Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2004, 16:54
D@mien
D@mien is offline
Ik kwam er van de week achter dat op mijn 100Mbit netwerk een 10Mbit hub zat, wat dus vertragend werkte.
Ik dus een 100Mbit switch kopen, aangezien ik overal lees dat een switch superieur is aan een hub.
Ik heb nu de hub vervangen met de switch, maar tot mijn verbazing werkt et voor geen meter.
De computers die op de switch(sweex 8ports) staan zien elkaar prima en kunnen data uitwisselen, maar de computers die op een andere switch(sitecom ln112) staan ziet ie niet. Ook kunnen de computers die op de sweex switch staan niet op internet.

Mijn netwerk zit zo in elkaar:
de modem zit in de router, de router gaat via de uplink-poort naar de sitecom switch. de sitecom switch gaan via zn uplink naar de sweex.
Alles is verbonden met gewone UTP kabels(geen crosslink).

Ik heb ook de switches al omgewisseld, maar zonder resultaat.

Kan iemand mij hiermee helpen?
Oud 03-01-2004, 16:57
Puta
Puta is offline
ik heb hier niet erg veel verstand van maar je zegt zelf dat je een router hebt waarom zou je er dan nog een hub of een switch op willen zetten? of heb je er meer pc's aan hangen dan op de router kunnen?
Oud 03-01-2004, 17:02
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Put@ schreef op 03-01-2004 @ 17:57:
ik heb hier niet erg veel verstand van maar je zegt zelf dat je een router hebt waarom zou je er dan nog een hub of een switch op willen zetten? of heb je er meer pc's aan hangen dan op de router kunnen?
Sommige ADSL modems hebben geen ingebouwde DHCP server, vandaar... Dan kan er maar 1 ethernetkaart direct contact maken met het modem -> provider...

Of in het geval van chello, zo kun je chello laten denken dat er maar 1 PC op aangesloten is.

Maar dat was niet helemaal je vraag geloof ik... sorry

Anyway, wat kan er allemaal mis zijn? Heb je een switch achter de switch hangen of hangen er direct 2 aan de router???
Oud 03-01-2004, 17:03
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Put@ schreef op 03-01-2004 @ 17:57:
De router kan maar 1 port tegelijk gebruiken voor online (klinkt gek, is et ook) dus heb ik daar een switch aan gehangen. Dit doet et allemaal prima...alleen de nieuwste switch eraan hangen geeft problemen voor de computers die op die nieuwe switch zitten
Oud 03-01-2004, 17:05
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-01-2004 @ 18:02:
Anyway, wat kan er allemaal mis zijn? Heb je een switch achter de switch hangen of hangen er direct 2 aan de router???
in mn router zit maar 1 switch(sitecom) en in de sitecom zit die andere switch.
Oud 03-01-2004, 17:22
Shock
Shock is offline
Heb je het ook al geprobeerd door je straight kabel door een crosslink te vervangen? Of makkelijker, 'k weet niet of er een omschakelaartje op één van de twee switches zit?
Oud 03-01-2004, 17:26
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Shock schreef op 03-01-2004 @ 18:22:
Heb je het ook al geprobeerd door je straight kabel door een crosslink te vervangen? Of makkelijker, 'k weet niet of er een omschakelaartje op één van de twee switches zit?
De sitecom switch heeft een uplink poort, en de sweex claimt het zelf te vinden..

[edit]als ik de sitecom switch op mn hub zet, en de hub met de sweex switch verbind, dan is er nix mis.[\edit]

[edit2]de handleiding heeft et over het omhalen van een schakelaar zodat ie weet dat et om een uplink gaat...maar dr ZIT nergens een schakelaar....[/edit2]

Laatst gewijzigd op 03-01-2004 om 17:39.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 17:53
Timmert
Timmert is offline
Citaat:
D@mien schreef op 03-01-2004 @ 18:26:
De sitecom switch heeft een uplink poort, en de sweex claimt het zelf te vinden..

[edit]als ik de sitecom switch op mn hub zet, en de hub met de sweex switch verbind, dan is er nix mis.[\edit]

[edit2]de handleiding heeft et over het omhalen van een schakelaar zodat ie weet dat et om een uplink gaat...maar dr ZIT nergens een schakelaar....[/edit2]
Die schakelaar geeft je de mogelijkheid te schakelen tussen MDI en MDI-X, waarbij de laatste crosslink is. Heb je geprobeerd een crosskabel tussen je hub en je switch te zetten?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 18:07
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Timmert schreef op 03-01-2004 @ 18:53:
Die schakelaar geeft je de mogelijkheid te schakelen tussen MDI en MDI-X, waarbij de laatste crosslink is. Heb je geprobeerd een crosskabel tussen je hub en je switch te zetten?
Nope...die heb ik niet...maar zo'n uplink port is toch nix anders dan een crosslinkding?

[edit]
in mn hub zat ie in een 'normale' ingang...
[/edit]

Laatst gewijzigd op 03-01-2004 om 18:09.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 18:09
Shock
Shock is offline
Citaat:
D@mien schreef op 03-01-2004 @ 19:07:
Nope...die heb ik niet...maar zo'n uplink port is toch nix anders dan een crosslinkding?
Dat hoeft niet per sé, als ik je verhaal goed begrijp. In veel gevallen moet je switches en hubs met crosslinks aan elkaar hangen tenzij daar een omschakelaar voor aanwezig is. Met routers is dat weer anders.
Oud 03-01-2004, 18:11
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Shock schreef op 03-01-2004 @ 19:09:
Dat hoeft niet per sé, als ik je verhaal goed begrijp. In veel gevallen moet je switches en hubs met crosslinks aan elkaar hangen tenzij daar een omschakelaar voor aanwezig is. Met routers is dat weer anders.
ik zette dit er nét bij in mn vorige post toen jij postte:
In mn hub zat ie ook in een gewone port...niet in een uplink
Oud 03-01-2004, 18:55
Shock
Shock is offline
Citaat:
D@mien schreef op 03-01-2004 @ 19:11:
ik zette dit er nét bij in mn vorige post toen jij postte:
In mn hub zat ie ook in een gewone port...niet in een uplink
Dat zou goed kunnen, maar volgens mij is het apparaatafhankelijk.. Probeer gewoon eens een crosscable, weet je meteen of dat de oplossing is.
Oud 03-01-2004, 19:07
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Shock schreef op 03-01-2004 @ 19:55:
Dat zou goed kunnen, maar volgens mij is het apparaatafhankelijk.. Probeer gewoon eens een crosscable, weet je meteen of dat de oplossing is.
bestaan er crosscables van zo'n 20 meter?
kep nl niet zo'n UTP-tang...dus zelf maken kan niet
Oud 03-01-2004, 19:13
Shock
Shock is offline
Citaat:
D@mien schreef op 03-01-2004 @ 20:07:
bestaan er crosscables van zo'n 20 meter?
kep nl niet zo'n UTP-tang...dus zelf maken kan niet
Als het om zo'n lengte gaat zou ik het eerst eens met een kabeltje van 1,5 meter uitproberen, misschien ligt het probleem wel heel ergens anders en dan heb jij moeite gedaan om een crosscable van 20 meter te trekken...
Oud 03-01-2004, 19:37
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Shock schreef op 03-01-2004 @ 20:13:
Als het om zo'n lengte gaat zou ik het eerst eens met een kabeltje van 1,5 meter uitproberen, misschien ligt het probleem wel heel ergens anders en dan heb jij moeite gedaan om een crosscable van 20 meter te trekken...
*blijkt wel een tang te hebben*
helaas...ook met een crosslink doet ie et niet..

Als ik de sitecom switch omwissel met een hub, dan doet ie et wel (met een gewone kabel dan)
[edit] die crosslink werkt wel als directe verbinding natuurlijk...[/edit]
Oud 03-01-2004, 21:30
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Wat ik heb gedaan: Een crosscable in de up-link poort en het andere eind in een gewone poort van de andere switch. Bij mijn sweex stond er in letters onder welke de up-link was en hoefde niks met schakelaars te doen, mss gewoon eens proberen ?
Oud 03-01-2004, 21:39
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
meyer3 schreef op 03-01-2004 @ 22:30:
Wat ik heb gedaan: Een crosscable in de up-link poort en het andere eind in een gewone poort van de andere switch. Bij mijn sweex stond er in letters onder welke de up-link was en hoefde niks met schakelaars te doen, mss gewoon eens proberen ?
Nergens op mn sweex staat iets van uplink. onder elke poort staat een cijfer 1 tm 8...meer niet.
deze switch schijnt geen cross nodig te hebben (heb et al wel geprobeerd)
Die sitecom bepaald zelf ook of ie uplink nodig heeft..dus ik heb 2 switchen die dat zelf doen...dus dat moet goed gaan..
Oud 05-01-2004, 21:05
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
1 uplinkpoort is genoeg. Ik weet niet wat er gebeurt als beide als uplink fungeren, maar 1 uplink en 1 normale. Biets bij de buurman ff om een switch zonder uplink en kijk of het daar wel mee lukt
Oud 06-01-2004, 00:45
D@mien
D@mien is offline
Ik heb et apparaat omgeruild, en die nieuwe doet et prima..geen problemen mee tot nu toe...gelukkig is dit dus opgelost.

Iig iedereen bedankt voor de genomen moeite
Oud 07-01-2004, 12:49
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik ken je switch en als ik het me goed herinner is poort 8 de uplink poot. Hier hoeft geen crosslink in. Als het lampje brandt werkt ie! Er zit daarnaast geloof ik wel een heel klein (en dan bedoel ik écht klein) vierkant knopje om te switchen tussen crosslink en niet-crosslink...

Maar ik weet niet helemaal zeker of ik de goede switch voor me zie. Mooi dat het werkt in ieder geval.
Reageren

Regels voor berichten