Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2003, 18:33
devilcat
devilcat is offline
--------------------------------------------------------------------------------
ik heb ook last van hyperventilatie.
Het ging mij mij allemaal zo :

Ik werd 2 jaar gepest en ineens ind e klas ging ik hyperventileren en ik kreeg door dat hyperventileren een paniekaanval. eigenlijk tegelijk zeg maar een paniekaanval en hyperventileren, ik wist nie wat me overkwam.

Toen begon ik op andere plekken ook bang te worden om in paniek te raken en dus te gaan hyperventileren. Vooral in de rij bij de kassa, op school in de klas als iedereen muisstil is en de leraar legt wat uit, want dan denk ik "ohjee nu niet gaan hyperventileen en in paniek raken want je kan nergens heen "want ik heb vaak het gevoel da ik doodga en weg wil rennen [uit de klas]. Maar als ik dat doe staan die kinderen weer raar te kijken en dan moet ik het waarschijnlijk ook aan de leraar vertellen wat er aan de hand is terwijl ik liever het voor mezelf hou.

Gelukkig kan ik goed terecht bij mijn ouders, vooral metmijn moeder kan ik er goed over praten.

- ik heb dus paniekaanvallen , omdat ik vante voren spanning opbouw van "ohjee straks het lokaal in [ waar ik bang ben ]en dan gaat ie uitleggen en dan is iedereen stil en dan kan ik niet in paniekraken, dus als ik daar dan zit, begin ik ineens heel diep te ademen, begin te hyperventileren en krijg een paniekaanval.
Om dat ik telkens Bang ben dat ik weeeeer een paniekaanval krijg en dat het tegenwoordig nu een vaste routine is dat ik paniekaanvallen heb op school.

- ik hyperventileer en heb een paniekstoornis/anststoornis al 5 jr bijna. ik loop wel bij een psycgisater en slik medicijnen , alleen, het eerste half jaar ging goed, alles was bijna over, had geen angsten meer, maar nu .... lijkt het wel uitgewerkt. het komt allemaal terug/

ik ga nu dat lokaal vermijden door te spijbelen of ik ga overleggen met mijn conrector heo en wat.

ik durf ook niet meer alleen naar buiten ja alleen fietsend als ik een vaste route heb bijvoorbeeld naar school, maar ik kan niet meer naar de albert heijn 100 m verder, want dan "zou ik wel is in paniek kunnen raken en gewoon in een hel trecht komen methyperventileren "

-ook als ik in me kamer kom en ik heb geen medicijnen geslikt, dan voel ik me angstig dat ikdenk "stel dat ik nu id dood zou gaan" of dan ben ik bang dat er misschien geesten zouden zijn. Ik zit dan verkrompen in me bed.

ik wil hier echt geen zielig verhaal vertellen , maar ik wou misschien vragen of andere dit ook hebben/zelgfe dingen.

wat ik beschrijf is toch een paniek-/angststoornis?

want ik werd ff in de war, want ik las op internet dat een paniekstoornis betekent dat je paniekaanvallen krijgt zonder daar duidelijke aanwijzingen voor te hebben.
maar ik heb die aanvalleen omdat ik BANG ben dat ik ze weer krijg en omdat ik dan weer ga hyperventileren. je creert dan een soort fobie lijk het wel. had ook tijdje last van pleinvrees.

maar bedoelen ze :
geen paniekstoornis als : je vuur ziet en in paniek raakt

Wel paniekstoornis als : je bang bent voor dingen zoals hyperventilatie of dat je WEER een aanval krijgt als je ergens bent waar je dat ook vaak kreeg of als je egens bent[ in de rij , bij mij in de klas als hij uitlegt en het is stil , waar je dus niet weg kan vluchten] waar je bang bent.

is dat het?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2003, 19:20
black tiger
black tiger is offline
Wat jij beschrijft lijkt mij wel een paniekstoornis.

Ik heb er ook last van, in lichtere mate dan, en vooral op school ook. bv Ik moest een keer met een groepje voor de klas een tekst voorlezen en toen ik aan de beurt was stamelde ik een paar woorden, ik kon geen vin verroeren en had het gevoel dat ik stikte, ik kon niks meer zeggen en een vriendin heeft het toen van mij overgenomen. Ook als ik gewoon een vraag moet beantwoorden lukt me dat al nauwelijks, m'n stembanden gaan gewoon op slot en ik ga hyperventileren.
Ook vooral als ik in een drukke mensenmassa ben heb ik er last van, dan word ik bang, ben bang dat al die mensen allemaal dichterbij mij komen en dat ik dan stik. Ik vermijd zulke plekken ook omdat ik bang ben dat ik flauwval (is al aantal keren gebeurd).

Nu heb ik er minder last van maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ik antidepressiva slik, zoloft en remeron, dat werkt ook tegen angst.

Laatst gewijzigd op 17-12-2003 om 19:22.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 19:25
Nona
Nona is offline
De angst zonder reden om bang te zijn is een fobie. Wat jij beschrijft klinkt inderdaad precies als een fobie.
Agorafobie is een ander woord voor pleinvrees. Het houdt in dat je uit angst voor een paniekaanval niet meer de straat op durft en dus weinig meer buiten komt. Een irrationele angst, aangezien er niets beangstigends aan de hand is in je omgeving, maar toch behoorlijk ingrijpend.

Ik heb zelf ook een lichte paniekstoornis bij menigten. 'Mijn' psychologe raadde me aan aan mijn ademhaling te werken. Een halve minuut per dag door mijn buik ademen. Vrouwen hebben de neiging al snel oppervlakkig adem te gaan halen, waardoor ze snel hyperventileren. Door te trainen dat niet meer te doen kun je de paniekaanval wellicht verlichten. Dat kun je dus proberen.
Oud 17-12-2003, 19:29
zeep007
zeep007 is offline
Wat jij beschrijft is wel degelijk een paniekstoornis.
Met geen duidelijke redenen bedoelen ze meer een rationele verklaring voor het feit dat jij een paniekstoornis krijgt. En die is er niet te vinden.
Want jouw oorzaak is irrationeel.

Ik heb hetzelfde meegemaakt, ik creeerde alleen maar meer ongergronde angst voor de angst als het ware.
Ook ik ging niet meer naar de les, durfde de bus niet in , want stel dat... etc. etc.

Op een gegeven moment moest ik mn examens wel maken en heb ik besloten hulp te zoeken. Daarna ging ik in cognitieve gedragstherapie... face youre fears.

Met vragen ; waarom ben je bang, is het een ramp als je gaat hyperventileren, hoe rationeel is dit alles en natuurlijk angsten confonteren net zolang totdat de spanning verdwenen is.
Angst verdwijnt weer, hyperventileren gaat ook wel weer over etc. etc. en een beetje relativatie werd dus bijgebracht.

Ik kan nu een (nog ) langer verhaaltje ophangen, maar pm me maar als je meer vragen hebt.

Succes en sterkte,

zeep
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 17-12-2003 @ 20:25:

Ik heb zelf ook een lichte paniekstoornis bij menigten. 'Mijn' psychologe raadde me aan aan mijn ademhaling te werken. Een halve minuut per dag door mijn buik ademen. Vrouwen hebben de neiging al snel oppervlakkig adem te gaan halen, waardoor ze snel hyperventileren. Door te trainen dat niet meer te doen kun je de paniekaanval wellicht verlichten. Dat kun je dus proberen.
]

Bij paniek en angst is het idd vaak de ademhaling die er als eerste moet aan geloven.
Als je dan bewust diep, en in een rustig ritme gaat ademhalen, kan dat idd helpen bij het voorkomen van erger.
psychologen, fysiotherapeuten, maar ook simpele muzikanten weten daar vrij veel vanaf, vraag maar eens na bij een fysiotherapeut om ademhalingsoefeningen.

Niet dat dit je probleem oplost, maar het kan helpen bij de 'symtoombestrijding'.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 17:26
devilcat
devilcat is offline
Citaat:
zeep007 schreef op 17-12-2003 @ 20:29:
Wat jij beschrijft is wel degelijk een paniekstoornis.
Met geen duidelijke redenen bedoelen ze meer een rationele verklaring voor het feit dat jij een paniekstoornis krijgt. En die is er niet te vinden.
Want jouw oorzaak is irrationeel.

Ik heb hetzelfde meegemaakt, ik creeerde alleen maar meer ongergronde angst voor de angst als het ware.
Ook ik ging niet meer naar de les, durfde de bus niet in , want stel dat... etc. etc.

Op een gegeven moment moest ik mn examens wel maken en heb ik besloten hulp te zoeken. Daarna ging ik in cognitieve gedragstherapie... face youre fears.

Met vragen ; waarom ben je bang, is het een ramp als je gaat hyperventileren, hoe rationeel is dit alles en natuurlijk angsten confonteren net zolang totdat de spanning verdwenen is.
Angst verdwijnt weer, hyperventileren gaat ook wel weer over etc. etc. en een beetje relativatie werd dus bijgebracht.

Ik kan nu een (nog ) langer verhaaltje ophangen, maar pm me maar als je meer vragen hebt.

Succes en sterkte,

zeep

Ik weet dat het een paniekstoornis is en daarbij krijg je dan een angststoornis had ik tegelijk, maar ik werd dus in de war toen ik een website las over paniekaanvallen dat er stond :

"een paniekaanval gebeurt plotseling en heeft geen duidelijke aanwijzingen waarom het gebeurd."

toen dacht ik dus , " ja maar als ik in dat lokaal op school ben dan weet ik dat ik vast in paniek ga raken omdat het al zoveel jaren gebeurd [ ik kreeg daar voor het eerst angst voor dat lokaal, zo kubus en ik zat alleen maar mezelf onbewust bang te maken leek het wel, dat ik dan ging denken dat die "kubus" (lokaal) dan ging ronddraaien en ik had gewoon geen controle over mijn denken mer en in die tijd had ik ook last van pleinvrees, en dus die keer raakte ik daar in paniek en bangen hyperventileren en sindsdien kwam het telkens terug daar in dat lokaal ]

dus ik dacht;"ik heb wel een duidelijke reden waarom ik in paniek raak, de reden is dat ik weer bang ben dat het gebeurd en het gebeurt altijd weer.

ik ben ook altijd aan het nadenken als ik buiten ben "of ik niet in paniek ga raken ben er altijd bang voor en begin dan ook te hyperventileren van dat piekeren, maar als ik samen met mijn moeder op straat loop is het veel minder want dan weet ik dat als er iets gebeurd dat zij er is.

dus dat ik mijn verwarring want ik heb wel een duidelijke reden dat ikin paniek ga raken omdat ik telkens bang ben dat het gebeurd of omdat ik een ervaring heb in het lokaal en dan gebeurd het weer, dus mijn reden is dat lokaal want daar gebeurt een keer en nu altijd vanwege die herrinering eraan.

of bedoelen ze met "geen duidelijke redenen " - Dat je huis in de brand staat - paniek, dat iemand heel eng doet tegen je - bang

want op een gegeven moment zat ik dan in de klas, en ik begon ineens bang te worden van mensen dat ik dacht "wow dit zijn wezens opeen swerd ik teveel bewust van het menszijn en toen raakte ik ook weer in paniek.

hmm, hoop dat jullie het nog snappen.
Hoop dat er iemand reageert bedankt !!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 16:09
devilcat
devilcat is offline
ze zeggen dus een paniekstoornis heb je alsje paniekaanvallen krijgt zonder een duidelijke reden.

Maar ik heb een duidelijke reden en die zijn :

- als ik op diezelfde plek een paniekaanval ooit had gekregen dan krijg ik het dus weer.
- als ik bang ben om te gaan hyperventileren dan raak ik in paniek
- als ik bijvoorbeeld weet dat ik de straat op moet ergens verder dan 100 meter in me eentje dan denk ik alleen maar "ohjee nu niet in paniek gaan raken, nee nu niet gaan hyperventileren, blijf kalm.
- als in in het lokaal op school zit waar ik altijd hyperventileer en in paniek raak.
- bij het tandenpoetsen kreeg ik het een keer en nu denk ik er telkens weer aan en dan gebeurd het vaak ook weer.
- als ik moet gaan slapen, dan word ik soms hijgend wakker, zwaar in paniek, dan ren ik zowat mijn bed uit , dan probeer ik weer te slapen en dan na 2 minuten komt het weer, het was wel is een keer zo dat dat de hele nacht doorging en de volgende ochtend moest ik naar school maar ik had maar 1 uur kunnen slapen want die paniekaanvallen bleven mij wakker schudden terwijl ik doodmoe was.

dit zijn mijn redenen waarom ik telkens in paniek raak.

of bedoelen ze met aanwijsbare redenen:
- brand = paniek
-een of andere man rent je achterna met een mes = paniek

zoeits?

PLEASE reageerrr.........
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 16:30
Verwijderd
Ja ik denk dat met die aanwijsbare redenen bedoelt wordt, wat je noemde, zoals brand.

De redenen die voor jou gelden, zijn voor jou aanwijsbaar, want bij jou raak je daarbij in paniek.
Maar daarom zijn het niet dingen waarbij iedereen bang zou worden.
Snap je?

Maar van een paar dingen die je noemt herken ik wel wat, zoals de angst om te gaan hyperventileren.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 16:34
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
devilcat schreef op 19-12-2003 @ 18:26:
Ik weet dat het een paniekstoornis is en daarbij krijg je dan een angststoornis had ik tegelijk, maar ik werd dus in de war toen ik een website las over paniekaanvallen dat er stond :

"een paniekaanval gebeurt plotseling en heeft geen duidelijke aanwijzingen waarom het gebeurd."

toen dacht ik dus , " ja maar als ik in dat lokaal op school ben dan weet ik dat ik vast in paniek ga raken omdat het al zoveel jaren gebeurd [ ik kreeg daar voor het eerst angst voor dat lokaal, zo kubus en ik zat alleen maar mezelf onbewust bang te maken leek het wel, dat ik dan ging denken dat die "kubus" (lokaal) dan ging ronddraaien en ik had gewoon geen controle over mijn denken mer en in die tijd had ik ook last van pleinvrees, en dus die keer raakte ik daar in paniek en bangen hyperventileren en sindsdien kwam het telkens terug daar in dat lokaal ]

dus ik dacht;"ik heb wel een duidelijke reden waarom ik in paniek raak, de reden is dat ik weer bang ben dat het gebeurd en het gebeurt altijd weer.

ik ben ook altijd aan het nadenken als ik buiten ben "of ik niet in paniek ga raken ben er altijd bang voor en begin dan ook te hyperventileren van dat piekeren, maar als ik samen met mijn moeder op straat loop is het veel minder want dan weet ik dat als er iets gebeurd dat zij er is.

dus dat ik mijn verwarring want ik heb wel een duidelijke reden dat ikin paniek ga raken omdat ik telkens bang ben dat het gebeurd of omdat ik een ervaring heb in het lokaal en dan gebeurd het weer, dus mijn reden is dat lokaal want daar gebeurt een keer en nu altijd vanwege die herrinering eraan.

of bedoelen ze met "geen duidelijke redenen " - Dat je huis in de brand staat - paniek, dat iemand heel eng doet tegen je - bang

want op een gegeven moment zat ik dan in de klas, en ik begon ineens bang te worden van mensen dat ik dacht "wow dit zijn wezens opeen swerd ik teveel bewust van het menszijn en toen raakte ik ook weer in paniek.

hmm, hoop dat jullie het nog snappen.
Hoop dat er iemand reageert bedankt !!
ik denk dat ze met duidelijk reden idd bedoelen dat je een gegronde rationele reden hebt voor de angst, zoals b.v simpel brand.
Angst hebben voor de paniekaanval is daarentegen nog steeds een reden hoor. maar weliswaar irrationeel. Want in dat klaslokaal gebeurt echt niets waarvoor je bang moet zijn. En krijg je een paniekaanval, dan gebeurt er nog steeds niets om angst voor te hebben, want een paniekaanval gaat ook wel weer over...
En omdat je die angst hebt, blijf je daar maar mee bezig, des te vaker die paniekaanval komt, des te vaker je die plekken weer gaat mijden. Het is een vicieuze cirkel die je moet gaan doorbreken als het ware.

Ik weet niet of je al in cognitieve gedragstherapie zit, maar ik kan je dit echt aanraden. Je zoekt dan steeds je angst op. b.v.

Ik kon de bus niet in, was bang voor zon aanval. Ik ging dus de bus in... werd bang... ging de bus weer uit... maar mede door je therapie leer je je denkfouten te verbeteren. En al ben je nog zo bang, je angst word minder naar verloop van tijd. Dus op een gegeven moment stapte ik de bus weer in... werd bang... bleef zitten en probeerde mijn gedachtes rationeel te bekijken en te verbeteren ... angst minderde ... en de busrit was over... dit bleef ik dan weer herhalen totdat de spanning voor mij in de bus minimaal werd en nu uiteindelijk is verdwenen.

Ook leer je ademshaling oefeningen voor tijdens het hyperventilern , zodat je dat ook snel weer op orde hebt.

ik weet niet of je hier wat aan hebt, of dat ik weer in herhaling ben gevallen, maar anders reageer je maar weer...

ps. wil je in cognitieve gedragstherapie, hoef je alleen maar naar je huisarts te gaan en die verwijst je wel door. Het is niet raar, heel veel mensen hebben hier last van.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:24
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Kun je het niet aan je psychologe vragen?
Oud 06-01-2004, 21:08
devilcat
devilcat is offline
staat er zo :

Paniek
Paniekaanvallen kenmerken zich door een plotselinge aanval van paniek zonder aanwijsbare reden

aanwijsbare redenen dat weet ik nu, ze bedoelen dat er geen brand is , of een bloeddorstige hond die je wilt grijpen etc.

maar ze zeggen Plotselinge aanval.....

"verhaal 1 " maar, de erste keer dat ik ging hyerentileren en een paniekaanval kreeg was inderdaad HEEL erg plotseling. maar sindsdien voel ik aan door spanning die ik telkens meemaak, en gebeurtenissen waar ik ooit inpaniek ben geraakt dat ik weet dat het dan ieder moment zou Kunnen gebeuren. Ok dus het komt dan in principe ook plotseling want ik wet natuurlijk niet of ik over 5 of 10 sec in paniek raak, maar ikk kan wel weten dat het gebeurt omdat ik bijvoorbeeld gespannen ben ivm een fobische omgeving[pleinen etc]

" verhaal 2" maar ik dacht dus zo, zoals dat beschreven staat "pltoseling" lijkt alsof je lekker ontspannen op de bank zit en dat je dan INEENS een aanval krijgt. of dat je je lekker op je gemak voelt en dan toch INEENS een aanval krijgt terwijl je niet gespannen bent..

Met die tekst die ik dus plaatste :
Paniek
Paniekaanvallen kenmerken zich door een plotselinge aanval van paniek zonder aanwijsbare reden

met dat plotseling bedoelen ze toch mijn eerste verhaaltje??

please reageer want ik weet wel degelijk dat ik last heb van een paniekstoornis alleen word ik heirdoor telkens weer onzeker.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 21:23
trasher
trasher is offline
!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 21:35
devilcat
devilcat is offline
Citaat:
trasher schreef op 06-01-2004 @ 22:23:
!
?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 21:36
trasher
trasher is offline
Citaat:
devilcat schreef op 06-01-2004 @ 22:35:
?
flauwe grap, sorry.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 13:47
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Lieve meis, nogmaals, kun je dit niet aan je psychologe vragen?
Daar zijn die mensen toch voor?

Ik denk dat wij niet, en jijzelf ook niet, kunnen bepalen/vaststellen of jij wel of niet een paniek stoornis hebt
Het kan wel zijn dat jou problematiek lijkt op dingen die je leest, en het zou ook heel goed mogelijk kunnen zijn dat je zo'n stoornis hebt, maar dat kan echt alleen vastgesteld worden door een prof. iemand. Wij kunnen je wel advies geven, maar geen diagnose stellen.
Reageren

Regels voor berichten