Advertentie | |
|
![]() |
|
Je kan verbazend veel stofjes toch wel gewoon krijgen.
Ik was vorig jaar ook erg laat met mijn praktisch gedeelte van mijn pw. Het ging over kristal en in de laatste 2 dagen flanste ik nog een experiment in elkaar, zocht op internet, bedacht me dat ik aluin, KAl(SO4)2 nodig had, zocht weer op internet en toen in de drogist en ik had 300 gram aluin.
|
![]() Kijk eens op www.acros.be Kaliumnitraat kan ook, maar volgens mij krijg je dat bijna nergens.
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 27-02-2004 om 19:50. |
![]() |
|
Waarom met ijzer, waarom maak je niet gewoon buskruit? Ijzerpoeder zal waarschijnlijk vrij snel uit zichzelf al gaan oxideren, en ik weet niet wat het samen met ammoniumnitraat en vocht doet.
Buskruit is 75% kaliumnitraat (salpeter), 10% zwavel en 15% houtskool, vrij simpel te maken, redelijk stabiel en de standaard aandrijfstof voor raketten. |
![]() |
|
![]() |
Puur Ammoniumnitraat is niet brandbaar. Het smelt alleen vanaf 170 C. Als je echter mengt met bijv. een organische stof zoals suiker dan is het wel brandbaar / ontplofbaar.
Meng Ammoniumnitraat met suiker (dextrose). Gebruik wel witte bastardsuiker. De verhouding AN : SUIKER 65:35 is een goed startpunt. Experimenteer een beetje met de verhoudingen. Ik heb er wel nog geen raketmotor mee gemaakt maar heb het spul al los getest. Ontsteking geeft een mooie stabiele verbranding. Let wel op met vocht. Ammoniumnitraat is erg hygroscopisch (trekt snel vocht aan) Om AN te verkrijgen kun je het beste Kalkammonsalpeter gebruiken. Is verkrijgbaar bij de intratuin ed. van het merk asef. Dit spul bestaat uit Stikstofnitraat, magnesiumoxide, ammonium-nog iets en kalk. Oplossen in water. Kalk laten bezinken. Bezinksel verwijderen. Het resterende vocht verdampen en een mooie bodem AN blijft in je pan achter. Ga wel secuur te werk met het scheiden van het bezinksel (kalk) van de rest anders raakt je AN al snel vervuild. Laatst gewijzigd op 03-03-2004 om 20:12. |
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[SK] AmmoniumNitraat Ox | 14 | 16-09-2008 15:57 |