Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2004, 08:53
lovetear
lovetear is offline
Als je het heel logisch bekijkt:

Alles is uiteindelijk zinloos. De zin van de zin van de zin van de zin van de zin van de zin van enzovoorts is altijd onbekend, of het loopt in een circel, maar dan kun je je weer afvragen wat de zin van die circel is. Er kan geen uiteindelijke zin van iets zijn, omdat je altijd de vraag: wat is daar de zin van? kunt stellen.

Als je het vanuit een ander punt bekijkt:

Mensen hebben gevoelens, voorkeuren voor dingen. Je doet wat je het beste lijkt, en je gevoel speelt meestal (altijd?) wel een rol bij die keuze. Je voelt je alleen, wat je niet bevalt, dus je gaat uit en op zoek naar een vriend(in). Zo gezien kan het leven niet zinloos zijn, omdat gevoelens dan niet nodig zouden zijn. Maar ze zijn er wel, en ze leiden je ergens naartoe, dingen als geweten enzo geven je een voorkeur voor goed en fout. Als dat ook zinloos zou zijn, waarom geeft dan toch iedereen eraan toe? Is daar misschien een reden voor?

Het leven kan best zinloos zijn, maar het voelt niet zinloos.

Waarom spreken gevoel en verstand elkaar hier zo gigantisch tegen, zou het kunnen dat leven toch zin heeft en dat er een fout zit in die doorvraagredenering? Waarom luister je altijd naar het gevoel in plaats van naar het verstand?
Oud 22-01-2004, 09:17
Maarten
Maarten is offline
Ik heb al best vaak mijn mening hierover gegeven in het forum bij de vegetarisme discussie en ik zal het nu wederom doen.

Alles is zinloos, maar het voelt inderdaad niet zinloos. Wij kunnen rationeel denken over dingen maar onze gevoelens zitten als een soort factor in onze overwegingen ingebakken. Maar we hoeven hier niet per se naar te luisteren. We voelen ons dan wel immens klote maar als je aan een gedachte vast houdt kun je tegen je gevoel in dingen doen. Mensen kunnen bijvoorbeeld zichzelf uithongeren, terwijl het hele lichaam schreeuwt om eten.

Zonder gevoel zouden onze gedachtespinsels van onze hersenen niet rekening kunnen houden met ons lichaam. Dan zou het toch geen meter kunnen boeien als bedenk hee laten we onze poot erafhakken? Als we dat nu zouden bedenken, dan zouden we denken nee dat is best klote. Het zou veel pijn doen, ik zou niet meer normaal kunnen sporten en mensen zouden er raar van op kijken. Als we geen gevoel zouden hebben dan voelen toch niks ervan en het boeit ook niet wat anderen er van vinden. Je zou nog kunnen bedenken als rationeel denkend persoon: Maar dan kan ik minder goed lopen. Dus? Je hebt geen gevoel bij het lopen dus wat boeit het dan?

Waarom je in de ban bent van gevoelens? Gevoelens bepalen het geluk in je leven. Als je geen gevoelens hebt, zou je niet gelukkig zijn. Dus om gelukkig te zijn, moet je rekening houden met je gevoelens denk ik want anders kan je nergens emotionele waarde aan hechten.

Laatst gewijzigd op 22-01-2004 om 09:20.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 21:13
Jordi
Jordi is offline
Ik vind die redenering eigenlijk gewoon een beetje vaag. Waarom zou je je afvragen wat de zin van de zin van de zin is? Waarom is die eerste zin niet gewoon genoeg?

Jij zegt dat je met je verstand beredeneert dat er geen zin is, maar zou het niet ook verstandig zijn om je gevoel te erkennen en daarin dan juist weer een zin te vinden?
Jij zegt: je voelt je alleen, dus je gaat op zoek naar een vriend(in). Dat doe je omdat je gevoel jouw je kut laat voelen. Maar met je verstand zou je ook best kunnen zeggen dat het helemaal niet boeit als je je kut voelt. Maar dan erken je dus gewoon je gevoel niet. Je cijfert het met je verstand als het ware weg. Dat moet je naar mijn idee niet doen.
Kan het niet zo zijn dat je gevoel de zin van je leven bepaalt?

(hmm, vaag stukje )
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 10:50
Isa
Isa is offline
De zin van het leven is het leven zelf.
en gevoelens dat is waar je uit bestaat, je reacties op de buitenwereld.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 16:01
Emphasis
Emphasis is offline
Als je het leven zinloos vindt, ben je in mijn ogen al een eind van huis. Ik zeg niet dat als je 'meer achter het leven zoekt' de eindclonclusie anders zal luiden, maar dan is de weg leidend tot die conclusie in ieder geval niet zo mistroostig. Ik vind het leven niet zinloos, anders waren we er niet :>
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 16:03
MoO
MoO is offline
Geeft DiGiTracker helemaal gelijk, meer kan ik er jammer genoeg niet aan toevoegen.
Oud 26-01-2004, 22:11
Papier
Papier is offline
Citaat:
lovetear schreef op 22-01-2004 @ 09:53:
Als je het heel logisch bekijkt:

Alles is uiteindelijk zinloos. De zin van de zin van de zin van de zin van de zin van de zin van enzovoorts is altijd onbekend, of het loopt in een circel, maar dan kun je je weer afvragen wat de zin van die circel is. Er kan geen uiteindelijke zin van iets zijn, omdat je altijd de vraag: wat is daar de zin van? kunt stellen.

Als je het vanuit een ander punt bekijkt:

Mensen hebben gevoelens, voorkeuren voor dingen. Je doet wat je het beste lijkt, en je gevoel speelt meestal (altijd?) wel een rol bij die keuze. Je voelt je alleen, wat je niet bevalt, dus je gaat uit en op zoek naar een vriend(in). Zo gezien kan het leven niet zinloos zijn, omdat gevoelens dan niet nodig zouden zijn. Maar ze zijn er wel, en ze leiden je ergens naartoe, dingen als geweten enzo geven je een voorkeur voor goed en fout. Als dat ook zinloos zou zijn, waarom geeft dan toch iedereen eraan toe? Is daar misschien een reden voor?

Het leven kan best zinloos zijn, maar het voelt niet zinloos.

Waarom spreken gevoel en verstand elkaar hier zo gigantisch tegen, zou het kunnen dat leven toch zin heeft en dat er een fout zit in die doorvraagredenering? Waarom luister je altijd naar het gevoel in plaats van naar het verstand?
het totale beeld is misschien zinloos. Maar voor ons allen afzonderlijk kan het heel veel betekenen.

Op je gevoelens afgaan is makkelijker, en vaak ook duidelijker. Als je gelijk krijgt geeft het meer vervulling, en andersom meer pijn. Denk dat je met het op verstand afgaan niet veel anders uitkomt. De manier waarop je er komt is enkel anders...
Oud 27-01-2004, 17:00
Kip187
Kip187 is offline
zinloos is ook maar een woord... er zijn trouwens niet eens woorden om elk gevoel te omschrijven, veel daarvan worden ook nog eens aangeleerd, neem nou schaamte.

als je je eigen gevoelens begrijpt kun je pas echt goed jezelf zijn. je kan door verschillende lagen heen. om steeds dichter bij de kern, of je waarheid te komen, misschien zelfs je zin.

want zinloosheid leidt vaak tot passieviteit en dat is al helemaal zinloos.

iemand anders wist dat op dit forum heel mooi (op een compleet andere manier te verwoorden) je leeft in het menselijk kader, of je persoonlijke kader. en daarin bestaat geen zinloosheid meer als je weet waar je zin in hebt.....
Oud 31-01-2004, 16:19
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Kip187 schreef op 27-01-2004 @ 18:00:
zinloos is ook maar een woord... er zijn trouwens niet eens woorden om elk gevoel te omschrijven, veel daarvan worden ook nog eens aangeleerd, neem nou schaamte.

als je je eigen gevoelens begrijpt kun je pas echt goed jezelf zijn. je kan door verschillende lagen heen. om steeds dichter bij de kern, of je waarheid te komen, misschien zelfs je zin.

want zinloosheid leidt vaak tot passieviteit en dat is al helemaal zinloos.

iemand anders wist dat op dit forum heel mooi (op een compleet andere manier te verwoorden) je leeft in het menselijk kader, of je persoonlijke kader. en daarin bestaat geen zinloosheid meer als je weet waar je zin in hebt.....
Interessante questie! . Ik dacht hier vandaag ook over na.(in verband met een opdracht), Zingeving/beleving.
Reageren

Regels voor berichten