Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2004, 21:18
tacidvs
tacidvs is offline
hij staat er pralend deze dag
smalend in de avondwind
smoort nu een kort en valse lach
hij versmaadt het liefste kind

het stroompje dun paars rood dat vloeit
over blanke huid voelt fijn
verstuift op een lemet dat boeit
in het zwart eindigt de lijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2004, 09:00
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Het dringt nog niet écht tot mij door, inhoudelijk, ik lees het later nog een keer.
Oud 26-01-2004, 20:53
xineof
xineof is offline
Heerlijk, zo'n gedicht (dat moest er toch even uit ). Strak rijmschema; ik vind de mannelijke eindrijm sowieso erg prettig lezen, maar de klankrijm en binnenrijm binnen/in de regels vind ik ook erg sterk.

Ik vorm me een sterk beeld bij de inhoud, maar vraag me af of deze de goede is; de titel doet mij twijfelen. Omdat je in de titel het woord 'helen' gebruikt, dit kan ik niet helemaal plaatsen in mijn interpretatie van het gedicht. Het beeld dat ik erbij vorm; een man die uit bloeddorstigheid een kind met een mes snijdt. Misschien is dit wel te wreed gedacht (), of indien het wel de juiste interpretatie is; misschien zit er dan nog een beeld/boodschap 'achter', deze kan ik er echter niet zo snel uithalen.

Welke zin ik niet kan plaatsen is; in het zwart eindigt de lijn. 'De lijn' past in de rest van mijn interpretatie, maar ik vraag me af wat je met 'zwart' bedoeld; ik dacht misschien aan de vernietiging, maar vraag me het toch af; zou je het willen uitleggen ?

Verder had ik nog één punt; excuseer me als ik het verkeerd heb, maar zoals ik het zie staat 'lemet' hier in de betekenis van het scherpe deel van het mes; moet het in dat geval niet 'lemmet' zijn?
Oud 26-01-2004, 21:31
tacidvs
tacidvs is offline
Ik ben populair vanavond. Je hebt gelijk, 'lemmet'. Vergeef deze grauwzame fout, ik werk nooit met MS Word

'Versmaden' != vermoorden, echter. In deze blijft het liefste kind in leven, zelfs de schrijver, al is dat minder duidelijk.

'zwart' is weer een stukje kleursymboliek. Let ook op de Christelijke cijfersymboliek (acht, in titel en in regels)
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 22:41
xineof
xineof is offline
Het is u vergeven . Dank voor je uitleg; het blijven leven had ik er niet uitgehaald. Zwart staat voor 'duisternis, dwaling, zonde' ed., als ik mij niet vergis; of wordt er in dit gedicht een andere betekenis aan gegeven ?

Citaat:
tacidvs schreef op 26-01-2004 @ 22:31:
Let ook op de Christelijke cijfersymboliek (acht, in titel en in regels)
Wat interessant! Acht staat volgens het Hebreeuws toch voor Messias, 'de gezalfde', volgens de Gematria? Nu snap ik het verband ook tussen de kleurensymboliek van 'zwart', en de titel (denk ik ). Is het daarom dat de schrijver blijft leven, of haal ik nu teveel door elkaar?
Oud 27-01-2004, 08:31
tacidvs
tacidvs is offline
Christelijk, niet joods Acht staat voor regeneratie, de nacht. Zwart staat voor de nacht en voor de dood.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 13:29
xineof
xineof is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 27-01-2004 @ 09:31:
Christelijk, niet joods Acht staat voor regeneratie, de nacht. Zwart staat voor de nacht en voor de dood.
Ahw, u heeft helemaal gelijk . Ik dacht dat deze cijfersymboliek waarschijnlijk afgeleidt zou zijn van degene die ik noemde . Nu snap ik zwart en acht in ieder geval wel echt in verband met elkaar .
Oud 27-01-2004, 15:34
clantestino
clantestino is offline
Goh heej...en ik dacht na het lezen dat ik hem begreep..
Naja dat was ook wel zo, ( vormde t zelfde beeld),
maar al die kleur-en cijfersymboliek had ik er nog niet uitgehaald. Mooi gevonden!

smoort nu een kort en valse lach

Kort...daar struikelde ik over, is het niet korte lach? Of heeft het ergens anders betrekking op?
Oud 27-01-2004, 16:49
tacidvs
tacidvs is offline
't is gewoon een vreemde manier van schrijven. Dat andere gedicht is leuker wat symboliek betreft, 't is daar trouwens alleen kleur.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten