Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2004, 16:47
LTJ
LTJ is offline
Hallo, ik heb een titratie gedaan met NaOH van een onbekend zwak zuur (maar stiekum weet ik al dat het benzeencarbonzuur is, pKa=4.2).

Ik kom er echter niet helemaal uit hoe je nou precies de pKa uit mn gegevens moet berekenen.
Ik dacht dat je gewoon bij het buig/equivalentiepunt van de kromme (mbv 2e afgeleide) moest kijken in de oorspronkelijke titratiekurve welke pH erbij hoort. Maar dan kom ik niet echt in de buurt van 4.2.. Wie kan me helpen ?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2004, 17:58
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
LTJ schreef op 10-01-2004 @ 17:47:
Hallo, ik heb een titratie gedaan met NaOH van een onbekend zwak zuur (maar stiekum weet ik al dat het benzeencarbonzuur is, pKa=4.2).

Ik kom er echter niet helemaal uit hoe je nou precies de pKa uit mn gegevens moet berekenen.
Ik dacht dat je gewoon bij het buig/equivalentiepunt van de kromme (mbv 2e afgeleide) moest kijken in de oorspronkelijke titratiekurve welke pH erbij hoort. Maar dan kom ik niet echt in de buurt van 4.2.. Wie kan me helpen ?

[afbeelding]
Ik heb het even voor je opgezocht. Je weet het aantal ml NaOH-oplossing dat je nodig hebt om al het zuur te laten reageren. Neem hiervan de helft, dan is de pH-waarde die daarbij hoort (en van de pH-as kan worden afgelezen) de gevraagde pKz (of pKa)-waarde.
Oud 10-01-2004, 19:23
LTJ
LTJ is offline
Bedankt!
Weet iemand hoe ik deze waarde in excel kan bepalen?? Ik moet dus de pKa weten die bij 8,91 ml NaOH hoort.
Excel heeft gewoon een lijn gefit door de meetpunten, maar kan je daar ook overheen lopen ofso?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 20:00
Taeke
Taeke is offline
Citaat:
LTJ schreef op 10-01-2004 @ 20:23:
Bedankt!
Weet iemand hoe ik deze waarde in excel kan bepalen?? Ik moet dus de pKa weten die bij 8,91 ml NaOH hoort.
Excel heeft gewoon een lijn gefit door de meetpunten, maar kan je daar ook overheen lopen ofso?

Alvast bedankt
Als Excel een kromme heeft gefit, kan je hierbij ook de formule van opvragen. Moet je rechtermuisknop klikken, Trendlijn toevoegen, menu opties en dan Vergelijking in grafiek weergeven aanvinken.
Oud 10-01-2004, 20:46
LTJ
LTJ is offline
Dat met die trendlijn werkt niet, dat trekt ie er een lijn doorheen met de gemiddelde functiewaarde, daar heb ik niet zoveel aan.. T zal ook wel een vrij gewikkelde functie zijn voor zo'n kromme.

De titratie is trouwens in duplo uitgevoerd, dus ik heb twee onder en bovenwaarderdes voor de pKa (de twee meetpunten waartussen de pKa ligt).

Kan je dan gewoon het gemiddelde van de twee onderwaarden nemen en het gemiddelde van de twee bovenwaarden, of moet je de laagste onderwaarde en de hoogste bovenwaarde nemen als je gebied waar het in kan liggen? Wat is statistisch het beste?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten