Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2004, 19:59
Verwijderd
(Kleine) Verenigingen krijgen te maken met steeds meer kosten:
*Min of meer verplichte inschrijving bij de Kamer van Koophandel, *Kosten voor het opstellen van statuten (om zo de vereniging en niet de bestuursleden aansprakelijk te kunnen stellen bij eventuele ongelukken / ongevallen)
* Hoge bedragen voor het storten van contant geld (wat bij een vereniging nou eenmaal veel voorkomt)

Natuurlijk kunnen deze kosten worden opgevangen d.m.v. contributie, maar is er in dit geval ook niet een wat grotere rol weggelegd voor de overheden (de gemeentes vooral)?

Hoe denken jullie hierover?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2004, 20:01
LaResistance
LaResistance is offline
Ik heb nou niet bepaald de behoefte om daar over na te gaan denken...

Is dit stiekem een schoolopdracht?
Oud 23-01-2004, 20:05
Verwijderd
Nee, voor werkcollege-opdrachten raadpleeg ik wel literatuur.

Ik vind verenigingen gewoon een zeer belangrijke functie hebben in het alledaagse en ik vind dat hun belang onderschat wordt en dat vooral kleinere verenigingen (vaak op het platteland dus) extra bescherming nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 20:06
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Lares schreef op 23-01-2004 @ 21:05:
Nee, voor werkcollege-opdrachten raadpleeg ik wel literatuur.

Ik vind verenigingen gewoon een zeer belangrijke functie hebben in het alledaagse en ik vind dat hun belang onderschat wordt en dat vooral kleinere verenigingen (vaak op het platteland dus) extra bescherming nodig hebben.
Maar denk je dat bedreiging van de kleine plattelandsclub een vruchtbaar gespreksonderwerp is voor op een nieuwsforum??
Oud 23-01-2004, 20:09
Juvenile
Juvenile is offline
Ik heb er geen verstand van, maar zijn er geen subsidies voor verenigingen die dat soort dingen voor een groot deel vergoeden?
Oud 23-01-2004, 20:12
Verwijderd
Als je het zo verwoord als jij nu doet, ja, dan ga ik daar zeer aan twijfelen, LaResistance.

We zullen zien....de vrijheid zal de toekomst bepalen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 20:17
Verwijderd
Citaat:
Juvenile schreef op 23-01-2004 @ 21:09:
Ik heb er geen verstand van, maar zijn er geen subsidies voor verenigingen die dat soort dingen voor een groot deel vergoeden?
Ja, die zijn er. Maar hoeveel zo'n subsidie inhoud weet ik niet.
Als je zo'n 15 keer per jaar contant geld 'naar de bank brengt' (wat zo'n €10,- per keer kost) blijft er denk ik niet veel meer over.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 20:38
Juvenile
Juvenile is offline
Citaat:
Lares schreef op 23-01-2004 @ 21:17:
Ja, die zijn er. Maar hoeveel zo'n subsidie inhoud weet ik niet.
Als je zo'n 15 keer per jaar contant geld 'naar de bank brengt' (wat zo'n €10,- per keer kost) blijft er denk ik niet veel meer over.
Waar haal je dat bedrag nou vandaan? Contant geld storten is toch niet zo duur???
Oud 23-01-2004, 20:42
Verwijderd
Voor verenigingen (die in dit geval gezien worden als bedrijven) is dat wel duur.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Lares schreef op 23-01-2004 @ 21:42:
Voor verenigingen (die in dit geval gezien worden als bedrijven) is dat wel duur.
Waarom zouden die geld storten, je kunt het ook overmaken
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 23-01-2004 @ 21:48:
Waarom zouden die geld storten, je kunt het ook overmaken
Dat is nou dus bij veel verenigingen (vooral kleinere) het probleem. Ontvangsten zijn veelal contant. Dus is er de noodzaak tot storten, aangezien je grote(re) bedragen niet thuis kunt bewaren (gevaar diefstal, brand etc.)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Lares schreef op 23-01-2004 @ 21:53:
Dat is nou dus bij veel verenigingen (vooral kleinere) het probleem. Ontvangsten zijn veelal contant. Dus is er de noodzaak tot storten, aangezien je grote(re) bedragen niet thuis kunt bewaren (gevaar diefstal, brand etc.)
Euh, kleine verenigingen kunnen het geld ook laten overmaken, of ze investeren 50 euro in een kleine brandveilige kluis
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 23-01-2004 @ 21:56:
Euh, kleine verenigingen kunnen het geld ook laten overmaken, of ze investeren 50 euro in een kleine brandveilige kluis
Dat eerste: valt in praktijk tegen
Dat tweede: Super!, beetje lastiger met administratie, maar ook.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 21:32
Verwijderd
Dat geldt lang niet bij alle verenigingen. Een vereniging is niet verplicht haar statuten bij notariële akte op te stellen. Bovendien is de wettelijke regeling zo dat ook zonder uitgebreide statuten uitsluitsel te krijgen valt over wie aansprakelijk is in welk geval. Een vereniging kan er ook voor kiezen helemaal niet eens 'officiëel' te worden. Dan hoeft er helemaal geen geld uitgegeven te worden aan statuten of wat dan ook. Het enige nadeel daarvan is dat de stichting geen registergoederen kan verkrijgen, maar in de dagelijkse praktijk zal dat niet zo'n heel groot bezwaar zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 03:52
Skyrise
Skyrise is offline
dit gaat echt NERGENS over... ik zou zeggen: alle plattelandsverenigingen die moeite hebben met contant geld storten:

geef et aan mij, desnoods op te sturen per post.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 12:22
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Tjah, je kan ook het geld overschrijven en het contant geld zelf houden als voorzitter ofoz. Dat is natuurlijk fraude gevoelig, maar geld geven aan een vereniging is sowieso al gevaarlijk als je in die termen denkt. En voor de bedragen dat het steeds moeilijker word, dan kun je bij die het toch al eerder veroorloven om die 10€ transactie kosten te betalen.

Het is misschien niet helemaal netjes enzo, maar dit soort overheids regels schreeuwen er om om creatief te zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten