Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik kan me goed voorstellen dat je kind je het bloed onder de nagels vandaan kan halen, en dat je soms uit gif een tik uitdeelt.
Ik denk ook dat veel van onze forumgangers wel eens een opvoedkundige tik hebben gehad, en dat dat niet zo veel kwaad kan. Ergo zo'n verbod is er alleen voor structureel mishandelen, en daar sta ik achter |
![]() |
||
Citaat:
Toepasselijke avatar en sig trouwens! ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt beter goed gedrag belonen, dan slecht gedrag meteen hard afstraffen. Anders krijg je angstige kinderen, en daar is niemand mee gebaat |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Moet je er dan aan toegeven is de vraag? Ik weet het niet, ik kreeg nooit spijt voor wat ik gedaan had als m'n ouders me sloegen, ik ontwikkelde meer een soort haat naar m'n ouders op zo'n moment. Ik ken zelfs nog meisjes/jongens die nu nog (17 jaar) geslagen worden door hun ouders en dan vind ik het echt te ver gaan. Dus ik zeg: niet meppen...
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
De meisjes worden kort gehouden, en hebben moeite om zich los te kunnen maken, en te emanciperen. Extreme gevolg: de vader die zijn eigen dochter neerschiet in Turkije... Zo gaat het niet altijd, maar het kan een gevolg zijn op een te strakke, te autoritaire houding |
![]() |
|
Wat ik nog wil toevoegen: zodra de kinderen wat ouder zijn en zo'n beetje in de puberteit komen, dan zullen ze over bepaalde zaken, zeker die die henzelf aangaan, zeker willen onderhandelen. Om dan als ouder de autoritaire weg te blijven bewandelen is niet goed. Met je kinderen onderhandelen over bepaalde dingen (bijvoorbeeld de vakantiebestemming, of het tijdstip van thuiskomst van een feestje) is ook een deel van hun mentale opvoeding. De kunst van het onderhandelen zullen ze in hun latere leven ook nodig hebben.
Als je kinderen nog jong zijn, dan moet je inderdaad autoriteit uitstralen als ouder. Maar zijn je kinderen wat ouder, dan moet er gedeeltelijk een proces van democratisering plaatsvinden.
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-01-2004 om 10:52. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dit verbod brengt niets nieuws onder de zon. Het zal nog steeds niet na te controleren zijn en het grijpt nog steeds veel te diep in de opvoedingstaak van de ouders in. Ik ben zelf vroeger twee of drie keer geslagen, echt als ultimum remedium, en ik kan me niet voorstellen dat ik daar slechter van ben geworden.
Gezinsgeweld en huiselijk geweld bestrijd je niet met zo'n verbod op een corrigerende tik. Wie zijn kinderen total loss ramt, is toch al strafbaar, of er nu wel of niet nog een specifieke bepaling voor billenkoek bestaat. Zo'n bepaling zal altijd op de grens blijven (op de grens van waar strafbepalingen nog nut hebben, that is). |
![]() |
|
![]() |
En ook hier komt weer de vraag: uitleggen waarom iets niet kan om begrip te kweken (preventief) of enkel optreden (repressief).
Mensen die mij zo langzamerhand een beetje kennen zullen begrijpen dat ik voor de eerste optie ga. Ouders, verzorgers, onderwijzers e.d. moeten in staat zijn kinderen te leren wat wel en niet kan, zonder er op los te slaan. Nare man heeft gelijk, natuurlijk is mishandeling al lang wettelijk verboden. Maar alleen al de symbolische betekenis van zo'n verbod doet mij al zeggen: ik ben voor het voorstel. (Oh ja, ik ben zelf nooit geslagen tijdens mijn opvoeding. Ik heb uitleg-ouders, in plaats van sla-ouders.)
||
Verwijderd
|
Citaat:
Soms zijn kinderen compleet door het dolle heen, finaal hysterisch, en dan is er gewoon geen andere mogelijkheid dan ze weer op de wereld te krijgen met een tik. Daar is nog nooit iemand minder van geworden. Praten helpt niet tegen een schoppend, slaand, gillend en krijsend kind, geloof me ![]() In elk geval heeft zo'n verbod denk ik ook nauwelijks symbolische of normatieve waarde, want ouders doen tóch wel wat hen goeddunkt. Strafbaarstelling van mishandeling als symboolfunctie heeft ook nog nooit een man ervan weerhouden zijn vrouw in elkaar te kloppen. |
![]() |
|
wat een onzin. Kleine kinderen denken nog heel sterk in structuren van straf en beloning. Een kind van drie gaan vertellen dat het niet goed is om zo maar een snoepje te pakken werkt niet, je zult een straf moeten opstellen om het gedrag binnen de perken te houden. Een klap moet dan m.i kunnen
|
![]() |
Een pedagogische tik moet kunnen. Anders liepen er meer van die Murat D's rond. De verdachte van het schietincident in Den Haag is door zijn ouders nooit gecorrigeerd en zie tot wat dit resulteerde.
Enig normbesef en een duidelijke etiquette moet de jeugd wel bijgebracht worden. Ter voorkoming dat we allemaal van die verwende of schietgrage aso's krijgen.
||
![]() |
Citaat:
Vandaag las ik iets van een hoogleraar Turkse taal en cultuur van de UvL die de uitspatting van Murat toewees aan de strenge conservatieve opvoeding. Je moet jongeren leren problemen uit te praten, in plaats van geweld toe te passen.
||
![]() |
Citaat:
Wat de zaak Mourad betreft: hij heeft zijn vader nauwelijks gekend, omdat ie vele jaren in de bak heeft gezeten. In een tijd dat Mourad nog geestelijk aan het ontwikkelen was. Je kan dus niet eigenlijk over een opvoeding spreken. Laat staan een conservatieve, aangezien de weinige keren dat hij met zijn pappie zou zijn, vader en zoon alleen maar zaten te zuipen in een bar. Aan zijn vader heeft ie het voorbeeld van geweld niet visioneel waargenomen hebben, dunkt mij.
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Een grote bek of erger gedrag tegen je ouders lijkt me niet dat dat ongestraft moet blijven. Maar slaan om het geringste mag ook niet. Dus niet een al te vrije opvoeding, maar ook geen te strenge opvoeding.
||
Citaat:
![]() Toch vind ik wel dat als kinderen de leeftijd bereiken dat je bepaalde dingen met ze kunt uitpraten (en dat kan bij bepaalde zaken al heel vroeg zijn), dat je ze dan ook niet meer moet slaan! Uitpraten is iets wat je vanaf je jeugd moet meekrijgen...
||
Citaat:
zonder conflict geen vrienden...
|
argh daar gaan we weer praten over grenzen en fatsoensnormen.
laat kinderen toch eens spontaan vrij. ik ga elke dinsdag en donderdag naar zo'n etiquette vader toe. altijd zo van 'qould you please sit NEXT to joeri and not ON joer'. jezus laat zo'n kind toch lekker met rust dat boeit toch niet? of het bordje leeg eten, alsof de maag van zo'n kind niet vol genoeg zit.... en die word kei snel boos op zijn kids... kinderen horen te kunnen spelen en ook op furniture springen.... en die man had dan meteen een mening over die supporters van murat:geen fatsoensnormen meegekregen als je iemand door zijn kop schiet... ik word zo gek van het woord fatsoen... geen liefde heb je meegekregen als je iemand door zijn kop schiet... donder toch op met die leugenachtige dingen die 'fatsoen' of 'manners' heet. vervang dat liever eens door liefde. kinderen hebben maar weinig grenzen nodig als ze eenmaal niet verboden worden om onschadelijke dingen te doen zoals te ontdekken en te spelen... Laatst gewijzigd op 16-01-2004 om 17:24. |
![]() |
|
Hoe zou je in hemelsnaam een 'goed gesprek' met een kleuter (of peuter) moeten voeren? Dat kan niet.
Kinderen gaan altijd tot het uiterste, kijken hoe ver te kunnen gaan. Schreeuwen en 'vroeg naar bed', werkt vaak gewoon niet. Geef een tik, dan houden ze wel op. ![]() Lijkt me heel logisch. En het draait in de opvoeding niet alleen om een corrigerende tik, ouders behoren ook andere veel belangrijkere zaken mee te geven. Díe zaken vormen het kind, niet de corrigerende tik. En zelfs met een goede opvoeding kan het fout gaan. ![]() En darn, ik ga naar België verhuizen... Geen kinderen dan maar. ![]()
Laatst gewijzigd op 19-01-2004 om 19:13. |
![]() |
||
Citaat:
En ik vind ook dat de ouders nog altijd zelf mogen beslissen hoe ze hun kinderen opvoeden. + Het is absoluut niet controleerbaar. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Je hoort een kind op te voeden, als je een kind totaal vrij laat dan gaat het helemaal mis. Een kind weet niet wat goed voor hem is. Je hebt het erover dat als een kind niet wilt eten dat dat dan niet hoeft. Maar ik zal je een voorbeeld geven, als het aan mijn neefje lag, dat eet hij helemaal niet omdat hij gewoon verder wil spelen ofzo. Maar als ouder moet jij ervoor zorgen dat je kind gewoon drie maaltijden per dag eet. |
![]() |
||
Citaat:
en dan was ik eens bij een ander kind komt de moeder van een kind dat vlakbij wonen zeggen dat het kind naar binnen moet, nou daar word je echt een beter mens van niet laat op straat spelen ![]() als je een kind totaal vrij laat in onschadelijke dingen dan gaat helemaal niks mis, dingen die niet schadelijk zijn horen ook niet verboden te worden. ouders weten soms ook niet wat goed is blijkbaar. haha nou en waarom moet je per se 3 maaltijden per dag eten? kijk je kan wel zeggen het word koud ofzo maar dat kind heeft ook een maag en die weet beter dan de ouders wanneer het honger heeft. niet dat ik tegen 3 maaltijden ben, maar wel een kind helemaal vol proppen omdat zijn dinner niet helemaal op is... |
![]() |
||
Citaat:
Waarom je per se 3 maaltijden per dag moet eten? Omdat een kind in de groei is en dat nodig heeft. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
En iets wat jij misschien als onschadelijk beschouwt, vinden anderen wél schadelijk. Ook gaat het niet alleen om dingen niet mogen doen die 'slecht' zijn, maar kinderen moeten leren dat ze niet alles zomaar mogen doen wat zij een goed idee vinden. Je moet als ouder grenzen stellen voor je kinderen, ookal is het niet altijd fout wat ze willen. Het voorbeeld van laat buiten spelen is toch logisch: kinderen horen om een bepaalde tijd in bed te liggen, dat léren ze. Ook gaat het niet altijd alleen om de kinderen, maar ook om ándere mensen. Ik heb er veel last van als kinderen de godsganse avond voor mijn raam lopen te klieren en ben dan ook blij als ze eindelijk een opgerot zijn. En kinderen zijn vaak klieren, die moet je als ouder dwingen om dingen op te eten, anders eten ze nooit meer iets dat ze niet heel lekker vinden. Ik vind dat je een beetje het geheel als kind bekijkt, snap je dan niet dat kinderen nog kinderen zijn en dus nog niet verantwoord bezig kunnen zijn met dingen, al helemaal niet met zichzelf?
|
![]() |
|
|