Advertentie | |
|
![]() |
|
NTFS is een veiliger bestandssysteem, maar niet zozeer vanwege de security features, maar vanwege het feit dat het een journaling filesystem is. Dit houdt in dat het meer weerstand kan bieden tegen bestandsverlies als de computer niet netjes wordt afgesloten (vastloper, stroomstoring, resetknop-indrukken, etc).
Daarnaast ondersteunt NTFS kleinere bestandsclusters dan FAT(32), waardoor je minder ruimte verspilt. Qua snelheid zal het niet of weinig uitmaken. Daarnaast kun je met NTFS bestanden encrypten en comprimeren, dat laatste kan handig zijn om meer ruimte op je HDD te creeëren door bestanden die je toch niet of nauwelijks gebruikt te comprimeren.
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Verder zijn de belangrijkste argumenten al genoemd. Ik heb zelf al mijn partities in NTFS ingedeeld, met tussen de eerste en tweede partitie nog een kleine FAT32 partitie om oude(re) spellen van te kunnen spelen onder Win95. |
![]() |
||
Citaat:
Desalniettemin een goede feature, maar je Windows map zal ik toch maar niet compressen. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het zoeken naar bestanden is sneller vanwege een XP-specifieke service "Indexing service", die een log bijhoudt van een aantal bestanden zodat sneller gezocht kan worden. Dit heeft echter niets met NTFS te maken. En ik vind het zoeken naar bestanden nog steeds ERG traag gaan. Met het op SQL gebaseerde FS dat in Longhorn zijn intrede zal doen, WinFS, zal dit gaan veranderen. Maar utilities als SuperCat kunnen al extreem veel sneller zoeken dan Windows zelf. Top proggie.
|
Verwijderd
|
Heel simpel; als je zèlf niet precies 't verschil weet tussen NTFS en FAT heb je NTFS niet nodig en kun je gewoon bij FAT blijven.
Bestandsveiligheid is heden ten dage niet echt een issue meer, mijn laatste schijfcrash gaat terug naar begin jaren '90. En nee, ik ben geen algehele maatstaf voor iedereen, maar in mijn omgeving hetzelfde verhaal zo'n beetje. Qua veiligheid hoef je niet per sé over te stappen op NTFS, met een 3rd party tool kun je prima folders hermetisch afsluiten. Bovendien is NTFS-beveiliging mijns inziens schijnbeveiliging; met een (Caldera)DOS-disk booten is voldoende om je hele "beveiliging" om zeep te helpen mits er een 3rd party tool aan boord is voor NTFS-access in DOS. Alles bij elkaar vind ik NTFS niet bijzonder veel beter dan FAT. Zo. Daar. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Juist voor mensen die b.v. wel eens de reset knop gebruiken of hun computer vastzit, kan NTFS een goede waarborg zijn tegen lost clusters en andere bestandsfouten. Als je (alleen) Windows XP of Windows 2000 gebruikt, kun je gewoon het beste NTFS gebruiken.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Windows 98 Herinstalleren? XzeoN | 18 | 21-09-2003 15:55 |