Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2004, 23:11
Tsjopke
Tsjopke is offline
Hoi iedereen,

Ik zit met een vraagje.
Komend jaar ga ik dan eindelijk studeren. Mijn studie gaat om en nabij de 1500 euro per jaar kosten en ik moet er voor naar een andere stad die minstens 1,5 uur treinen van mijn woonplaats ligt. Dat wordt dus lekker op kamers gaan en daar heb ik wel zin in.
Maar ik vraag mij af hoe ik dat financieel rond moet gaan breien met mijn studiefinanciering + ouderbijdrage?
Hoe kan ik nou èn mijn studie èn mijn kamer betalen van dat beetje geld per maand, om nog maar te zwijgen van het feit dat ik ook nog wel eens wat te eten naar binnen wil kunnen werken.
Een bijbaantje lijkt me wel wat, maar ik hoor ook weer van alle kanten dat dat niet echt ten goede komt aan je studieprestaties.

Iemand wat tips voor deze aanstaande arme student?

ALvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2004, 06:00
Verwijderd
Een bijbaantje is vaak wel handig en soms ook noodzakelijk. Zolang je niet teveel werkt, dan kan dat vaak ook prima. En anders desnoods een lening (maar dan kan je beter gaan werken). En het ligt natuurlijk ook aan hoe hoog je ouder bijdrage is, hoe hoog de huur van je kamer is, hoeveel en hoe duur je eet, enz. Het is van zoveel dingen afhankelijk, dat je er niet zo simpel antwoord op kunt geven.

Topic past beter op Werk, Geld & Recht btw.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 12:18
Daanoontje
Daanoontje is offline
Ik denk dat je een bijbaantje inderdaad hard nodig zult hebben. Op jezelf wonen is een duur grapje. Je studiefinanciering zul je nodig hebben om de huur en vaste lasten van te kunnen betalen. Ik weet natuurlijk niet hoeveel je dan nog van je ouders krijgt, maar als je niet elke eurocent om wilt hoeven draaien zul je toch aan wat extra inkomsten moeten zien te komen...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 16:54
ekki
ekki is offline
Ik vind het juist heel goed dat ik een bijbaantje naast mijn studie heb. Ik leer er veel van en het is echt niet zo dat dat mijn resultaten niet ten goede komt ofzo.
Oud 05-02-2004, 17:33
Verwijderd
als je niet meer hoeft te treinen hou je tijd over om te werken...

en daarbij wil ik niet eens weten hoeveel vrijetijd de gemiddelde student op kamers heeft.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 20:14
iamcj
iamcj is offline
750 euro heb je nodig als je alleen op een kamer zit.
Oud 05-02-2004, 21:41
Tsjopke
Tsjopke is offline
Bedankt allemaal.

Hoeveel mijn ouderbijdrage gaat worden weet ik ook nog niet. Veel geld hebben we hier thuis niet, maar genoeg om van rond te komen. Maar ik heb goed geleerd dubbeltjes om te draaien dus daar maak ik me niet druk om.
Ik twijfel er alleen ernstig aan of ik de noodzakelijke kosten op kan brengen. Op het moment heb ik een fulltime baan en verdien ik niet veel meer dan 400 euro per maand. Ok, dat is minimum loon, maar wanneer ik weinig werk zal ik al helemaal niet veel verdienen. Lenen doe ik al helemaal niet graag.

Wat voor bijbaantjes zijn het meest aan te raden? En aan wat voor werk kan ik denken als ik het liefst door de weeks werk?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 21:49
Tiño
Tiño is offline
horeca savonds doorde weeks, kan nog aardig verdienen ook ivm fooi etc. , verder werken erg veel studenten en is het juist niet zo dat dat ten koste gaat van je studie resultaten,daar was pas onderzoek naar gedaan en dat viel erg mee allemaal.Het is juiist beter dat je wel werkt, zo gaat dat later ook als je wat te besteden wilt hebben zul je moeten werken...
Oud 06-02-2004, 10:51
Verwijderd
Citaat:
iamcj schreef op 05-02-2004 @ 21:14:
750 euro heb je nodig als je alleen op een kamer zit.
en als je gaat samenwonen?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Tsjopke schreef op 05-02-2004 @ 22:41:

Wat voor bijbaantjes zijn het meest aan te raden? En aan wat voor werk kan ik denken als ik het liefst door de weeks werk?
Ligt er aan of je overdag of 's avonds wilt werken...maar idd horeca of bij een supermarkt (dat kan 's avonds) of bij het Nipo (kan ook 's avonds) of bij de Thuiszorg ofzo.

@Krummeltje: Dat ligt natuurlijk heel erg aan de kosten die je hebt en maakt, maar laten we zeggen iig €500,- per persoon ofzo? (Al gaat al je geld gewoon op. )
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 12:10
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 06-02-2004 @ 12:26:
@Krummeltje: Dat ligt natuurlijk heel erg aan de kosten die je hebt en maakt, maar laten we zeggen iig €500,- per persoon ofzo? (Al gaat al je geld gewoon op. )
Hmm, ik vrees dat de kamer zowiezo wel bijna 400 in de maand wordt, dus..

hoeveel ben jij bijvoorbeeld aan alles, behalve kamerhuur, per persoon kwijt?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 12:19
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 06-02-2004 @ 13:10:
Hmm, ik vrees dat de kamer zowiezo wel bijna 400 in de maand wordt, dus..

hoeveel ben jij bijvoorbeeld aan alles, behalve kamerhuur, per persoon kwijt?
Onze huur en gas, water en licht is €400,- (voor een woning dus, niet voor een kamer). Een kamer van €400,- vind ik dan nogal duur...maar goed...verder, euhm...mjah, €60,- boodschappen in de week en dan heb je natuurlijk nog collegegeld en schoolspullen ed (ongeveer €200,- per maand oid) en nog allerlei dingen als cadeautjes, strippenkaarten, telefoon, enz. (€50,- per maand) en dan nog uitgaan en vakantie ed, maar dat ligt er maar net aan hoe vaak je dat doet en hoe duur je dat maakt ed. En dan hebben wij nog een auto, die onder de kosten van m'n vriend valt (hij is ook van hem en ik heb m'n school om te betalen - en die twee dingen zijn ongeveer even duur). Dan kom ik uit op ongeveer 345 euro (60/2x4, 200, 50/2) per persoon, zonder uitgaan, zonder vakantie en zonder dingen voor je huis ed. (Dit is wel een beetje een globale schatting, het kan dus heel goed wat afwijken.)
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 17:40
matrix21
matrix21 is offline
Er bestaat ook nog zoiets als een lening bij de ibgroep aanvragen. Dat is maximaal iets van 400 euro per maand. En ik weet niet hoeveel een uitwonende beurs is? Maar volgens mij ook iets van 250 euro. Kom je dus op 650. Zou je redelijk van moeten rondkomen. 10 uurtjes bijbaantje erbij voor het uitgaan en je bent er.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 17:45
Verwijderd
Citaat:
matrix21 schreef op 06-02-2004 @ 18:40:
Er bestaat ook nog zoiets als een lening bij de ibgroep aanvragen. Dat is maximaal iets van 400 euro per maand. En ik weet niet hoeveel een uitwonende beurs is? Maar volgens mij ook iets van 250 euro. Kom je dus op 650. Zou je redelijk van moeten rondkomen. 10 uurtjes bijbaantje erbij voor het uitgaan en je bent er.
Uitwonende beurs is 228,20 euro. Ik kan maximaal 490,57 erbij lenen.
Maar:

Citaat:
Leonoor schreef op 05-02-2004 @ 07:00:
En anders desnoods een lening
Citaat:
Tsjopke schreef op 05-02-2004 @ 22:41:
Lenen doe ik al helemaal niet graag.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 14:15
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-02-2004 @ 18:45:
Uitwonende beurs is 228,20 euro. Ik kan maximaal 490,57 erbij lenen.
Maar:

Ohw sorry, overheen gelezen. In dat geval lijken mij er 2 keuzes. Of veel werken of bij je ouders zeuren om geld.
Want ik denk niet dat veel mensen met 228,20 per maand rond kunnen komen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 14:37
Verwijderd
ik ga bij mijn budget plannen maar gewoon uit van een maximale lening.

Uitwonend heb je dan 690 euro in de maand, ongeacht de aanvullende beurs. Het verschil is dat je dan alleen minder terug moet betalen... tja

maar ik denk dat ik er nog wel bij moet werken, kamer gaat 230 euro kosten, school 200, houd ik ongeveer 250 per maand over om mee te leven.
Ik weet niet of dat kan
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 14:41
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Acey schreef op 07-02-2004 @ 15:37:
ik ga bij mijn budget plannen maar gewoon uit van een maximale lening.

Uitwonend heb je dan 690 euro in de maand, ongeacht de aanvullende beurs. Het verschil is dat je dan alleen minder terug moet betalen... tja

maar ik denk dat ik er nog wel bij moet werken, kamer gaat 230 euro kosten, school 200, houd ik ongeveer 250 per maand over om mee te leven.
Ik weet niet of dat kan
Kwa eten e.d moet dat wel lukken denk ik. Maar denk je ook aan uitgaan? Ik weet niet of je daar veel geld aan uitgeeft
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 14:49
Nuck
Nuck is offline
Ik heb stufi en verder word ik gefinancierd door m'n ouders, zij betalen mijn kamer, en ik kom meestal prima rond. Tussendoor krijg ik ook nog wel wat van mijn ouders. Ik zou in ieder geval pas gaan lenen als je het geld écht nodig hebt.
Oud 07-02-2004, 14:53
Divina Flor
Divina Flor is offline
Wat voor studie ga je eigenlijk doen?
Want ik denk dat het ook per studie verschilt hoeveel tijd je er aan kwijt bent.
Je kunt misschien contact zoeken met mensen die de studie al doen en ze vragen of een bijbaan erbij goed te doen is. Je zou misschien in de horeca 's avonds kunnen werken of een callcenter (schijnt ook goed te verdienen) of achter de bar.

Ik denk dat ik dat volgend jaar niet ga doen (ga ook studeren), de studie lijkt me er te zwaar voor en ik wil graag ook nog andere dingen doen (sporten b.v.).
Oud 08-02-2004, 20:12
sublime
sublime is offline
elk jaar sparen zodat je je college geld in 1x kunt betalen. heb ik ook gedaan afgelopen jaar en scheelt stukken per maand...
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 21:37
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Wat is er tegen op lenen?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 23:05
Verwijderd
Geld lenen bij de IBG is minder risicovol dan je denkt. Je mag er 15 jaar over doen om het af te betalen en de rente is behoorlijk laag (3,3%). Als je ouders een lager inkomen hebben krijg je ook een aanvullende beurs erbij. Iedereen zou die lening normaal moeten kunnen afbetalen.
Zelf geef ik nu zo'n € 550 pm uit (dat is best ruim), dat is zonderboeken en collegegeld. Ik denk dat je van dat bedrag incl collegegeld en boeken ook rond zou kunnen komen.
Je verdient wel heel erg weinig als je maar 400 krijgt voor fulltime werk. Ik werk bij een horeca-uitzendbureau en ik krijg 5,10 per uur (ik ben 18) en als ik dus 2 dagen per week werk kom ik al aan 300 euro per maand. Dat soort werk ik echt een uitkomst omdat je ook helemaal zelf kunt bepalen wanneer je werkt.
Je krijgt sowieso € 230 omdat je uitwonend student bent. Met geld van een andere baan kom je aardig in de buurt, en dan zou je bijvoorbeeld nog € 100 euro kunnen lenen. Dan moet het toch wel te doen zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 12:21
matrix21
matrix21 is offline
Ik vind inderdaad dat de risico's van lenen erg overschat worden. Zeker bij de ib-groep.
Ikzelf leen gewoon maximaal bij zodat ík ook in mijn studententijd gewoon leuk kan leven. Daar doel ik dus op uitgaan, vakantie, uitstapjes enzo. Ik wil niet elk dubbeltje om moeten draaien en niet mee kunnen gaan met vrienden omdat ik het geld niet heb en zij wel omdat ze gestopt zijn met school en aan het werk.
Dat geleende geld moet ik wel terug betalen maar dat zal me zeker lukken als ik een diploma heb.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 15:20
Verwijderd
Het gaat niet zo zeer om het risico, het gaat er om dat je na je studie met een behoorlijke schuld (ongeveer 23520 euro) zit als je maximaal leent en dat kan best gevolgen hebben, bv. als je een huis wilt kopen (dan mag je, volgens mij, minder lenen) en je moet nog flink lang afbetalen, toch zonde als je net een salarisje hebt.

Als je naast je studie wat werkt, kun je ook zonder lening best leuk leven (ik heb iig een prima leven), zonder elk dubbeltje om te moeten draaien ed.

Zomaar zonder meer maximaal lenen omdat je 'een leuk leven' wilt hebben vind ik niet echt slim. Bv. 100 euro lenen om ook leuke dingen te kunnen doen, die je misschien anders niet kunt doen, naja, oké. Zeker wanneer je het eerst zonder lening geprobeerd hebt, maar er dus achter kwam dat dat niet lukte.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 18:45
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-02-2004 @ 16:20:
Het gaat niet zo zeer om het risico, het gaat er om dat je na je studie met een behoorlijke schuld (ongeveer 23520 euro) zit als je maximaal leent en dat kan best gevolgen hebben, bv. als je een huis wilt kopen (dan mag je, volgens mij, minder lenen) en je moet nog flink lang afbetalen, toch zonde als je net een salarisje hebt.

Als je naast je studie wat werkt, kun je ook zonder lening best leuk leven (ik heb iig een prima leven), zonder elk dubbeltje om te moeten draaien ed.

Zomaar zonder meer maximaal lenen omdat je 'een leuk leven' wilt hebben vind ik niet echt slim. Bv. 100 euro lenen om ook leuke dingen te kunnen doen, die je misschien anders niet kunt doen, naja, oké. Zeker wanneer je het eerst zonder lening geprobeerd hebt, maar er dus achter kwam dat dat niet lukte.
Je moet inderdaad niet gaan lenen als het puur voor luxe is en je ook prima zonder kan. Maar houd ook rekening met het volgende. Je hoeft maximaal 10 jaar (dacht ik, 15 jaar kan ook) af te betalen en dat gaat naar draagkracht. Als je een goede baan hebt waarin je veel geld verdient moet je misschien wel 250 euro max. per maand afbetalen, maar op een starterssalaris van 2 á 3000 euro is dat best te missen. Als je een minder goede of ronduit slechte baan hebt betaal je per maand maar iets van 50 euro af. Als je dat 10 jaar lang moet doen betaal je in totaal dus (10 x 12) x 50 = 6000 euro af. ---> de rest van de 23520 euro die je geleent hebt mag je dus houden!
Oud 13-02-2004, 12:48
matrix21
matrix21 is offline
Wat is er slecht aan lenen voor luxe? Moet ik dus maar toezien hoe al mijn vrienden lekker uitgaan, leuk op vakantie gaan en ik moet maar thuis gaan zitten omdat ik geen geld heb?
Ik zie school als een investering voor de toekomst en daar hoort ook het geld lenen voor de "luxe"die ik anders had gehad als ik niet naar school was gegaan en was gaan werken.

Dat van dat betalen naar draagkracht klopt ook. Sterker nog, het is zelfs zo dat het je kwijt kan worden gescholden als je het echt niet kan opbrengen. Dus echt in de problemen zal ik er nooit van raken denk ik.
Ten tweede ben ik niet in het eerste jaar gelijk begonnen met lenen dus dat 23000 euro is wel erg veel.
Als ik een keer geld overhou dan kan ik dat ook weer terug storten.
Toch heb ik wel die inkomsten van 450 euro per maand die ik gezien mijn levensstyl niet kan missen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 13:36
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 13-02-2004 @ 13:48:
Wat is er slecht aan lenen voor luxe? Moet ik dus maar toezien hoe al mijn vrienden lekker uitgaan, leuk op vakantie gaan en ik moet maar thuis gaan zitten omdat ik geen geld heb?
Ik zie school als een investering voor de toekomst en daar hoort ook het geld lenen voor de "luxe"die ik anders had gehad als ik niet naar school was gegaan en was gaan werken.

Dat van dat betalen naar draagkracht klopt ook. Sterker nog, het is zelfs zo dat het je kwijt kan worden gescholden als je het echt niet kan opbrengen. Dus echt in de problemen zal ik er nooit van raken denk ik.
Ten tweede ben ik niet in het eerste jaar gelijk begonnen met lenen dus dat 23000 euro is wel erg veel.
Als ik een keer geld overhou dan kan ik dat ook weer terug storten.
Toch heb ik wel die inkomsten van 450 euro per maand die ik gezien mijn levensstyl niet kan missen.
Tja niet in de problemen.....t is maar hoe je t bekijkt....je zult echt wel wat moeten dokken hoor....bepaald bedrag per maand....alleen als t na 15(?) jaar nog niet is afbetaald wordt de rest je kwijtgescholden meen ik.
Bovendien...niet kunnen terugbetalen houdt in dat je waarschijnlijk uberhaupt niet veel geld hebt...dus als je dan iets meer verdiend en dan meteen meot beginnen met t aflossen van n schuld tja....zelf weten.

En je kunt t geld inderdaad wel terugstorten als je t over hebt hoor. Maar ik weet neit hoeveel tijd je hebt voor n bijbaantje. Levert ook geld op en nog wat extra sociale contacten, ok t kost tijd maar goed. Je hoeft t geld wat je dan hebt niet terugbetalen...

En ik weet niet, maar als jij straks aan t eind van je studie zit met een schuld, die komt door t uitgaan... Mij zou t niet lekker zitten iig, maar jij moet t weten.

Het is ook niet zo dat t niet mag, maar of t verstandig is...

*heeft net weer reclame-visioen (...en ook nog een leuk truitje...)*
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Tsjopke schreef op 05-02-2004 @ 00:11:
Hoi iedereen,

Ik zit met een vraagje.
Komend jaar ga ik dan eindelijk studeren. Mijn studie gaat om en nabij de 1500 euro per jaar kosten en ik moet er voor naar een andere stad die minstens 1,5 uur treinen van mijn woonplaats ligt. Dat wordt dus lekker op kamers gaan en daar heb ik wel zin in.
Maar ik vraag mij af hoe ik dat financieel rond moet gaan breien met mijn studiefinanciering + ouderbijdrage?
Hoe kan ik nou èn mijn studie èn mijn kamer betalen van dat beetje geld per maand, om nog maar te zwijgen van het feit dat ik ook nog wel eens wat te eten naar binnen wil kunnen werken.
Een bijbaantje lijkt me wel wat, maar ik hoor ook weer van alle kanten dat dat niet echt ten goede komt aan je studieprestaties.

Iemand wat tips voor deze aanstaande arme student?

ALvast bedankt!
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie en heb besloten om voorlopig maar niet op kamers te gaan. Hierdoor kom ik wel rond met mijn studiefinanciering.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 16:25
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 13-02-2004 @ 14:36:
Tja niet in de problemen.....t is maar hoe je t bekijkt....je zult echt wel wat moeten dokken hoor....bepaald bedrag per maand....alleen als t na 15(?) jaar nog niet is afbetaald wordt de rest je kwijtgescholden meen ik.
Bovendien...niet kunnen terugbetalen houdt in dat je waarschijnlijk uberhaupt niet veel geld hebt...dus als je dan iets meer verdiend en dan meteen meot beginnen met t aflossen van n schuld tja....zelf weten.

En je kunt t geld inderdaad wel terugstorten als je t over hebt hoor. Maar ik weet neit hoeveel tijd je hebt voor n bijbaantje. Levert ook geld op en nog wat extra sociale contacten, ok t kost tijd maar goed. Je hoeft t geld wat je dan hebt niet terugbetalen...

En ik weet niet, maar als jij straks aan t eind van je studie zit met een schuld, die komt door t uitgaan... Mij zou t niet lekker zitten iig, maar jij moet t weten.

Het is ook niet zo dat t niet mag, maar of t verstandig is...

*heeft net weer reclame-visioen (...en ook nog een leuk truitje...)*
Ik heb een bijbaantje, maar die 600 euro is niet genoeg voor mij Verder beleg ik veel en heb ik op m'n beleggingsrekening meer staan dan m'n schuld.
Dus of het slim is verschilt per persoon.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 16:56
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 13-02-2004 @ 17:25:
Ik heb een bijbaantje, maar die 600 euro is niet genoeg voor mij Verder beleg ik veel en heb ik op m'n beleggingsrekening meer staan dan m'n schuld.
Dus of het slim is verschilt per persoon.
Das wel waar....ik heb n hekel aan schulden bijvoorbeeld....dus dat zou al n reden zijn om n andere oplossing te zoeken....
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 17:06
matrix21
matrix21 is offline
ok.. dan heb ik een vraag, wat is er zo erg aan om schulden te hebben? bijna iedereen heeft ze. Of ze staan rood, of een studieschuld. En wat bijna iedereen heeft een hypotheek. Geld lenen is niet erg zolang het niet te veel bij elkaar word en je geen woekerrentes gebruikt.

Wil iemand dus mij zijn redes geven waarom ze geen schuld willen. Dus liever een minder leuk leven hebben (tenminste dat zou ik hebben als ik niet met m'n vrienden mee kon doen) dan dat ze een schuld zouden nemen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 17:10
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 13-02-2004 @ 18:06:
ok.. dan heb ik een vraag, wat is er zo erg aan om schulden te hebben? bijna iedereen heeft ze. Of ze staan rood, of een studieschuld. En wat bijna iedereen heeft een hypotheek. Geld lenen is niet erg zolang het niet te veel bij elkaar word en je geen woekerrentes gebruikt.

Wil iemand dus mij zijn redes geven waarom ze geen schuld willen. Dus liever een minder leuk leven hebben (tenminste dat zou ik hebben als ik niet met m'n vrienden mee kon doen) dan dat ze een schuld zouden nemen.
Misschien n idee voor n nieuw topic? We gaan n beetje offtopic....

Edit: nieuw topic geopend: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=748302

Laatst gewijzigd op 13-02-2004 om 17:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten