Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2002, 09:06
radiofreek
radiofreek is offline
weet iemand hoe ik de dood van een klasgenoot/vriend kan verwerken??
ik heb er de grootste moeite mee, ik slaap slecht, heb nachtmerrie's ben zonder reden boos of verdrietig ben bang geworden zit voor me uit te staren en ga zo maar door.
toen een opa of oma overleed kan ik het een plak geven oké het is niet helemaal het zelfde maar ik kan dit niet verwerken.....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2002, 10:30
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
radiofreek schreef:
weet iemand hoe ik de dood van een klasgenoot/vriend kan verwerken??
ik heb er de grootste moeite mee, ik slaap slecht, heb nachtmerrie's ben zonder reden boos of verdrietig ben bang geworden zit voor me uit te staren en ga zo maar door.
toen een opa of oma overleed kan ik het een plak geven oké het is niet helemaal het zelfde maar ik kan dit niet verwerken.....
Ik denk dat je het alleen maar kunt verwerken door er met anderen over te praten. Ik weet niet onder welke omstandigheden die klasgenoot/vriend is overleden, maar gezien het feit dat je nachtmerries hebt zijn het blijkbaar nogal dramatische omstandigheden geweest.
Toen ik indertijd op de TU Eindhoven gesprekken had met een studentenpsychologe zei ze eens tegen me: "Je kunt met nare ervaringen twee dingen doen: je kunt ze wegstoppen of je kunt er met anderen over praten." Uit jouw reply blijkt wel dat jij geneigd bent om voor het laatste te kiezen, en ik juich dat van harte toe. Jij bent met een sterfgeval geconfronteerd geweest en moet die confrontatie kunnen verwerken. Om dat te kunnen heb je de eerste belangrijke stap gezet: je wilt er met anderen over praten om zo een begin met het verwerkingsproces te kunnen maken.
Ik wil je, mede namens alle andere forumbezoekers hier, veel sterkte toewensen met het verwerken hiervan. Indien je er behoefte aan mocht hebben om er met mij over te praten, dan kun je me bereiken via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.
Oud 04-05-2002, 11:28
lady_x
lady_x is offline
Zoiets moet een enorme klap en shok geweest zijn, babbelen zal de zaak verlichten maar ook zal de tijd de wonde helen. Erover nadenken, alleen zijn en beseffen dat de dood hoe dan ook onvermijdelijk is en deel uitmaakt van ons lot.
Veel sterkte!
Reageren

Regels voor berichten