Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-12-2003, 16:53
Nijpjes
Nijpjes is offline
Heb gisteren een basgitaar aangeschaft (Yamaha RBX 170 4strings) en ik kan wel wat advies gebruiken.
Ik heb het idee dat ik iets verkeerd doe met slappen, ik raak namelijk heel vaak zowel de A snaar als de E snaar, ipv alleen de E snaar.
Nouja, heb nog wat mierenneukerige dingetjes verder, die zal ik jullie maar besparen...Verder zou ik wat tips, links en dat soort dingen zeer op prijs stellen
Dank.
Oud 25-12-2003, 16:54
Rhinus
Rhinus is offline

Tja, ik zou je wel willen helpen. Maar ik ben nog niet toe aan slappen. Ik wil eerst gewoon spelen echt beheersen. Aangezien dat mooier klink in mijn oren.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 16:56
Nijpjes
Nijpjes is offline
Zou ik dan (weer) te snel willen zijn? Slappen wordt best veel gebruikt...maar ik geloof dat je een punt hebt (onbedoeld waarschijnlijk ), want ik kan amper fatsoenlijk bassen (dus dat plukken)...hmm
Oud 25-12-2003, 16:56
86dagreed
86dagreed is offline
Voor je bas wil leren spelen, zal je eerst een boterham hagelslag moeten eten.
Oud 25-12-2003, 16:59
Nijpjes
Nijpjes is offline
Kijk! Dit zijn tips waar ik wat aan heb!

Uhm, zijn vlokken ook goed? Heb geen hagelslag in huis...ja, die gekleurde sjit, maar je bedoelt natuurlijk chocolade toch?

Zonder gein:
Oud 25-12-2003, 17:03
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 25-12-2003 @ 17:59:
Kijk! Dit zijn tips waar ik wat aan heb!

Uhm, zijn vlokken ook goed? Heb geen hagelslag in huis...ja, die gekleurde sjit, maar je bedoelt natuurlijk chocolade toch?

Zonder gein:

het is 1e kerstdag.
op deze dag hoor je niet te praten over basgitaren.
wel over hagelslag. dat mag wel. niet over basgitaren, want het is 1e kerstdag.
Oud 25-12-2003, 17:05
Rhinus
Rhinus is offline
Ja, je kan eerst normaal leren bassen, maar aan de andere kant. Als jij slappen veel mooier vind, kun je misschien dat maar beter gelijk leren. Ik bedoel 't is zonde als je later 'normaal' kan bassen en je alleen maar slapt. Alleen de dingen leren die je wil kunnen. Dat is mijn mening.

Daarom leer ik geen Trombone spelen.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 17:05
Rhinus
Rhinus is offline
Hahha 86dagreed..........................
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 17:07
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 25-12-2003 @ 18:03:
het is 1e kerstdag.
op deze dag hoor je niet te praten over basgitaren.
wel over hagelslag. dat mag wel. niet over basgitaren, want het is 1e kerstdag.
Heb je de toespraak van de Paus niet gehoord? Ik heb 'm duidelijk horen mompelen dat het vandaag juist wél geoorloofd is om over basgitaren te praten, idd ook hagelslag. Maar hij zei er expliciet bij dat het vandaag ook over basgitaren mag! Niet dat ik de Pope serieus neem, maar als ik hem als argument kan gebruiken, doe ik dat natuurlijk wel...
Oud 25-12-2003, 17:08
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 25-12-2003 @ 18:05:
Ja, je kan eerst normaal leren bassen, maar aan de andere kant. Als jij slappen veel mooier vind, kun je misschien dat maar beter gelijk leren. Ik bedoel 't is zonde als je later 'normaal' kan bassen en je alleen maar slapt. Alleen de dingen leren die je wil kunnen. Dat is mijn mening.
Okee, aangezien ik ook normaal wil kunnen bassen...hejje tips?
Oud 25-12-2003, 17:09
Rhinus
Rhinus is offline
Gebruik je pink.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 17:09
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 25-12-2003 @ 18:07:
Heb je de toespraak van de Paus niet gehoord? Ik heb 'm duidelijk horen mompelen dat het vandaag juist wél geoorloofd is om over basgitaren te praten, idd ook hagelslag. Maar hij zei er expliciet bij dat het vandaag ook over basgitaren mag! Niet dat ik de Pope serieus neem, maar als ik hem als argument kan gebruiken, doe ik dat natuurlijk wel...
Oud 25-12-2003, 17:14
Vork
Vork is offline
wat is et toch een lolbroek
Oud 25-12-2003, 17:18
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 25-12-2003 @ 18:09:
[afbeelding]
Oud 25-12-2003, 17:31
paco de taco
paco de taco is offline
flikker eens op met je grapjes

ontopic: misschien als je dat allemaal niet lukt dat je dan beter kan proberen met een plectrum te bassen
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 17:35
Verwijderd
Eerst gewoon leren spelen.
punt.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 17:36
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
paco de taco schreef op 25-12-2003 @ 18:31:

ontopic: misschien als je dat allemaal niet lukt dat je dan beter kan proberen met een plectrum te bassen
oeh.
ergernis.
Oud 25-12-2003, 17:38
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
paco de taco schreef op 25-12-2003 @ 18:31:
Strak plan, dan zal ik ook maar ophouden met het laatste woord (lees: "grapje") willen hebben...

Citaat:
Ja, dat kan ik al zo'n beetje...nee, die expert bassers bassen niet voor nop met dat plukken...wil ik ook kunnen
Oud 25-12-2003, 17:41
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 25-12-2003 @ 17:56:
Voor je bas wil leren spelen, zal je eerst een boterham hagelslag moeten eten.
Het niveau straalt er weer vanaf.

Ontopic: ik zou nog niet beginnen met slappen, over het algemeen is dat toch een brug te ver als je net begint met bassen. Maar als jij het nu al redelijk kunt, hulde
Oud 25-12-2003, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Nijpjes schreef op 25-12-2003 @ 18:38:
Ja, dat kan ik al zo'n beetje...nee, die expert bassers bassen niet voor nop met dat plukken...wil ik ook kunnen
Niet om vervelend te doen, maar je speelt toch pas net? Het is (understatement) heel handig een goede basis te hebben: rechterhand, linkerhand, snelheid, ritme, melodie, theorie, en combinatie van al die dingen.
Ik speel nu 1,5 jaar basgitaar en je zal altijd terug blijven komen op 'basisdingen'. Als je nu met plectrum/slap wil spelen, moet je dat zelf weten, maar later zal je toch blij zijn als je ook 'gewoon' kan spelen.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 18:03
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
wouszer schreef op 25-12-2003 @ 18:47:
Niet om vervelend te doen, maar je speelt toch pas net? Het is (understatement) heel handig een goede basis te hebben: rechterhand, linkerhand, snelheid, ritme, melodie, theorie, en combinatie van al die dingen.
Ik speel nu 1,5 jaar basgitaar en je zal altijd terug blijven komen op 'basisdingen'. Als je nu met plectrum/slap wil spelen, moet je dat zelf weten, maar later zal je toch blij zijn als je ook 'gewoon' kan spelen.
Okee, heb je zeker een punt...maar ik snap eerlijk gezegd niet wat je wil zeggen. Je raad me dus aan die basis eerst te leren, maar dan is het toch juist slim eerst te beginnen met het leren van plukken (okee, slappen komt dan inderdaad later wel), want dat zal ik toch uiteindelijk moeten kunnen...of zie jij 'basis' vooral het leren fretten en de theorie enzo? Misschien zou je nog even een nadere toelichting kunnen geven
Oud 25-12-2003, 18:04
bassgirl
bassgirl is offline
kun je niet beter eerst ff beginnen met gewoon bas te spelen, als je dat redelijk kan dan pas gaan slappen....en idd zoals hierboven al gezegt wordt de basisdingen m,oet je wel in je hebben al en ik zou niet meteen met slappen beginnen.

ik speel nou ook 1.5 jaar, en tijdje terug begonnen met slappen tis nog best lastig mja t lukt....maar als je net begint gaat 't erg lang duren denk ik haha

mja veel suc6 in ieder geval met je bas
Oud 25-12-2003, 18:05
bassgirl
bassgirl is offline
nee kdenk niet dat ie dat bedopelt met theorie enzo...

maar dat je nrs op een gewone manier kunt spelen.... en daarna kun je ze gaan leren slappen lijkt me makkelijker...
Oud 25-12-2003, 18:09
Rieno
Rieno is offline
Mijn ervaring is dat ik pas kon gaan slappen toen ik ook blindelings wist waar de frets (en dus de tonen) zaten. Maar goed, dan heb ik het over improviseren. Met nummers meespelen met slappen is nog veel moeilijker, omdat die mensen het meestal al best wel onder de knie hebben. Ik speel nu anderhalf jaar, maar aardig wat RHCP nummers zijn al wel te doen....ligt er net aan hoeveel tijd je eraan besteed per dag
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 18:10
Nijpjes
Nijpjes is offline
Hmm, okee...heb net Fly Away geleerd van Lenny Kravitz (wordt in geslapt en geplucked)...en vond zelf dat het slappen best goed klonk...nouja...uhm, ben misschien wel snel tevreden...
Anyway, forget about dat slappen dan, weten jullie liedjes die geschikt zijn om mee te leren bassen? Of iets van lectuur?
Oud 25-12-2003, 18:20
Kazanka
Kazanka is offline
Metallica - Friend of Misery
Rammstein - Seemann

Die vind ik persoonlijk wel grappig, maar speel zelf dan ook geen bass, dus of het nuttig/tof/leerzaam is..geen idee. Paar RHCP nummers kan vast ook geen kwaad.
Oud 25-12-2003, 18:54
Rhinus
Rhinus is offline
Ik zou 'Kiss - Detroit Rock City' gaan leren als ik jou was. Niet te moeilijk, niet te makkelijk. Maar vooral erg vermakelijk. Is mijn 1e nummer wat ik helemaal mee kon bassen.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Nijpjes schreef op 25-12-2003 @ 19:03:
Okee, heb je zeker een punt...maar ik snap eerlijk gezegd niet wat je wil zeggen. Je raad me dus aan die basis eerst te leren, maar dan is het toch juist slim eerst te beginnen met het leren van plukken (okee, slappen komt dan inderdaad later wel), want dat zal ik toch uiteindelijk moeten kunnen...of zie jij 'basis' vooral het leren fretten en de theorie enzo? Misschien zou je nog even een nadere toelichting kunnen geven
Ik bedoel met de basis ook 'plukken'. En als je toch wilt slappen - ik heb het nooit geleerd, dus ik weet niet of het ook echt zo hoort - probeer je duim parallel aan de snaren te houden, dan raak je minder snel andere snaren.
En nummers om te leren spelen...wat voor muziek luister je?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:08
Droyd
Droyd is offline
Tuurlijk moet je eerst gewoon leren spelen...

En dat er vaak wordt geslapt...dat is heel afhankelijk van de muziekstijl.

Er zijn namelijk nummers/bands zat waar er niet wordt geslapt.

Wanneer je genoeg feeling hebt qua tonen, dan pas zou je moeten beginnen slappen vind ik.

(tips: zorg dat je bas goed gestemd staat , hou je hand zodanig om de hals dat je goed aan de frets kan onder de dikste snaar, speel de eerste twee maanden gemakkelijke dingen om het ritme onder de knie te krijgen...zombie bv, veel nirvana, en daarna zorg je dat je op alle manieren toonladders kan spelen, op één snaar, en op alle snaren, beginnende van alle noten, dus niet alleen do...je zal op den duur merken dat je veel sneller gevoel en techniek onder de knie krijgt eens je toonladders doorhebt aangezien je de logica sneller gaat inzien van nummers)

en dan pas slappen
Oud 25-12-2003, 20:10
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
wouszer schreef op 25-12-2003 @ 20:03:
En nummers om te leren spelen...wat voor muziek luister je?
Muse, Incubus, Coldplay, RHCP...nouja, rock dus voornamelijk...en ik zou natuurlijk ook zelf wat nummers van deze bands kunnen opzoeken en mee kunnen proberen te trachten te pogen mee te bassen
Oud 25-12-2003, 20:12
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Droyd schreef op 25-12-2003 @ 21:08:
"Een hoop wijze raad"
en dan pas slappen
toonladders...got it, maarruhm, even voor de duidelijkheid: je bedoelt dat ik dus eerst leer waar alle noten met fisen en besen enzo zitten enzo...hmm, dus misschien ook wel slim om noten te leren lezen?
Oud 25-12-2003, 20:24
Rhinus
Rhinus is offline
'Incubus - Let me in'(??) die moet je dan maar leren spelen. Heerlijk nummer.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:43
Nijpjes
Nijpjes is offline
"Are You In" bedoel je denk ik...goed nummer ja ...maar dan speel ik toch liever Battlestar Scralatchtica van Incubus, of Arco Arena van Cake of Jimmy Kane van Muse ...
Oud 25-12-2003, 20:44
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 25-12-2003 @ 21:43:
"Are You In" bedoel je denk ik...goed nummer ja ...maar dan speel ik toch liever Battlestar Scralatchtica van Incubus, of Arco Arena van Cake of Jimmy Kane van Muse ...
dat battlestar-nummer is nog niet zo makkelijk....als je net een bas hebt aangeschaft zou ik er niet gefrustreerd van raken als het niet lukt....wel leuke uitdaging though
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:47
Nijpjes
Nijpjes is offline
Uhh ja, ik heb net de tab opgezocht...en er was weer 's een typisch geval van "maar het klinkt zo makkelijk" sprake...leuke uitdaging idd...
Oud 25-12-2003, 20:54
Rieno
Rieno is offline
Trouwens...nummers van Rancid zijn ook wel leuk om te spelen voor je. Time Bomb bijvoorbeeld....is goed voor je toonladders enzo
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 22:44
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 25-12-2003 @ 21:54:
Trouwens...nummers van Rancid zijn ook wel leuk om te spelen voor je. Time Bomb bijvoorbeeld....is goed voor je toonladders enzo
idd Heb veel vorderingen gemaakt met baslijnen van rancid

Alleen misschien veel te snel voor eerste nummer denk je niet

Oh en under the bridge is best wel gemakkelijk dacht ik (op bas dan ) was een van me eerste nummers die ik geleerd had
Oud 25-12-2003, 22:46
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Droyd schreef op 25-12-2003 @ 23:44:
idd Heb veel vorderingen gemaakt met baslijnen van rancid

Alleen misschien veel te snel voor eerste nummer denk je niet
nah...time bomb? die kon ik 2 dagen na de aanschaf van mijn gammele bak snaren al spelen....dus das wel een goed nummer volgens mij...ik zeg ook niet:"goh, doe Axiom maar, die is wel goed voor beginners"
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 22:47
Nijpjes
Nijpjes is offline
Uhh ja, denk het wel ...

Ik wou Other Side van de hete chilli pepers als eerste nummer proberen...
Misschien moet ik er wel even bij zeggen dat ik "al" een half jaar elektrische gitaar speel en me daar vooral op het fretten gegooid heb (akkoorden? wat zijn dat?)...
Oud 25-12-2003, 22:53
Lateralus
Lateralus is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 25-12-2003 @ 21:54:
precies, en journey to the end of the east bay, geniale bass intro.
verder om het plukken te leren zijn heideroosjes (iedereen is gek, ofzo) nummers wel aan te raden, technisch stelt het niets/nauwelijks iets voor, maar het gaat wel redelijk snel, waardoor je dat ook bij snelle nummers onder de knie krijgt.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 23:31
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 25-12-2003 @ 23:46:
nah...time bomb? die kon ik 2 dagen na de aanschaf van mijn gammele bak snaren al spelen....dus das wel een goed nummer volgens mij...ik zeg ook niet:"goh, doe Axiom maar, die is wel goed voor beginners"
Ik dacht aan rancid in het algemeen vandaar. Ik wist niet dat time bomb een uitzondering was. Axiom is insane idd
Oud 25-12-2003, 23:36
mixtape
mixtape is offline
jezus mensen, ik kan nog lang niet slappen.. ik heb er nog geen tijd voor / zin gehad om te oefenen... ik oefen sowieso nooit mwaha
Oud 26-12-2003, 16:39
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 25-12-2003 @ 17:53:
Heb gisteren een basgitaar aangeschaft (Yamaha RBX 170 4strings) en ik kan wel wat advies gebruiken.
Ik heb het idee dat ik iets verkeerd doe met slappen, ik raak namelijk heel vaak zowel de A snaar als de E snaar, ipv alleen de E snaar.
Nouja, heb nog wat mierenneukerige dingetjes verder, die zal ik jullie maar besparen...Verder zou ik wat tips, links en dat soort dingen zeer op prijs stellen
Dank.
met zo'b bas moet je uberhaupt niet proberen te slappen en een goeie tip: neem les ofzo, bas is echt niet zo makkelijk als t lijkt, wil je t een beetje normaal kunnen
Oud 27-12-2003, 20:25
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ja, les wil ik inderdaad wel gaan nemen en ben dr inmiddels ook achter dat het niet zo makkelijk lijkt als het is. Maar leg 's uit waarom er met mijn bas niet te slappen valt?
Oud 27-12-2003, 20:31
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 25-12-2003 @ 21:12:
toonladders...got it, maarruhm, even voor de duidelijkheid: je bedoelt dat ik dus eerst leer waar alle noten met fisen en besen enzo zitten enzo...hmm, dus misschien ook wel slim om noten te leren lezen?
Nee, noten hoeft niet, maar het inderdaad best makkelijk om van elke fret de naam te weten.
Oja, doe seven nation army van the white stripes maar even (ben je na een dag alweer zat)
Oud 27-12-2003, 20:47
Nijpjes
Nijpjes is offline
Hehehe...die heb ik al sufgespeeld op m'n gitaar, dussuh, nee dankje
Oud 27-12-2003, 20:53
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 27-12-2003 @ 21:47:
Hehehe...die heb ik al sufgespeeld op m'n gitaar, dussuh, nee dankje
Bro hymm van Pennywise?

Dan ga je Seven nation army eens op 2 snaren spelen
Oud 28-12-2003, 12:57
Rhinus
Rhinus is offline
Spelen jullie Bro Hymn met of zonder uitstapjes? Ik zag laatst een band (die overigens erg leuk was) en daarin werden geen uitstapjes gedaan. Tsss.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Parallel schreef op 27-12-2003 @ 21:31:
Nee, noten hoeft niet, maar het inderdaad best makkelijk om van elke fret de naam te weten.
Oja, doe seven nation army van the white stripes maar even (ben je na een dag alweer zat)
5 minuten eerder.

Ohjah, ik heb eindelijk weer een bas en zoek ook weer wat leuks om ff te pingelen. Iemand nog wat leuke tips?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 13:01
Rhinus
Rhinus is offline
Deze zijn leuk Glow. Metallica is voor mij te moeilijk. Maar toch leuk om te spelen.

Steppenwolf - Born To Be Wild
Kiss - Detroit Rock City
Kiss - Rock 'N' Roll All Nite (Met een T ja )
Alice Copper - Schools Out
Metallica - Anethesia, Pulling Teeth.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten