Advertentie | |
|
![]() |
|
Aanstellen... Dat is als iemand zijn eigen leed overdrijft. Een kind dat jankend door de supermarkt rolt omdat zijn moeder geen snoepjes wil kopen stelt zich in mijn ogen aan.
Bij volwassenen is het vaak een stuk moeilijker te zien wanneer ze zich aanstellen. Bovendien zijn er vaak andere redenen waarom ze zo veel aandacht voor hun problemen vragen. Een arm om je heen omdat je een vinger tussen de deur hebt gehad is misschien overdreven, maar het kan een mens goed doen omdat iemand gewoon steun nodig heeft, ook met andere problemen. Nee, het is toch een term waar je niet al te veel mee moet smijten. Al moeten mensen soms ook wel directer zijn als het gaat om hulp vragen.
|
inderdaad ja.
wat de een als aanstellerij ziet, zal een ander niet per se zo zien. bovendien kan iemand door één opmerking zomaar gaan 'janken' en zeggen mensen van: 'laat je niet zo kennen joh, stel je niet aan' terwijl dat misschien gewoon, de overbekende druppel was... ik zal nooit snel zeggen van 'wat een aansteller' omdat je vaak de hele situatie niet kent. xxx
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ja inderdaad ik vind dat ook wel dat wij mensen altijd al zo gauw onze eigen conclusies trekken. soms heb ik dat ook dat ik denk van, stel je niet zo aan terwijl later bleek bv dat degene echt pijn had.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Er gaan heel wat mensen dood, zoals je ouders. Die zul je waarschijnlijk niet OVERleven, dus wen maar aan het idee. [/B][/QUOTE]
dat vind ik niet een leuke zin: dus wen maar aan het idee. het klinkt alsof mensen er maar aan moeten wennen. volgens kun je nooit eraan wennen dat mensen dood kunnen gaan en niet meer teurg komen. het blijft altijd een schock als iemand dood gaat waarvan je heel erg houd. je kunt er niet aan wennen.
||
![]() |
Citaat:
Als ik eerlijk mag zijn: ik vind dat niemand het recht heeft om iemand als een aansteller te beschouwen, want je weet gewoon nooit hoe die persoon er zich écht bij voelt. Maar ik moet toegeven dat ik, net als iedereen, zelf gauw iemand bestempel. ![]()
|
![]() |
|
Aanstellen is moeilijk te definiëren. Je weet niet wanneer iemand zich aanstelt, omdat er zoveel dingen meespelen. Het is eigenlijk niet eerlijk om te zeggen dat iemand zich aanstelt, alleen soms doe ik het wel. Soms is het moeilijk om je echt goed voor te stellen wat iemand doormaakt.
Ik ‘probeer’ altijd iemand een eerlijke kans te geven, maar soms is dat moeilijk.
|
Verwijderd
|
@Fade of light..
Laat ik een voorbeeld nemen, stel ik heb een goede vriend, en die is bij mij een weekend geweest, het is maandag en hij moet weer naar huis. Logisch want hij kan niet voor altijd blijven. Maar naar mate de dag vordert gaat hij zich slechter en slechter voelen, en later blijkt dat te zijn omdat hij wegmoet, maar niet omdat hij het jammer vind, maar omdat hij bang is dat het de laatste keer is dat hij bij me zal zijn, omdat hij in het verleden vaak heeft meegemaakt dat vrienden hem lieten vallen en elke keer de laatste keer zou kunnen zijn dat hij me zou zien.. In 'zo'n situatie ben je snel geneigt te zeggen dat die vriend zich aanstelt, maar als je kijkt naar z'n verleden van al die verlatingen dan is zijn anggst weer heel logisch. Ik denk dat je gewoon verder moet kijken dan dat je alleen ziet, en dat je niet bij voorbaat al kan zeggen dat als iemand er bang voor is iemand te verliezen dat diegene zich dan gelijk aanstelt, dat kun je gewoon niet maken. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Het is heel moeilijk om te zeggen dat iemand zich aanstelt, omdat je niet weet hoe die persoon zich écht voelt. In de post hierboven zegt Fade of Light dat de persoon in Divine Desire's voorbeeld een aansteller is (als ik het goed begrepen heb), omdat hij te snel conclusies trekt en generaliseert. Hij is namelijk eerder verlaten door vrienden en is nu bang dat iedereen dat doet. Ik ben het wel met Fade of Light eens dat dat wel een overhaaste conclusie is, maar die vriend is daar dus wel écht bang voor, hij faket het niet ofzo en volgens die eerste post van Quiana kan hij dan dus geen aansteller zijn, omdat hij zich niet bewust anders voordoet dan hoe hij zich voelt.
Maar aan de andere kant kun je de woordenboekverklaring "zich op overdreven wijze uiten" natuurlijk ook anders interpreteren. Dan hangt het er gewoon vanaf wat jij overdreven vindt. Ik denk dat dat ook de interpretatie is die de meeste mensen gebruiken. Als iets hen niet als heel erg toeschijnt en iemand reageert daarop volgens hun 'overdreven' dan is die persoon een aansteller...
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Jehova's getuigen indie-gurl | 348 | 10-04-2007 14:28 | |
Psychologie |
aanstellerij? Hem | 17 | 13-09-2005 19:17 | |
Psychologie |
vol hoofd, aanstellerij? of niet? advies gevraagd! zeep007 | 8 | 12-04-2005 17:45 | |
Psychologie |
Het grote lucht-je-hart topic! Nona | 500 | 08-04-2004 17:00 | |
Seksualiteit |
Even over biseksualiteit. Wat is het toch dat stelletjes daar altijd over struikelen? Scatterheart | 183 | 15-11-2003 19:00 |