Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik bid ook tot God, maar ik heb soms ook van die dromen.
Een keer was het heel maf, toen vroeg ik in mijn droom mij af als het nou echt of nep was. Toen kwam ik tot de conclusie dat het echt was, totdat ik wakker werd en toen was ik wel een beetje in de war. Ik vind dat soort dromen eigelijk wel grappig ![]() ![]()
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
Citaat:
In fysiek opzicht zijn ze niet "echt waar". Dat wil zeggen, als je in je droom tegen een lantaarnpaal loopt en een bult op je hoofd krijgt, dan zit die bult er niet als je wakker bent. Maar het zou best kunnen dat je in geestelijk opzicht op een of andere manier tegen de lamp gelopen bent. Maar dat is weer een geestelijke waarheid, iets wat je voelt of begrijpt. En lichamelijk niet waar is. Hoewel, soms worden mensen wél wakker met onverklaarbare krassen, bulten of andere wonden op hun fysieke lichaam. Die worden soms zelfs stigmata genoemd. In die gevallen zie ik dat persoonlijk als "een teken" van de droom, dat de droom die je had, en waarin je die zelfde wonden kreeg, héél erg belangrijk en waar voor je is. Dat je hem dus heel erg serieus moet nemen. Want zulke tekens krijg je niet voor niets. Als die droom waar je het over hebt, had geantwoord, dat "het niet waar was" dan had je het hele gebeuren gelijk waardeloos gevonden waarschijnlijk. En deze psychische realiteit niet onder ogen gezien. Als je dus onderscheid maakt tussen de verschillende niveaus waarop iets waar kan zijn, dan kom je er wel uit, uit de betekenis. Er is bijv. een gevoelsmatig, psychisch niveau, een mentaal niveau (in je denken, begrijpen, je gedachtewereld of ideeeënwereld), en er is een fysiek, lichamelijk niveau. Deze niveuau's kun je ook onderscheiden bij de symboliek van dromen. Als je van een (materieel) huis droomt, dan is het huis waar op het fysieke niveau. Maar het kan ook waar zijn op een gevoelsmatig niveau. Dan gaat het over een geestelijk huis, waarin je je op gevoelsmatig niveau thuis "voelt". Of waarin je weet of begrijpt, dat iets "als een thuis" is voor je. Je kunt je bijv. thuis weten in een psychologische stroming, een muzikale stroming (house, gothic, klassiek enz), in een religie enz. Op deze manier kunnen dromen soms wat minder verwarrend worden, ga je er delen van begrijpen/aanvoelen. |
![]() |
||
Citaat:
En volgens mij zijn dromen trouwens gewoon niet waar. Tenminste, je hersenen geloven (in ieder geval) op het moment dat je echt aan het dromen bent meestal wel dat het waar is, maar de dingen die je hebt gedroomd zijn gewoon niet echt gebeurd. Of misschien zijn ze wel gebeurd, maar dan een andere keer en is het een soort flashback. En wat jij verder schrijft over dromen vind ik ook een beetje vaag. Het komt op mij over alsof jij denkt dat dromen zelf een eigen gedachtegang hebben. Dat ze denken: "Hmm, we moeten even een knopje indrukken bij biskuitje, zodat ze denkt dat het echt is, want anders trekt ze zich niets van ons aan." Beetje bot gezegd en waarschijnlijk snap ik je gewoon niet goed, maar dat is wat ik eruit opmaak. @biskuitje: Het lijkt me best wel lastig als je je dromen en de realiteit echt niet kunt scheiden. Misschien helpt het als je wanneer je wakker wordt, je meteen al je dromen opschrijft die je die nacht hebt gehad. Op die manier kun je in ieder geval nalezen wat je gedroomd hebt. En misschien kun je ook een dagboek bijhouden voor (de rest van) de dag, zodat je ook weet wat wel echt is.
|
Ik lees vaak over die dingen in een blad,
weet niet welke- Maar het blijkt te helpen, maar dan moet je er wel in geloven.. Dat als je geen dromen wilt hebben, dat je dat voor je slaap tegen jezelf zegt dat je geen dromen wilt hebben (of andersom) Maar je moet er dan wel in geloven. Want dromen, oftwel slapen is een verwerking voor je hersenen, en die laat je fantasy waar je in de situaties aan denkt werken, waardoor je dus droomt zegmaar.. Maar moet je er alleen wel in geloven, als je het niet gelooft heeft het geen zin. Ik doe het sinds mijn 6e, dacht dat het nep was dus werkte het niet, toen ik 9 was hielp het wel. Het werkt echt goed ![]() Niet bij iedereen even goed, maar probeer maar eens.. |
![]() |
|
kheb bij oprah ook eens gehoord dat als je nadat je wakker bent geworden en je hebt een enge droom gehad en je wilt dat die nooit meer terugkomt moet je tot 10 tellen en bij mij werkt het echt goed, kheb altijd jaren een hele enge droom gehad en die bleef maar terugkomen sinds ik dat gedaan heb is die al jaren niet meer gekomen
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik droomde vroeger heel vaak dat ik een nachtmerrie had gehad en dan mijn vader of moeder riep en dat die dan kwamen, maar een enge blik in hun ogen hadden en dan probeerde ik ook altijd wakker te worden door te schreeuwen (ook al leek het niet te werken in de droom.. ik werd toch wakker.. en mijn ouders ook ![]() Nu heb ik hem niet meer.. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je het enge tegemoet gaat, confronteer je eigenlijk jezelf met een probleem/obstakel in je leven.. als je het niet meer eng vind (omdat je gezien heb wat het is en er vrede mee hebt zal ik maar zeggen) dan zul je het enge symbool niet meer nodig hebben.. ik had het een beetje simpel gezegd denk ik.. maar ik bedoel het op deze manier ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar dat je een droom vaker hebt, wil nog niet per se zeggen dat je als je die droom een paar keer hebt gehad, je ook meteen doorhebt dat het een droom is (als je droomt). Maar met dat 'enge obstakel' lijkt het me wel makkelijk als je beseft dat je droomt. Dan kun je het namelijk bewust tegemoet gaan. Maar als je dat niet beseft, dan is hoogstwaarschijnlijk je eerste impuls om ervoor weg te lopen. Of wil je dan ook van tevoren tegen jezelf gaan zeggen dat als je die droom krijgt, je dit en dit moet gaan doen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() hier zijn wat topics met lucide dromen daarin: http://forum.scholieren.com/search.p...der=descending Daar kun je meer info vinden denk hoe je bewuster kunt gaan dromen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Dankjewel voor die link, misschien dat ik er wel even ga kijken als ik wat meer tijd heb. (ik ben nu eigenlijk een boekopdracht voor Nederlands aan het maken ![]()
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||