geven tegenwoordig niet zo snel meer 0-uren contracten.
Als je vandaag 9decemberontslag neemt ben je verpolicht tot 9 januari gewoon aanwezig te zijn, of het dus zin heeft voor de ene maand is een vraag maar je kan het dus doen.
Je dus wel een opzegtermijn van 1 maand.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 15:58
Divina Flor
Divina Flor is offline
Even overleggen met je leidinggevende.
Oud 09-12-2003, 16:23
Verwijderd
Allemaal leuk en aardig, maar het gaat hier wel om een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Die kunnen in beginsel niet tussentijds worden opgezegd, behalve ingeval van een onverwijlde opzegging wegens een dringende reden (oftewel ontslag op staande voet).

Een contract voor bepaalde tijd kan alleen tussentijds worden opgezegd indien ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen. Zie art. 667 lid 3 Boek 7 BW.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 16:26
Divina Flor
Divina Flor is offline
Hm, ik geloof dat ik binnenkort ook maar eens ga uitzoeken tot hoelang mijn contract loopt. Want volgend jaar ga ik naar Delft en kan ik dus erg lastig in Assen blijven werken.
Oud 09-12-2003, 17:34
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ik werkte bij de v&d belde donderdag op om te zeggen dat ik van plan was om slag te nemen en zaterdag had ik me ontslag. Gewoon even overleggen dus. Mochten ze je verplichten we opzegtermijn uit te werken dan zou ik als ik jou was alleen de uren werken die verplicht zijn (dus het min. aantal uren per week (maand) die in je contract staan).
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 20:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zeker in deze tijd van het jaar heb je kans dat ze je verplichten om iig tot na de feestdagen te blijven omdat het dan altijd heel druk is en er veel personeel nodig is.
Oud 09-12-2003, 23:18
BiC
BiC is offline
Ik denk niet dat ze bij een dergelijke baan je gaan verplichten om te blijven werken. Dat van die ontslagregelingen klopt (post nr2) maar denk niet dat het bij een bijbaantje voor scholieren erg opgaat. Schrijf een brief, wacht tot je wat hoort en je bent klaar.

Aangezien je bij de AH werkt ff goed je loonstrookje doorkijken, misschien heb je nog verlofdagen en shit. Krijg je een zooitje geld als je eerst verlof neemt en dan ontslag.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 08:35
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-12-2003 @ 17:23:
Allemaal leuk en aardig, maar het gaat hier wel om een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Die kunnen in beginsel niet tussentijds worden opgezegd, behalve ingeval van een onverwijlde opzegging wegens een dringende reden (oftewel ontslag op staande voet).

Een contract voor bepaalde tijd kan alleen tussentijds worden opgezegd indien ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen. Zie art. 667 lid 3 Boek 7 BW.
Inderdaad, zo heb ik het gisteren ook op het college begrepen van Juridische Aspecten van Bedrijfskunde over personeelsmanagement. Bij een bepaald contract is in principe geen mogelijkheid tot ontslag, tenzij er sprake is van op staande voet.. Om eerder ontslagen te worden zou je dus bijvoorbeeld moeten gaan jatten ()... Maar dat lijkt me nou ook weer niet zo'n goed idee
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 15:35
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
BiC schreef op 10-12-2003 @ 00:18:
Ik denk niet dat ze bij een dergelijke baan je gaan verplichten om te blijven werken. Dat van die ontslagregelingen klopt (post nr2) maar denk niet dat het bij een bijbaantje voor scholieren erg opgaat. Schrijf een brief, wacht tot je wat hoort en je bent klaar.

Aangezien je bij de AH werkt ff goed je loonstrookje doorkijken, misschien heb je nog verlofdagen en shit. Krijg je een zooitje geld als je eerst verlof neemt en dan ontslag.
Die krijg je ook als je ze nog hebt staan en je ontslag neemt
En kan je één ding zeker zeggen dat betreffende de ontslag regeling gaat bij AH 100% zeker op omdat er wel vervanging gezocht moet worden (tenzij ze misschien ook van jou af willen natuurlijk )
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 12:57
Billy_bob
Billy_bob is offline
scheld je werkgever uit
Oud 26-12-2003, 15:28
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Iets pikken, zeer effectief
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:14
martijn1985
martijn1985 is offline
kan een tijdelijke overeenkomst ook niet met wederzijds goedvinden worden beëindigd?
Oud 27-12-2003, 11:05
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 26-12-2003 @ 17:14:
kan een tijdelijke overeenkomst ook niet met wederzijds goedvinden worden beëindigd?
Ja, een overeenkomst voor bepaalde tijd kan natuurlijk ook onverwijld opgezegd worden wegens een dringende reden (ontslag op staande voet). Ook kan de rechter een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd ontbinden, als éen van partijen daarom verzoekt.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 18:40
Gothic
Gothic is offline
ik denk niet dat je, als je zomaar opeens ontslag neemt, nog een goede aanbeveling krijgt van de AH
Oud 27-12-2003, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 27-12-2003 @ 19:40:
ik denk niet dat je, als je zomaar opeens ontslag neemt, nog een goede aanbeveling krijgt van de AH
Kut, daar gaat je glansrijke carrière als hoogleraar vakkenvulkunde
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten