![]() |
|
Misschien is het gewoon een vorm van overbelasting? Dat je eigenlijk eerst rustig aan moet doen voordat je gelijk veel en zware dingen voor je arm gaat doen.
Ik heb er in ieder geval geen last van met pianospelen (alleen af en toe van m'n rug als ik daar al last van had), ook niet met moeilijke en snelle stukken. Je elleboog moet niet (veel) bewegen met piano, maar dat zul je waarschijnlijk ook niet doen. Het zou kunnen zijn dat je last krijgt van je arm zo lang opgetild/aangespannen houden (hou maar eens een colafles een kwartier lang vast, weinig mensen die daar helemaal geen moeite mee hebben). Daarvoor kun je heel simpele oefening doen: Rechtop gaan staan en beide armen tegelijkertijd tot schouderhoogte omhoog brengen (ondertussen aangespannen houden). Dit een x aantal keren herhalen, dan voel je op een gegeven moment wel dat dat moeilijker wordt.
||
Citaat:
en off topic uit interesse: wat speel je? |
![]() |
|
Ohja, dat heb ik ook wel eens, dat m'n arm moe wordt op een gegeven moment.
Ik heb ook vaak dat mijn vingers ijskoud zijn (ik heb bijna altijd koude handen, gewoon omdat ik het vaak koud heb) en dat ik m'n snelle stuk niet goed kan spelen (ga ik 'struikelen'). Iemand hier tips voor? - ik kan wel een half uur oefeningen gaan doen maar dat werd niet echt en als ik een voorspeelavond heb (wat ik vr. heb, moet nog goed oefenen ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik speel al redelijk lang (bijna 7 jaar) en ook best goed(maar dat vind ik altijd zo arrogant klinken.. ![]() Van warme kopjes thee worden ze altijd maar deels warm, dan moet ik ze nog even actief bewegen wil ik ze echt warm hebben. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik krijg wel na verloop van tijd als ik pianospeel kramp in mn vingers. En dan moet ik gewoon ook echt stoppen, want het doet zeer. Het is wel vergelijkbaar een beetje, met wat jij hebt denk ik. Of verkeerde houding of teveel spanning van je spieren. Er is niet iets van een creme voor denk ik, gewoon even ontspannen wil nog wel eens helpen.
Succes trouwens met je uitvoering. Welk stuk ga je spelen? |
![]() |
|
Je moet het niet proberen te forceren.
De snelheid moet vanzelf komen, als je het moet forceren om het zo snel te krijgen dan is het fout. Dan speel je meer verkrampt en dat hoor je ook in je spel. Dus dan is het nog vaak spelen totdat het vanzelf snel gaat.
|
|