Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2004, 20:18
Nijpjes
Nijpjes is offline
Het is weer zover: ik heb een virus.
Ik zette de comp aan vanmiddag, bleek internet explorer weg te zijn + alle office programma's + nog wat programma's. Ook m'n virusscanner (Norton antivirus 2002) was pleite.
Opnieuw norton geïnstalleerd, full system scan gedaan, kleine 500 infected files gevonden (een trojan horse virus, een dummy virus: beide in 1 of andere javafile en heel veel loveletter virussen). Dat loveletter virus had ik een half jaar geleden ook, het vreet mp3's en jpg's enzo op . Dit keer heeft het geen schade toegebracht.
Ben nu bezig om office weer opnieuw te installeren, maar ik wou net internet explorer opnieuw downloaden en installeren en toen kreeg ik een bericht dat ik eerst m'n pc moest restarten om IE te kunnen installeren. Nu ben ik bang dat als ik dat doe, ik al die loveletter shit weer terug heb (had ik een half jaar geleden ook).
Wat me ook opviel is dat mijn C schijf voor 3,03 Gb vol is, maar alle mappen bij elkaar die op de C schijf staan maar 1,5 Gb groot zijn. Die loveletter shit vond m'n virusscanner op de C schijf in zogenaamde Found.001, Found.002 en Found.003 mappen. Deze mappen zijn niet te zien als ik gewoon met explorer m'n C schijf door kijk.
Conclusie, ik heb zooi op mijn C schijf staan waar een virus in zit en dat wil ik weg hebben.
Verder wil ik met een gerust hart m'n computer kunnen herstarten zonder die virussen weer terug te hebben.

Pfff...iemand advies?
Oud 12-01-2004, 20:52
Verwijderd
Formateren en opnieuw installeren is hier wel een must..
Er is te vaak blindelings op "Next" en "Yes" geklikt..
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 21:12
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
********** schreef op 12-01-2004 @ 21:52:
Formateren en opnieuw installeren is hier wel een must..
Er is te vaak blindelings op "Next" en "Yes" geklikt..
kan toch vast wel anders? Via DOS ofzo?
Oud 12-01-2004, 21:33
Nijpjes
Nijpjes is offline
Heb 'm inmiddels opnieuw opgestart, virus is niet teruggekomen (stomme FOUND.001 heb ik nog wel). Waar kan ik internet explorer downloaden? Ik kan alleen maar sevice packs vinden
Oud 12-01-2004, 22:36
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Het is altijd wel handig om bij dit soort berichten te vermelden wat voor besturingssysteem je hebt...

Ok, je hebt dus geen Internet explorer meer? Dus ook als je in de Adresbalk van de Verkenner www.google.com typt, gaat ie er niet naartoe? In plaats van IE kan je natuurlijk ook zat andere browsers installeren, die zijn meestal nog een stukje minder vatbaar voor dergelijke virussen ook... Als je wel kan surfen,kan je naar http://housecall.antivirus.com/house...tart_frame.asp gaan, een goeie online virusscanner. Je hebt gelijk dat het wel risky kan zijn om opnieuw op te starten, maarja het zal toch ooit moeten gebeuren he... (en dat heb je dus ook al gedaan...)
Oud 12-01-2004, 23:23
Verwijderd
Citaat:
Nijpjes schreef op 12-01-2004 @ 22:12:
kan toch vast wel anders? Via DOS ofzo?
Ik zou er niet op gokken, en voortaan dus niet meer zoveel op Yes , OK en Next klikken..
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 07:19
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 12-01-2004 @ 23:36:
Het is altijd wel handig om bij dit soort berichten te vermelden wat voor besturingssysteem je hebt...

Ok, je hebt dus geen Internet explorer meer? Dus ook als je in de Adresbalk van de Verkenner www.google.com typt, gaat ie er niet naartoe? In plaats van IE kan je natuurlijk ook zat andere browsers installeren, die zijn meestal nog een stukje minder vatbaar voor dergelijke virussen ook... Als je wel kan surfen,kan je naar http://housecall.antivirus.com/house...tart_frame.asp gaan, een goeie online virusscanner. Je hebt gelijk dat het wel risky kan zijn om opnieuw op te starten, maarja het zal toch ooit moeten gebeuren he... (en dat heb je dus ook al gedaan...)
Tis even tijd voor een update denk ik.
Ik heb wel IE blijkbaar, want ik kan nog steeds surfen via de verkenner. Maar ik heb het .exe bestand niet meer. Verder doen pop-ups het niet (dus er gebeurt niets als ik op de links in jouw quote klik). Ik heb service pack 1 gedownload van de microsoft site, en volges dat pack zou ik IE 6.1 installeren, maar na dit succesvol gedaan te hebben, heb ik nog steeds geen .exe file.
En ik kan geen bestanden verwijderen van mijn desktop, ik krijf een foutmelding, dat "the specified path does not excist"
Ik ga vanmiddag de XP cd-rom even ophalen en kijken of ik daar dingen mee op kan lossen.

Ik heb windows xp professional (van een gebrande cd) met office xp professional + frontpage (maar office doet het inmiddels weer )
Oud 13-01-2004, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Nijpjes schreef op 12-01-2004 @ 21:18:
Pfff...iemand advies?
Ja hoor. Ditch MSIE en Outlook (Express). In plaats daarvan ga je maar lekker Mozilla Firebird of Opera gebruiken om te browsen, om je mailtjes veilig te lezen vind ik Pegasus Mail en Eudora (waar laatstgenoemde de makkelijkste van de 2 is) gebruiken. Dan ben je in ieder geval een heel stuk veiliger voor die suffe mailwormpjes, en met je browser hoef je ook niet meer te vrezen voor active-x exploits en andere ongein.

Daarnaast zorg je dat je mailbox gescanned wordt; lokaal of niet zal me een zorg zijn mits de virusdatabase maar up to date is. Anders kun je nog geinfecteerd worden door "normale" trojans.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 12:30
Kaladan
Kaladan is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 12-01-2004 @ 21:18:
Pfff...iemand advies?
Zoals al eerder gezegd, formateren (of liever nog gdisk als je dat tot je beschikking hebt).
En idd beter opletten waar je op klikt.
Oud 13-01-2004, 18:19
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 13-01-2004 @ 13:28:
Ja hoor. Ditch MSIE en Outlook (Express). In plaats daarvan ga je maar lekker Mozilla Firebird of Opera gebruiken om te browsen, om je mailtjes veilig te lezen vind ik Pegasus Mail en Eudora (waar laatstgenoemde de makkelijkste van de 2 is) gebruiken. Dan ben je in ieder geval een heel stuk veiliger voor die suffe mailwormpjes, en met je browser hoef je ook niet meer te vrezen voor active-x exploits en andere ongein.

Daarnaast zorg je dat je mailbox gescanned wordt; lokaal of niet zal me een zorg zijn mits de virusdatabase maar up to date is. Anders kun je nog geinfecteerd worden door "normale" trojans.
Goed idee om eens een andere browser te gebruiken
En voor m'n mail gebruik ik geen programma, gewoon hotmail in combo met MSN messenger
Reageren

Regels voor berichten