Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-01-2004, 16:07
superdikkeknuf
superdikkeknuf is offline
Wat is eigenlijk aanstellerij? Allé, ik weet wel wat het is, maar mensen zeggen zo vlug van anderen dat ze zich aanstellen. Maar soms is dat toch niet verantwoord? Wanneer vinden jullie iemand een aansteller? Wat verstaan jullie onder aanstellerij?
Oud 01-01-2004, 16:10
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
´aan·stel·len
werkwoord; stelde aan, heeft aangesteld

II wederkerend werkwoord

1 zich op overdreven wijze uiten
voorbeeld
+ bijwoord
stel je niet aan
Als iemand zich op overdreven wijze uit, reageert/handelt
die persoon bewust erger dan dat hij/zij normaal zou
doen, om wat voor reden dan ook.

(voorbeeld (van FoL ); iemand loopt een verwonding op ergens en overal waar die komt moet hij even zeggen hoe erg het wel niet met hem is enzo...)

Ik denk wel dat je moet oppassen met het
bestempelen van dingen als aanstellerij.
Wat voor jou misschien niet zo erg is,
kan voor de ander wel heel erg zijn ed..

Laatst gewijzigd op 01-01-2004 om 16:37.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 16:17
Fade of Light
Fade of Light is offline
vb: iemand loopt een verwonding op ergens en overal waar die komt moet hij even zeggen hoe erg het wel niet met hem is enzo...wordt er een beetje moe van eerlijk gezegd
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 16:24
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Tsja moeilijk precies te definiëren. Soms lijkt het alsof iemand zich aanstelt, maar dat gebeurt dan onbewust zodat hij of zij er niks aan kan doen. Dan vind ik het eigenlijk geen aanstellen meer.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 16:42
Nona
Nona is offline
Aanstellen... Dat is als iemand zijn eigen leed overdrijft. Een kind dat jankend door de supermarkt rolt omdat zijn moeder geen snoepjes wil kopen stelt zich in mijn ogen aan.

Bij volwassenen is het vaak een stuk moeilijker te zien wanneer ze zich aanstellen. Bovendien zijn er vaak andere redenen waarom ze zo veel aandacht voor hun problemen vragen. Een arm om je heen omdat je een vinger tussen de deur hebt gehad is misschien overdreven, maar het kan een mens goed doen omdat iemand gewoon steun nodig heeft, ook met andere problemen.

Nee, het is toch een term waar je niet al te veel mee moet smijten. Al moeten mensen soms ook wel directer zijn als het gaat om hulp vragen.
Oud 01-01-2004, 16:44
jet
jet is offline
het kan ook zijn dat iemand huilt om een vinger tussen de deur, maar dat er eigenlijk zoveel meer aan de hand is.. ik vind dat je er erg mee moet uitkijken
Oud 01-01-2004, 16:45
Nona
Nona is offline
Citaat:
jet666 schreef op 01-01-2004 @ 17:44:
het kan ook zijn dat iemand huilt om een vinger tussen de deur, maar dat er eigenlijk zoveel meer aan de hand is.. ik vind dat je er erg mee moet uitkijken
Dat wilde ik eigenlijk zeggen ja.
Oud 01-01-2004, 18:44
hansjuh
hansjuh is offline
Vaak is het heel moeilijk om te zeggen of iemand zich aanstelt of niet. Je moet er ook rekening mee houden dat iedereen anders in elkaar zit. Je moet je dus kunnen inleven in de situatie van de ander. En dan nog moet je inderdaad oppassen.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 21:06
Fantôme
Fantôme is offline
inderdaad ja.
wat de een als aanstellerij ziet, zal een ander niet per se zo zien.
bovendien kan iemand door één opmerking zomaar gaan 'janken' en zeggen mensen van: 'laat je niet zo kennen joh, stel je niet aan' terwijl dat misschien gewoon, de overbekende druppel was...

ik zal nooit snel zeggen van 'wat een aansteller' omdat je vaak de hele situatie niet kent.

xxx
Oud 02-01-2004, 17:33
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Ik oordeel snel over mensen, dus zal ook snel zeggen dat iemand zich aanstelt. Ligt dus maar net aan de persoon waar je over oordeelt en wie er oordeelt wat er aanstellerij is
Oud 02-01-2004, 17:38
miss-suus
miss-suus is offline
kben het eens met de mensen hierboven
Oud 02-01-2004, 17:41
Verwijderd
maar hoe weet je nu of iemand zich echt aanstelt of dat het waar is? want je weet tenslotte niet hoe die gene het beleeft.. das wel het gevaar..
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 17:45
miss-suus
miss-suus is offline
Citaat:
Divine Desire schreef op 02-01-2004 @ 18:41:
maar hoe weet je nu of iemand zich echt aanstelt of dat het waar is? want je weet tenslotte niet hoe die gene het beleeft.. das wel het gevaar..
ik denk dat als je de persoon lang genoeg kent je het wel door hebt wanneer het aanstellerij is en wanneer niet
Oud 02-01-2004, 17:48
Verwijderd
ja, dat lijkt mij ook maar niet als je iemand niet zo goed kent.. maar wij mensen trekken altijd al zo gauw onze eigen conclusies..
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 17:50
BBEM
BBEM is offline
het levende voorbeeld van aanstellerij is hier op het forum wel te vinden....
Oud 02-01-2004, 17:52
miss-suus
miss-suus is offline
Citaat:
Divine Desire schreef op 02-01-2004 @ 18:48:
ja, dat lijkt mij ook maar niet als je iemand niet zo goed kent.. maar wij mensen trekken altijd al zo gauw onze eigen conclusies..

ja inderdaad ik vind dat ook wel dat wij mensen altijd al zo gauw onze eigen conclusies trekken. soms heb ik dat ook dat ik denk van, stel je niet zo aan terwijl later bleek bv dat degene echt pijn had.
Oud 02-01-2004, 17:53
Verwijderd
ja, en geestelijk is dat natuurlijk nog erger dan met lichamelijke pijn. Iemand kan voor iets zo bang zijn, terwijl het er helemaal niet is, probeer dat maar eens te begrijpen dan.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 17:56
miss-suus
miss-suus is offline
Citaat:
Divine Desire schreef op 02-01-2004 @ 18:53:
ja, en geestelijk is dat natuurlijk nog erger dan met lichamelijke pijn. Iemand kan voor iets zo bang zijn, terwijl het er helemaal niet is, probeer dat maar eens te begrijpen dan.
ik ben ook voor iets geestelijk bang, dat er miss wel helemaal niet is. dus ik begrijp het wel
Oud 02-01-2004, 18:01
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Divine Desire schreef op 02-01-2004 @ 18:53:
zoiets schuif ik idd vaak op aanstellerij af, mits je ouder bent dan 12
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 18:07
superdikkeknuf
Citaat:
Fade of Light schreef op 02-01-2004 @ 19:01:
zoiets schuif ik idd vaak op aanstellerij af, mits je ouder bent dan 12
Waarom als je ouder dan 12 bent?
Oud 02-01-2004, 18:10
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
superdikkeknuf schreef op 02-01-2004 @ 19:07:
Waarom als je ouder dan 12 bent?
Omdat ik je dan oud genoeg acht om fantasie en realiteit uit elkaar te kunnen houden, iets wat kinderen niet (altijd) kunnen.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 18:12
Verwijderd
ik bedoel niet dingen zien ofzo die niet bestaan.. maar bijvoorbeeld bang zijn om iemand te verliezen bijvoorbeeld..
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 18:16
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Divine Desire schreef op 02-01-2004 @ 19:12:
ik bedoel niet dingen zien ofzo die niet bestaan.. maar bijvoorbeeld bang zijn om iemand te verliezen bijvoorbeeld..
Dat vind ik ook aanstellerij...of misschien beter gezegd, dom naief. Er gaan heel wat mensen dood, zoals je ouders. Die zul je waarschijnlijk niet OVERleven, dus wen maar aan het idee.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 18:20
miss-suus
miss-suus is offline
Er gaan heel wat mensen dood, zoals je ouders. Die zul je waarschijnlijk niet OVERleven, dus wen maar aan het idee. [/B][/QUOTE]

dat vind ik niet een leuke zin: dus wen maar aan het idee. het klinkt alsof mensen er maar aan moeten wennen. volgens kun je nooit eraan wennen dat mensen dood kunnen gaan en niet meer teurg komen. het blijft altijd een schock als iemand dood gaat waarvan je heel erg houd. je kunt er niet aan wennen.
Oud 02-01-2004, 18:23
superdikkeknuf
Citaat:
Fade of Light schreef op 02-01-2004 @ 19:16:
Dat vind ik ook aanstellerij...
Maar als je er echt bang voor bent? Veel mensen zijn bang voor iets dat misschien niet echt logisch is, maar ze kunnen er echt door gekweld worden. Ik vind dat je dus vooral bij geestelijke pijn moet opletten met het woord 'aanstellerij'. Want die mensen doen niet alsof en ook niet om aandacht te trekken, maar misschien verlangen ze wel steun en begrip, en dat is volgens mij iets anders.

Als ik eerlijk mag zijn: ik vind dat niemand het recht heeft om iemand als een aansteller te beschouwen, want je weet gewoon nooit hoe die persoon er zich écht bij voelt. Maar ik moet toegeven dat ik, net als iedereen, zelf gauw iemand bestempel.
Oud 02-01-2004, 18:27
miss-suus
miss-suus is offline
. Maar ik moet toegeven dat ik, net als iedereen, zelf gauw iemand bestempel. [/B][/QUOTE]

dat gebeurt idd sneller dan je denkt
Oud 02-01-2004, 18:46
Miracle
Miracle is offline
Aanstellen is moeilijk te definiëren. Je weet niet wanneer iemand zich aanstelt, omdat er zoveel dingen meespelen. Het is eigenlijk niet eerlijk om te zeggen dat iemand zich aanstelt, alleen soms doe ik het wel. Soms is het moeilijk om je echt goed voor te stellen wat iemand doormaakt.
Ik ‘probeer’ altijd iemand een eerlijke kans te geven, maar soms is dat moeilijk.
Oud 03-01-2004, 01:33
Verwijderd
@Fade of light..

Laat ik een voorbeeld nemen, stel ik heb een goede vriend, en die is bij mij een weekend geweest, het is maandag en hij moet weer naar huis. Logisch want hij kan niet voor altijd blijven. Maar naar mate de dag vordert gaat hij zich slechter en slechter voelen, en later blijkt dat te zijn omdat hij wegmoet, maar niet omdat hij het jammer vind, maar omdat hij bang is dat het de laatste keer is dat hij bij me zal zijn, omdat hij in het verleden vaak heeft meegemaakt dat vrienden hem lieten vallen en elke keer de laatste keer zou kunnen zijn dat hij me zou zien..

In 'zo'n situatie ben je snel geneigt te zeggen dat die vriend zich aanstelt, maar als je kijkt naar z'n verleden van al die verlatingen dan is zijn anggst weer heel logisch. Ik denk dat je gewoon verder moet kijken dan dat je alleen ziet, en dat je niet bij voorbaat al kan zeggen dat als iemand er bang voor is iemand te verliezen dat diegene zich dan gelijk aanstelt, dat kun je gewoon niet maken.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 10:24
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Divine Desire schreef op 03-01-2004 @ 02:33:
@Fade of light..

Laat ik een voorbeeld nemen, stel ik heb een goede vriend, en die is bij mij een weekend geweest, het is maandag en hij moet weer naar huis. Logisch want hij kan niet voor altijd blijven. Maar naar mate de dag vordert gaat hij zich slechter en slechter voelen, en later blijkt dat te zijn omdat hij wegmoet, maar niet omdat hij het jammer vind, maar omdat hij bang is dat het de laatste keer is dat hij bij me zal zijn, omdat hij in het verleden vaak heeft meegemaakt dat vrienden hem lieten vallen en elke keer de laatste keer zou kunnen zijn dat hij me zou zien..

In 'zo'n situatie ben je snel geneigt te zeggen dat die vriend zich aanstelt, maar als je kijkt naar z'n verleden van al die verlatingen dan is zijn anggst weer heel logisch. Ik denk dat je gewoon verder moet kijken dan dat je alleen ziet, en dat je niet bij voorbaat al kan zeggen dat als iemand er bang voor is iemand te verliezen dat diegene zich dan gelijk aanstelt, dat kun je gewoon niet maken.
Dan zeg ik; ff nadenken joh, is iedereen zo? Neen. Dat hij van de situatie uitgaat dat elke keer wel eens de laatste kan zijn, daar is totaal niks mis mee, en in zekere zin realistisch, maar om al conclusies te gaan trekken Je kunt het dus enigzins wel maken om te vinden dat het aanstellerij is.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 18:03
Jordi
Jordi is offline
Het is heel moeilijk om te zeggen dat iemand zich aanstelt, omdat je niet weet hoe die persoon zich écht voelt. In de post hierboven zegt Fade of Light dat de persoon in Divine Desire's voorbeeld een aansteller is (als ik het goed begrepen heb), omdat hij te snel conclusies trekt en generaliseert. Hij is namelijk eerder verlaten door vrienden en is nu bang dat iedereen dat doet. Ik ben het wel met Fade of Light eens dat dat wel een overhaaste conclusie is, maar die vriend is daar dus wel écht bang voor, hij faket het niet ofzo en volgens die eerste post van Quiana kan hij dan dus geen aansteller zijn, omdat hij zich niet bewust anders voordoet dan hoe hij zich voelt.

Maar aan de andere kant kun je de woordenboekverklaring "zich op overdreven wijze uiten" natuurlijk ook anders interpreteren. Dan hangt het er gewoon vanaf wat jij overdreven vindt. Ik denk dat dat ook de interpretatie is die de meeste mensen gebruiken. Als iets hen niet als heel erg toeschijnt en iemand reageert daarop volgens hun 'overdreven' dan is die persoon een aansteller...
Reageren

Regels voor berichten