Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Voor alle duidelijkheid.. ivm met middeleeuwen..
ik moet een aanknopingspunt hebben ![]() Alvast bedankt, helpt me goed!
|
Verwijderd
|
Nou ja, een belangrijk verschil met nu, is dat mensen vroeger niet trouwde omdat met van elkaar hield, maar omdat men sociaal gezien bij elkaar paste. Later werd de liefde ook belangrijk.
't Verschil tussen nu en de tijd van mijn grootouders was vooral dat bij hen net de oorlog voorbij was en ze niet veel geld hadden. Daarnaast kregen ze veel kinderen. Nu is de tijd al heel anders, we komen niet uit een wereldoorlog en de gezinnen zijn niet meer zo groot als vroeger. Vroeger móest je eerst trouwen en vaak bleef je dan toch nog even bij je ouders wonen, omdat huizen erg duur waren. Zelfs toen mijn ouders gingen samenwonen mocht dat niet van mijn opa, dat was tegen de kerk enzo. Leeftijdsverschillen konden vroeger volgens mij best, als men maar bij elkaar paste op sociaal niveau. Later, toen de liefde begon op te komen, werden veel mensen verliefd op mensen in hun omgeving, en die waren toevallig ongeveer even oud. En echtscheidingen mochten vroeger gewoon niet. Later wel, maar alleen wanneer beide partijen instemde met scheiden of wanneer de vrouw kon bewijzen dat haar man was vreemd gegaan. Nu gaat het idd veel makkelijker. En de verschillen tussen man en vrouw waren veel groter, ook belangrijk in de liefde.. En homoseksualiteit was echt uit den boze... nu niet meer zo, denk maar aan het homo-huwelijk. Laatst gewijzigd op 18-01-2004 om 13:16. |
![]() |
|
Men leerde elkaar alleen maar kennen via ouders.
Ze konden niet samen echt uit ofzo, zagen elkaar op verjaardagen, trouwerijen etc. Meestal waren de ouders dus al bevriend. Er was geen sexuele voorlichting, dus voornamelijk de vrouwen wisten helemaal niets. Samenwonen kon natuurlijk al helemaal niet, dat gebeurde pas als je getrouwd was (zelfs in de tijd van mijn ouders was het lastig een flat voor 2 personen te krijgen als je niet getrouwd was) Men trouwde ook pas met elkaar als ze bij elkaar pasten, dus hetzelfde geloof nastreven was wel een vereiste, leeftijd zal er een stuk minder toe gedaan hebben, maar een oudere vrouw was niet aan de orde. Er moest natuurlijk ook altijd toestemming aan de ouders gevraagd worden voor het huwelijk. Je moet alleen niet denken dat er sprake was van uithuwelijken, dat was namelijk niet zo, de twee 'geliefden' moesten elkaar wel mogen en besloten wel 'samen' (in hoeverre je het samen kunt noemen) dat ze gingen trouwen.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Liefde van mijn leven... Farid2017 | 2 | 20-02-2017 18:56 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Liefde in F Majeur Tovenaar | 9 | 13-03-2005 19:15 | |
Psychologie |
Help! Mijn leven staat stil herby | 50 | 26-11-2004 20:36 | |
Liefde & Relatie |
Nog steeds hongerig op zoek naar de ware liefde in het nachtleven van Amsterdam ,.... Verwijderd | 26 | 31-03-2004 10:13 | |
Psychologie |
Mijn zomervakantie tot nu Eend | 22 | 25-02-2002 16:22 | |
Verhalen & Gedichten |
Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!) Tantalus | 31 | 02-02-2002 10:36 |