Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2004, 18:23
Ovidius
Ovidius is offline
Stel: je stuurt hun iets op wat hun bevalt. Wat gebeurt er dan vervolgens? Nodigt men je uit voor een gesprekje, of gaat dat via de post e.d.?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2004, 19:28
Tisch
Tisch is offline
Dan bellen ze je op, en nodigen ze je uit. Dan ga je praten en je werk bekijken. Of schrijven.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 22:31
Verwijderd
Hier is nog een topic dat daar ook over ging. Ik laat deze nog open, voor het geval je nog andere vragen hebt die je niet in de andere kon vinden.

Uitgeverij - hoe pak ik dat aan?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 08:24
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
http://www.geefjeboekuit.nl/index.html

...ik weet niet in hoeverre dit een goede uitgever is, maar...
Oud 24-01-2004, 09:25
Raakvlak
Raakvlak is offline
Leuk initiatief, kan geen kwaad er verdere informatie over op te vragen, lijkt mij. Als je het boek echter uitgeeft, moet je zeker weten dat het slecht is. Dit bedrijf zal niet de mogelijkheden hebben van een echte uitgever, maar heeft - na ondertekening - wel deels de rechten. Ingewikkelde constructies waar ik mij niet aan zou wagen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 10:36
Ovidius
Ovidius is offline
Citaat:
Tisch schreef op 23-01-2004 @ 20:28:
Dan bellen ze je op, en nodigen ze je uit. Dan ga je praten en je werk bekijken. Of schrijven.
Ok, hier ging het mij vooral om; hoe het in zijn werk gaat als je manuscript wordt geaccepteerd, of er een vast percentage is of of ik daarover kan onderhandelen, of dat face-to-face gaat of via de post...etc...
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 17:12
Verwijderd
Citaat:
Ovidius schreef op 24-01-2004 @ 11:36:
Ok, hier ging het mij vooral om; hoe het in zijn werk gaat als je manuscript wordt geaccepteerd, of er een vast percentage is of of ik daarover kan onderhandelen, of dat face-to-face gaat of via de post...etc...
Denk je serieus dat je uitgegeven wordt dan?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 19:16
Ovidius
Ovidius is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 24-01-2004 @ 18:12:
Denk je serieus dat je uitgegeven wordt dan?
Wel die kans [zij het klein] is altijd aanwezig en dus moet ik wel van te voren weten of ik alles wat me te wachten kan staan aandurf. Voor hetzelfde geld vinden ze het zo goed dat ze me meteen bellen...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Ovidius schreef op 25-01-2004 @ 20:16:
Wel die kans [zij het klein] is altijd aanwezig en dus moet ik wel van te voren weten of ik alles wat me te wachten kan staan aandurf. Voor hetzelfde geld vinden ze het zo goed dat ze me meteen bellen...
Dat is zo. Dan kun je maar beter voorbereid zijn.

(Maar hou in je achterhoofd dat het toch niks wordt, dan valt het niet tegen )
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 14:24
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Die kans acht ik, binnen een bekende uitgever, zeer klein, of je moet heel goed zijn.(maar dat weet ik niet van jou)

Ik heb contact gezocht met die (gratis) nieuwe uitgever, ze hebben mij opgebeld en ze willen met mijn gedichten aan de slag.(ze maken er een boek van, eventueel met tekeningen etc....)
Maar goed, dit gaat niet om het werk groots willen uitgeven...m'n familie, vrienden en kennissen eens een bundeltje proberen te verkopen...Het is in ieder geval leuk, het mooi verzameld te hebben.

Welke uitgever wil/ga je proberen?
Oud 31-01-2004, 23:34
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
De kans dat een uitgever je manuscript wil uitgeven is klein, maar niet verwaarloosbaar. Elke schrijver heeft dit ooit meegemaakt, is ooit afgewezen en is ooit 'aangenomen'.

Als een uitgever net dat ene manuscript van jou niet wil hebben, stuur het dan naar nog een uitgever, en nog één, en nog één (koop maar alvast wat postzegels), enz.
ga ondertussen door met schrijven. Denk niet 'ik heb het af, nu ben ik klaar, nu schrijf ik pas weer als het uitgegeven word'. Als je doorgaat met schrijven ontwikkel je je capaciteiten en je talent, en prikkel je je fantasie. Er is geen muze die uit de hemel komt en goede ideeen in je oor fluisters. Er is wel een muze die je beloont voor je harde werken, voor alle uurtjes die jij samen met je muze hebt doorgebracht, terwijl je prachtige gedichten en absolute onzin, intrigerende verhalen en prut die nog niet eens goed genoeg is om opgedient te worden in een gaarkeuken, verrukelijke proza en papierverspilling hebt geschreven. Elk woord dat je schrijft, elke letter die je pen maakt op het papier (of elke letter die het toetsenbord doet verschijnen) is een ervaring, en ervaring maakt rijk.
Daarnaast, als je een tweede of zelfs derde manuscript af hebt, ga je die ook de deur uit sturen. Het maakt je werk vaken aanwezig, en een slimmme uitgever ziet je vooruitgang en zal misschien je manuscript uitgeven. Misschien. Schrijven is geen zeker beroep.

Nou, dan nu het antwoord op je vraag.
Als een uitgever je niet wil uitgeven, ontvang je meestal een briefje en heel soms je manuscript terug. (veel uitgevers sturen het niet terug, maar stoppen het gewoon in de papiervernietiger. Stuur nooit originelen op. Nooit, ook niet als ze belangstellen hebben getoond. Nooit. Ab-So-Luut nooit).

als ze je wel willen uitgeven, dan kun je :
- een brief krijgen
- een telefoontje krijgen

in beide gevallen word je uitgenodigd voor een gesprekje. In dat gesprek willen ze even kennis met de nieuwe vis in hun vijver maken, en de voorwaarden overleggen. Belangrijk in dit stadium zijn zinvolle afspraken en strak omlijnde vergoedingen - op papier, ondertekend door zowel jou (de eigenaar van het auteursrecht) en de uitgever (die graag het publicatierecht wil).

let er op dat :
- geen enkele goede uitgever geld van jou vraagt
- er bestaan duidelijke algemene percentages, zie de website van stichting schrijven
- toch moeten de percentages op het contract staan (en niet een vage kreet als 'marktconforme vergoeding').
- het voorschot moet vermeld worden op het contract
- let er op dat het voorschot afgetrokken word van jou inkomsten (uit verkoop), maar dat je dit niet terug hoeft te betalen als je boek niet (genoeg) verkoopt.
- LET ER OP dat je alleen afstand doet van het PUBLICATE-recht, en dan alleen in BOEKVORM. meestal is er zelfs een afspraak nodig over het soort boek : het kan financieel leuk zijn om de recten voor pockets nog niet te verkopen, aangezien je meer kan vragen als de vraag naar jouw werk gestegen is.
DOE NOOIT afstand van je AUTEURSRECHT. als je dit doet, ben je je werk volledig kwijt en heb je geen enkele controle of rechten meer betrekkende jouw werk : ook niet in pockervorm, filmvorm, gamevorm, etc.
- let er op dat er een duidelijke vermelding word gemaakt over tweede en derde (meestal is dat 'tweede' en 'derde en volgende') druk, en de vergoeding hiervoor.
- let er op dat je wel kan praten over je andere werk (dat heb je ondertussen echt wel), maar dat je nog niks belooft en hier al helemaal niks over tekent. in geval van succes is het leuk om onafhankelijk te zijn, zodat andere (bekendere, grotere en financieel veel aantrekkelijkere uitgevers) je op kunnen pikken.
Reageren

Regels voor berichten