![]() |
|
Rechters in Nederland zijn van plan beter en uitgebreider uit te leggen waarom zij een bepaalde persoon straf opleggen of hem juist vrijspreken. Daarnaast willen zij meer toelichting geven over de hoogte van de opgelegde straf. Dat heeft vice-president Abbink van het gerechtshof in Arnhem volgens het Algemeen Dagblad gezegd.
De rechters hebben verder de intentie discussies die zijn gevoerd tijdens de behandeling van een zaak, in het vonnis terug te laten keren. Volgens Abbink moet mede door deze maatregelen meer duidelijkheid worden gegeven in de richting van de samenleving. "De maatschappij is kritischer geworden, wij moeten niet doen alsof we ons daar niets van aantrekken", aldus Abbink. De Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak is van mening dat beter gemotiveerde vonnissen zullen leiden tot minder hoger beroep-zaken. Bron:www.nieuws.nl ----------------------------------------------------------------------------------- Rechters hebben al de plicht een vonnis te motiveren. Weliswaar niet zo vergaand als de vice-president van gerechtshof Arnhem nu voorstelt. Ze hoeven nu echter de strafmaat nog niet nader uit te leggen en discussies die zijn gevoerd tijdens de behandeling van een zaak hoeven niet in het vonnis terug te komen. Wat vinden jullie van deze plannen? Laatst gewijzigd op 12-01-2004 om 08:21. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik ben ook geen voorstander van een duidelijker gemotiveert vonnis; als de rechters nou alle tijd van de wereld hadden zou het allemaal prima geweest zijn. Maar om tijdens grote fileforming bij de rechtelijke macht nog meer tijd aan een vonnis te gaan besteden lijkt me onverstandig. Liever iets minder goed gemotiveert recht dan helemaal geen recht. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Het lijkt me goed om bij zaken die maatschappelijk gevoelig liggen duidelijk uit te leggen waarom iemand een bepaalde straf heeft gekregen of juist vrijgesproken is.
Mensen begrijpen dan beter hoe het allemaal in elkaar zit en zo kunnen ze er beter een mening over vormen. Daarnaast wordt dan misschien ook duidelijker wat wel en niet mag en waarom er bepaalde regels zijn.
|
Verwijderd
|
Het is nu al zo dat als een advocaat, grofweg en kort gezegd, een bepaald verweer heeft gevoerd m.b.t vrijspraak of ontslag van rechtsvervolging de rechter verplicht is bij verwerping van het verweer dit in zijn vonnis nader te motiveren. Ik zie dus niet echt het nut van een speciale regeling hieromtrent in, maar het kan geen kwaad.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Die legitimiteit wordt er alleen maar kleiner door omdat de beslissing dan niet lijkt te zijn genomen door de rechtbank als geheel, maar door enkele rechters die een andere in meerderheid hebben overstemd. Dát is pas aanleiding om vanuit het gezichtspunt van de justitiabelen aan de legitimiteit van vonnissen te twijfelen. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Ik heb een dubbel gevoel hierover.
Aan de ene kant vind ik het een goede zaak dat de rechterlijke machtuitleg geeft over het werk aan de leken (niet juristen) aangezien het een openbare overheidstaak is. Maar aan de andere kant vraag ik me af of je ook niet te ver kan doorslaan. Rechtspraak in LPF-jargon zal toch nooit mogelijk zijn, dus die bevolkingsgroep zal altijd ontevreden zijn over onze rechterlijke macht.
||
![]() |
Citaat:
Het geheim van de raadkamer zoals wij dat in ons land kennen, het niet openbaar maken van de persoonlijke mening van de rechters is een uniek en redelijk curieus gegeven. Zo staat er voor zover ik weet bijvoorbeeld niets in de nationale strafwetgeving. Bij het EHRM waar ons land in toenemende mate mee te maken krijgt is het wel weer gebruikelijk om het persoonlijke oordeel van alle rechters (de 'dissenting opinion') weer te geven. Ik ben het met je eens dat het goed is om het geheim van de raadkamer te behouden. Meervoudige kamers oordelen als één , niet als groepje rechters. Als een rechter gaat oordelen in strijd met bepaalde verweren is uitgebreide motivering vereist. Dat is ook al wettelijk vastgelegd in art. 358 lid 3 Sv.
||
![]() |
Citaat:
Onlangs gaf je mij te kennen in september aan een studie Nederlands recht te beginnen. Misschien wordt het alvast tijd om een beetje respect te kweken voor het Nederlandse rechtssysteem, in plaats van het af te kraken omdat in de VS alles beter is. Anders voorspel ik je een vervelende studietijd. Wat is er nou aan om je minimaal vier jaar te gaan verdiepen in iets wat volgens jou toch niets voorstelt? De VS heeft in mijn ogen van de westerse wereld het meeste verwerpelijke rechtsysteem van de wereld. Allereerst omdat er subjectieve gevoelens van leken (niet juristen) bij processen worden betrokken. Iets wat ik niet vind kunnen, zie mijn verhaal over objectief en subjectief oordelen hierboven. Ten tweede zijn de hoge Amerikaanse rechters ook nog niet eens onafhankelijk, maar aan hun plek geholpen door hun politieke vriendjes. Al met al dus een systeem dat zo subjectief als het maar kan. Terwijl rechtspraak zo ingrijpend voor burgers kan zijn dat objectiviteit een vereiste is.
||
Citaat:
wat lul je nou? Wijs één post, ééntje maar, van mij aan waarin ik beweer dat "in de VS alles beter is". Dan krijg je van mij €10.
