Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
ff van de site van Poetry International geplukt: Citaat:
Laatst gewijzigd op 31-12-2003 om 09:03. |
![]() |
||
Citaat:
Dat bedoelde ik ![]() ![]()
|
![]() |
Inderdaad een ontzettend leuk idee. Ook van die biebboeken. Een vrij ongedwongen en functionele manier van het verspreiden van poëzie. Zouden we allemaal moeten doen. Maar dat terzijde.
De vergelijking muziek-poëzie is denk ik niet helemaal rechtlijnig. Laatst had ik het daar met iemand over. "Als dichter kun je alleen maar jaloers zijn op wat een muzikant kan bereiken," zei hij. "Dat zal ons nooit lukken." Ik denk dat hij gelijk heeft. Leg menig knuffelrock-tekstje maar eens kurkdroog op papier. Het heeft werkelijk niets. Ik denk dat het wellicht wat te romantisch is om te denken dat poëzie je telkens tot diep in je hart kan raken. Dat zit gewoon niet in onze aard, daarvoor heb je meer nodig dan woorden. Wellicht dat mensen gedichten daarom vaak niet mooi vinden. Het verwachtingspatroon ligt te hoog, of in elk geval op de verkeerde plekken. Ik probeer dat bij mezelf recht te trekken; een gedicht hoeft mij niet altijd te raken, maar kan ik mij er een beeld bij vormen, wat werkt wel, wat niet, wat heeft het voor uitwerking op mij gehad (hoeft niet emotioneel te zijn). Misschien een open deur, maar poëzie is zo ontoegankelijk als wij het zelf maken. Denk ik. Het moet van twee kanten komen. De lezer moet poëzie de kans geven om helder te worden, en poëzie moet de lezer soms wat tegemoet komen. En wellicht klinkt dit te idealistisch, dus daarom kan ik mij aansluiten bij wat anderen tot nu toe hier hebben gezegd: 90% van je potentiële publiek neemt simpelweg niet de moeite om uit te zoeken wat poëzie nou echt is en welke poëzie hen daadwerkelijk aanspreekt.
|
![]() |
Voor mij heeft poezie nu het beeld van depressive zielige mensen die aandacht zoeken. De mode stroming ja. Lange gedichten die niet te begrijpen zijn en voor hun alleen getuigen van de kweling van het leven of zo iets. Gatverdamme.
Daarbij is het inderdaad de bedoeling dat poezie word voorgedragen. Woorden hebben zo veel meer betekenis als ze uitgesproken worden. Degene die voordraagt kan dan ook acteren. Het effect kan zo groot zijn, ik heb zelf wel eens gedichten voor gedragen. Eigenlijk zouden alle gedichten die hier gepost worden gewoon in MP3 moeten zijn, voorgedragen door de schrijfer. Daarbij vind ik dat een gedicht zo kort mogelijk moet zijn, weinig woorden, mensen vinden toch wel zelf hun connecties. Daarmee verbeter je het ritme ook. Overigens vind ik het idee van je moet een HBO of WO niveau hebben om een gedicht te kunnen interpeteren echt harde onzin. Als die vereiste nodig is, dan ligt dat aan de dichter die in geheim taal schrijft. Als het publiek poezie niet snapt, is het gewoon slecht geschreven, klaar. Als muziek kut klinkt of uit de maat is, dan zeg je tegen de band "dat hebben jullie afgrijselijk gedaan". Als een dichter een slecht gedicht maakt dan mag je er op eens niets van zeggen ofzo, want dichten is een schone kunst die niemand kan gegrijpen. Wat dat betreft vind ik dat dichten net zo hard prestatie gericht moet zijn als muziek. Maar helaas, een gedicht kun je moeilijk verkopen. Cdtjes wel. Maar goed, tot zo ver. Laatst gewijzigd op 31-12-2003 om 12:43. |
![]() |
|
uhh ik denk uh dat niet elk mens zo een rijke woordelijke gedachtenwereld heeft als jullie fijnbesnaarde dichters en uhh wij normale mensen verwoorden ideeen beelden nou eenmaal uhh erg uhhh niet zo uhhh (snap je dat het ons grote moeite kost om al een woord te vinden om een gevoel of iets wat begrepen is door gevoel met verstand te verruilen). Wij in tegenstelling tot die woordmensen zijn uhh niet uhh geconditioneerd om uhh gevoelens te krijgen van een geschreven woord. wij willen de toon emotie intonatie karakter de originele mens erachter om het te begrijpen anders is het een leeg iets. misschien wel als (wij kunnen niet verder denken ook al denken we wel dat het toepasselijk zou zijn). maar ja, als ik het gedicht lees dan moet ik nogal veeeel moeite doen om er iets bij voor te stellen, laat staan een gevoel op te wekken
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
misschien is het wel een fout om te denken dat poezie ontoegangelijk is. Vinden mensen dat echt, of willen "dichters" het? Als ik kijk naar jeugdpoezie (doe maar dicht maar, wedstrijden van merchtem, poezie van de 4&5 mei wedstrijd) dan valt het mij op dat die poezie heel goed te lezen is, door iedereen. Bij volwassen schrijvers (wilmink en soortgenoten) is dit ook nog het geval. Maar dat is dan een beetje de categorie: poezie minimalisten. Kijk je naar Andreus en soort genoten dan zie je weer een wandaad aan onmogelijke en ver gezochte woorden. Dat is inderdaad minder toegankelijk, maar dat komt niet door de lezer, maar doordat de schrijver hier voor kiest.
Volgens mij ligd het moeilijk bevonden worden van sommige poezie stukken dus niet bij de lezer. maar bij de dichter.
|
Ik denk dat poëzie op zich niet altijd even ontoegankelijk hoeft te zijn, maar dat men er zich, in het algemeen, gewoon niet zo voor interesseert; deels omdat sommigen niet de moeite nemen om zich erin te verdiepen, deels vanwege het imago; het heeft mi inderdaad een vrij stoffig imago. Je ziet bijvoorbeeld ook vrijwel nooit een aanprijzing van een dichtbundel; ja, misschien in een boekenwinkel, maar wordt er voor bijv. muziek niet veel meer 'reclame' gemaakt? Muziek is iets waaraan je eigenlijk, in de tegenwoordige maatschappij, wel mee zou moeten doen, terwijl poëzie dus vrij 'ontoegankelijk' is, of lijkt. Ik denk dus dat poëzie op zich niet zo ontoegankelijk is, maar dat het ontoegankelijk bevonden wordt; daarom beginnen mensen er vaak ook niet aan.
Het is inderdaad wel een goed idee om het publiek te verbreden dmv het verspreiden van gedichten; ik vraag me alleen af of het ook daadwerkelijk helpt; maar er zullen allicht meer mensen geïnteresseert raken in poëzie. Met de opmerking dat een gedicht slecht is als het door de lezer niet begrepen wordt ben ik het niet mee eens; ten eerste omdat poëzie meerdere functies heeft dan het overbrengen van een boodschap; het gaat ook om de taaltechnische kant bijvoorbeeld; moet de dichter zijn gedicht dan maar zo 'begrijpelijk' maken dat alle stijlmiddelen/woordspelingen enz. wegvallen; dan kan de dichter net zo goed een stuk schrijven over hoe deze zich voelt, of wat hij wil overbrengen. Ten tweede is poëzie subjectief; wat de één interpreteert, hoeft een ander niet op dezelfde manier te zien. Ontoegankelijk is dus ook een vrij subjectief begrip, denk ik.
|
![]() |
okay ik heb neit al die vorige replies gelezen (ben moe) dus misschien is dit wel eerder gezegt..
Ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat die 'willekeurige knuffelrockliedjes' voor het grote publiek toegankelijk moeten zijn. Het moet verkopen, makkelijk in het gehoor liggen, herkenbaar zijn, enz.. Gedichten zijn zo persoonlijk, hierbij ligt de functie niet echt bij het 'verkopen maar' meer met het laten kennis maken met jouw gedachtenwereld, of juist lekker laten lezen, etc. ( wat voor functies het dan ook allemaal mag hebben... ![]() Ik denk dus vooral dat het komt doordat dichters er simpelweg minder rekening mee houden om het toegankelijker te maken. Dat is niet het hoofddoel ( kan natuurlijk wel mooi meegenomen zijn)..
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik denk dat het toch aan beide partijen ligt, de dichter kan het simpelste van het simpelste maken, maar als de wereld gewoon geen moeite doet om het te begrijpen, dan heeft het geen zin. Maar het moeite doen is het probleem denk ik. Want wie heeft er nou zin om moeite te doen om een gedicht te ontcijferen als je net zo goed een cd van justin timberlake op kunt zetten? De voldoending die je krijgt? Je weet pas welke voldoening je krijgt als je het ooit geprobeert hebt, maar veel mensen zijn te lui om het te proberen. Zijn mensen te lui voor poëzie geworden?
||
Citaat:
Ik hou van Choppin, geen haar op het hoofd van mijn broertje die naar Choppin zou gaan luisteren. Ik hou van Belgische schrijvers, de meeste mensen die ik ken moeten daar niks van hebben. Ik hou, al is het in beperkte mate, van het lezen van gedichten, andere weer niet. Er is dus een duidelijke onderscheid tussen voorliefdes van mensen, hetgeen vrij logisch zou zijn om toe te schrijven aan geestelijke niveau's in combinatie met die so calles hoog drempeligheid. Probleem dat dan in mijn ogen dan ontstaat is dat ik erg weinig moet hebben van streekromannetjes, stripboeken, discomuziek en ga zo maar door. Zit ik dan in zo'n lage categorie dat dit allemaal te hoog drempelig voor mij is zodat ik er geen behoefte aan heb? Volgens mij niet. IK hou dr gewoon niet van, andere mensen wel. En in die ruimte tussen wel en niet houden van, of behoefte hebben aan, wordt volgens mij je het karakter van een persoon geschapen. Als ik nou gewoon de mensen respecteer die niet zoveel behoefte hebben aan poezie (hetgeen mij opzich slecht uit zou komen, want ik wil graag zoveel mogelijk poezie verkopen) , en ze dus ook niet probeer te motiveren door de poezie breder te maken, en als ze mij dan niet proberen de disco in te lokken met klasieke muziek met een house beat? Dan is alles toch oke? Zij krijgen ándre Házes (of hoe je dat ook mag schrijven), dan krijg ik Harry Mulisch, lijkt me perfect en wel zo makkelijk. (natuurlijk zijn er ook mensen die van poezie houden en van andre hazes en van disco's, maar het ging mij er alleen even om om mijn punt duidelijk te maken.)
||
Citaat:
ik zou zeggen, laten wij hier eens over doorbomen onder een wandelingetje door Utrecht, Leiden of Eindhoven...
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Poezie in de vroegere eeuwen kan dus in grote mate geasocieerd worden met de upper class zoals die voor de industriele revolutie bestond. Het kllassensysteem in misschien wel grotendeels verdwenen, en poezie is dan zogenaamd wel voor iedereen toegankelijk, toch hebben veel mensen het gevoel dat er een air van elitairheid van uitstraald. Het zal nog wel een aantal decenia duren voordat poezie los gezien wordt van de inmiddels niet meer representatieve upper class. goede redenering? zouden we mensen dan niet kunnen laten zien dat poezie niks met upper class meer te maken heeft? Misschien wel, vraag is of je de poezie dan niet te grabbel gooit. Als poezie echt zo'n grootste kunst is, zal ze perfect in staat zijn zichzelf in de loop der tijd te zuiveren van smetten.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|