Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2004, 13:11
D-sire
D-sire is offline
Ik hoorde laatst dat de stoffen sacharine en aspartaam (die vooral in lightproducten verwerkt zijn) kankerverwekkend zouden zijn. Nu drink ik regelmatig cola en fanta light en maak me toch wel een beetje zorgen.. Is dit echt waar?
Oud 28-01-2004, 13:24
damaetas
damaetas is offline
mja, aspartaam ... stond een paar jaar geleden al in de EOS

mja, tis echt waar dus ...
Oud 28-01-2004, 14:40
Divina Flor
Divina Flor is offline
Ja, uiteindelijk is heel veel kankerverwekkend (van veel te veel aardappels ga je ook dood) of giftig.
Maar het gaat erom hoe erg het is, als je extreem grote hoeveelheden van die stoffen binnenkrijgt dan zal dat slecht zijn. Maar een beetje zal (hopelijk) geen kwaad kunnen.
Oud 28-01-2004, 14:50
Verwijderd
En cholesterol heb je dan óók weer nodig, maar dan niet te hoog.

Aspartaam en sacharine heb je trouwens niet per se nodig . Maar ik denk dat het in normale hoeveelheden geen kwaad kan, nouja, dat weet ik niet zeker natuurlijk.

Ik weet wel dat ik laatst las dat aspartaam 'niet zo slecht is als veel mensen denken'. In een tijdschrift van mijn moeder, maar ik weet dus niet meer wélk tijdschrift, de cosmopolitan denk ik, maar dat is dus niet superbetrouwbaar want er staat wel vaker onzin in die bladen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 14:57
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Het gevaar met kankerverwekkende stoffen is ook dat ze in je lichaam blijven zitten, ze breken niet af. Dus in combinatie met wat pcb's uit kweekzalm, moedermelk, normale melk, vlees, en andere pcb bronnen verzamel je aardig wat over je hele leven. Met een mooi woord noem je dat bio accumilatie.
Het veel genoemde zinnetje "van alles krijg je kanker" klopt dus ook als een bus.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 14:59
Gothic
Gothic is offline
Als je maar lang genoeg leeft, ga je aan kanker dood, tenzij je eerder aan een hartaanval oid bent overleden... alle kankerverwekkende stoffen zijn dus uiteindelijk dodelijk.
Oud 28-01-2004, 15:01
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 28-01-2004 @ 15:59:
Als je maar lang genoeg leeft, ga je aan kanker dood, tenzij je eerder aan een hartaanval oid bent overleden... alle kankerverwekkende stoffen zijn dus uiteindelijk dodelijk.
53 % van alle Nederlanders die in 2002 overleden, had kanker. Dus dat klopt denk ik wel ja. Een eeuw geleden stierf maar 3 % van alle Nederlanders aan kanker, toen stierf de helft aan een infectie.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 15:28
Verwijderd
van pepernoten krijg je kanker, van teveel zon krijg je kanker, van aardappels krijg je kanker, van cola krijg je kanker, van niet gezond eten krijg je kanker, van ouderdom krijg je kanker.
Tegenwoordig krijg je van ongeveer alles kanker
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 17:09
ekki
ekki is offline
Aspartaam is niet alleen kankerverwekkend, maar voor wel meer dingen erg slecht.

Kijk ook 'ns op http://www.aspartaam.nl
Oud 28-01-2004, 17:19
Somebody Special
Somebody Special is offline
Citaat:
Mushu schreef op 28-01-2004 @ 16:28:
van pepernoten krijg je kanker, van teveel zon krijg je kanker, van aardappels krijg je kanker, van cola krijg je kanker, van niet gezond eten krijg je kanker, van ouderdom krijg je kanker.
Van pindakaas en tandenpoetsen ook, maar ja, met een stinkende bek rond lopen is ook niet alles he.
Als je niet teveel light producten gebruikt valt het allemaal wel mee.
Maar je kan het huis ook niet meer uit, denk eens aan al die uitlaatgassen buiten, zéér slecht!
Maar ook niet op de bank blijven hangen want dan word je dik en kan je weer hart- en vaatziekten krijgen..
En ja, Aspartaam is rot spul, ik heb een keer een Aspartaamvergifteging gehad, da's geen pretje!!

En uiteindelijk gaan we allemaal dood aan een hartstilstand
Oud 28-01-2004, 17:22
Verwijderd
In ieder geval kan aspartaam ook voor vage klachten zorgen zoals vermoeidheid en hoofdpijn.

Maar suiker is ook heel erg slecht, dus dan vind ik het nogal de vraag wat beter is...

Yakult barst trouwens van de aspartaam, en suikervrije kauwgom ook...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 17:48
Qamra
Qamra is offline
Over dat kanker, tsja, van alles krijg je kanker dus..

Maar ik geloof wel in de hoofdpijn, vermoeitheid, zenuwpijn, etc wat het kan veroorzaken. Komt misschien ook wel omdat ik er zelf maagpijn en koppijn van krijg. Ik denk ook zeker niet dat het gezond is!
Oud 29-01-2004, 13:30
Wave
Wave is offline
Citaat:
Mushu schreef op 28-01-2004 @ 16:28:
Idd, kan zelfs al van een verkeerd stofje in de lucht dta jij per ongeluk in ademt. Zou me er allemaal niet te veel zorgen om maken.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten