Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2004, 06:21
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Voor profielwerkstuk (beetje laat...) maak ik dus raket. Na een hopeloze vloeibare brandstofpoging ga ik nu voor vaste brandstof, ik wil nu ammoniumnitraat met ijzerpoeder als brandstof proberen.

Ontsteking (uiteraard) op afstand, heb een elektrische ontsteking gemaakt waarmee ik op ongeveer 30 meter kan ontsteken.

1. Waar kan je het krijgen?
2. Krijg je SWAT-teams over de vloer als je het hebt? --> is bezit ervan toegestaan?
Oud 27-02-2004, 09:58
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef op 27-02-2004 @ 07:21:
Voor profielwerkstuk (beetje laat...) maak ik dus raket. Na een hopeloze vloeibare brandstofpoging ga ik nu voor vaste brandstof, ik wil nu ammoniumnitraat met ijzerpoeder als brandstof proberen.

Ontsteking (uiteraard) op afstand, heb een elektrische ontsteking gemaakt waarmee ik op ongeveer 30 meter kan ontsteken.

1. Waar kan je het krijgen?
2. Krijg je SWAT-teams over de vloer als je het hebt? --> is bezit ervan toegestaan?
Ammoniumnitraat is een stof die als kunstmest gebruikt wordt, dus het is te verkrijgen via een handelaar in kunstmest. Bezit ervan is toegestaan. Houd er echter wel rekening mee dat ammoniumnitraat in combinatie met bepaalde metalen slaggevoelige mengsels kan vormen en dat het bij blootstelling aan hoge temperaturen explosief ontleedt.
Oud 27-02-2004, 10:02
Not for Sale
Not for Sale is offline
Je kan verbazend veel stofjes toch wel gewoon krijgen.
Ik was vorig jaar ook erg laat met mijn praktisch gedeelte van mijn pw. Het ging over kristal en in de laatste 2 dagen flanste ik nog een experiment in elkaar, zocht op internet, bedacht me dat ik aluin, KAl(SO4)2 nodig had, zocht weer op internet en toen in de drogist en ik had 300 gram aluin.
Oud 27-02-2004, 17:24
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
klinkt als mijn pws

Kijk eens op www.acros.be
Kaliumnitraat kan ook, maar volgens mij krijg je dat bijna nergens.
Oud 27-02-2004, 18:33
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 27-02-2004 @ 18:24:
Kaliumnitraat kan ook, maar volgens mij krijg je dat bijna nergens.
Jawel hoor. Je hoeft alleen maar naar kalisalpeter te vragen.

Laatst gewijzigd op 27-02-2004 om 19:50.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 18:34
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Mooi

dan ga ik ff rondkijken en -hopelijk- niet knallen. Moet namelijk vliegen, heb geen zin stukken metaal uit mijn schedel te plukken

*heeft vandaag een mooie plek uitgezocht met een dikke boom om achter te staan
Oud 01-03-2004, 12:30
Chimera
Chimera is offline
Waarom met ijzer, waarom maak je niet gewoon buskruit? Ijzerpoeder zal waarschijnlijk vrij snel uit zichzelf al gaan oxideren, en ik weet niet wat het samen met ammoniumnitraat en vocht doet.

Buskruit is 75% kaliumnitraat (salpeter), 10% zwavel en 15% houtskool, vrij simpel te maken, redelijk stabiel en de standaard aandrijfstof voor raketten.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 20:06
plishing
plishing is offline
Puur Ammoniumnitraat is niet brandbaar. Het smelt alleen vanaf 170 C. Als je echter mengt met bijv. een organische stof zoals suiker dan is het wel brandbaar / ontplofbaar.

Meng Ammoniumnitraat met suiker (dextrose). Gebruik wel witte bastardsuiker. De verhouding AN : SUIKER 65:35 is een goed startpunt. Experimenteer een beetje met de verhoudingen. Ik heb er wel nog geen raketmotor mee gemaakt maar heb het spul al los getest. Ontsteking geeft een mooie stabiele verbranding.
Let wel op met vocht. Ammoniumnitraat is erg hygroscopisch (trekt snel vocht aan)

Om AN te verkrijgen kun je het beste Kalkammonsalpeter gebruiken. Is verkrijgbaar bij de intratuin ed. van het merk asef. Dit spul bestaat uit Stikstofnitraat, magnesiumoxide, ammonium-nog iets en kalk. Oplossen in water. Kalk laten bezinken. Bezinksel verwijderen. Het resterende vocht verdampen en een mooie bodem AN blijft in je pan achter. Ga wel secuur te werk met het scheiden van het bezinksel (kalk) van de rest anders raakt je AN al snel vervuild.

Laatst gewijzigd op 03-03-2004 om 20:12.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 17:46
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
plishing schreef op 03-03-2004 @ 21:06:
Dit spul bestaat uit Stikstofnitraat, magnesiumoxide, ammonium-nog iets en kalk.
Stikstofnitraat bestaat niet. Ik neem aan dat je ammoniumnitraat bedoelt.
Oud 04-03-2004, 18:22
plishing
plishing is offline
Sorry had me even vergist. Stof bestaat inderdaad uit Ammoniumnitraat + Magnesiumoxide + Calciumcarbonaat
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten