Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2004, 16:31
Poesket
Poesket is offline
Ik moet een dezer weken een werkstuk voor godsdienst af hebben.

Nu moet ik daarbij ook een centrale vrag stellen? Aan de hand daarvan weer deelvragen.
De centrale vraag moet gaan over het klooster. Ik kan alleen geen centrale vraag bedenken?

Zouden jullie wat ideetje kunnen in typen? Ik zou er erg blij mee zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2004, 16:46
Wawl
Wawl is offline
Wat beweegt mensen in deze moderne tijd om nog bij het klooster te gaan?
Oud 14-01-2004, 16:58
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Wawl schreef op 14-01-2004 @ 17:46:
Wat beweegt mensen in deze moderne tijd om nog bij het klooster te gaan?
Dat vind ik wel een goede eigenlijk ja!

Zou dat wel een goede zijn voor het vak godsdienst --> christendom?

Iig heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:06
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Eerised schreef op 14-01-2004 @ 17:58:
Zou dat wel een goede zijn voor het vak godsdienst --> christendom?
Waarom niet? Lijkt me wel.
Oud 14-01-2004, 17:13
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Wawl schreef op 14-01-2004 @ 18:06:
Waarom niet? Lijkt me wel.
Ik vertrouw volkomen op jou! Wat een eer he?

Nog een klein peip vraagje.

Nu heb ik als deelvragen(hoofdstukken), het ontstaan van het kloosterleven, verschillende kloosters, indeling van een klooster en kloosters van nu.

Zijn dat goede denk je? of zouden andere er beter bij passen?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:14
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Eerised schreef op 14-01-2004 @ 18:13:

Nu heb ik als deelvragen(hoofdstukken), het ontstaan van het kloosterleven, verschillende kloosters, indeling van een klooster en kloosters van nu.

Ik vindt het trouwens wel een goed begin punt om vanuiyt daar een wekrstuk(je) er omheen te bouwen. Erg bedankt, werkelijk!!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:38
Poesket
Poesket is offline
Wawl?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:43
Wawl
Wawl is offline
Ik ben niet 24/7 online. Al lijkt het daar soms wel op.

Misschien kan je het ook in een breder perpectief plaatsen, door een vergelijking met andere geloven, zit daar misschien verschil in? Ook het verloop van het bestaan van kloosters. Waarom gingen mensen vroeger eerder bij een klooster? Waarom is dat veranderd? Hoe kan het dat mensen tegenwoordig niet meer kiezen om in een klooster te leven? Heeft er een mentaliteitsomslag plaatsgevonden?

En meer van dit soort vragen. Misschien kan je wel een non of een broeder vinden dat je kan interviewen. Dat soort mensen willen altijd graag het geloof verkondigen, dus ze zullen er waarschijnlijk geen problemen mee hebben. Je kan ook het geloof aan een analyse onderwerpen? Heeft de aftaking van het religieuze leven er ook iets mee te maken? Enzovoorts.
Oud 14-01-2004, 17:45
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Wawl schreef op 14-01-2004 @ 18:43:
Ik ben niet 24/7 online. Al lijkt het daar soms wel op.

Sorry,

Misschien kan je het ook in een breder perpectief plaatsen, door een vergelijking met andere geloven, zit daar misschien verschil in? Ook het verloop van het bestaan van kloosters. Waarom gingen mensen vroeger eerder bij een klooster? Waarom is dat veranderd? Hoe kan het dat mensen tegenwoordig niet meer kiezen om in een klooster te leven? Heeft er een mentaliteitsomslag plaatsgevonden?

En meer van dit soort vragen. Misschien kan je wel een non of een broeder vinden dat je kan interviewen. Dat soort mensen willen altijd graag het geloof verkondigen, dus ze zullen er waarschijnlijk geen problemen mee hebben. Je kan ook het geloof aan een analyse onderwerpen? Heeft de aftaking van het religieuze leven er ook iets mee te maken? Enzovoorts.
Top! Je helpt echt erg goed, dat was het wel weer hoor! Ontzettend bedankt.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:46
Wawl
Wawl is offline
Als je vragen hebt dan kan je ze hier altijd stellen.
Oud 14-01-2004, 17:56
Balance
Balance is offline
Citaat:
Eerised schreef op 14-01-2004 @ 18:13:

De functie van deelvragen is dat je uiteindelijk tot het antwoord van de hoofdvraag komt.
Als jij als hoofdvraag hebt wat mensen in deze moderne tijd nog beweegt om nog bij het klooster te gaan, dan kom je met deze deelvragen niet tot het antwoord. Immers: je beschrijft nergens beweegredenen of wat dan ook; alleen algemene kloosterinformatie.

Ik zou zoiets doen als:
- Hoe is het klooster ontstaan? (hierin beschrijf je de geschiedenis van het klooster tot en met het heden)
- Hoe zag het kloosterleven er vroeger uit (welke indeling van rangen was er, welke functies waren er, wat deed men, hoe keek men tegen kloosters aan, enz.)
- Hoe ziet het kloosterleven er tegenwoordig uit? (zie vraag 2, maar dan over hoe het tegenwoordig in)
- Welke redenen weerhoudt mensen ervan om bij het klooster te gaan?
- Welke redenen motiveren mensen om bij het klooster te gaan?

Ik denk dat je op die manier een antwoord kan geven op je hoofdvraag. Je kan vertellen wat er veranderd is in al de jaren, dat het minder loont om bij het klooster te gaan omdat er anders tegen wordt aangekeken. Je kan de nadelen noemen van bij het klooster gaan aan de hand van de functies en verplichtingen en ook de voordelen.
Je zal er op uit komen dat voor sommigen de voordelen tegen de nadelen opwegen en dat ze dus toch in deze moderne tijd bij het klooster gaan.
Oud 14-01-2004, 18:03
Wawl
Wawl is offline
Ik had die ene post van haar niet gelezen waarin die deelstellingen stonden. Daarom had ik zelf maar een aantal vragen verzonnen waar ze daarna verder mee kan komen. Maar je hebt wel gelijk dat je die koppeling moet leggen tussen de hoofd- en deelvragen, dat lijkt me zeker wel terecht. Daarom gebruik je juist ook die onderverdeling in je rapport of verslag.

Foutje van mij, kan me ook wel eens overkomen. Sorry.
Oud 14-01-2004, 18:07
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Balance schreef op 14-01-2004 @ 18:56:
De functie van deelvragen is dat je uiteindelijk tot het antwoord van de hoofdvraag komt.
Als jij als hoofdvraag hebt wat mensen in deze moderne tijd nog beweegt om nog bij het klooster te gaan, dan kom je met deze deelvragen niet tot het antwoord. Immers: je beschrijft nergens beweegredenen of wat dan ook; alleen algemene kloosterinformatie.

Ik zou zoiets doen als:
- Hoe is het klooster ontstaan? (hierin beschrijf je de geschiedenis van het klooster tot en met het heden)
- Hoe zag het kloosterleven er vroeger uit (welke indeling van rangen was er, welke functies waren er, wat deed men, hoe keek men tegen kloosters aan, enz.)
- Hoe ziet het kloosterleven er tegenwoordig uit? (zie vraag 2, maar dan over hoe het tegenwoordig in)
- Welke redenen weerhoudt mensen ervan om bij het klooster te gaan?
- Welke redenen motiveren mensen om bij het klooster te gaan?

Ik denk dat je op die manier een antwoord kan geven op je hoofdvraag. Je kan vertellen wat er veranderd is in al de jaren, dat het minder loont om bij het klooster te gaan omdat er anders tegen wordt aangekeken. Je kan de nadelen noemen van bij het klooster gaan aan de hand van de functies en verplichtingen en ook de voordelen.
Je zal er op uit komen dat voor sommigen de voordelen tegen de nadelen opwegen en dat ze dus toch in deze moderne tijd bij het klooster gaan.
Ik heb even en aantal dingen opgezocht en hier over is meer te vinden en kan kan ik inderdaad beter de centrale vraag beantwoorden. Ik heb toch meer aan jou hulp.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 18:08
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Wawl schreef op 14-01-2004 @ 19:03:
Ik had die ene post van haar niet gelezen waarin die deelstellingen stonden. Daarom had ik zelf maar een aantal vragen verzonnen waar ze daarna verder mee kan komen. Maar je hebt wel gelijk dat je die koppeling moet leggen tussen de hoofd- en deelvragen, dat lijkt me zeker wel terecht. Daarom gebruik je juist ook die onderverdeling in je rapport of verslag.

Foutje van mij, kan me ook wel eens overkomen. Sorry.
is prima, geen probleem
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten