Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2004, 23:22
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Samen met 2 vriendinnen ben ik plannen aan het maken voor een paar dagen (zeg maar do t/m zo of zo) weg met zn drieen naar het buitenland.
Onze 'eisen':
-liefst zonnig, ergens waar we veel kans hebben op mooi weer (liefst ook ver weg hehe, hebben we tenminste het idee dat we in het buitenland zitten en daar is meestal beter weer)
-dagje strand zou niet verkeerd zijn
-goedkoop (hotel, eten, openbaar vervoer, shoppen)
-leuk uitgaansleven (niet dat alles al om 11u dicht zit)
-goed (en goedkoop) kunnen shoppen
-leuke plekken om heen te gaan, beetje cultuur kunnen snuiven.
Deze plekken moeten het liefst een beetje bereikbaar zijn, dus op loopafstand van elkaar of anders dat we er snel en makkelijk en goedkoop met de metro of bus kunnen komen.

We zaten oa te denken aan Dublin, Antwerpen, Rome, Praag (Parijs zijn we al eens geweest met zn drieeen)....de eerste 2 steden lijken me wat minder omdat ik in Antwerpen al eens geweest ben en me dat leuker lijkt voor 1 dagje dan voor 4 a 5 dagen....bovendien is het zo dichtbij en is het maar de vraag of het weer er op dat moment goed is.
Dublin idem wat het weer betreft, verder is het daar fuckin duur en zijn die pubs volgens mij niet lang open....en je moet maar net weten waar je heen wil als je iets cultureels of leuks wilt zien...denk ik.....tis geen massatoerisme daar of zo, geen superbekende dingen geloof ik.

Rome lijkt me leuker vanwege het weer daar en omdat het lekker ver weg is....bovendien heb ik er altijd al nog eens heengewilt.
Ik hoorde wel dat het duur is....en nog een nadeel: er is geen strand zover ik weet .
Praag of iets als Boedapest lijkt me ook wel aardig, tis in ieder geval goedkoop geloof ik...maarja wel weer geld wisselen en dat hoeft bij Rome weer niet.

Wie heeft er voor de 4 bovenstaande steden (Rome, Praag, Boedapest, Dublin) tips?
-leuke hotspots
-goedkope en goede hotels
-reis ernaar toe: vliegtuig of bus, liefst zo goedkoop mogelijk (dat de bus langer duurt maakt mij verder niks uit..k vind het wel leuk altijd zo'n busreis....hehe maar de andere 2 zijn een beetje wagenziek)
-is het OV er goedkoop en goed?
-Is er een strand?
-Hoe is het weer er meestal? (we gaan in juni denk ik)
-Hoe is het eten?
-Hoe zijn de mensen?
etc.

BVD!!
Advertentie
Oud 22-03-2004, 09:15
Gothic
Gothic is offline
Bij Rome ligt wel een meerL: het meer van Bracchiano oid... maar dat is al gauw minstens een half uur met de bus van de stad vandaan.
Oud 22-03-2004, 09:44
de ijsprinses
de ijsprinses is offline
Barcelona
Oud 22-03-2004, 10:22
vivelafete!
vivelafete! is offline
Praag!
leuke stad goedkoop!
er is een hotel vlakbij het centraal station ben ff de naam kwijt maar het is 10 euro per nacht inclusief ontbijtje en je hebt een relaxte kamer en het is allemaal centraal gelegen!
in praag kan je ook goed shoppen, goedkoop
alleen als je uit eten wilt moet je in praag wel goed opletten.. op dat bekende plein is het duur. openbaar vervoer is goedkoop
en je hebt leuke discos .. vooral 1 naam vergeten maar die ligt aan het water. het is een oud badenhuis geweest. De discotheek heeft 5 verdiepingen met op elke verdieping andere muziek en op elke verdieping ook een cafe
in praag is ook veel cultuur musea mooie gebouwen!

ook kan je de trein nemen naar stare splavy dat ligt aan een mooi gezellig meer! camp borny is de leukste camping ligt wel een beejte afgelegen maar ongeveer 20min lopen zit je bij een straat vol met restaurantjes je kan vanaf daar ook een bootje nemen en dan kom je in doksy is een redelijk groot stadje met een supermarkt en leuke goedkope goede restaurants

als je nog wat meer wilt weten moet je maar mailen
tess_a85@hotmail.com
Oud 22-03-2004, 13:06
Verwijderd
ik zou naar rome gaan... daar is de kans op mooi weer het beste.

kijk anders op de site van yorin travel.. daar staan low budget reizen naar bijna al deze steden. Is erg handig

suc6 iig
Oud 22-03-2004, 21:11
Luna
Luna is offline
Rome is niet zo heel duur hoor, in vergelijking met Nederland niet iig. Uit eten gaan is daar te doen voor minder dan 10 euro, je hebt er overal pizzerias. Het weer is er meestal goed en de stad is geweldig, heerlijk om daar rond te lopen.
Praag en Budapest is in verhouding met Rome wel weer een stuk goedkoper maar ook heel anders, ik voelde me in Rome prettiger, weet niet waardoor dat kwam, ligt vast aan mij.
Als je voor Budapest kiest zou ik sowieso naar de synagoge gaan daar, het is de grootste van Europa en ontzettend mooi.
Oud 22-03-2004, 22:20
Boogie
Boogie is offline
Dagje strand, dat kan denk ik alleen in de buurt van Rome. Rome is wel duurder dan Praag en Boedapest. Het uitgaansleven schijnt in Praag weer beter te zijn dan in Boedapest, de te snuiven cultuur ook. Dat is dan weer het beste in Rome natuurlijk. Ik zou voor Rome gaan, is dat te duur: dan Praag. Dublin valt sowieso af met deze eisen.
Oud 23-03-2004, 12:01
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Praag is in verhouding ontzettend goedkoop, zowel qua overnachtingen, eten, winkelen, uitgaan enz. En het weer is er in de zomer ook echt wel goed hoor! Als je 'geld wisselen' als nadeel ziet voor deze reis, dat valt echt wel mee... gewoon in Praag zelf pinnen, dat gaat het makkelijkst.
Rome is, als je met de bus gaat, in verhouding erg lang reizen als je maar een paar dagen gaat. Het heeft daarentegen wel veel en veel meer cultuur en als je daar van houdt, is het echt een geweldige plaats! Het eten is natuurlijk ook super!

Over Dublin en Antwerpen heb ik niks zinnigs te zeggen, geen ervaring mee... maar wat je zegt over het weer klopt natuurlijk wel: in Rome en Praag ben je bijna verzekerd van echt mooi weer, terwijl dat in Dublin en Antwerpen maar afwachten is.
Oud 23-03-2004, 14:00
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Gothic schreef op 22-03-2004 @ 10:15:
Bij Rome ligt wel een meerL: het meer van Bracchiano oid... maar dat is al gauw minstens een half uur met de bus van de stad vandaan.
Juist. Dat is niet erg leuk om heen te gaan. Veel gedoe, en vaak erg druk.
(daar op de camping staan is wel weer leuk. )
Oud 23-03-2004, 14:41
Miracle
Miracle is offline
Hier ben ik geweest. Misschien is dat leuk voor jullie?

Campeggio Porticciolo
Via Porticciolo
00062 Bracciano
Italia

Tel: (+39) 06-99803060
Fax: (+39) 06-99803030
E-mail: info@porticciolo.it
Url: www.porticciolo.it
Oud 23-03-2004, 22:13
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Als ik tussen die 4 zou kiezen, zou ik definately voor Rome gaan...
Oud 24-03-2004, 02:20
Sjerif
Sjerif is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 23-03-2004 @ 23:13:
Als ik tussen die 4 zou kiezen, zou ik definately voor Rome gaan...
Mja, ik (nu) ook.

In april gaan wij met de klas een week naar Boedapest, misschien verandert mijn idee dan.
Oud 24-03-2004, 11:38
madwoman
madwoman is offline
ik zou óf Rome óf Praag kiezen. Rome is gewoon heel erg mooi, prijs valt idd ook erg mee. Ik ben er met school geweest, we zaten in een soort van jeugdhoteldinges. Als je wilt kan ik nog wel opzoeken hoe het precies heette enzo. Het was een heeel mooi hotel, zoeen met marmeren trappen hoge plafonds enz. Vlakbij het centrum, in een zijstraatje. Bezienswaardigheden in Rome zijn allemaal wel bekend denk ik. Chocolademarkt is trouwens wel een tip .
Praag is erg mooi en goedkoop. Wat betreft geld wisselen, je kan daar gewoon geld uit de muur halen, bij de meeste banken is dat zonder extra kosten. Wij zaten met zn zessen in een appartement, dus daar heb je waarschijnlijk niet veel aan. Het openbaar vervoer is heel goed, en vooral spot goedkoop. Je kan een kaart kopen voor meerdere dagen. Wij hadden een zevendagen kaart geloof ik. Was omgerekend 7.50 euro. De metro is erg mooi en veilig. Ik weet niet uit mn hoofd waar we precies allemaal geweest zijn, maar in de meeste reisgidsjes staan de mooiste dingen wel genoemd. Owjah, waterfietsen op de Moldau is errug leuk! Verder zijn de jazzcafétjes natuurlijk erg leuk om een keer te gaan kijken.
Ik zou niet met de bus gaan. Dit is absoluut niet heel goedkoop ofzo. Bovendien zit je 12 uur in de bus en ik vond het echt k*t. Met van die goedkope vliegmaatschappijen ben je vaak beter af (basiqair&easyjet bijv). Vind het nog steeds jammer dat wij dat niet gedaan hebben.
Oud 24-03-2004, 16:20
Lateralus
Lateralus is offline
ik zou zeker voor rome gaan! ik vond het er echt geweldig toen ik er vorig jaar met school was [rome-reis met KCV]

-leuke hotspots
tsjah, er is vanalles te zien [denk aan colosseum, forum romanum, trevi fontijn [die is heel mooi 's avonds]]
ik vond het een heel erg mooie stad. verder weet ik niet hoe het er zit met uitgaan ofzo, maar ik kan me niet voorstellen dat er daar 's avonds niks te doen is qua discotheken enzo.

-goedkope en goede hotels
zijn er vast wel te vinden, wij zaten toen in een redelijk net hotel, wat volgens mij ook niet al te duur was. [als je er in geinteresseerd bent wil ik wel de naam van dat hotel gaan zoeken..]

-reis ernaar toe: vliegtuig of bus, liefst zo goedkoop mogelijk (dat de bus langer duurt maakt mij verder niks uit..k vind het wel leuk altijd zo'n busreis....hehe maar de andere 2 zijn een beetje wagenziek)
hmm wij zijn met het vliegtuig gegaan [Alitalia] en dat beviel mij wel goed. het is behoorlijk ver met de bus [en ik ben toch ook wel wat gewend qua bus-zitten..] en vliegtuig zal wel iets duurder zijn, maar het scheelt ontzettend veel reistijd, plus dat je niet doodop bent als je er aankomt.

-is het OV er goedkoop en goed?
OV is daar behoorlijk goed moet ik zeggen. uitgebreid metro-netwerk, en je kan voor een paar tientjes een onbeperkt weekkaartje voor de metro kopen. daarmee kan je echt vrijwel overal komen, en de bussenverbindingen zijn daar ook best goed [alleen zitten ze vaak wel behoorlijk vol..]

-Is er een strand?
bij het aanvliegen voor het landen vlieg je nog over zee heen, het vliegveld ligt dus redelijk dicht bij zee.. maar vervolgens is het nog wel zo'n 3 kwartier tot een uur met de bus naar het centrum.. dus een dagje strand is wel te doen, maar je moet er wel een paar uurtjes voor in de bus zitten.

weer is er natuurlijk prima.. ik was er in september/oktober, en toen was het er nog 20-25 graden, en in juni zal het er eerder 30-35 zijn. en veel zon natuurlijk.

-Hoe is het eten?
als je van italiaans eten houdt is het er geweldig natuurlijk.. veel pizza en spaghetti enzo gegeten toen.

-Hoe zijn de mensen?
tjsah.. meeste mensen zijn vrij normaal, niet onaardig, laat ik het zo zeggen..
Oud 24-03-2004, 17:16
Luna
Luna is offline
btw, in italie(Rome dus) wordt je als meisje wel heel erg aangestaard das wel een beetje een nadeel
Oud 24-03-2004, 17:22
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Lateralus schreef op 24-03-2004 @ 17:20:

weer is er natuurlijk prima.. ik was er in september/oktober, en toen was het er nog 20-25 graden, en in juni zal het er eerder 30-35 zijn. en veel zon natuurlijk.
Ik was er vorig jaar in juni en toen zat ik in een hittegolf. Ouderen, kinderen ed werden afgeraden buiten te komen. Het toen werkelijk 45 graden en je moet het niet erg vinden dat je constant doorweekt van het zweet rondloopt... (ik moet zeggen dat het erg snel went, wij hadden ons er snel aan overgegeven)

Het jaar voor mij zaten ze ook in een hittegolf met temperaturen van minstens 40 graden...
Oud 24-03-2004, 18:21
Lionheart
Rome.
Oud 27-03-2004, 15:12
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Citaat:
Lionheart schreef op 24-03-2004 @ 19:21:
Rome.
Inderdaad: ik zou ook zeker voor Rome gaan. Ik ben er 1 keer geweest en het is echt super daar! Ik moet gewoon nog een keer terug...
Oud 27-03-2004, 15:48
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Praag is echt super!
Oud 27-03-2004, 15:54
Rensketje
Rensketje is offline
Je moet echt naar Rome gaan, ik ben er nu twee keer geweest! En echt supermooie stad. ik heb nog wel een goedkoop hotelletje dacht ik zo, daar zit ontbijt bij, maar warm eten dacht ik niet. Dat warme eten, aten wij om de hoek van het hotel. het hotel ligt in het centrum.

Hotel Ascot, Via Monte Bello (nummer weet ik niet echt meer)

Maar Rome rulezz heerlijk weer!
Oud 01-04-2004, 11:56
Verwijderd
Praag, uiteraard. Je komt daar alleen met je weer-eisen niet zo ver.. gawd, te bedenken dat ik er vorige week gewoon zat..

Rome is ook erg mooi.

Maar Praag boven alles, alleen het weer is niet te voorspellen
Oud 01-04-2004, 12:03
Bravo
Bravo is offline
Praag is leuk! Mooie stad, warm, leuke winkels (o.a. zara, lacoste boetiek, oilily boetiek) Goedkoop vooral het eten en drinken.
Wat ik zeker de moeite waard vond, was het bezoek aan Theresienstadt (strafkamp) Denk je dat in de stad zelf moet regelen via een VVV want het is een stukje buiten Praag zelf.
Ook een bezoek aan de Joodse wijk is de moeite, een boottochtje over de Moldau en een bezoek aan de discotheek. Ik weet niet hoe tie heet maar hij zit aan het water (moldau) in een doodlopend stukje (sorry meer weet ik niet meer)

Dublin is ook leuk, wel duurder. Weer is minder lekker dan in Praag. Het is al een tijdje geleden dat ik er ben geweest dus weet er niet zoveel meer van. Bezoekje aan de campus van de universiteit is leuk en natuurlijk de pubs bezoeken

Rome is óók leuk (goh, wat leuk allemaal) Veel cultuur, winkels en zon. Ik denk niet dat het er echt goedkoop is vanwege de euro. Tja, meer kan ik hier ook niet meer over zeggen want het is 5 jaar geleden dat ik er was dus is niet allemaal blijven hangen.
Oud 02-04-2004, 20:29
Roxy
Roxy is offline
Praag is geweldig maar daar is al veel over gezegd. Hostel Tyn zaten wij, dat kan ik nog vertellen 13 euro per nacht met zn 4en op een kamer. Aan een zijstraatje van het grote plein met de klok waarvan ik niet weet hoe het heet maar wat wel het centrum van de stad is.

Jammer dat niet meer mensen iets over Dublin weten datlijkt mij nog wel wat..
Oud 04-04-2004, 17:14
dream-on3
dream-on3 is offline
zeker weten PRAAG.

* er zijn vol op culturele bezienswaardigheden

* in de zomer is het weer echt niet verkeerd, zo rond de 25/30 graden (met uitschieters boven de 30 graden)

* qua geld is het ook geen probleem. Goede prijzen.

* er is natuurlijk geen strand, als het midden in Europa ligt. Maar genoeg andere zwem-mogelijkheden. Vooral buiten Praag.

* openbaar vervoer is ook erg goed. Je kunt week-kaartjes kopen (erg voordelig) waarmee je bus, tram, metro kunt gebruiken (zeer handig binnen Praag -vooral de metro). Met de trein kun je makkelijk de omgeving buiten Praag bezoeken.

* het eten is heerlijk. Je vindt er traditionele tsjechische gerechten maar ook "normaal" eten (ik bedoel hiermee wat overeenkomt met het eten hier).

* vliegen lijkt me het beste. Je kunt vanaf het vliegveld met een bus naar je slaapplaats in Praag. Is niet zo ver. Taxi lijkt me niet verstandig, want zoals overal zijn dat de grootste dieven.

* de mensen zijn vriendelijk en open. In het centrum zou je dat anders kunnen ervaren (zoals in elke grote stad), bijv. in sommige restaurants. Maar als het goed is, komt dit zelden voor. De jongere generaties kunnen goed Engels, en bij wat ouderen kom je met een beetje Duits ook een heel eind.

Voor meer info en/of vragen kun je me ook een privé-berichtje sturen!!!
Oud 04-04-2004, 17:18
dream-on3
dream-on3 is offline
ps - Dublin is ook een aanrader, al ben je daar niet zeker van het weer.
Deze stad heeft ook een totaal andere sfeer dan de vaste-land-steden (hahaha ik weet niet hoe ik het anders duidelijk moet maken )
Het is wel wat prijziger trouwens.
Advertentie
Oud 04-04-2004, 17:54
Wolter
Wolter is offline
Rome en Dublin ben ik zelf nog nooit geweest, dus daar kan ik neit echt een mening over geven, al wil ik zelf nog heel graag eens naar rome toe.

Praag is een hele mooie stad, veel mooie plaatsen en gebouwen. De kraapjes in de binnenstad zijn veelal leuk, maar de daar *echte* winkels hebben redelijk westerse prijzen. Als je even buiten het centrum gaat kom je de kleinere winkels tegen met leuke spulletjes tegen een lage prijs

Boedapest is een stad met veel cultuur. Er valt buiten het centrum veel te zien, maar het centrum zelf viel mij zwaar tegen. Er waren alleen maar winkels die je in bijv. Amsterdam ook hebt zitten, allemaal grote winkelketens met zlefs nog hogere prijzen dan je in Nederland ziet.
Oud 04-04-2004, 18:46
Verwijderd
Rome is vet

Je hebt er hele leuke pleintjes waar je savonds kunt rondhangen (Pas op voor Italianen, ze pakken je zo in) Je hebt er barstens veel cultuur, kunt er lekker eten.. Ik weet niet hoe duur het is (ik ging met school), maar je kan daar kaartjes voor het openbaar vervoer kopen zodat je de hele week verder op dat kaartje kan reizen. Veel is daar per metro, bus is er ook. Rome heeft echt stervens veel haltes voor de metro Je hoeft zelfs voor het meest kippeneindje niet te lopen. Het is daar wel altijd afgeladen vol, en je moet goed oppassen voor je money..Maar dat is in iedere grote stad, lijkt me.

Boedapest..jah..ben er ooit geweest maar weet er niks meer van Was toen 10 ofzo.. (weet alleen nog dat Michael Jackson zich toen in het hotel waar we tijdens een wandeling langs kwamen bevond..)
Oud 04-04-2004, 18:49
Verwijderd
Citaat:
vizz schreef op 24-03-2004 @ 18:16 :
btw, in italie(Rome dus) wordt je als meisje wel heel erg aangestaard das wel een beetje een nadeel
Ligt eraan, sommige mensen vinden dat leuk.

Als je blond bent, zorg dan dat je weet wat 'bella' is, je zult het nog vaak horen.
Oud 11-05-2004, 09:16
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Ik ga morgen naar ROME! ow ik heb zo'n zin!
Oud 11-05-2004, 11:45
cyntha
cyntha is offline
Ik zou echt naar Rome gaan!
Oud 11-05-2004, 17:03
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Xia schreef op 04-04-2004 @ 19:49 :
Ligt eraan, sommige mensen vinden dat leuk.

Als je blond bent, zorg dan dat je weet wat 'bella' is, je zult het nog vaak horen.
idd ja, had ik ook, maar moet je je niet aan ergeren, tis tenslotte een compliment, heb liever dat dan dat ze me vertellen hoe lelijk ze me wel niet vinden.
Verder zou ik absoluut voor Rome gaan, veel cultuur )ben er niet geweest maar k weet wel wat er aan cultuur is) En Italie is altijd leuk
help, mn toetsenbord slaat enigzins op tilt

Regels voor berichten