Geen dertig meer
Ik stond op en ik keek naar de tafel. De tafel was gedekt met een zijden laken met daarop voor elke gast een bord en voor zeker vier gangen aan bestek. De tafel werd nog voller door twee glazen voor elke gast, de obers waarvan er zeker een stuk of zes waren, bleven telkens heen en weer rennen voor het bijvullen van de Witte en Rode wijn. Op de tafel stond voor elke vier gasten een spa blauw fles klaar, waarvan nauwelijks gedronken werd. Ik keek om me heen en keek in de donkere ogen van mijn zoon. Hij knipoogde en wou me vertellen dat het goed zat, en dat hij het niet erg meer vond en dat hij mijn keuze accepteerde. Ik had Lisa haar hand gepakt en er eventjes van opwelling in geknepen. Daar stond ik dan met mijn glas witte wijn. Bertha lachte overal bovenuit en die was weer eens flink aangeschoten geworden van de rode wijn, die ze alleen drink ter gelegenheid. Maar wat was voor Bertha een gelegenheid? Was dat wanneer haar man thuis kwam, of was het wanneer ze met bingo gewonnen had. Bertha rookte er ook nog bij. Ook alleen voor de gelegenheid. Ze trok aan de sigaret net alsof het wel eens het laatste haaltje zou kunnen wezen. Bertha zag er ook uit als een echte roker. Ze had bruine lange haren, slordig opgestoken. En ze droeg een witte jurk, tikkeltje te klein zodat haar welgevormde bips er een beetje hoekig uit kwam te zien. Maar Bertha had een goed hart, ze was daarom niks voor niks al 25 jaar bevriend met Lisa. Mijn keuze was dat we voor deze gelegenheid alleen familie en goed vrienden zouden uitnodigen, maar Lisa zag dat anders, het kon wel eens het laatste feest worden dat iedereen bij elkaar zou wezen. Ik keek weer naar mijn zoon. Hij had de ogen van zijn moeder. De artistieke uitstraling had hij van mij, tevens zijn doeltreffende charmes. Hij leek zo in het zonlicht net zo jong als 10 jaar geleden, toen Marloes naar de begraafplaats werd gebracht. Alleen nou droeg Daan witte kledij en een fel rode stropdas, hij noemde dat wel zijn geluksstrop das. Daan zag er goed uit en ik was trots op mijn accountant zoon. Ik was blij dat hij dit moment goedkeurde, want het heeft hem heel wat moeite gekost om mij te begrijpen. Hij begreep niet waarom ik nou zo nodig de vrijgezelle man moest uit gaan hangen, totdat hij Lisa ontmoette, en hij was weg van haar. Ze keek met zijn grote ogen net als ik naar haar keek, en Daan zag hoe veel ze voor me betekende.
Daan zat met zijn stropdas te spelen, toen Marleen hem bij de arm trok en met haar kleine vingertjes naar mij wees. Marleen was net zoals Marloes. Creatief en erg aanwezig. Lisa is dol op Marleen, ze gaan om de twee weken samen naar de markt en dan mag Marleen allemaal grote mensen dingen doen. Ik voelde me opgelaten, zoveel ogen op me gericht. Lisa kneep in mijn hand en gaf aan dat ik nou wel eens wat moest gaan zeggen. Ik keek rond de tafel en tikte tegen mijn glas. Ik begon te spreken. Ik bedankte iedereen voor de aanwezigheid en de meegebrachte cadeaus. Ik wilde over Marloes beginnen, maar ik voelde haar aanwezigheid, en ik wist dat het goed zat. Ik keek Lisa in de ogen en ik vertelde iedereen hoe gelukkig ik was. Lisa was mijn wondertje na acht jaar verdrietig te zijn. Ook al was Lisa bijna net zo oud als Daan, het gaf haar niks. Na een lange poos gestaan te hebben, ging ik weer zitten. En ik voelde dat ik na twee witte wijn ging zweven, ik was dus geen dertig meer.
---------
aquafemme