Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2004, 03:53
surena
surena is offline
Belgische Gezinsbond wil verbod op billenkoek

Gepubliceerd op donderdag 15 januari 2004

BRUSSEL (ANP) - Ouders die ongehoorzame kinderen in België een tik op de billen geven, zouden wel eens in de politiecel kunnen belanden. De Belgische Gezinsbond wil althans een strafrechtelijk verbod op billenkoek, zo heeft de stichting donderdag bepleit.

Zo'n verbod moet het voor de politie makkelijker maken om geweld in gezinnen aan te pakken. Mishandelingen en ander geweld zijn een groot probleem, aldus de stichting die 300.000 aangesloten gezinnen in Vlaanderen en Brussel vertegenwoordigt

-----

hahahah tis weer Belgie he

nou billenkoek kan geen kwaad toch.. iedereen heeft toch wel es gehad?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2004, 06:15
Verwijderd
pffff, gezeik altijd

Gewoon beuken die kinderen, tis zeker zinvol geweld.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 07:11
Machiavelli
Machiavelli is offline
Belachelijk, kinderen hebben gewoon af en toe een tik nodig.(de rest van de tijd gewoon slaag met de honkbalknuppel)
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 08:12
naam onbekend
naam onbekend is offline
De vraag is ook: hoe ga je de naleving van zo'n verbod controleren?

Bovendien vind ik dat iig bij jonge kinderen (peuters/kleuters) een opvoedkundige tik af en toe wel moet kunnen (ook weer niet te hard, dus niet zo dat de tandjes uit het mondje druipen). Ze zijn meestal nog net te jong om het te begrijpen als je uitlegt waarom ze iets niet mogen. Dus dan moet het maar zo.
Citaat:
Machiavelli schreef op 16-01-2004 @ 08:11:
(de rest van de tijd gewoon slaag met de honkbalknuppel)
Oud 16-01-2004, 08:21
Verwijderd
Ik kan me goed voorstellen dat je kind je het bloed onder de nagels vandaan kan halen, en dat je soms uit gif een tik uitdeelt.
Ik denk ook dat veel van onze forumgangers wel eens een opvoedkundige tik hebben gehad, en dat dat niet zo veel kwaad kan.
Ergo zo'n verbod is er alleen voor structureel mishandelen, en daar sta ik achter
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 08:45
BARON
BARON is offline
Ik dacht dat we de overleg en knuffelcultuur aan het afschaffen waren. In België dus blijkbaar niet.
Je moet niet met kinderen redeneren, als ze niet doen wat je zegt is slaag op z'n plaats.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 08:46
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
BARON schreef op 16-01-2004 @ 09:45:
Ik dacht dat we de overleg en knuffelcultuur aan het afschaffen waren. In België dus blijkbaar niet.
Je moet niet met kinderen redeneren, als ze niet doen wat je zegt is slaag op z'n plaats.
Tot op zekere hoogte. En tot op een zekere leeftijd.

Toepasselijke avatar en sig trouwens! Ik vermoedde ergens toch al dat jij Theo van Gogh undercover bent
Oud 16-01-2004, 08:47
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Jij weet tenminste nog wat opvoeden is Wie niet horen wil moet maar voelen.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 08:47
BARON
BARON is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 16-01-2004 @ 09:46:
Tot op zekere hoogte. En tot op een zekere leeftijd.

Toepasselijke avatar trouwens! Ik vermoedde ergens toch al dat jij Theo van Gogh undercover bent
Ik heb me nu inderdaad maar eens mijn ware identiteit laten zien.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 08:48
Verwijderd
Citaat:
En dit is dus mishandeling.....

Je kunt beter goed gedrag belonen, dan slecht gedrag meteen hard afstraffen.
Anders krijg je angstige kinderen, en daar is niemand mee gebaat
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 08:50
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 16-01-2004 @ 09:48:

Goed gedrag moet niet beloond gaan worden anders gaan ze denken dat dat iets bijzonder is. Slecht gedrag gewoon meteen de kop indrukken.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 08:55
BARON
BARON is offline
Citaat:

Kinderen worden veel te veel op een voetstuk geplaats. Ze mogen overal in een gezin over meebepalen en meebeslissen. Eén ding wat we van die Ali Baba's kunnen leren: Straal als gezinshoofd ook autoriteit uit. En dat houdt in dat de mening van kinderen van ondergeschikt belang is.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 09:23
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:

Helaas werkt onze cultuur allang niet meer zo. Mensen krijgen voornamelijk negatief commentaar over zich heen en het positieve commentaar blijft een beetje achterwege.

Moet je er dan aan toegeven is de vraag? Ik weet het niet, ik kreeg nooit spijt voor wat ik gedaan had als m'n ouders me sloegen, ik ontwikkelde meer een soort haat naar m'n ouders op zo'n moment. Ik ken zelfs nog meisjes/jongens die nu nog (17 jaar) geslagen worden door hun ouders en dan vind ik het echt te ver gaan.

Dus ik zeg: niet meppen...
Oud 16-01-2004, 09:26
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
BARON schreef op 16-01-2004 @ 09:55:
Kinderen worden veel te veel op een voetstuk geplaats. Ze mogen overal in een gezin over meebepalen en meebeslissen. Eén ding wat we van die Ali Baba's kunnen leren: Straal als gezinshoofd ook autoriteit uit. En dat houdt in dat de mening van kinderen van ondergeschikt belang is.
Autoriteit uitstralen, prima. Maar als je zo'n overwicht hebt, heb je toch zeker geen fysiek geweld nodig om jezelf te laten gelden? Kom op zeg. Een keer een tik als het echt veel te bont gemaakt word zou ik eventueel nog mee kunnen leven, maar anders absoluut niet. Bovendien denk ik ook niet dat het veel helpt, zoals de meneer van het bier al zegt, op mij persoonlijk werkte het meestal juist averechts...
Oud 16-01-2004, 09:52
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef op 16-01-2004 @ 10:26:
Autoriteit uitstralen, prima. Maar als je zo'n overwicht hebt, heb je toch zeker geen fysiek geweld nodig om jezelf te laten gelden? Kom op zeg. Een keer een tik als het echt veel te bont gemaakt word zou ik eventueel nog mee kunnen leven, maar anders absoluut niet. Bovendien denk ik ook niet dat het veel helpt, zoals de meneer van het bier al zegt, op mij persoonlijk werkte het meestal juist averechts...
Mee eens, autoriteit kan ook averechts werken, om maar even het voorbeeld van Baron aan te halen: bij de meeste moslim gezinnen is pa binnen de baas, maar buiten doen de jongetjes precies wat pa niet wil: ongein uithalen ( even onder ons: lang niet allemaal, er zijn meer goede dan slechte, maar daar hoor je helaas niks over ).
De meisjes worden kort gehouden, en hebben moeite om zich los te kunnen maken, en te emanciperen. Extreme gevolg: de vader die zijn eigen dochter neerschiet in Turkije...

Zo gaat het niet altijd, maar het kan een gevolg zijn op een te strakke, te autoritaire houding
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 10:11
naam onbekend
naam onbekend is offline
Wat ik nog wil toevoegen: zodra de kinderen wat ouder zijn en zo'n beetje in de puberteit komen, dan zullen ze over bepaalde zaken, zeker die die henzelf aangaan, zeker willen onderhandelen. Om dan als ouder de autoritaire weg te blijven bewandelen is niet goed. Met je kinderen onderhandelen over bepaalde dingen (bijvoorbeeld de vakantiebestemming, of het tijdstip van thuiskomst van een feestje) is ook een deel van hun mentale opvoeding. De kunst van het onderhandelen zullen ze in hun latere leven ook nodig hebben.

Als je kinderen nog jong zijn, dan moet je inderdaad autoriteit uitstralen als ouder. Maar zijn je kinderen wat ouder, dan moet er gedeeltelijk een proces van democratisering plaatsvinden.
Oud 16-01-2004, 10:43
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
surena schreef op 16-01-2004 @ 04:53:

nou billenkoek kan geen kwaad toch.. iedereen heeft toch wel es gehad?
Ik geloof dat die discussie hier (in Nederland) ook een tijd geleden aan de orde was.

Laatst gewijzigd op 16-01-2004 om 10:52.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 10:46
Verwijderd
Dit verbod brengt niets nieuws onder de zon. Het zal nog steeds niet na te controleren zijn en het grijpt nog steeds veel te diep in de opvoedingstaak van de ouders in. Ik ben zelf vroeger twee of drie keer geslagen, echt als ultimum remedium, en ik kan me niet voorstellen dat ik daar slechter van ben geworden.

Gezinsgeweld en huiselijk geweld bestrijd je niet met zo'n verbod op een corrigerende tik. Wie zijn kinderen total loss ramt, is toch al strafbaar, of er nu wel of niet nog een specifieke bepaling voor billenkoek bestaat. Zo'n bepaling zal altijd op de grens blijven (op de grens van waar strafbepalingen nog nut hebben, that is).
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 11:20
NN
NN is offline
En ook hier komt weer de vraag: uitleggen waarom iets niet kan om begrip te kweken (preventief) of enkel optreden (repressief).

Mensen die mij zo langzamerhand een beetje kennen zullen begrijpen dat ik voor de eerste optie ga.

Ouders, verzorgers, onderwijzers e.d. moeten in staat zijn kinderen te leren wat wel en niet kan, zonder er op los te slaan.

Nare man heeft gelijk, natuurlijk is mishandeling al lang wettelijk verboden. Maar alleen al de symbolische betekenis van zo'n verbod doet mij al zeggen: ik ben voor het voorstel.

(Oh ja, ik ben zelf nooit geslagen tijdens mijn opvoeding. Ik heb uitleg-ouders, in plaats van sla-ouders.)
Oud 16-01-2004, 11:24
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 16-01-2004 @ 12:20:
(Oh ja, ik ben zelf nooit geslagen tijdens mijn opvoeding. Ik heb uitleg-ouders, in plaats van sla-ouders.)
Ik had zogenaamde vrijlaat-ouders, die zodra ze in de gaten hadden dat ik intelligent genoeg was om mijn eigen grenzen te bepalen binnen een acceptabel kader, mij grotendeels vrijlieten. De keren dat ik een tik heb gehad, was op het moment dat ik compleet onhandelbaar was.

Soms zijn kinderen compleet door het dolle heen, finaal hysterisch, en dan is er gewoon geen andere mogelijkheid dan ze weer op de wereld te krijgen met een tik. Daar is nog nooit iemand minder van geworden. Praten helpt niet tegen een schoppend, slaand, gillend en krijsend kind, geloof me er wonen heel wat van die krengen hier in de buurt.

In elk geval heeft zo'n verbod denk ik ook nauwelijks symbolische of normatieve waarde, want ouders doen tóch wel wat hen goeddunkt. Strafbaarstelling van mishandeling als symboolfunctie heeft ook nog nooit een man ervan weerhouden zijn vrouw in elkaar te kloppen.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 12:25
martijn1985
martijn1985 is offline
wat een onzin. Kleine kinderen denken nog heel sterk in structuren van straf en beloning. Een kind van drie gaan vertellen dat het niet goed is om zo maar een snoepje te pakken werkt niet, je zult een straf moeten opstellen om het gedrag binnen de perken te houden. Een klap moet dan m.i kunnen
Oud 16-01-2004, 13:02
e r t a njunior
e r t a njunior is offline
Een pedagogische tik moet kunnen. Anders liepen er meer van die Murat D's rond. De verdachte van het schietincident in Den Haag is door zijn ouders nooit gecorrigeerd en zie tot wat dit resulteerde.
Enig normbesef en een duidelijke etiquette moet de jeugd wel bijgebracht worden. Ter voorkoming dat we allemaal van die verwende of schietgrage aso's krijgen.
Oud 16-01-2004, 13:16
NN
NN is offline
Citaat:
e r t a njunior schreef op 16-01-2004 @ 14:02:
Een pedagogische tik moet kunnen. Anders liepen er meer van die Murat D's rond. De verdachte van het schietincident in Den Haag is door zijn ouders nooit gecorrigeerd en zie tot wat dit resulteerde.
Enig normbesef en een duidelijke etiquette moet de jeugd wel bijgebracht worden. Ter voorkoming dat we allemaal van die verwende of schietgrage aso's krijgen.
Juist niet. Als kinderen leren van hun ouders dat je iets wat je niet aanstaat met geweld moet oplossen nemen ze dat zelf ook over.

Vandaag las ik iets van een hoogleraar Turkse taal en cultuur van de UvL die de uitspatting van Murat toewees aan de strenge conservatieve opvoeding.

Je moet jongeren leren problemen uit te praten, in plaats van geweld toe te passen.
Oud 16-01-2004, 13:35
e r t a njunior
e r t a njunior is offline
Citaat:
NN schreef op 16-01-2004 @ 14:16:
Juist niet. Als kinderen leren van hun ouders dat je iets wat je niet aanstaat met geweld moet oplossen nemen ze dat zelf ook over.

Vandaag las ik iets van een hoogleraar Turkse taal en cultuur van de UvL die de uitspatting van Murat toewees aan de strenge conservatieve opvoeding.

Je moet jongeren leren problemen uit te praten, in plaats van geweld toe te passen.
Ik zeg niet dat je een kind voor het geringste moet afrossen. Altijd eerst de zaak bepraten. Als dat niet helpt, is een tikje niet een overbodige luxe om hem/haar te corrigeren.

Wat de zaak Mourad betreft: hij heeft zijn vader nauwelijks gekend, omdat ie vele jaren in de bak heeft gezeten. In een tijd dat Mourad nog geestelijk aan het ontwikkelen was. Je kan dus niet eigenlijk over een opvoeding spreken. Laat staan een conservatieve, aangezien de weinige keren dat hij met zijn pappie zou zijn, vader en zoon alleen maar zaten te zuipen in een bar. Aan zijn vader heeft ie het voorbeeld van geweld niet visioneel waargenomen hebben, dunkt mij.
Oud 16-01-2004, 13:35
surena
surena is offline
Citaat:
e r t a njunior schreef op 16-01-2004 @ 14:02:
ik denk dat het juist anders is. ik weet van een aantal turken/ marokkanen dat ze streng worden opgevoed thuis en af en toe (nog steeds) billenkoek krijgen. het zou ook aan de streng opvpeding kunnen liggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2004, 13:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
surena schreef op 16-01-2004 @ 14:35:
ik denk dat het juist anders is. ik weet van een aantal turken/ marokkanen dat ze streng worden opgevoed thuis en af en toe (nog steeds) billenkoek krijgen. het zou ook aan de streng opvpeding kunnen liggen.
Ik denk dat het er tussenin ligt.

Een grote bek of erger gedrag tegen je ouders lijkt me niet dat dat ongestraft moet blijven.
Maar slaan om het geringste mag ook niet.

Dus niet een al te vrije opvoeding, maar ook geen te strenge opvoeding.
Oud 16-01-2004, 16:26
Martian
Martian is offline
Gatara is weer even een duidelijk voorbeeld van de Nederlandse compromiscultuur.
Oud 16-01-2004, 16:29
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Een tik is iets anders dan een ram. Hoewel ik denk dat je met het slaan van je kind niks oplost. Ik ben nog nooit geslagen door mijn ouders, ik kreeg altijd straf, en das veel erger.
Oud 16-01-2004, 16:29
Gimme more beer
Citaat:
Martian schreef op 16-01-2004 @ 17:26:
Gatara is weer even een duidelijk voorbeeld van de Nederlandse compromiscultuur.
Maar ik ben het wel met haar eens. Dat onderstreept mijn verhaal over moraal toch maar weer eens

Toch vind ik wel dat als kinderen de leeftijd bereiken dat je bepaalde dingen met ze kunt uitpraten (en dat kan bij bepaalde zaken al heel vroeg zijn), dat je ze dan ook niet meer moet slaan! Uitpraten is iets wat je vanaf je jeugd moet meekrijgen...
Oud 16-01-2004, 17:10
tinus11
tinus11 is offline
Citaat:

Gepubliceerd op donderdag 15 januari 2004

in nederland was deze discussie een paar jaar geleden ook, ach ja mensen moeten ergens over klagen he,

zonder conflict geen vrienden...
Oud 16-01-2004, 17:18
Go
Go is offline
Citaat:
Die Belgische Gezinsbond kan wel meer willen, maar dat wil nog niet zeggen dat er werkelijk een verbod komt.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 17:21
Isa
Isa is offline
argh daar gaan we weer praten over grenzen en fatsoensnormen.
laat kinderen toch eens spontaan vrij.
ik ga elke dinsdag en donderdag naar zo'n etiquette vader toe.

altijd zo van 'qould you please sit NEXT to joeri and not ON joer'. jezus laat zo'n kind toch lekker met rust dat boeit toch niet?
of het bordje leeg eten, alsof de maag van zo'n kind niet vol genoeg zit....
en die word kei snel boos op zijn kids...

kinderen horen te kunnen spelen en ook op furniture springen....
en die man had dan meteen een mening over die supporters van murat:geen fatsoensnormen meegekregen als je iemand door zijn kop schiet...

ik word zo gek van het woord fatsoen... geen liefde heb je meegekregen als je iemand door zijn kop schiet... donder toch op met die leugenachtige dingen die 'fatsoen' of 'manners' heet.
vervang dat liever eens door liefde.

kinderen hebben maar weinig grenzen nodig als ze eenmaal niet verboden worden om onschadelijke dingen te doen zoals te ontdekken en te spelen...

Laatst gewijzigd op 16-01-2004 om 17:24.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 18:16
Gimme more beer
Jah, dat zei ik dus ook

Maar dat was weer te jaren '60...
Oud 19-01-2004, 19:10
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Hoe zou je in hemelsnaam een 'goed gesprek' met een kleuter (of peuter) moeten voeren? Dat kan niet.
Kinderen gaan altijd tot het uiterste, kijken hoe ver te kunnen gaan. Schreeuwen en 'vroeg naar bed', werkt vaak gewoon niet. Geef een tik, dan houden ze wel op.

Lijkt me heel logisch.
En het draait in de opvoeding niet alleen om een corrigerende tik, ouders behoren ook andere veel belangrijkere zaken mee te geven. Díe zaken vormen het kind, niet de corrigerende tik.
En zelfs met een goede opvoeding kan het fout gaan.

En darn, ik ga naar België verhuizen... Geen kinderen dan maar.

Laatst gewijzigd op 19-01-2004 om 19:13.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 20:16
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-01-2004 @ 12:24:
Soms zijn kinderen compleet door het dolle heen, finaal hysterisch, en dan is er gewoon geen andere mogelijkheid dan ze weer op de wereld te krijgen met een tik. Daar is nog nooit iemand minder van geworden. Praten helpt niet tegen een schoppend, slaand, gillend en krijsend kind, geloof me er wonen heel wat van die krengen hier in de buurt.

In elk geval heeft zo'n verbod denk ik ook nauwelijks symbolische of normatieve waarde, want ouders doen tóch wel wat hen goeddunkt. Strafbaarstelling van mishandeling als symboolfunctie heeft ook nog nooit een man ervan weerhouden zijn vrouw in elkaar te kloppen.
Precies, mijn ene neefje (kind van zus) die gehoorzaamt wanneer je hem uitlegt waarom hij dat niet moet doen. En mijn andere neefje (kind van broer) die doet het na 3/4 keer uitleggen toch nog. Ja en dan krijgt hij wel een tik van zijn moeder. Sommige kinderen hebben die tik gewoon nodig.
En ik vind ook dat de ouders nog altijd zelf mogen beslissen hoe ze hun kinderen opvoeden. + Het is absoluut niet controleerbaar.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 20:16
Isa
Isa is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 19-01-2004 @ 20:10:
Hoe zou je in hemelsnaam een 'goed gesprek' met een kleuter (of peuter) moeten voeren? Dat kan niet.
Kinderen gaan altijd tot het uiterste, kijken hoe ver te kunnen gaan. Schreeuwen en 'vroeg naar bed', werkt vaak gewoon niet. Geef een tik, dan houden ze wel op.

Lijkt me heel logisch.
En het draait in de opvoeding niet alleen om een corrigerende tik, ouders behoren ook andere veel belangrijkere zaken mee te geven. Díe zaken vormen het kind, niet de corrigerende tik.
En zelfs met een goede opvoeding kan het fout gaan.

En darn, ik ga naar België verhuizen... Geen kinderen dan maar.
het probleem is dat ouders grenzen leggen waar die niet nodig zijn... dont do this dont do that dat mag niet WHY the FUCK mag dat niet en mag bv dat kind niet op mij zitten als ie dat wilt...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 20:22
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
Isa schreef op 16-01-2004 @ 18:21:
argh daar gaan we weer praten over grenzen en fatsoensnormen.
laat kinderen toch eens spontaan vrij.
ik ga elke dinsdag en donderdag naar zo'n etiquette vader toe.

altijd zo van 'qould you please sit NEXT to joeri and not ON joer'. jezus laat zo'n kind toch lekker met rust dat boeit toch niet?
of het bordje leeg eten, alsof de maag van zo'n kind niet vol genoeg zit....
en die word kei snel boos op zijn kids...

kinderen horen te kunnen spelen en ook op furniture springen....
en die man had dan meteen een mening over die supporters van murat:geen fatsoensnormen meegekregen als je iemand door zijn kop schiet...

ik word zo gek van het woord fatsoen... geen liefde heb je meegekregen als je iemand door zijn kop schiet... donder toch op met die leugenachtige dingen die 'fatsoen' of 'manners' heet.
vervang dat liever eens door liefde.

kinderen hebben maar weinig grenzen nodig als ze eenmaal niet verboden worden om onschadelijke dingen te doen zoals te ontdekken en te spelen...
Kinderen worden meestal niet verboden om onschadelijke dingen te doen maar ze worden juist verboden om schadelijke dingen te doen. Een kind is te klein en niet wijs genoeg om zijn eigen grenzen te stellen, en om te begrijpen wat wel en niet goed voor hem is. Dat hoor jij als ouder aan hem/haar uit te leggen.
Je hoort een kind op te voeden, als je een kind totaal vrij laat dan gaat het helemaal mis. Een kind weet niet wat goed voor hem is. Je hebt het erover dat als een kind niet wilt eten dat dat dan niet hoeft. Maar ik zal je een voorbeeld geven, als het aan mijn neefje lag, dat eet hij helemaal niet omdat hij gewoon verder wil spelen ofzo. Maar als ouder moet jij ervoor zorgen dat je kind gewoon drie maaltijden per dag eet.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 20:32
Isa
Isa is offline
Citaat:
charmedkiz schreef op 19-01-2004 @ 21:22:
Kinderen worden meestal niet verboden om onschadelijke dingen te doen maar ze worden juist verboden om schadelijke dingen te doen. Een kind is te klein en niet wijs genoeg om zijn eigen grenzen te stellen, en om te begrijpen wat wel en niet goed voor hem is. Dat hoor jij als ouder aan hem/haar uit te leggen.
Je hoort een kind op te voeden, als je een kind totaal vrij laat dan gaat het helemaal mis. Een kind weet niet wat goed voor hem is. Je hebt het erover dat als een kind niet wilt eten dat dat dan niet hoeft. Maar ik zal je een voorbeeld geven, als het aan mijn neefje lag, dat eet hij helemaal niet omdat hij gewoon verder wil spelen ofzo. Maar als ouder moet jij ervoor zorgen dat je kind gewoon drie maaltijden per dag eet.
nou veel ouders iig degene die ik 2 keer in de week op bezoek ga verbieden dus ook totaal onschadelijke dingen.
en dan was ik eens bij een ander kind komt de moeder van een kind dat vlakbij wonen zeggen dat het kind naar binnen moet, nou daar word je echt een beter mens van niet laat op straat spelen natuurlijk moet je een kind uitleggen waarom dingen soms schadelijk zijn.
als je een kind totaal vrij laat in onschadelijke dingen dan gaat helemaal niks mis, dingen die niet schadelijk zijn horen ook niet verboden te worden. ouders weten soms ook niet wat goed is blijkbaar. haha nou en waarom moet je per se 3 maaltijden per dag eten? kijk je kan wel zeggen het word koud ofzo maar dat kind heeft ook een maag en die weet beter dan de ouders wanneer het honger heeft.
niet dat ik tegen 3 maaltijden ben, maar wel een kind helemaal vol proppen omdat zijn dinner niet helemaal op is...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 20:39
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
Isa schreef op 19-01-2004 @ 21:32:
nou veel ouders iig degene die ik 2 keer in de week op bezoek ga verbieden dus ook totaal onschadelijke dingen.
en dan was ik eens bij een ander kind komt de moeder van een kind dat vlakbij wonen zeggen dat het kind naar binnen moet, nou daar word je echt een beter mens van niet laat op straat spelen natuurlijk moet je een kind uitleggen waarom dingen soms schadelijk zijn.
als je een kind totaal vrij laat in onschadelijke dingen dan gaat helemaal niks mis, dingen die niet schadelijk zijn horen ook niet verboden te worden. ouders weten soms ook niet wat goed is blijkbaar. haha nou en waarom moet je per se 3 maaltijden per dag eten? kijk je kan wel zeggen het word koud ofzo maar dat kind heeft ook een maag en die weet beter dan de ouders wanneer het honger heeft.
niet dat ik tegen 3 maaltijden ben, maar wel een kind helemaal vol proppen omdat zijn dinner niet helemaal op is...
Dat zijn dus de gezinnen die jij bezoekt maar die vertegenwoordigen nog niet alle gezinnen. Ik heb het ook over alleen het verbieden van schadelijke dingen.
Waarom je per se 3 maaltijden per dag moet eten? Omdat een kind in de groei is en dat nodig heeft.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 20:40
Go
Go is offline
Citaat:
Dat is de vraag ook helemaal niet. Laat dat kind eten hoeveel het op kan, als hij of zij nou echt vergaat van de honger wordt het een ander verhaal. De vraag is of je kinderen in bepaalde siutaties een corrigerende tik mag geven. Dat wil niet zeggen dat ouders altijd maar moeten slaan. Ik ben van mening dat de ouders het best zelf een afweging kunnen maken of en wanneer een corrigerende tik nuttig of noodzakelijk zou kunnen zijn of wanneer je het kind het best kan uitleggen waarom hij of zij dat beter niet kan doen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 09:00
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 16-01-2004 @ 09:12:
De vraag is ook: hoe ga je de naleving van zo'n verbod controleren?
Is precies hetgeen ik me ook afvraag... denk maar niet dat kleine kinderen hun ouders aan gaan geven als ze een keer een tik oid krijgen. En van buitenaf kan er ook weinig aan gedaan worden omdat zoiets niet opvalt. Écht huiselijk geweld is al moeilijk aan te pakken, laat staan een opvoedkundige tik op z'n tijd...
Oud 20-01-2004, 11:16
NN
NN is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 19-01-2004 @ 20:10:
[/SIZE]
Een goed pedagoog kan ook zijn kind op eenvoudige wijze uitleggen waarom bepaalde dingen niet kunnen. Met slaan geef je je eigen onmacht in de situatie aan.
Oud 20-01-2004, 11:20
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
NN schreef op 20-01-2004 @ 12:16:
Een goed pedagoog kan ook zijn kind op eenvoudige wijze uitleggen waarom bepaalde dingen niet kunnen. Met slaan geef je je eigen onmacht in de situatie aan.
Een tikje op de vingers kan wel Tenminste als het kind niet wilt luisteren naar je argumentatie dat iets gevaarlijks is/het kind daar niet aan mag komen want dat is niet van hem/haar/het kind dat niet mag doen, want dat is niet van hem/haar, etc..
Oud 20-01-2004, 17:59
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 16-01-2004 @ 12:20:
Als je wat meer was geslagen was je vast geen communist geworden
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 20-01-2004 @ 18:59:
dan zit ik precies goed: regelmatig een klap, en toch redelijk links
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 00:41
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 20-01-2004 @ 18:59:
Ik wist niet dat NN communist was
Oud 21-01-2004, 10:36
NN
NN is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 21-01-2004 @ 01:41:
Ik wist niet dat NN communist was
Dat wist ik zelf ook niet.
Oud 21-01-2004, 12:35
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 21-01-2004 @ 11:36:
Dat wist ik zelf ook niet.
Dan weet je het nu, doe er wat aan, zou ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 14:02
Dinalfos
Dinalfos is offline
Shit! Dus ik ben vanaf nu strafbaar als ik mijn kleine broertje een met een dienblad op zijn hoofd beuk?
Oud 21-01-2004, 17:27
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
Die gezinnen die jij kent zijn niet alle gezinnen.
En iets wat jij misschien als onschadelijk beschouwt, vinden anderen wél schadelijk.
Ook gaat het niet alleen om dingen niet mogen doen die 'slecht' zijn, maar kinderen moeten leren dat ze niet alles zomaar mogen doen wat zij een goed idee vinden. Je moet als ouder grenzen stellen voor je kinderen, ookal is het niet altijd fout wat ze willen.

Het voorbeeld van laat buiten spelen is toch logisch: kinderen horen om een bepaalde tijd in bed te liggen, dat léren ze. Ook gaat het niet altijd alleen om de kinderen, maar ook om ándere mensen. Ik heb er veel last van als kinderen de godsganse avond voor mijn raam lopen te klieren en ben dan ook blij als ze eindelijk een opgerot zijn.

En kinderen zijn vaak klieren, die moet je als ouder dwingen om dingen op te eten, anders eten ze nooit meer iets dat ze niet heel lekker vinden.
Ik vind dat je een beetje het geheel als kind bekijkt, snap je dan niet dat kinderen nog kinderen zijn en dus nog niet verantwoord bezig kunnen zijn met dingen, al helemaal niet met zichzelf?
Reageren

Regels voor berichten