Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2005, 10:35
noewkie
noewkie is offline
ik ben vandaag begonnen met het atkins dieet.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand nog tips?
Oud 02-05-2005, 10:36
cerys
cerys is offline
enorm slecht.
ik snap dat soort diëten niet hoor..
Oud 02-05-2005, 10:43
noewkie
noewkie is offline
waarom is het slecht dan?
Oud 02-05-2005, 10:44
Verwijderd
stom dieet. 'je mag dit niet' 'je mag dat niet'.

mijn motto is: je mag alles, alleen niet teveel. door gewoon op een gezonde manier en regelmatig te gaan eten val je veel beter af, m.i.

(zie bovenaan de pagina het grote voedings- en gezondheidstopic.)
Oud 02-05-2005, 10:46
cerys
cerys is offline
Citaat:
noewkie schreef op 02-05-2005 @ 11:43 :
omdat je dingen die je nodig hebt tijdens dat dieet niet mag eten bijvoorbeeld?
Oud 02-05-2005, 11:04
Verwijderd
Citaat:
noewkie schreef op 02-05-2005 @ 11:43 :
Weinig tot geen groenten en fruit, teveel (verzadigd) vet, te weinig vezels.

Ik kan me niet voorstellen dat je je door Atkins beter/gezonder/fitter gaat voelen.

[Edit] Bovendien vind ik dit soort voorschrijvende regel-dieëten ('in de eerste week mag je dit niet, en dit moet je in X hoeveelheden etc.) vrij sneu, voor mensen die zelf niet weten hoe ze gezond moeten eten of dat niet kunnen zonder steun van een of andere malloot die zelf véél te zwaar was en stierf aan een hartziekte (als ik het goed heb).
Het is geen dieet wat je je leven lang kunt volhouden en daarom in mijn ogen slecht.
Oud 02-05-2005, 11:31
Jones
Mijn moeder volgt het nu al meer dan een half jaar denk ik. In de eerste paar weken bestaat het inderdaad uit vrij weinig groente en fruit en veel verzadigde vetten. Inmiddels eet ze weer gewoon "normaal" dat wil zeggen dat ze geen brood/pasta/aardappelen eet maar gewoon meer groente en vlees. Ik denk dat ze er zo'n 15 kilo mee is afgevallen en het is voor haar het eerste dieet dat echt heeft gewerkt. Hoe goed of slecht het voor je is zijn ze volgens mij nog niet helemaal uit, ik denk alleen dat mijn moeder zich nu gezonder voelt dan voordat ze eraan begon, heel simpel omdat ze 15 kilo lichter is
Oud 02-05-2005, 11:32
Mara
Mara is offline
Geen goed dieet, vind ik
- Totaal geen koolhydraten mikt 't op. Leuk, dan spreek je snel je vetreserves aan, maar je lichaam heeft wel koolhydraten nodig. Je hersenen kunnen alleen maar werken op koolhydraten, niet op eiwitten en vetten
- Vet mag. Ja leuk, maar verzadigde vetten zijn nou niet echt bevorderlijk voor je gezondheid.
- De effecten op de lange termijn zijn nog lang niet bekend
- Je zit er je hele leven aan vast. Ga je weer 'normaal' eten, dat wil zeggen wel koolhydraten, vliegen de kilo's er zo weer aan.
Oud 02-05-2005, 11:34
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Jones schreef op 02-05-2005 @ 12:31 :
Mijn moeder volgt het nu al meer dan een half jaar denk ik. In de eerste paar weken bestaat het inderdaad uit vrij weinig groente en fruit en veel verzadigde vetten. Inmiddels eet ze weer gewoon "normaal" dat wil zeggen dat ze geen brood/pasta/aardappelen eet maar gewoon meer groente en vlees. Ik denk dat ze er zo'n 15 kilo mee is afgevallen en het is voor haar het eerste dieet dat echt heeft gewerkt. Hoe goed of slecht het voor je is zijn ze volgens mij nog niet helemaal uit, ik denk alleen dat mijn moeder zich nu gezonder voelt dan voordat ze eraan begon, heel simpel omdat ze 15 kilo lichter is
en straks gaat ze weer normaal eten, en wat denk je dat er dan gebeurt?

Je kunt dit niet je hele leven blijven doen namelijk, je mist zoveel belangrijke stoffen...
Oud 02-05-2005, 11:41
noa-zut
noa-zut is offline
Ik heb ook een tijdje met de Atkins-leefgewoonte meegedaan( het is een levensstijl, geen dieet!)

Ik moet zeggen dat het heerlijk voelt, meer energie ed. maar dat het niet helemaal gezond is. Je mag namelijk geen vlees of hartige dingen meer eten, en als je dat een maand volhoudt, mis je toch stoffen in je lichaam.

Om deze reden had ik de levensstijl iets aangepast, door s'ochtends volkorenbrood met mager kalkoensfilet te eten en s'avonds ook vlees, maar dan kip ed.

Ik woog voordat ik hiermee begon 57 en ben toen binnen een maand afgevallen naar 51 kilo. Ik ben sindsdien niet meer aangekomen, omdat ik mij hier goed aan hou.

Dus over het algemeen een goede manier van afvallen, mits je toch vlees of vis blijft eten

Succes !
Oud 02-05-2005, 11:47
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
noa-zut schreef op 02-05-2005 @ 12:41 :
Ik heb ook een tijdje met de Atkins-leefgewoonte meegedaan( het is een levensstijl, geen dieet!)

Ik moet zeggen dat het heerlijk voelt, meer energie ed. maar dat het niet helemaal gezond is. Je mag namelijk geen vlees of hartige dingen meer eten, en als je dat een maand volhoudt, mis je toch stoffen in je lichaam.

Om deze reden had ik de levensstijl iets aangepast, door s'ochtends volkorenbrood met mager kalkoensfilet te eten en s'avonds ook vlees, maar dan kip ed.

Ik woog voordat ik hiermee begon 57 en ben toen binnen een maand afgevallen naar 51 kilo. Ik ben sindsdien niet meer aangekomen, omdat ik mij hier goed aan hou.

Dus over het algemeen een goede manier van afvallen, mits je toch vlees of vis blijft eten

Succes !
Ik weet niet hoe lang je bent, maar ik snap niet waarom jij moet afvallen ...
Oud 02-05-2005, 11:51
noa-zut
noa-zut is offline
Citaat:
Gothic schreef op 02-05-2005 @ 12:47 :
Ik weet niet hoe lang je bent, maar ik snap niet waarom jij moet afvallen ...
Nou, ik ben maar 1.61 en volgens mijn huisarts was het slim om een paar kilootjes kwijt te raken, omdat hij bang was dat ik snel een te hoog cholestrol zou krijgen (dat zit in de familie, helaas)
Oud 02-05-2005, 12:09
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
noa-zut schreef op 02-05-2005 @ 12:51 :
Nou, ik ben maar 1.61 en volgens mijn huisarts was het slim om een paar kilootjes kwijt te raken, omdat hij bang was dat ik snel een te hoog cholestrol zou krijgen (dat zit in de familie, helaas)
Ok, want ik vind dat je al een heel mooi slank figuur hebt... Leek mij niet nodig dat daar wat af moest, maar dokter is een goede reden .
Oud 02-05-2005, 13:13
Bloem
Bloem is offline
Als ik het goed heb onthouden was er onderzoek gedaan naar hoeveel kilo's mensen op lange termijn waren afgevallen. Dat ging tussen Atkins en een 'gewoon' (gezonder eten, meer bewegen) dieet. De Atkins groep viel in de eerste periode sneller af, maar na een bepaalde tijd (paar maanden ofzo, weet het niet meer heel precies) was dat verschil helemaal bijgetrokken en waren de mensen uit allebei de groepen ongeveer evenveel afgevallen. Dan lijkt het met praktischer om dat 'gewone' dieet te volgen, omdat je dan uit veel meer 'groepen' voedsel kunt nuttigen en het imo beter vol te houden is.
Oud 02-05-2005, 13:17
Verwijderd
Atkins wordt beschouwd als niet onomstotelijk gezond. Mensen vallen er inderdaad van af, dat is waar. Maar dat is niet zo verwonderlijk als je ziet dat je gewoon bepaalde voedingsstoffen mist. Eenzijdig eten is gewoon nooit goed, dat is het probleem. Niet alleen is dat ongezond omdat de reserves van bepaalde bouwstoffen teruglopen, maar je raakt ook nog eens gewend aan een afwijkend eetpatroon waardoor je voor je verdere leven je dieet gewoon heel erg versmalt. En als je dan weer iets anders gaat eten dat buiten die bandbreedte valt krijg je er last van.
Oud 02-05-2005, 13:17
noa-zut
noa-zut is offline
Citaat:
Bloem schreef op 02-05-2005 @ 14:13 :
Als ik het goed heb onthouden was er onderzoek gedaan naar hoeveel kilo's mensen op lange termijn waren afgevallen. Dat ging tussen Atkins en een 'gewoon' (gezonder eten, meer bewegen) dieet. De Atkins groep viel in de eerste periode sneller af, maar na een bepaalde tijd (paar maanden ofzo, weet het niet meer heel precies) was dat verschil helemaal bijgetrokken en waren de mensen uit allebei de groepen ongeveer evenveel afgevallen. Dan lijkt het met praktischer om dat 'gewone' dieet te volgen, omdat je dan uit veel meer 'groepen' voedsel kunt nuttigen en het imo beter vol te houden is.

Ja, dat klopt wat je zegt plus dat het mij niet gezond lijkt dat Atkins zo lang vol te houden. Iemand adviseerde mij ook om dit maar een maand te doen, anders mis je teveel stoffen, waardoor je spijsvertering juist weer langzamer gaat wat weer leidt tot het minder afvallen na een tijdje inderdaad
Oud 02-05-2005, 13:36
da leentjuh
da leentjuh is offline
De meeste van die populaire hollywooddieten zijn niet echt goed voor je geloof ik. Gewoon gezond en gevarieerd eten en niet teveel snoepen werkt ook en is veel beter voor je op lange termijn.
Oud 02-05-2005, 15:25
noewkie
noewkie is offline
wat een cliche niet te veel snoepen gezond eten en veel bewegen. ik doe dit al mn hele leven en nog heb ik 10 kilo overgewicht.

atkins houd in dat je de eerste 2 weken maar 25 koolhydraten per dag mag eten. daarom eet je vooral vlees en vis en groente hier zitten namenlijk geen koolhydraten in. het is natuurlijk niet de bedoeling dat je alleen maar vlees eet dus sochtends smiddags en savonds want dat is ongezond.
ook in eieren zitten geen koolhydraten die mag je dus ook onbeperkt eten.

aan 25 koolhydraten per dag kom je door groente te eten.

na 2 weken ga je de hoeveelheid koolhydraten per week verhogen met 5.
dit betekend dus dat je per week een voedingstof erbij kunt kiezen. bijvoorbeeld de eerste week fruit erbij. de tweede week zuivel als in melk want kaas mag je altijd eten, de derde week granen (crackers ed) tijdens deze weken ga je steeds minder gewicht verliezen. to je op een gegeven moment stopt met afvallen. op dit moment heb je een eetpatroon bereikt wat goed is voor je lichaam. in dit eetpatroon krigj je dus genoeg koolhydraten binnen om op gewicht te blijven maar toch niet aan te komen.

dit is in het kort wat atkins inhoud. het is natuurlijk iets uitgebreider maar de fabels over het onbeperkt vet eten zijn complete onzin.

ik hou julie wel op de hoogte of het echt werkt.
Oud 02-05-2005, 15:26
Balance
Balance is offline
Idd zo'n dieet dat je altijd vol moet houden. Wat heb je er aan om kilo's af te vallen en zodra je je streefgewicht hebt bereikt weer terug te zakken naar je oude gewicht? Je kan veel beter aan een dieet beginnen dat je wel vol kan houden. Bovendien kan het geen kwaad om zelf inzicht te krijgen in wat je wel en niet kan eten ipv blindelings het advies van een vreemde te volgen.
Oud 02-05-2005, 15:50
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 02-05-2005 @ 13:09 :
Ok, want ik vind dat je al een heel mooi slank figuur hebt... Leek mij niet nodig dat daar wat af moest, maar dokter is een goede reden .
offtopic, sorry:
Die foto's in haar fotoboek zijn niet van haar, dat is holly valance
ja, oke, beetje beschamend dat ik holly valance herken zie hier: http://eur.i1.yimg.com/eur.yimg.com/...u/h/holly2.jpg en vergelijk met deze uit haar fotoboek:
http://forum.scholieren.com/fotoboek...Sk0q8QEMaz.jpg

en ontopic:
Een van de bijwerkingen van het atkins dieet is dat je adem naar aceton gaat ruiken. Lijkt me niet echt een prettige bijkomstigheid..

Laatst gewijzigd op 02-05-2005 om 15:52.
Oud 02-05-2005, 16:15
ekki
ekki is offline
Hoewel het niet direct over lijnen gaat, gaat het hier indirect wel over. Vandaar dat ik deze topic sluit, dit soort vragen mogen in het grote lijntopic.
Oud 02-05-2005, 16:27
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 02-05-2005 @ 17:15 :
Hoewel het niet direct over lijnen gaat, gaat het hier indirect wel over. Vandaar dat ik deze topic sluit, dit soort vragen mogen in het grote lijntopic.
't topic heet sinds een tijdje gelukkig "Het Grote Voeding en Gezondheids-topic" en daar valt het wel onder. (Al noemde ik het in de pm ook lijntopic. )
Topic gesloten

Regels voor berichten