Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2004, 12:57
BELLEKE
BELLEKE is offline
Ok, ik maak een werk voor school (toekomstig leerkracht) over liefde in de middeleeuwen. Daarbij zou ik de leerlingen de kleine opdracht geven eens een gesprek aan te knopen met hun grootouders/overgrootouders over liefde in hun tijd en te noteren wat de verschillen tussen toen en nu waren...

ik zou het natuurlijk enkel kunnen doen als er genoeg zouden zijn:

zoals:

- vroeger was de sociale positie van iemand anders veel belangrijker?
- leeftijdsverschillen konden minder? of niet?
- vroeger ging men eerst trouwen dan samenwonen nu niet..
- Echtscheidingen werden toen minder algemeen aanvaard - nu wel.

Kunnen jullie me helpen?

Bedankt!

Laatst gewijzigd op 18-01-2004 om 13:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2004, 13:02
Verwijderd
Ja, mijn grootouders komen uit 1900, en niet uit de middeleeuwen

Euh, er werd veel meer op status gelet, de man moest wel voor het gezin kunnen zorgen.

Citaat:
vroeger ging men eerst trouwen dan samenwonen nu niet..
Als vrouw raakte je per ongeluk zwanger, en als man zat je dan aan haar vast
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 13:04
Verwijderd
Connectie Middeleeuwen -> grootouders van nu begrijp ik niet....
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 13:06
BELLEKE
BELLEKE is offline
Voor alle duidelijkheid.. ivm met middeleeuwen..

ik moet een aanknopingspunt hebben en daarom vraag ik hen of zij aan de hand van een gesprek kunnen afleiden wat de verschillen tussen vandaag en in tijd grootouders zijn.. en zo ga ik dan later over naar middeleeuwen (nadien)

Alvast bedankt, helpt me goed!
Oud 18-01-2004, 13:13
Verwijderd
Nou ja, een belangrijk verschil met nu, is dat mensen vroeger niet trouwde omdat met van elkaar hield, maar omdat men sociaal gezien bij elkaar paste. Later werd de liefde ook belangrijk.

't Verschil tussen nu en de tijd van mijn grootouders was vooral dat bij hen net de oorlog voorbij was en ze niet veel geld hadden. Daarnaast kregen ze veel kinderen. Nu is de tijd al heel anders, we komen niet uit een wereldoorlog en de gezinnen zijn niet meer zo groot als vroeger.
Vroeger móest je eerst trouwen en vaak bleef je dan toch nog even bij je ouders wonen, omdat huizen erg duur waren. Zelfs toen mijn ouders gingen samenwonen mocht dat niet van mijn opa, dat was tegen de kerk enzo.

Leeftijdsverschillen konden vroeger volgens mij best, als men maar bij elkaar paste op sociaal niveau. Later, toen de liefde begon op te komen, werden veel mensen verliefd op mensen in hun omgeving, en die waren toevallig ongeveer even oud.

En echtscheidingen mochten vroeger gewoon niet. Later wel, maar alleen wanneer beide partijen instemde met scheiden of wanneer de vrouw kon bewijzen dat haar man was vreemd gegaan. Nu gaat het idd veel makkelijker.

En de verschillen tussen man en vrouw waren veel groter, ook belangrijk in de liefde..
En homoseksualiteit was echt uit den boze... nu niet meer zo, denk maar aan het homo-huwelijk.

Laatst gewijzigd op 18-01-2004 om 13:16.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 13:22
Charlottetje
Charlottetje is offline
Men leerde elkaar alleen maar kennen via ouders.
Ze konden niet samen echt uit ofzo, zagen elkaar op verjaardagen, trouwerijen etc.
Meestal waren de ouders dus al bevriend.
Er was geen sexuele voorlichting, dus voornamelijk de vrouwen wisten helemaal niets.
Samenwonen kon natuurlijk al helemaal niet, dat gebeurde pas als je getrouwd was (zelfs in de tijd van mijn ouders was het lastig een flat voor 2 personen te krijgen als je niet getrouwd was)
Men trouwde ook pas met elkaar als ze bij elkaar pasten, dus hetzelfde geloof nastreven was wel een vereiste, leeftijd zal er een stuk minder toe gedaan hebben, maar een oudere vrouw was niet aan de orde.
Er moest natuurlijk ook altijd toestemming aan de ouders gevraagd worden voor het huwelijk.
Je moet alleen niet denken dat er sprake was van uithuwelijken, dat was namelijk niet zo, de twee 'geliefden' moesten elkaar wel mogen en besloten wel 'samen' (in hoeverre je het samen kunt noemen) dat ze gingen trouwen.
Oud 18-01-2004, 17:19
BELLEKE
BELLEKE is offline
Dankjewel allemaal!!!!! Ik ben al een heel stuk verder...
Reageren

Regels voor berichten