Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2004, 11:40
Verwijderd
Voor onze praktische opdracht natuurkunde willen wij een metaaldetector gaan maken, maar nu we zo snel zochten op het net konden we niet echt veel nuttige dingen vinden. (zoeken is lame )

Iemand die duidelijk kan uitleggen hoe zo'n beest werkt of waar we info kunnen vinden over het bouwen ervan?

Wij duiken zelf de boeken in of we iets kunnen vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2004, 13:26
tom1404
tom1404 is offline
Mijn eerste ingeving is dat het werkt met magneten en dan iets met de kracht waarmee de magneet het metaal aantrekt. Bij te hoge kracht gaat er dan een alarm of zo af.

Zoiets zou het volgens mij moeten zijn. Kan het ook helemaal verkeerd hebben hoor.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 13:29
Jampot
Jampot is offline
magnetisch veld dat door de detector wordt uitgezonden wordt onderbroken door metalen voorwerpen in de grond..

de voorwerpen onder de grond worden gemagnetiseerd, en sturen een magnetisch veld tegengesteld tot het uitgezonden veld terug, dit wordt gedetecteerd..

lijkt me op zich logisch..

ik kan geen details bedenken, maar hier meot je al een eind mee komen

kijk eens op howstuffworks.com is wel in het engels, maar toch

succes!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 13:30
tom1404
tom1404 is offline
http://www.xs4all.nl/~hofmanpa/atlantis/artikel1.htm

dit vindt ik zo op google, dus gewoon ff daar zoeken onder metaaldetector en werking of zo.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 19:12
Verwijderd
Nu de volgende vraag:

Is het mogelijk een Hall-sensor te gebruiken om metalen voorwerpen aan te duiden?

Ik weet dat een Hall-sensor (meestal) gebruikt wordt om de sterkte van een magnetisch veld te meten, maar ik denk dat het ook toepasselijk is bij het opsporen van metaal.
Immers, als een stuk metaal in het magnetisch veld van de spoel komt, zal dit magnetisch veld veranderen. Hierop zal het potentiaalverschil - in het stripje van de Hall-sensor - veranderen, wat snel gezien kan worden door er een voltmeter op aan te sluiten.

Ik ga het zo snel mogelijk aan mijn leraar voorleggen, maar wat denken jullie ervan?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 19:34
Verwijderd
Citaat:
lafjuh schreef op 27-01-2004 @ 20:12:
Nu de volgende vraag:

Is het mogelijk een Hall-sensor te gebruiken om metalen voorwerpen aan te duiden?

Ik weet dat een Hall-sensor (meestal) gebruikt wordt om de sterkte van een magnetisch veld te meten, maar ik denk dat het ook toepasselijk is bij het opsporen van metaal.
Immers, als een stuk metaal in het magnetisch veld van de spoel komt, zal dit magnetisch veld veranderen. Hierop zal het potentiaalverschil - in het stripje van de Hall-sensor - veranderen, wat snel gezien kan worden door er een voltmeter op aan te sluiten.

Ik ga het zo snel mogelijk aan mijn leraar voorleggen, maar wat denken jullie ervan?
Ik weet er niet veel van, want ik ben de hall sensor alleen op het VWO 1 keer tegengekomen.
Maar het is inderdaad een sensor om magnetische inductie te meten. Maar jouw aanpak loopt mij mis bij je aanname dat er een spoel in die sensor zit. Dan zou er doordat er ijzer in de inductie komt een grotere stroom moeten gaan lopen.
Dat klopt helaas niet, want in de sensor wordt een gelijkspanning opgewekt. Als er dan een magnetische inductie loodrecht op het de sensor komt zullen de elektronen in de capaciteit van de sensor afgebogen worden en wordt er een veld gemeten. Voor metaaldetector is hij dus niet geschikt denk ik, maar je kunt het altijd navragen bij je leraar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten