Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-01-2004, 00:07
artless
artless is offline
Qua relatie met mijn beide ouders gaat het niet goed. Niet dat ik ooit een fantastische relatie met ze heb gehad, maar het bereikt nu een dieptepunt. Ze dreigen nu met het niet betalen van een kamer volgend jaar, wanneer ik ga studeren. Dat is juist het omgekeerde van wat vele andere ouders zouden doen, maar goed. Mijn vraag is, kan ik de huur van een kamer ook via een lening (voor studenten?) bemachtigen? En zijn er speciale regelingen voor het geval de ouders weigeren bij te dragen, ook qua studiefinanciering e.d.?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-01-2004, 10:26
martijn1985
martijn1985 is offline
ik meen wel dat er een regeling is, als je slecht contact met je ouders hebt. Dat zou je even na moeten kijken op de site van de IBG. Verder is het sowieso mogelijk om geld van de IBG te lenen, tot een bedrag van zo'n 230 euro. Betekent natuurlijk wel dat je na je studie met een flinke studieschuld zit.
Oud 02-01-2004, 10:29
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
volgens mij kun je inderdaad aanvullende beurs aanvragen als je ouders niet willen betalen, ook als je het anders niet had gekregen, maar daarvoor zul je wel persoonlijk contact met de IBG op moeten nemen.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 10:39
confabulatie
confabulatie is offline
je ouders zijn niet verplicht om je kamer te betalen hoor...
neem een bijbaantje ofzo... je bent echt niet de enige student die dat moet doen....
Oud 02-01-2004, 10:48
Go
Go is offline
Citaat:
confabulatie schreef op 02-01-2004 @ 11:39:
neem een bijbaantje ofzo... je bent echt niet de enige student die dat moet doen....
Misschien zijn ze niet verplicht je kamer te betalen, wel zijn ze verplicht je een bepaalde bijdrage te betalen, afhankelijk van hun inkomen.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 10:50
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 02-01-2004 @ 11:48:
Misschien zijn ze niet verplicht je kamer te betalen, wel zijn ze verplicht je een bepaalde bijdrage te betalen, afhankelijk van hun inkomen.
Tot je 21ste...ik weet niet hoe oud de TS is?

Als je ouders niet willen betalen, dan kun je ze iets laten ondertekenen, waardoor ze afstand van je nemen, dan krijg je extra studiefinanciering. Maar dat is nog best een heel gedoe. Staan hier op WG&R al veel topics over, moet je ff zoeken.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 12:07
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 02-01-2004 @ 11:48:
Ze zijn in beginsel verplicht bij te dragen in de kosten van levensonderhoud en studie. Wat 'bij dragen' inhoudt zal afhangen van het inkomen en de vermogenspositie van je ouders, wat 'levensonderhoud en studie' inhoudt zal ook van geval tot geval bekeken moeten worden. Ik zou zelf willen aannemen dat het betalen van een kamer daar niet onder valt, dat is namelijk geen noodzakelijkheid om te kunnen studeren.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 13:29
artless
artless is offline
Citaat:
confabulatie schreef op 02-01-2004 @ 11:39:
Het gaat niet om de kamer per se, het gaat om een bijdrage. Het ziet er naar uit dat ik alles zelf zal moeten betalen, exclusief studiefinanciering en dergelijke. Dat betekent dus de huur van een kamer, levensonderhoud, studie, boeken, enz.

Bedankt voor alle reacties, trouwens.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 18:28
LoeLoe
LoeLoe is offline
OUderbijdrage is NIET verplicht.

Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem. De ouderbijdrage van mijn moeder is per 1 januari 2004 75 euro per maand geworden maar ze weigert te betalen. Tenzij ik haar nog regelmatig kom bezoeken maar door dingen in het verleden heb ik daar totaal geen behoefte meer aan. Eerder nog wil ik haar gewoon aan de dijk zitten.

Probleem alleen is dan nog dat ik 75 euro per maand minder krijg, die ik opzich hard zat kan gebruiken, zeker nu ik met rijlessen bezig ben.

Ik heb een informatiepakket aangevraagd bij de IB-groep. Maar dat is een heel gedoe. Ik moet een verklaring hebben van mijn vader, van mijn moeder, van mezelf en van een maatschappelijk werker/psycholoog. Dan moet ik dat hele zooitje weer terug sturen naar de ib-groep en dan bekijken zij of die ouderbijdrage van mijn moeder kan worden omgezet naar een aanvullende beurs.

Eerlijk gezegd heb ik geen zin in dat gedoe, ik heb ook geen zin om het op te schrijven. Ik wil er gewoon vanaf. Ik kies er dus voor dat ik niet om die 75 euro krom ga liggen. Ik heb nu een baantje sinds kort en daar kan ik het aardig mee compenseren. Dat gedoe erom heen om alsnog aan die 75 euro te komen hoeft voor mij niet zo. Maar dat is gewoon hoe je er zelf tegenaan kijkt.
Oud 03-01-2004, 10:10
Verwijderd
Citaat:
LoeLoe schreef op 02-01-2004 @ 19:28:
OUderbijdrage is NIET verplicht.
Volgens mij zijn ze verplicht bij te dragen aan je levensonderhoud tot je 21e. Of ze dat doen, dat is dan natuurlijk weer een tweede. En dan moet je idd dat hele gedoe in werking zetten wil je dat geld van de IB-groep krijgen.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 12:30
SuperSanne
SuperSanne is offline
Op kamers gaan terwijl je zelf voor het geld en alles moet zorgen word vast geen pretje. Echter: als je weet wat je rechten zijn, en het verder een beetje slim aanpakt, moet het kunnen. Je ouders kunnen je het als het om geldzaken gaat, moeilijk maken. Heel moeilijk zelfs, maar niet onmogenlijk. Neem eerst contact op met de informatie beheergroep, regel een (telefonische?) afspraak of stuur ze een e-mail waar je precies uitlegd wat er an de hand is. Er bestaat geloof ik wel een regeling als je met vervelende ouders te maken hebt (je zal niet de eerste zijn die in zo'n situatie terecht is gekomen). Je kan extra aanvullig krijgen op je beurs voor uitwonende (vergeet deze niet aan te vragen, anders krijg je de beurs voor als je thuiswoont en die is een stuk lager). Informeer ook naar leningen steciaal voor studenten. je blijft dan wel na je studie met een schuld zitten, maar het alternatief (thuisblijven) is voor jou volgens mij ook niet echt aantrekkelijk. Verder hoef je niet voor alles te lenen, je kan ook een gedeelte van het geld dat je nodig hebt lenen en de rest financieren met een bijbaantje dat je natuurlijk op tijd gaat zoeken dan. Op deze manier hoef je niet 24 uur per dag te werken en kun je toch je kamer en alles bekostigen zonder dat je schuld al te groot word.
Succes!
P.S. als je ouders vastbesloten zijn om jou niet te helpen, houd er dan rekening mee dat je waarschijnlijk het verhuizen ook zelf zal moeten regelen. Denk aan dingen als een bestelbusje om je spullen te vervoeren. Als je ouders niet helpen en je kent verder geen vrienden met een busje die je gratis wil rijden, zal je bij een bedijf aan moeten kloppen. Doe dit echter op tijd! De drukste verhuismaanden zijn geloof ik september en juli. Verhuis dus voor die tijd, voordat alle verhuisbedrijven volgeboekt zijn.

Laatst gewijzigd op 03-01-2004 om 12:36.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 03-01-2004 @ 11:10:
Volgens mij zijn ze verplicht bij te dragen aan je levensonderhoud tot je 21e. Of ze dat doen, dat is dan natuurlijk weer een tweede. En dan moet je idd dat hele gedoe in werking zetten wil je dat geld van de IB-groep krijgen.
Yep, dat zei ik ook. Ik denk alleen dat het huren van een studentenkamer niet valt onder levensonderhoud of studie waarvan je ouders tot betaling verplicht zijn. Je krijgt namelijk van de IB-groep ook al een OV-studentenkaart waarmee je gratis kunt reizen. Als je ouders geen kamer betalen is er niets aan de hand, je moet dan alleen flink vroeger opstaan dan wanneer je een kamer zou hebben. Maar essentiëel om te kunnen studeren is het niet, en het gaat hier echt alleen om de absolute 'bottom line'.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 12:39
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 03-01-2004 @ 13:35:
Yep, dat zei ik ook. Ik denk alleen dat het huren van een studentenkamer niet valt onder levensonderhoud of studie waarvan je ouders tot betaling verplicht zijn. Je krijgt namelijk van de IB-groep ook al een OV-studentenkaart waarmee je gratis kunt reizen. Als je ouders geen kamer betalen is er niets aan de hand, je moet dan alleen flink vroeger opstaan dan wanneer je een kamer zou hebben. Maar essentiëel om te kunnen studeren is het niet, en het gaat hier echt alleen om de absolute 'bottom line'.
Ik weet dat je dat zei, maar er kwam toch nog een reactie die volgens mij niet 'klopte'.

Ik denk ook dat het huren van een kamer niet per se onder levensonderhoud valt. Maar het eten wat je op die kamer doet en de kleren die je draagt ed, die weer wel. Als je een bijdrage krijgt van je ouders dan kan dat naar eten/kleding en je stufi kan dan naar je kamer. Als je thuis woonde zou je ook een bijdrage moeten krijgen, volgens mij, dus dat maakt geen verschil, denk ik.

Soms heb je weinig aan die OV-jaarkaart, er gaan voor een uur of 6 geen treinen, als jij dus meer dan 3 uur reizen van de hogeschool/universiteit vandaan woont, heb je toch een probleem (helemaal als je in een dorp woont waar de bussen pas om half 8 oid gaan rijden ) en moet je dus wel op kamers, of je wilt of niet.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 03-01-2004 @ 13:39:
(...)

Soms heb je weinig aan die OV-jaarkaart, er gaan voor een uur of 6 geen treinen, als jij dus meer dan 3 uur reizen van de hogeschool/universiteit vandaan woont, heb je toch een probleem (helemaal als je in een dorp woont waar de bussen pas om half 8 oid gaan rijden ) en moet je dus wel op kamers, of je wilt of niet.
Ja, maar vrijwel iedereen woont wel binnen drie uur reizen van een universiteit Het moet in elk geval wel héel raar gaan wil kamerhuur aangemerkt worden als levensonderhoud in de zin van die bepaling. En bovendien zitten we dan nog steeds met het het aloude probleem: de meeste jongeren zitten er niet echt op te wachten hun ouders voor de rechter te slepen
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 13:05
artless
artless is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 03-01-2004 @ 13:30:
Op kamers gaan terwijl je zelf voor het geld en alles moet zorgen word vast geen pretje. Echter: als je weet wat je rechten zijn, en het verder een beetje slim aanpakt, moet het kunnen. Je ouders kunnen je het als het om geldzaken gaat, moeilijk maken. Heel moeilijk zelfs, maar niet onmogenlijk. Neem eerst contact op met de informatie beheergroep, regel een (telefonische?) afspraak of stuur ze een e-mail waar je precies uitlegd wat er an de hand is. Er bestaat geloof ik wel een regeling als je met vervelende ouders te maken hebt (je zal niet de eerste zijn die in zo'n situatie terecht is gekomen). Je kan extra aanvullig krijgen op je beurs voor uitwonende (vergeet deze niet aan te vragen, anders krijg je de beurs voor als je thuiswoont en die is een stuk lager). Informeer ook naar leningen steciaal voor studenten. je blijft dan wel na je studie met een schuld zitten, maar het alternatief (thuisblijven) is voor jou volgens mij ook niet echt aantrekkelijk. Verder hoef je niet voor alles te lenen, je kan ook een gedeelte van het geld dat je nodig hebt lenen en de rest financieren met een bijbaantje dat je natuurlijk op tijd gaat zoeken dan. Op deze manier hoef je niet 24 uur per dag te werken en kun je toch je kamer en alles bekostigen zonder dat je schuld al te groot word.
Succes!
P.S. als je ouders vastbesloten zijn om jou niet te helpen, houd er dan rekening mee dat je waarschijnlijk het verhuizen ook zelf zal moeten regelen. Denk aan dingen als een bestelbusje om je spullen te vervoeren. Als je ouders niet helpen en je kent verder geen vrienden met een busje die je gratis wil rijden, zal je bij een bedijf aan moeten kloppen. Doe dit echter op tijd! De drukste verhuismaanden zijn geloof ik september en juli. Verhuis dus voor die tijd, voordat alle verhuisbedrijven volgeboekt zijn.
Ik ken gelukkig iemand met een busje die wel wil rijden voor mij, en een bijbaantje is sowieso het plan. Ik kijk er alleen tegenop op mijn verdere leven te beginnen met een aardige schuldenlast, maar dat neem ik maar voor lief.

Bedankt voor de reacties.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 13:32
confabulatie
confabulatie is offline
ik heb het hele probleem ook gehad dat mijn vader *(ouders zijn gescheiden) niet wilde betalen (die bijdrage)

hij vond het te veel.. was het ook,maar ja ik moest wel geld hebben anders was het wel btje een probleem

veel gebeld met ibg om alles te vragen hoe dat zat met verplichtingen enzo en van alles opgezocht. maar als hij het niet wil kunnen zij hem niet verplichten. conclusie: het was mijn probleem dat hij niet wilde betalen...

hebben het later wel kunnen oplossen onderling. ipv allimentatie kreeg ik dus die bijdrage... omdat het anders té veel geld zou worden voor mn vader...

weet niet hoe het zit als je ouders nog bijelkaar zijn, of het dan ook anders is enzo,maar bij mij ging het in ieder geval zo...

suc6 ermee
Oud 03-01-2004, 21:43
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-01-2004 @ 11:10:
Nee, ze zijn dus niet verplicht. Er wordt vanuit gegaan dat ouders bijdragen en er wordt een (soort van) suggestie gegeven welk bedrag redelijk is, maar het wordt niet verplicht gesteld. (oh maar ik zie nu dat het al verder uitgelegd is en dat je ook hetzelfde bedoelt)

TS: eerlijk gezegd was mijn eerste gedachte ook: zoek een baantje. Er zijn (erg) veel studenten die hun studie en woonruimte zelf moeten bekostigen, zo vreemd is dat niet. De IB-groep springt bij indien nodig. En anders kun je nog een lening afsluiten. Je hebt ook nog een zomervakantie te gaan (tenminste, daar ga ik van uit): zorg dat je dan alvast flink wat geld bij elkaar werkt. Ga bijvoorbeeld niet op vakantie, zodat je een 'spaarpotje' hebt.

Mijn ouders zijn gescheiden en ik zit in het zelfde schuitje als LoeLoe. Ik zal niet ontkennen dat het af en toe zwaar is en dat ik (vooral aan het begin van het collegejaar) echt alle beetjes bij elkaar moet schrapen om m'n collegegeld te kunnen betalen, maar al met al heb ik het helemaal niet zo slecht.

Meer informatie over de leningen vind je op de website van de IBgroep, maar als ik me niet vergis kun je pas een lening afsluiten als je je eerste jaar hebt gehaald. Maar het kan zijn, dat dat niet zo is.
Oud 05-01-2004, 18:33
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Unique schreef op 03-01-2004 @ 22:43:

Meer informatie over de leningen vind je op de website van de IBgroep, maar als ik me niet vergis kun je pas een lening afsluiten als je je eerste jaar hebt gehaald. Maar het kan zijn, dat dat niet zo is.
dat is niet zo, je kan meteen lenen
Oud 05-01-2004, 18:42
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 05-01-2004 @ 19:33:
dat is niet zo, je kan meteen lenen
Idd. Heb ik ook gedaan...maar nu (gelukkig) niet meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten