Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2003, 08:24
michael1
michael1 is offline
Okee , Ik ben een leek. Maar waarom ratelt een computer zo?
Ik vind het zooo irritant , Om gek van te worden.
Kan ik er iets aan doen om het te verminderen?

TRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2003, 09:07
Yaris
Yaris is offline
Gokje, maar dat zal je HD wel zijn

Zo ja, dan heb je 'm of tot de nok toe volgepropt met allerlei progs, gamez, etc.
of je hebt een vrij antieke HD
of je moet eens na 3 jaar Windows te hebben gedraaid Windows eens opnieuw installeren
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 11:56
michael1
michael1 is offline
Ja , Het is een oude pc , En dat hij vol staat klopt wel...
Weet je wat het is , Als ik in de nacht aan het computeren ben dan valt dat ratelen zo op.
Ik heb nog niet zo lang een pc , en dit valt mij op.
Waarom moet die hD ratelen ? Het lijkt wel zo'n hele oude flipperkast , Mechanisch en ouderwets.
En dat in 2003
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 12:05
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Is het niet gewoon een gare ventilator?

Mind you, ik zou ook eens virusscannen.. Er zijn virussen die alleen maar de boel ontzettend vertragen.. Na twee weken gaat het zo traag, dat je maar eens gaat scannen..
Toen was het een onbekend virus, en m'n heuristics stonden niet aan, heel fijn!

Maar dat was nog in het dos tijdperk..
Oud 12-08-2003, 12:16
Yaris
Yaris is offline
Dat ratelen komt omdat je HD aan 't werk is. Vooral bij HD's die tot de nok toe gevuld zijn ratelen veel meer ten opzichte van een HD die halfvol is. Dat ratelen komt omdat Windows bezig is met de *swapfile/pagefile of omdat alle bestanden verspreid staan over de HD.
Defragmenteren wil ook nog weleens helpen om 't ratelen tegen te gaan omdat alle bestanden die verspreid staan weer netjes samengevoegd worden/achter elkaar gezet worden.

*Soort van overloopvat voor het geheugen, geheugenadressen die lange tijd niet gebruikt zijn worden daar neergezet en aangesproken ((oude) pc's met weinig geheugen maken veel vaker gebruik van de pagefile/swapfile dan nieuwe pc's, logisch want nieuwe pc's zitten volgestampt met geheugen).
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 12:38
Verwijderd
De combinatie met weinig geheugen en een trage harde schijf zorgt ervoor dat die harde schijf veel lawaai zal maken, ja.

Wat je daaraan kunt doen is meer geheugen erin prikken. Of Windows opnieuw installeren. Of geen actieve programma's draaien. Of een snellere harde schijf kopen. Of je PC snachts uitzetten.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:50
michael1
michael1 is offline
Thanks , Dat is een stuk duidelijker nu. Ik heb gelijk mijn virusscanner geupdate en had een record virussen , 200 stuks.
Ik ga alle tips binnenkort toepassen , En hoop dan een hoop geratel weg te kunnen halen.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 19:34
IceManX
IceManX is offline
Citaat:
michael1 schreef op 12-08-2003 @ 19:50:
Thanks , Dat is een stuk duidelijker nu. Ik heb gelijk mijn virusscanner geupdate en had een record virussen , 200 stuks.

Ooit gehoord van verstandig surfen ed?? Een paar kan wel es voorkomen, iedereen maakt wel es een foutje. Maar 200?????
Oud 12-08-2003, 20:04
Orion16
Orion16 is offline
Wat dacht je van je processorventialtor ns te vervangen? Als dat het niet is, kijk dan is naar je voeding. Als je een oude Pentium 1 is kun je ook een goede heatsink kopen, maakt helemaal geen geluid.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 22:15
michael1
michael1 is offline
Thanks.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 18:54
pimomes1987
pimomes1987 is offline
T kan er ook aan liggen dat je hd nog kogellagers gebruikt waar de platters op rondraaien (=de schijven in je hd waar je data op staat). De nieuwste generatie heeft vloeistof erin waar ze op draaien zodat het vrijwel geluidloos gaat.
Oud 15-08-2003, 20:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
IceManX schreef op 12-08-2003 @ 20:34:

Ooit gehoord van verstandig surfen ed?? Een paar kan wel es voorkomen, iedereen maakt wel es een foutje. Maar 200?????
Virussen plakken zichzelf vaak aan elke .exe die ze tegenkomen, net als muizen.. zo heb je er 2.. zo heb je er 200.
Oud 15-08-2003, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-08-2003 @ 21:03:
Virussen plakken zichzelf vaak aan elke .exe die ze tegenkomen, net als muizen.. zo heb je er 2.. zo heb je er 200.
Ik wil geen werelden breken, maar ik heb nog nooit een muis aan een .exe vastgeplakt gezien?

Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 22:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Henri schreef op 15-08-2003 @ 21:42:
Ik wil geen werelden breken, maar ik heb nog nooit een muis aan een .exe vastgeplakt gezien?

Dat was natuurlijk een analogie, waarmee ik wil zeggen dat een virus zich snel kan verspreiden en andere .exe's kan infecteren. Zodoende heb je snel "200 virussen" op je computer, maar dat is dus hetzelfde virus wat andere bestanden heeft geïnfecteerd.
Oud 16-08-2003, 00:09
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-08-2003 @ 23:51:

Dat was natuurlijk een analogie, waarmee ik wil zeggen dat een virus zich snel kan verspreiden en andere .exe's kan infecteren. Zodoende heb je snel "200 virussen" op je computer, maar dat is dus hetzelfde virus wat andere bestanden heeft geïnfecteerd.
Hmpf. Tegenwoordig heb je geen echte virussen meer. Vroeger, in het DOS-tijdperk, waren d'r nog stealthe polymorphische virussen. Dàt was pas fun!
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 00:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 16-08-2003 @ 01:09:
Hmpf. Tegenwoordig heb je geen echte virussen meer. Vroeger, in het DOS-tijdperk, waren d'r nog stealthe polymorphische virussen. Dàt was pas fun!
Ja, nu zijn het voornamelijk trojans, (email) wormen en andere internet-gerelateerde virussen.
Oud 16-08-2003, 00:21
Verwijderd
Met andere woorden, virussen die inspelen op het verschijnsel dat steeds meer computergebruikers steeds minder van computers weten.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 00:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-08-2003 @ 01:21:
Met andere woorden, virussen die inspelen op het verschijnsel dat steeds meer computergebruikers steeds minder van computers weten.
?

Gemiddelde computergebruiker weet nu echt wel meer dan vroeger hoor. Alleen zijn er veel belangrijke dingen die ze nog niet weten; dat komt mede door de fabeltjes en zoete verhaaltjes van belanghebbende bedrijven.

Klassiek voorbeeld is dat meet MHz automatisch sneller betekent. Mensen staan raar te kijken als ik zeg dat theoretisch een 1GHz processor sneller kan zijn dan een 100GHz processor. Maar wat wil je, als het MHz dit en MHz dat is, zelfs in de produktnamen. Ik kan niet zeggen dat gemiddelde computergebruikers dom zijn, ze krijgen gewoon verkeerde informatie voorgeschoteld van bedrijven die daarbij belang hebben.
Oud 16-08-2003, 00:41
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 16-08-2003 @ 01:34:
?

Gemiddelde computergebruiker weet nu echt wel meer dan vroeger hoor. Alleen zijn er veel belangrijke dingen die ze nog niet weten; dat komt mede door de fabeltjes en zoete verhaaltjes van belanghebbende bedrijven.

Klassiek voorbeeld is dat meet MHz automatisch sneller betekent. Mensen staan raar te kijken als ik zeg dat theoretisch een 1GHz processor sneller kan zijn dan een 100GHz processor. Maar wat wil je, als het MHz dit en MHz dat is, zelfs in de produktnamen. Ik kan niet zeggen dat gemiddelde computergebruikers dom zijn, ze krijgen gewoon verkeerde informatie voorgeschoteld van bedrijven die daarbij belang hebben.
Nare Man bedoelt -denk ik- dat er geen mensen meer zijn die ècht staaltjes vakwerk willen of KUNNEN leveren op gebied van virussen. Bovendien is het makkelijk scoren met het n00b-volk dat Outlook gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 09:26
Verwijderd
Wat ik ermee bedoel is dat je vroeger, in de tijd van MS-DOS, je behoorlijk wat van command-line opdrachtgeven moest weten. In DOS moest je alle regels uit je hoofd kennen, was er nauwelijks een helpfunctie en waren de foutmeldingen enorm onduidelijk of kreeg je ze niet eens.

Sinds Windows is command-line opdrachtgeven vervangen door intuïtief werken met de muis. Alles is in het Nederlands, er is uitgebreide help, wizards, verduidelijkt met icoontjes e.d.

Wat ik dus bedoel is dat er meer mensen met computers werken die minder van computers weten. Een virus heeft tegenwoordig al genoeg aan een slim truucje om ervoor te zorgen dat n00bs het opstarten via IE of Outlook.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 11:03
very drunk driver
very drunk driver is offline
uhm had je 200 virussen of had je 200 verschillende virussen. als je verschillende virussen hebt dan vind ik dat heel knap. en dan zou ik hem formateren want dat kan niet goed zijn voor je comp
Oud 16-08-2003, 13:24
michael1
michael1 is offline
Heleboel tracking cookies , En ook wat gator , Malware.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 11:37
Q
Q is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-08-2003 @ 10:26:
Wat ik ermee bedoel is dat je vroeger, in de tijd van MS-DOS, je behoorlijk wat van command-line opdrachtgeven moest weten. In DOS moest je alle regels uit je hoofd kennen, was er nauwelijks een helpfunctie en waren de foutmeldingen enorm onduidelijk of kreeg je ze niet eens.

Sinds Windows is command-line opdrachtgeven vervangen door intuïtief werken met de muis. Alles is in het Nederlands, er is uitgebreide help, wizards, verduidelijkt met icoontjes e.d.

Wat ik dus bedoel is dat er meer mensen met computers werken die minder van computers weten. Een virus heeft tegenwoordig al genoeg aan een slim truucje om ervoor te zorgen dat n00bs het opstarten via IE of Outlook.
Zo enorm veel commandos zijn er nou toch ook nie in DOS?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 22:24
langejongen
langejongen is offline
Dit is een oud topic, maar wil er toch op reageren:

Iedereen heeft het er wel over dat het ratelen door de HD(HD's) of een ventilator komt, maar ik heb meer het idee dat het bij mijn pc bij het ledje komt vandaan komt wat knippert als je een bestand opent of een bewerking uitvoert en dus schijfactiviteit veroorzaakt. Nu kan een ledje geen geluid produceren, maar zorgt er mijns inziens op een 1 of andere manier voor dat er trillingen ontstaan en aan de kast doorgegeven worden.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 23:04
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
langejongen schreef op 30-12-2003 @ 23:24:
Dit is een oud topic, maar wil er toch op reageren:

Iedereen heeft het er wel over dat het ratelen door de HD(HD's) of een ventilator komt, maar ik heb meer het idee dat het bij mijn pc bij het ledje komt vandaan komt wat knippert als je een bestand opent of een bewerking uitvoert en dus schijfactiviteit veroorzaakt. Nu kan een ledje geen geluid produceren, maar zorgt er mijns inziens op een 1 of andere manier voor dat er trillingen ontstaan en aan de kast doorgegeven worden.
Haha, jij bent een mooie. Als het daadwerkelijk het ledje was; had ik 'em er al 10 keer uitgesloopt.

Het ledje wat je ziet branden/knipperen is gewoon een indicatie aan de gebruiker dat er op dat moment hardeschijf-activiteit plaatsvindt.

En de harddeschijf is dan ook de veroorzaker van dat geluid. Zijn trillingen resoneren soms door de hele systeemkast heen als het niet goed geïsoleerd is. Je geeft zelf toch ook al aan dat het door schijfactiviteit komt. Daarom hangen sommige hun HD ook op aan een stuk gummi ofzo. Zodat de trillingen niet door de hele kast resoneren.

Desniettemin vind ik de ledjes-theorie briljant dat je het serieus durft te posten.

Laatst gewijzigd op 30-12-2003 om 23:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2003, 23:37
Verwijderd
*Pakt een fietslampje met 3 ledjes*
Let's make some noise.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 23:47
martinv1989
martinv1989 is offline
moet je dees kopen: *klik* heb ik ook en je hoort nikssss meer
Oud 31-12-2003, 07:48
langejongen
langejongen is offline
Weet je ook waar die gummy schroeven te koop zijn???

Laatst gewijzigd op 31-12-2003 om 07:54.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 10:07
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
very drunk driver schreef op 16-08-2003 @ 12:03:
uhm had je 200 virussen of had je 200 verschillende virussen. als je verschillende virussen hebt dan vind ik dat heel knap. en dan zou ik hem formateren want dat kan niet goed zijn voor je comp
vast 200 infected files....
Oud 31-12-2003, 13:41
phoxetis
phoxetis is offline
** offtopic **

Laatst gewijzigd op 31-12-2003 om 15:26.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 21:49
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Yaris schreef op 12-08-2003 @ 13:16:
Vooral bij HD's die tot de nok toe gevuld zijn ratelen veel meer ten opzichte van een HD die halfvol is.

Het is een HD van ongeveer 8 GB en staat vol met ongeveer 2,5 GB data. Ik heb hem weleens bijna helemaal vol gehad en hij ratelt nog net zo veel.

Defragmenteren wil ook nog weleens helpen om 't ratelen tegen te gaan omdat alle bestanden die verspreid staan weer netjes samengevoegd worden/achter elkaar gezet worden.

Vanochtend gedaan en het is niet minder geworden.

pc's met weinig geheugen maken veel vaker gebruik van de pagefile/swapfile dan nieuwe pc's, logisch want nieuwe pc's zitten volgestampt met geheugen.

Er zit 192 MB RAM geheugen in.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 11:52
phoxetis
phoxetis is offline
** offtopic **

Laatst gewijzigd op 03-01-2004 om 04:46.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 12:55
Q
Q is offline
9 van de 10 keer is het toch de ventilator in je voeding, ff nieuwe voeding dr in en je bent klaar.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 13:13
langejongen
langejongen is offline
Nou die voeding van mij is super stil. En de fan van de processor ook. Ik heb hier een link naar een geluidsfragment van het ratelen van mijn pc toen ik een zwaar programma aan het opstarten was: http://www.geocities.com/mijnpuch/Ratelenpc.wav
Oud 03-01-2004, 02:05
Nietmachine
Nietmachine is offline
Citaat:
michael1 schreef op 16-08-2003 @ 14:24:
Heleboel tracking cookies , En ook wat gator , Malware.
....

Dat zijn geen virussen.. Dat is spyware en er is een nogal groot verschil tussen die 2.
Oud 03-01-2004, 04:30
MrOizo
MrOizo is offline
misschien maakt je hd gewoon veel geluid, je kan hem isoleren voor trillingen, of je koopt een nieuw stille (seagate baracuda is de stilste)
Reageren

Regels voor berichten