Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2004, 19:19
AJMouse
AJMouse is offline
Ik heb een tijd geleden op de site van yesmoke voor een klein bedrag 200 sigaretten aangeschaft. Nu schrijft de TPG mij een brief waarin staat of ik eventjes 30 euro invoerrechten wil betalen aan de deur.

Toch vind ik op alle websites via google dat ik maximaal 200 sigaretten accijns vrij en invoerrecht-vrij binnen mag halen! Zoals het moet van de NL wetgeving, staat er op het pakket dat er 200 sigaretten in zitten. Toch krijg ik deze brief. In de brief staat dat er 200 sigaretten in mijn pakket zitten.

Ik wil morgen graag naar het postkantoor toe gaan om dit recht te zetten, want dit is in tegenstrijd met de wet geloof ik. Ik weet dat hier nogal wat rechtstudenten rondzwerven en vroeg me af of iemand misschien een officieel overheids document op internet kan vinden (met google kom ik op 10 tallen sites met dezelfde hoeveelheid).

Alvast hartelijk bedankt.
Oud 11-02-2004, 20:03
Auntie M
Auntie M is offline
Binnen de EU mag je max 800 sigaretten invoeren, buiten de EU max 200 dus dat heb je netjes gedaan.
Is wel erg vreemd een brief van de TPG die om invoerrechten vraagt, je zou toch denken dat de douane dat doet.
Heb je trouwens de sigaretten al ontvangen, of moet je ze ophalen en krijg je ze niet eerder mee dan dat je die invoerrechten hebt betaald?

Misschien kun je op de site van de douane wel het een en ander terugvinden, maar ik vind het sowieso een vreemd verhaal.

Goederen kopen via internet
Als u op reis gaat
Oud 11-02-2004, 20:06
Verwijderd
In principe mag je inderdaad tweehonderd sigaretten invoeren zonder daar extra heffingen over te voldoen. Het kan echter best zo zijn dat er heel recentelijk (dus echt de laatste paar weken) een of andere ministeriële regeling ofzo of aanpassing in een andere regeling is geweest waardoor dit is aangepast, met name in verband met de prijsverhoging van ruim een euro. Ik zou het je niet kunnen zeggen. Vraag gewoon even aan TPG wat de grondslag is voor die heffing en vraag ze ook naar een kopie van de regeling waar ze zich op baseren.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 20:10
Auntie M
Auntie M is offline
Een prijsverhoging zal toch niks met het aantal te maken hebben?
Euro erbij peukie eraf...lijkt me erg sterk.
Oud 11-02-2004, 20:18
Verwijderd
Ik zie dat Yesmoke in Zwitserland zit. Het kan best zijn dat Zwitserland een exportheffing op sigaretten heeft, te betalen door de geadresseerde. Dat weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 20:59
AJMouse
AJMouse is offline
De website in Zwitserland doet al een tijdje zaken, en zorgen voor alle kosten tot aan je huis qua verzending. De kosten die de tpg van mij eist moet ik betalen als ik akkoord ga met de eis. Ik moet dat aanstrepen en tekenen en opsturen naar de tpg. Dan komen ze met mijn pakketje langs.

Zij stromen het geld vervolgens door naar de Douane denk ik, of de belasting.

Ik dacht dat het altijd toch minstens een half jaar duurt voordat een wet van kracht kan zijn?

Een wet als deze zou dus betekenen dat als ik 1 pakje sigaretten mee neem over de grens, ik belasting zou moeten betalen. Right?

Ik ga morgen naar het postkantoor, maar ik weet niet goed wat ik moet zeggen. Zie je mij al aankomen: Dit klopt niet, waar baseren jullie dit op?
- Ja je moet gewoon betalen
ik: ehh..

Weet iemand nog wat dingetjes die ik kan zeggen?

Oh en over die doane site.. Ik vond daar iets wat een beetje tegenstrijdig is, aangezien dat stukje website al maanden niet is ge-update! Het gaat om het volgende:

-------------
Aankopen via Internet belast vanwege invoer van goederen
Als u via Internet goederen bestelt in bijvoorbeeld de VS en de waarde daarvan hoger is dan EUR 22, dan bent u douanerechten en omzetbelasting en eventueel accijns en verbruiksbelastingen verschuldigd. Het gaat in dit geval namelijk om de invoer van goederen. De invoer doet u weliswaar niet zelf, dat doet de PTT of een koeriersbedrijf voor u, maar via hen zult u dan de verschuldigde douanerechten en belastingen moeten voldoen. Als de waarde EUR 22 of lager is, is geen belasting verschuldigd. Voor alcoholhoudende producten, tabaksproducten, parfum en eau de toilette betaalt u altijd belasting.

----

Maar hier zie ik niks over landen buiten de EU, zoals Zwitserland. Als je een zoek op google doet, met "accijns heffing 200 sigaretten zwitserland" vind je zo'n beetje alle websites die vertellen dat je in Nederland gewoon zoiets kunt doen. Ik snap er echt geen drol van..
Oud 11-02-2004, 21:11
Verwijderd
Citaat:
AJMouse schreef op 11-02-2004 @ 21:59:
De website in Zwitserland doet al een tijdje zaken, en zorgen voor alle kosten tot aan je huis qua verzending. De kosten die de tpg van mij eist moet ik betalen als ik akkoord ga met de eis. Ik moet dat aanstrepen en tekenen en opsturen naar de tpg. Dan komen ze met mijn pakketje langs.
Misschien is hun site niet up-to-date, is het een heel recente regeling of is die site gewoon niet correct. Ik kan me maar zo voorstellen dat zij ook niet het recht van alle lidstaten kennen.

Citaat:
Ik dacht dat het altijd toch minstens een half jaar duurt voordat een wet van kracht kan zijn?
Oh nee hoor.

Citaat:
Een wet als deze zou dus betekenen dat als ik 1 pakje sigaretten mee neem over de grens, ik belasting zou moeten betalen. Right?
Blijkbaar. Maar dat is Zwitserland, ik heb geen idee wat voor regels daar van kracht zijn. Als zij toevallig een uitvoerheffing op sigaretten hebben kun je daar gewoon niets tegen doen, dat wordt gewoon betalen.

Citaat:
Oh en over die doane site.. Ik vond daar iets wat een beetje tegenstrijdig is, aangezien dat stukje website al maanden niet is ge-update! Het gaat om het volgende:

(...stukje...)

Maar hier zie ik niks over landen buiten de EU, zoals Zwitserland. Als je een zoek op google doet, met "accijns heffing 200 sigaretten zwitserland" vind je zo'n beetje alle websites die vertellen dat je in Nederland gewoon zoiets kunt doen. Ik snap er echt geen drol van..
Waarom is dat tegenstrijdig? Ik zie er geen tegenstrijdigheid in. Als die site zegt dat je over goederen die je vanuit Amerika hierheen haalt en die meer dan 22 euro kosten, invoerrechten moet betalen, dan is het niet zo gek dat dat voor Zwitserland ook geldt. Zwitserland is vrijwel nergens partij bij (geen verdragen enz.) en is enorm geïsoleerd.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 21:17
Verwijderd
Vermoedelijk zijn er meer mensen die hier 'in trappen' en maakt dat bedrijf in Zwitserland op deze manier een hoop winst.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 21:23
AJMouse
AJMouse is offline
Citaat:
perseus schreef op 11-02-2004 @ 22:17:
Vermoedelijk zijn er meer mensen die hier 'in trappen' en maakt dat bedrijf in Zwitserland op deze manier een hoop winst.
hehe. Nee. Je hebt veel scams op het web, maar deze niet. Het product komt namelijk gewoon aan volgens betaling, en als ik het aanneem ben ik nog steeds goedkoper uit dan in Nederland. Toch bedankt for your concern
Oud 11-02-2004, 21:39
Verwijderd
Citaat:
AJMouse schreef op 11-02-2004 @ 22:23:
hehe. Nee. Je hebt veel scams op het web, maar deze niet. Het product komt namelijk gewoon aan volgens betaling, en als ik het aanneem ben ik nog steeds goedkoper uit dan in Nederland. Toch bedankt for your concern
Wil het feit dat het nog steeds goedkoper zou zijn dan in Nederland zeggen dat dat bedrijf niet een beetje de klanten oplicht? Het bedrijf geeft schijnbaar potentiële klanten de indruk dat ze geen invoerkosten hoeven te betalen, terwijl je tóch moet betalen. Dat kan aan van alles liggen, maar het kan ook zo zijn dat het met uitvoerkosten te maken heeft ofzo en dat dat bedrijf daar wel van op de hoogte is. Diegenen die de sigaretten ontvangen nemen het meestal uiteindelijk toch maar aan, winst voor dat bedrijf dus. Dat is makkelijk geld verdienen.

Het kan natuurlijk ook gewoon een fout van de TPG zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 22:45
Hagel
Hagel is offline
Ik had daar laatst geloof ik ergens wat over gelezen, dat het alleen maar echt voordelig is als je in een bepaald land woont, en dat was niet Nederland in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 23:29
AJMouse
AJMouse is offline
Citaat:
perseus schreef op 11-02-2004 @ 22:39:
Wil het feit dat het nog steeds goedkoper zou zijn dan in Nederland zeggen dat dat bedrijf niet een beetje de klanten oplicht? Het bedrijf geeft schijnbaar potentiële klanten de indruk dat ze geen invoerkosten hoeven te betalen, terwijl je tóch moet betalen. Dat kan aan van alles liggen, maar het kan ook zo zijn dat het met uitvoerkosten te maken heeft ofzo en dat dat bedrijf daar wel van op de hoogte is. Diegenen die de sigaretten ontvangen nemen het meestal uiteindelijk toch maar aan, winst voor dat bedrijf dus. Dat is makkelijk geld verdienen.

Het kan natuurlijk ook gewoon een fout van de TPG zijn.

Ik gok zelf dat het een fout is, aangezien overal staat aangegeven dat het anders zit. Maar morgen zullen we het zien.. Jammer dat ik niet meer dingen heb om te zeggen..
Oud 12-02-2004, 15:38
AJMouse
AJMouse is offline
Ik krijg mijn gelijk niet. Ik wil graag bellen met het hoofdkantoor, maar ik heb echt meer argumenten nodig. Waarom belazeren ze mij? Ik heb mezelf aan de wettelijke maximale hoeveelheid gehouden.
Oud 12-02-2004, 16:21
Auntie M
Auntie M is offline
Heb je gevraagd waar ze het op baseren? Komop zeg, ze moeten toch minstens een grondslag kunnen aangeven of wie vindt dat je dat moet betalen zij of dat bedrijf of zo. Dadelijk betaal je voor de kat z'n piemeltje 30 euro.

Heb je de douanetelefoon al geprobeerd? Als het invoerrechten betreft moeten zij toch zeker de regelgeving weten en ook wat de TPG daar eventueel in te brokkelen heeft.
Oud 12-02-2004, 16:50
Verwijderd
Citaat:
AJMouse schreef op 12-02-2004 @ 16:38:
Ik krijg mijn gelijk niet. Ik wil graag bellen met het hoofdkantoor, maar ik heb echt meer argumenten nodig. Waarom belazeren ze mij? Ik heb mezelf aan de wettelijke maximale hoeveelheid gehouden.
Men 'belazert' jou echt niet zomaar. Jij moet gewoon dat hoofdkantoor bellen en aan hen vragen op grond van welke regeling, welke wet of welke watdanook zij jou die 30 euro heffing opleggen. Dan pas kun je een tegenwerping formuleren.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 23:43
AJMouse
AJMouse is offline
Morgen weet ik het, hopelijk
Reageren

Regels voor berichten