Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2004, 16:41
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Is Valentijnsdag leuk?

Valentijnsdag is de dag van de liefde, maar ook de dag van de eenzaamheid. Mensen zijn zich er extra van bewust dat ze geen relatie hebben, de jaloerse gevoelens zijn niet van de lucht. Bovendien wordt Valentijnsdag steeds commerciëler. Is Valentijnsdag wel zo leuk als het lijkt?

Op Valentijnsdag krijgen mensen de kans hun relatie te verbeteren of een nieuwe relatie te beginnen. Op Valentijnsdag durven mensen eerder dan op andere dagen iemand hun liefde te verklaren. En geef toe, het is toch wel leuk om een schattig kaartje te ontvangen?
Valentijnsdag is al lange tijd een traditie, al is de geschiedenis ervan nogal onduidelijk. Het bekendste verhaal is dat van Valentijn die op 14 februari 204 gemarteld en onthoofd werd. Voordat hij wordt gedood zag hij nog net kans de dochter van zijn gevangenisbewaarder een briefje met: “Van je Valentijn” erop.
Valentijnsdag werd eerst vooral in Amerika gevierd, in Duitsland is 14 februari juist een onheilsdag. Dit is namelijk de dag waarop Judas, de verrader, werd geboren.
De traditie is overgewaaid uit Amerika en tegenwoordig is Valentijnsdag hier algemeen bekend.

Op onze school wordt er elk jaar de rozenactie gehouden, wat op zich best een leuk idee is. Ook komt er elk jaar een valentijnsschoolkrant, wat ik helemaal iets leuks vind. Ik geloof dat iedereen wel de valentijnsschoolkrant wilt lezen, al was het maar om te kijken of hij/zij nog iemand kent die erin staat. Zo wordt er dus voor gezorgd dat mensen voor een keertje bezig zijn met gedichten, wat ik wel een goede zaak vind.
De bedoeling van Valentijnsdag is dat je op een simpele, eenvoudige manier iemand duidelijk maakt dat je van diegene houd. Tenminste, dat is mijn idee daarover. De valentijnsschoolkrant en ook de rozenaktie zijn hier prima hulpmiddelen voor.

Maar toch… Mensen zijn zich er extra van bewust dat ze geen relatie hebben, ze kunnen zich eenzaam en jaloers gaan voelen. Is dat de bedoeling? Nee, volgens mij niet. Bovendien… Waarom alleen op Valentijnsdag een lief kaartje sturen? Waarom moet dat nou per se op die ene dag?
Zou het niet veel leuker zijn om echt eens zomaar een lief kaartje van iemand te ontvangen?
Oud 15-01-2004, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Monrath schreef op 15-01-2004 @ 17:41:

Valentijnsdag is al lange tijd een traditie, al is de geschiedenis ervan nogal onduidelijk. Het bekendste verhaal is dat van Valentijn die op 14 februari 204 gemarteld en onthoofd werd. Voordat hij wordt gedood zag hij nog net kans de dochter van zijn gevangenisbewaarder een briefje met: “Van je Valentijn” erop.
ligt het aan mij of klopt die laatste zin niet?

En verder: de inleiding kan véél beter, nu is het een beetje standaard. Net als de rest van het stuk trouwens. Niet slecht, niet goed, maar wel standaard.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 16:55
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 15-01-2004 @ 17:54:
ligt het aan mij of klopt die laatste zin niet?

En verder: de inleiding kan véél beter, nu is het een beetje standaard. Net als de rest van het stuk trouwens. Niet slecht, niet goed, maar wel standaard.
Nee, die klopt inderdaad niet Bedankt

Hm... *gaat nadenken*
Oud 15-01-2004, 17:05
boem
boem is offline
hm idd beetje standaard, maar je zou meer je mening kunnen verwerken door dieper in te gaan op die jaloezie, of dat commercieel zijn. dat maakt het boeiender om te lezen. succes!
Oud 15-01-2004, 17:26
Charlottetje
Charlottetje is offline
simpel, kort, weinig origineel, standaard, saai
Dat het kort is maakt wel dat originaliteit er minder toe doet, omdat het stuk al afgelopen is voor je kunt denken dat het nu toch wel echt standaard is, je het wel weet en net zo goed wat anders kunt gaan lezen.

Die herhaling (inleiding en slot zeg maar) is dus niet nodig, omdat het stuk zo kort is.

Hoe origineler je schrijfstijl, hoe meer mensen het lezen heeft de ervaring mij geleerd!

Niet in je schoolkrant zetten wat iedereen al weet (rozenactie en valentijnseditie) tenzij je erbij vermeld wanneer die er komt, zodat mensen zich daar op voor kunnen bereiden, maar waarom zou je mensen dingen vertellen die toch al algemeen bekend zijn?

Maar goed, veel succes verder met schrijven voor je schoolkrant!
Oud 16-01-2004, 18:34
Freestyler*
Freestyler* is offline
Ik weet niet
Ik vind het iets te informatieve stijl hebben voor een schoolkrant.
Kan het niet gewoon een leuk verhaaltje aan de hand van een voorbeeld worden?
Oud 16-01-2004, 22:41
Verwijderd
Ik heb het idee dat je hier meer aan het 'draften' ben, in plaats van aan het schrijven. (Stop me alsjeblieft, met die Engelse termen).

Je hebt besloten een stukje te schrijven voor de schoolkrant en je onderwerp is 'Valentijn'. Wat betekent Valentijn in onze maatschappij? Drie kleine antwoorden geef in de inleiding. Daarna ga je, zomaar in het wild, nog wat andere dingen over valentijnsdag vertellen, om op het laatste weer opeens terug te komen op de eenzaamheid.

Mijn advies zou zijn om een duidelijker en kleiner iets te kiezen om je stuk over te schrijven. Alleen over de geschiedenis, alleen over eenzaamheid of alleen over de rozen op je school. Dan krijg je een consistent stuk waar je ook echt iets in zegt. Heb ik het idee.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 17:25
SuperwomanF
SuperwomanF is offline
Ik vind valentijnsdag denk ik niej leuk... Mijn beste vriendin is net gedumpt door een of andere eikel de dag nadat hij vreemd was gegaan, waar ze deze week owk nog us achterkwam. Ik denk dus dat zij op deze dag extra aan hem herinnerd wordt.
Aan de andere kant is het misschien wel een goeie afleiding voor haar, omdat er een andere jongen verliefd op haar is. Hij gaat haar waarschijnlijk een valentijnskaart sturen, wat haar misschien weer opvrolijkt!
Oud 29-01-2004, 18:02
feline
feline is offline
Citaat:
SuperwomanF schreef op 18-01-2004 @ 18:25:
Ik vind valentijnsdag denk ik niej leuk... Mijn beste vriendin is net gedumpt door een of andere eikel de dag nadat hij vreemd was gegaan, waar ze deze week owk nog us achterkwam. Ik denk dus dat zij op deze dag extra aan hem herinnerd wordt.
Aan de andere kant is het misschien wel een goeie afleiding voor haar, omdat er een andere jongen verliefd op haar is. Hij gaat haar waarschijnlijk een valentijnskaart sturen, wat haar misschien weer opvrolijkt!

Ontopic:
Suf stuk, doet me denken aan de betogen die ik voor nederlands heb geschreven.
Oud 29-01-2004, 18:13
Open_up_your_skull
Open_up_your_skull is offline
Hoi!

Wat misschien een idee zou zijn, is een structuur maken..

Dat doe je zo:

Je Titel.
(Ik zou geen vraag hiervoor nemen, maar iets als "Valentijnsdag toen en nu" of iets dergelijks.)

Je inleiding. (probeer hierin te vertellen waarom je over valentijn schrijft. Hier kun je vragen als "is valentijn leuk?" gaan stellen, maar beantwoord die dan in een aparte alinea...

Nieuwe alinea

-een stukje over hoe valentijn is ontstaan etc.-

NieuweAl

-een stukje over hoe valentijn nu gevierd wordt-

NiAlin

Wat jij daarvan vindt

Je naam
Oud 29-01-2004, 19:00
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 16-01-2004 @ 23:41:
Mijn advies zou zijn om een duidelijker en kleiner iets te kiezen om je stuk over te schrijven. Alleen over de geschiedenis, alleen over eenzaamheid of alleen over de rozen op je school. Dan krijg je een consistent stuk waar je ook echt iets in zegt. Heb ik het idee.
Hoeft niet, je kan de verschillende dingen wel behandelen alleen is een uitgangspund dan wel de beste truuk. Het nadeel van alles goed willen behandelen is dat je een vrij lang stuk moet schrijven wil je het goed doen.
LUH-3417 heeft denk ik daarom gelijk, het is een stukje voor de schoolkrant en daarom moet het niet te lang zijn. Zelf vond ik de schoolkrant stukken het leukste als er veel humor in zat. "Schoppen" tegen de gevestigde orde is altijd erg leuk als je het op een goede manier kan brengen.
Dit stukje springt van de hak op de tak en loopt daarom niet echt lekker. Wel een leuk onderwerp voor een schoolkrantstuk.
Oud 30-01-2004, 13:26
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hm... Ik ben ermee gekapt, het lukte me niet en ik wist toch niet precies wat ik ermee wilde

ging me hierop concentreren: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=723336
Reageren

Regels voor berichten