Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2004, 09:27
Punkiej-Fish
Punkiej-Fish is offline
..tijdens de tentamens. Het klinkt misschien heel raar maar ik zie ernorm tegen de toetsen op (van bijv. 3 uur.) De vorige keer in de tentamenweek ging mn buik heel raar doen. (denk aan geluidjes maken en pijn.) daardoor kon ik mij niet goed concentreren op de toetsen, omdat ik steeds op mijn buik lette. En ik was bang dat de andere mensen het zouden horen...
Hierdoor kijk ik heel erg tegen de komende toetsen op, bang dat het weer gebeurd, ik lig er soms wakker van .
Is er misschien iets aan te doen, pilletjes bijvoorbeeld??
Ik neem wel pilletjes tegen de stress, maar ik heb niet het gevoel dat het goed werkt.
Heeft iemand misschien een oplossing?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 09:33
Verwijderd
Misschien eens met je huisarts overleggen (die kan ook dingen tegen stress voorschrijven, wel uitkijken dat je er niet suf van wordt, dat helpt niet bij toetsen). Of een keer één of andere cursus volgen over omgaan met stress.

En probeer je iig geen zorgen te maken dat anderen het horen, enz. Wat als ze het eens horen? Een ander niest ook wel eens onder een tentamen en ik denk dat jij daar meer last van hebt dan iemand van een geluidjes makende buik. (Of vraag eens aan een vriendin of ze het hoort bv.) Tegen de buikpijn kan je eventueel een paracetamol innemen, misschien helpt dat iets.

Je kan btw beter voorkomen (bv. een cursus) dan genezen (medicijnen, pillen, enz.). Is voor jezelf ook fijner, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 09:38
Maarten
Maarten is offline
Ik had dat ook en tjah het is heel irritant ja...

Bij mij kwam het met name omdat ik geen flikker uitvoerde en daarom onzeker was over de uitslagen. Nu ik wat werk en goede cijfers haal heb ik er nooit last van.

Volgens mijn huisarts werd het veroorzaakt door stress en zenuwachtigheid en kan je er weinig aan doen. Je zou valeriaan kunnen slikken ofzo...

Anderen horen die geluidjes volgens mij niet, hoor jij vaak iemand zijn maag dan? En iemand ze maag horen is niet erg. Het is niet hetzelde als iemand horen ruften ;p
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 10:06
Punkiej-Fish
Punkiej-Fish is offline
Misschien kan ik idd de dokter vragen om een middeltje, waar ik rustiger van word. De pilletjes die ik nu heb bevatten ook valeriaan. (Valdispert, extra sterk) Maar ik heb niet het gevoel dat ze helpen. Welke middeltjes zijn er nog meer te verkrijgen bij de drogist??

En ook heb ik geprobeerd om me geen zorgen te maken. Maar het gekke is, anders had ik er nooit last van bij toetsweken, maar sinds de laatste toen ik er heel erg last van had, kan ik me niet meer goed concentreren.

En volgens mij horen de anderen de geluidjes wel. Want de geluidjes zijn niet zacht, maar hard. Vorige keer moesten een aantal mensen lachen en dat heeft het voor mij alleen maar erger gemaakt.

Ook als ik daar in de zaal zit een toets te maken, wil ik daar zo snel mogelijk weer vandaan, want stel dat mn buik weer begint, en daarom kijk ik er ook zo tegen op om een toets van 3 uur te maken....
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 10:13
Maarten
Maarten is offline
Tjah het is heel vervelend, maar je kan er niks aan veranderen. Ik zou in ieder geval proberen om er niet zoveel mee bezig te zijn want anders wordt het een zichzelf veroorzakend zenuwachtigheidverschijnsel. Juist doordat je er bewust zo graag van af wil ben je in spanning wanneer je een toets hebt omdat je wil weten of je het wel of niet geluiden maakt met je maag en daardoor krijg je er juist last van omdat je er tegen op kijkt.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 10:15
Verwijderd
Citaat:
Punkiej-Fish schreef op 08-01-2004 @ 11:06:
Welke middeltjes zijn er nog meer te verkrijgen bij de drogist??
Kan ik zo uit m'n hoofd niet opsommen, ga er gewoon eens kijken, vraag het er desnoods. Maar let er dus wel op dat je er niet suf van wordt (bijwerkingen lezen dus!), dat moet je niet hebben met toetsen.

Ik denk dat het niet minder zal worden door je er nu al zo druk over te maken, integendeel. Ik snap dat het vervelend is, maar probeer het toch een beetje los te laten. Wie weet heb je er nu wel helemaal geen last van, kan ook nog.

(Welke klas zit je nu?)
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 10:23
Punkiej-Fish
Punkiej-Fish is offline
Ik zit in 5havo.. Dus ook examens die 3 uur duren .
Ik zit nu in de tentamenweek, vanmiddag een 2 uur durende toets. Ik ga nu meer proberen om niet op me buik te letten, en als mn buik wel weer raar doet, net doen alsof ik het niet ben .

Zoals ik al eerder heb gezegd wil ik zo snel mogelijk weer uit de zaal vandaan, klintk misschien dom, maar de afgelopen dagen moest ik van mezelf blijven zitten als ik de toets klaar had, aangezien ik anders altijd snel weg wou... Tot is tot nu toe redelijk gelukt.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 10:30
Maarten
Maarten is offline
Citaat:

Ik zit in 5havo.. Dus ook examens die 3 uur duren .
Ik zit nu in de tentamenweek, vanmiddag een 2 uur durende toets. Ik ga nu meer proberen om niet op me buik te letten, en als mn buik wel weer raar doet, net doen alsof ik het niet ben .

Zoals ik al eerder heb gezegd wil ik zo snel mogelijk weer uit de zaal vandaan, klintk misschien dom, maar de afgelopen dagen moest ik van mezelf blijven zitten als ik de toets klaar had, aangezien ik anders altijd snel weg wou... Tot is tot nu toe redelijk gelukt.
Goed zo! Je moet er echt niet zo bewust mee bezig zijn, dat deed ik namelijk ook bij mijn examens. Ik was continu in de stress of ik het wel of niet zou halen. Ik deed gewoon geen flikker. Ik had me de stress kunnen besparen door wel te gaan werken maar om de een of andere reden had ik hier nog minder zin in.

Je hebt het ooit niet gehad, dus je kan er over heen groeien ik heb er nu ook geen last meer van. Het is gewoon een kwestie van instelling naar mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 10:40
Verwijderd
Dat je in de examenklas zit, zou misschien wel eens een oorzaak kunnen zijn dat je nu opeens wel last hebt van enorme stress en daarvoor niet. Misschien eens over hebben met je ouders en/of mentor?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 14:15
freyk
freyk is offline
Citaat:
Punkiej-Fish schreef op 08-01-2004 @ 10:27:
Last van mijn buik tijdens de tentamens.
Dit is een natuurlijke reactie, wanneer je last heb van je zenuwen (je weet wel zenuwachtig voor bepaalde belangrijke dingen)
Hiervan heb ik ook veel last van.
Mijn oplossing is: Ga op het laatste moment naar de wc.
Want nadat je "ding" hebt gedaan, krijg je meteen een rustig gevoel. En probeer dan gewoon deze "rust" voel te houden.

Geloof me, Dit helpt!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten