Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2004, 15:04
Roos
Roos is offline
Drie maanden geleden ben ik (na 7 jaar gestopt te zijn) begonnen met pianoles. Ik oefen een polonaise, een nogal krachtig en heftig stuk, maar ik merk dat ik de laatste tijd nogal last van m'n linker elleboog heb gekregen.
De pijn zit net onder die grootste bobbel van je elleboog, net onder m'n onderarm dus. Ik voel het vooral als ik dat stuk speel, omdat ik dan de spieren in m'n onderarm aanspan. Maar soms ook als ik iets zwaars moet tillen enzo.

Ik kan m'n elleboog ook echt keihard laten knakken, zo hard dat iedereen omkijkt (vroeger niet)

Nou ja, ik heb volgende week een uitvoering en dan moet ik dat stuk spelen. En ik moet nog veeel oefenen.

Heeft iemand tips? Of weet iemand iets wat helpt tegen de pijn? Een creme/balsem ofzo?
Oud 25-01-2004, 16:40
Verwijderd
Oh, dat heb ik ook, na een hele tijd pianospelen, vooral bij een druk stuk, pijnlijke ellebogen. Ik kan het voorkomen door elke twintig minuten even vijf minuutjes pauze te nemen, of door na tien minuten een ander stuk te gaan spelen en dan na weer tien minuten terug naar wat ik eerste speelde, afwisseling dus... ik denk dat het een soort RSI-achtig-iets is ofzo.

Maar ik weet niet iets dat er tegen helpt als het al pijn doet. Nouja, een paar uur wachten, want dan gaat het weer over.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 16:41
Maarten
Maarten is offline
Ik heb nooit last van mijn ellebogen eigenlijk, alleen soms van mijn pols / hand als ik oktaven en grote akkoorden moeten pakken. Mijn handjes zijn niet zo groot ;D

Overigens hoor je volgens mij tijdens het pianospelen je bijna niet te bewegen. Dat is volgens mij de juiste techniek. Zo werd en wordt het mij geleerd iig

Laatst gewijzigd op 25-01-2004 om 20:44.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 19:40
Verwijderd
Ik heb eigenlijk ook nooit last vna mijn ellebogen tijdens het piano spelen. Maar ik denk dat als je een beetje stukken afwisselt, het mss wel wat beter gaat. Gewoon blijven proberen, Suc6 met je stuk oefenen!!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 23:56
Bobby James
Bobby James is offline
Rsi?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Bobby James schreef op 26-01-2004 @ 00:56:
Rsi?
idd, heb ook altijd heel veel last van mn knie na een paar uur drummen. Dat komt denk ik voornamelijk door een verkeerde houding. Ik buig mn been namelijk altijd een beetje om de snare heen waardoor ik dus mn been steeds diagonaal naar recht op til. Ik denk dat je, net zoals bij drummen erg belangrijkt is, om rsi/reuma/overbelasting te voorkomen, op een goede houding moet letten. Er bijvoorbeeld voor zorgen dat je armen 90 graden gebogen blijven enje polsen niet raar gebogen zijn e.d. Kwestie van je kruk op de juiste hoogte te zetten, net zoals rsi maatregelen voor mensen die uren achter de computer zitten.

Laatst gewijzigd op 26-01-2004 om 12:10.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 14:20
Divina Flor
Divina Flor is offline
Misschien is het gewoon een vorm van overbelasting? Dat je eigenlijk eerst rustig aan moet doen voordat je gelijk veel en zware dingen voor je arm gaat doen.

Ik heb er in ieder geval geen last van met pianospelen (alleen af en toe van m'n rug als ik daar al last van had), ook niet met moeilijke en snelle stukken.
Je elleboog moet niet (veel) bewegen met piano, maar dat zul je waarschijnlijk ook niet doen.
Het zou kunnen zijn dat je last krijgt van je arm zo lang opgetild/aangespannen houden (hou maar eens een colafles een kwartier lang vast, weinig mensen die daar helemaal geen moeite mee hebben). Daarvoor kun je heel simpele oefening doen: Rechtop gaan staan en beide armen tegelijkertijd tot schouderhoogte omhoog brengen (ondertussen aangespannen houden). Dit een x aantal keren herhalen, dan voel je op een gegeven moment wel dat dat moeilijker wordt.
Oud 26-01-2004, 14:26
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Roos schreef op 25-01-2004 @ 16:04:
Drie maanden geleden ben ik (na 7 jaar gestopt te zijn) begonnen met pianoles. Ik oefen een polonaise, een nogal krachtig en heftig stuk, maar ik merk dat ik de laatste tijd nogal last van m'n linker elleboog heb gekregen.
De pijn zit net onder die grootste bobbel van je elleboog, net onder m'n onderarm dus. Ik voel het vooral als ik dat stuk speel, omdat ik dan de spieren in m'n onderarm aanspan. Maar soms ook als ik iets zwaars moet tillen enzo.

Ik kan m'n elleboog ook echt keihard laten knakken, zo hard dat iedereen omkijkt (vroeger niet)

Nou ja, ik heb volgende week een uitvoering en dan moet ik dat stuk spelen. En ik moet nog veeel oefenen.

Heeft iemand tips? Of weet iemand iets wat helpt tegen de pijn? Een creme/balsem ofzo?
Ik zou zeggen gewoon pijnstillers. Maar dat neemt het probleem niet weg. Als piano spelen zoveel pijn doet, zou je eigenlijk je arm gewoon even rust moeten gunnen en kijken waarom het zoveel pijn doet. (bijv. omdat je 'm verkeerd houdt oid, zelfs bij een zwaar stuk als een polonaise zou je niet zoveel pijn moeten krijgen..hoogstens dat je arm moe wordt)

en off topic uit interesse: wat speel je?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 14:37
Divina Flor
Divina Flor is offline
Ohja, dat heb ik ook wel eens, dat m'n arm moe wordt op een gegeven moment.
Ik heb ook vaak dat mijn vingers ijskoud zijn (ik heb bijna altijd koude handen, gewoon omdat ik het vaak koud heb) en dat ik m'n snelle stuk niet goed kan spelen (ga ik 'struikelen'). Iemand hier tips voor?
- ik kan wel een half uur oefeningen gaan doen maar dat werd niet echt en als ik een voorspeelavond heb (wat ik vr. heb, moet nog goed oefenen) dan gaat dat ook niet goed -
Oud 26-01-2004, 14:48
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Divina Flor schreef op 26-01-2004 @ 15:37:
Ohja, dat heb ik ook wel eens, dat m'n arm moe wordt op een gegeven moment.
Ik heb ook vaak dat mijn vingers ijskoud zijn (ik heb bijna altijd koude handen, gewoon omdat ik het vaak koud heb) en dat ik m'n snelle stuk niet goed kan spelen (ga ik 'struikelen'). Iemand hier tips voor?
- ik kan wel een half uur oefeningen gaan doen maar dat werd niet echt en als ik een voorspeelavond heb (wat ik vr. heb, moet nog goed oefenen) dan gaat dat ook niet goed -
Tegen moe worden kan je niet veel doen, maar het wordt wel minder naar mate je langer speelt. Tegen de koude vingers: koperzalf! (geen idee waar je het kan kopen) Dat maakt ze erg warm, zeker als je even helpt en je handen een minuutje of zo tegen elkaar wrijft. En verder natuurlijk dingen als kopjes met hete thee vasthouden en zo
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 14:59
Divina Flor
Divina Flor is offline
Citaat:
grl schreef op 26-01-2004 @ 15:48:
Tegen moe worden kan je niet veel doen, maar het wordt wel minder naar mate je langer speelt. Tegen de koude vingers: koperzalf! (geen idee waar je het kan kopen) Dat maakt ze erg warm, zeker als je even helpt en je handen een minuutje of zo tegen elkaar wrijft. En verder natuurlijk dingen als kopjes met hete thee vasthouden en zo
Dankje, ik zal het eens proberen!

Ik speel al redelijk lang (bijna 7 jaar) en ook best goed(maar dat vind ik altijd zo arrogant klinken..), maar oefen tegenwoordig niet meer zoveel.
Van warme kopjes thee worden ze altijd maar deels warm, dan moet ik ze nog even actief bewegen wil ik ze echt warm hebben.
Oud 26-01-2004, 16:44
Maarten
Maarten is offline
Beweeg jij je ellebogen tijdens het spelen?

Je moet ze volgens mij vrijwel niet bewegen tijdens het spelen dus apart dat je daar last van krijgt.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 20:40
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 26-01-2004 @ 17:44:
Beweeg jij je ellebogen tijdens het spelen?

Je moet ze volgens mij vrijwel niet bewegen tijdens het spelen dus apart dat je daar last van krijgt.
Je hoeft ze niet te bewegen om er toch pijn te kunnen krijgen. Bijv. als je je spieren veel aanspant omdat het nummer snel is of zo, daar kan je ook last van krijgen.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 20:51
Verwijderd
Ik krijg wel na verloop van tijd als ik pianospeel kramp in mn vingers. En dan moet ik gewoon ook echt stoppen, want het doet zeer. Het is wel vergelijkbaar een beetje, met wat jij hebt denk ik. Of verkeerde houding of teveel spanning van je spieren. Er is niet iets van een creme voor denk ik, gewoon even ontspannen wil nog wel eens helpen.

Succes trouwens met je uitvoering. Welk stuk ga je spelen?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 20:51
Divina Flor
Divina Flor is offline
Je moet het niet proberen te forceren.
De snelheid moet vanzelf komen, als je het moet forceren om het zo snel te krijgen dan is het fout. Dan speel je meer verkrampt en dat hoor je ook in je spel.
Dus dan is het nog vaak spelen totdat het vanzelf snel gaat.

Regels voor berichten