||
![]() |
Citaat:
||||
Verwijderd
|
NN schreef op 14-01-2004 @ 13:38:
Citaat:
Citaat:
M.a.w: misschien leuk presentje voor de man op de straat, voor zover die het interessant vindt om jurisprudentie uit te pluizen. Het is beter mensen via de pers wat meer inzicht te geven in het straf(proces)recht dan dit soort maatregelen te treffen. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik vind het vaak wel leuk om de nuance in overwegingen te lezen om er achter te komen waarom de ene rechter tot het ene oordeel komt en de ander tot een ander. Maar ik ben op dit gebied waarschijnlijk geen "man op de straat". Bij ons hebben we dat ook al wel een beetje immers bij de HR waar eerste een PG/AG zijn mening geeft onafhankelijk van de rechters. Het lijkt mij een goed plan om mensen inzicht te geven in straf(proces)recht, maar dan wel op een goede manier. Dus niet in de stijl van de Telegraaf, maar op NRCwijze. Alle feiten geven en vervolgens benaderen vanuit alle zienswijzen.
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar wat bedoel je met "Europees Recht"? Er zitten enorme verschillen in de Europese rechtsstelsels, zodanig dat je enkel van Europees recht kan spreken als je het over zaken als het EVRM hebt.
||
Citaat:
||
Citaat:
Je zult het vast niet expliciet zeggen, maar uit vrijwel alles wat je zegt spreekt dat je laaiend enthousiast bent over alles wat uit Amerika komt. Dat het misschien niet zo is, geeft alleen maar aan dat je misschien wat genuanceerder en beter afgewogen zou moeten proberen te reageren. Maar aangezien je toch niet naar mij zult luisteren, zoek ik nog even verder...
|
Ik ben verre van "laaiend enthousiast" over de meeste Amerikaanse dingen (ik ben sowieso niet zo snel laaiend enthousiast), maar aangezien dit forum zo belachelijk slecht geïnformeerd is over de Verenigde Staten en zo extreem vijandig tegenover alles wat Amerikaans is staat, lijk ik relatief misschien een groot fan. Maar dat ligt echt meer aan jullie dan aan mij. Op wat meer genuanceerde internationale fora kom ik veel minder positief over de VS over.
|
![]() |
|
Ok, je punt is duidelijk, maar het ligt toch echt aan je felheid tegenover zogenaamde anti-amerikanen.
Ik ben niet anti-amerika, ik ben alleen de laatste tijd wat feller geweest op Amerika om een tegenpool te zijn in het naieve "achter de media aanlopen", dus ik begrijp heel erg goed wat je bedoelt! Ik probeer geen anti-amerika propaganda te verspreiden, ik probeer mensen gewoon te laten nadenken. Jij weet net zo goed als ik dat er verschrikkelijk veel naieve mensen hier rondlopen en die probeer ik wakker te schudden. Maar er zijn andere mensen die dat veel beter kunnen ![]()
|
Ik wil ook niet direct beweren dat jij dat doet, maar het valt mij gewoon op dat op dit forum (en sowieso in Nederland) er veel op Amerika gezeken wordt gewoon omdat men vindt dat je nu eenmaal op Amerika moet zeiken. Waar ik me dan zo aan erger is dat er wel degelijk heel wat zaken in de VS zijn waar je terecht flinke kritiek op kunt hebben, maar dat men nu juist níet die onderwerpen kiest. In plaats daarvan praat men allemaal de opiniepaginaschrijvers van de NRC en Michael Moore na en zeikt men op dingen waar men niets van af weet, terwijl de meest basale poging informatie te vinden onmiddelijk duidelijkheid zou verschaffen. Dat vind ik nou zo stom, dat mensen de verkeerde dingen aanvallen.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
ok!
||
Citaat:
Maar ik denk dat we het kunnen verbreden en dat ook het afzeiken van allochtonen in Nederland bijvoorbeeld de oorzaken heeft die jij noemt. Maar we zijn het eens, ben ik wel blij om.
||||
Verwijderd
|
NN schreef op 15-01-2004 @ 14:31:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-01-2004 om 23:31. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ter vergelijking. De strijd was ook al in de klassieke Romeinse tijd tussen de oratoren (bekendste is Cicero), de mooipraters, om een lekenrechter te overtuigen tegenover de jurisconsulten die op juridische wijze de praetor moetsen overtuigen. Uiteindelijk kreeg men daar een overheidsjurist als rechter en werd de juridische inhoud belangrijker dan het betoog op zich. Bij ons is de juridische inhoud ook het belangrijkste, terwijl het in de VS vaak gaat om het uiterlijk vertoon om de jury te imponeren. Iets wat ik zeer onwenselijk vind. Een niet jurist zal het sowieso ook al wel niet leuk vinden om arresten te lezen. De enige contacten die hij met de rechtspraak heeft komen uit verschrikkelijke programma's als De rechtbank actueel van Veronica en overig ongenuanceerd nieuws in de media. Inderdaad, ik ben het met je eens dat elke krant een juridische redacteur zou moeten hebben. Ik zou zelf heel graag zo'n functie wel willen vervullen. Maar ik denk dat het toch wat onwaarschijnlijk is dat het er ooit van zal komen. Een rechtszaak uitleggen heb je nu eenmaal heel veel ruimte voor nodig, elk arrest is erg lan immers, en kranten zullen die ruimte niet bieden.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Elke kiesgerechtigde burger kan geloof ik jurylid worden.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Arrest 13 mrt 1987 synclinorium | 6 | 07-11-2005 17:14 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Plannen voor militaire inmenging op het eiland (Ogen VS gericht op Cuba) niceman1984 | 24 | 04-12-2003 00:17 |