Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2004, 14:36
*Stars*
*Stars* is offline
In de maatschappij waarin wij leven zie je steeds vaker dat allebei de ouders van een kind werken. Ze hebben niet veel tijd voor het kind en een complete opvoeding schiet er dan ook vaak bij in. Moet een school een kind waarden en normen bij brengen, of is dit de taak van de ouders?
Is de school gedeeletelijk verantwoordelijk voor de opvoeding van een kind? Hoe denken jullie hierover
Oud 28-02-2004, 14:41
Verwijderd
Ouders hebben de eerste verantwoording, vind ik. De school kan en moet die taak ook niet overnemen. Wel vind ik dat er ook op school aandacht aan waarden en normen besteed moet worden. Sowieso omdat er ook op school waarden en normen gelden.

Verder is mijn mening ook hier te lezen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 14:50
Verwijderd
ze moeten allebei hun best doen de normen en waarden bij te brengen. Als argument dat de school er maar op moet letten ipv de ouders geef jij dat die werken, maar de school heeft ook nog andere belangrijke(re) dingen te doen dan normen en waarden bijbrengen.

en volgens mij is het nu ook zo verdeeld: is een kind op school asociaal, dan krijgt hij dat te horen, thuis ook. prima!

Als het kind zich asociaal gedraagd (op school) (omdat de ouders asociaal zijn bv.), zal/moet hij daar op school over aangesproken worden. (evenals zijn/haar ouders, al levert dat waarschijnlijk niet veel op).

ouders zie ik wel als de hoofdverantwoordelijke, want zij zien hun kind het meest, kennen het het best, hebben al invloed op het kind vanaf de geboorte, de school pas na 4 jaar.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 15:41
Verwijderd
ouders en school moeten dat allebei. maar uiteindelijk wordt je toch ook gevormd op school. daar ben je immers het grootste gedeelte van de dag.
Ik denk dat waarden erg persoonlijk zijn... niet iedereen vind hetzelfde immers belangrijk.
maar de normen van de samenleving kun je het beste al gaan aanleren in de kleuterklas.
immers:
jong geleerd is oud gedaan
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 16:18
PardonMe
PardonMe is offline
De ouders zijn in de eerste plaats verantwoordelijk.
Kinderen zijn een groot deel van de dag op school en een school kan daardoor wel invloed uitoefenen op het gedrag van de kinderen.

Scholen zijn eigenlijk al steeds bezig met 'opvoeden' van de kinderen. Kinderen zijn er niet alleen bezig met kennis vergaren, maar ze worden ook opgevoed; denk maar aan alle regels die gelden op een school (niet spreken voor je beurt, eerst je vinger op steken, niet rennen door de gang, anderen niet pesten, etc.)
Ik vind niet dat die taak verder uitgebreid moet worden en dat het 'opvoeden' en bijbrengen van normen en waarden geheel bij de school zou moeten liggen. (Dat ze er aandacht aan besteden moet wel.)

Maar ik vind dat de ouders uiteindelijk toch de grootste verantwoordelijken zijn om hun kinderen normen en waarden bij te brengen. Ook al heb je een full-time baan, dan nog is er tijd om je kind op te voeden.
Oud 29-02-2004, 16:25
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Bezijdens de basis normen en waarden die gelden op scholen (zoals PardonMe er al enkele opnoemde) ligt de taak naar mijn mening volledig bij de ouders. School moet zich enkel bezig houden met onderwijs, zeker nu het met het niveau op de scholen al niet zo best gesteld is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten