Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Die lange zinnen... ik heb er nu al één in tweeën gebroken en verder...ik weet niet of ik daar echt iets aan wil veranderen maar zal er nog naar kijken.
De 'proloog' zoals jij het noemt bedraagt, zoals ik al gezegd heb zo'n 60 bladzijdes ![]() Verder: de verteller weet dat het molens, enz. zijn en de personages dat het dat moeten zijn. Dat het op the lord of the rings lijkt, is dat positief? Of ook beetje negatief? Want ik wil wel een beetje die sfeer, maar niet na-apen zegmaar. Verder is de verhaallijn geen strijd tussen goed en kwaad, maar zijn er tal van partijen die het niet goed en niet fout hebben. Dat is de bedoeling althans, maar ik zal nog heel wat moeten (her)schrijven.
Laatst gewijzigd op 15-12-2004 om 15:34. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, het riekt inderdaad naar Tolkien en in mijn geval is dat negatief, omdat ik Tolkien probeer geen blik waardig te keuren. Maar goed, dat is een kwestie van genre, en ik had het jou of jouw verhaal niet aanrekenen dat ik jeuk op een onbereikbare plek op mijn rug krijgt, als ik fantasy lees.
Qua stijl heb ik eigenlijk één opmerking. Zoals meestal bij fantasy het geval is (ga ik weer) bestaat het verhaal grotendeels uit een omschrijving van het gebied en wat name-dropping. In jouw verhaal vond ik het echter vervelend dat de verteller vrij vaak in het beeld stond, zijn handen opstak en daarmee ons het zicht ontnam. Hij vertelde wat er aan de hand was en daarmee basta. Het nodigt een lezer meer uit wanneer je de karakters zelf laat zien hoe de boel eruit ziet. Daar kun je altijd weer zaken aan vast plakken voor karakterontwikkeling, zoals "De molens deden Trogdar de Grote Knuppelzwaaier denken aan de Torens van Oelieboelie, die hij thuis, in het koninkrijk van Zworx zo vaak beklommen had, met het Amulet van Gwendorgastir om zijn nek hangend", bijvoorbeeld. Deze aanpak, van een verteller die vertelt, is trouwens in een kort verhaal een stuk vervelender dan in een lang verhaal, dus bij het lezen van je complete tekst, zal het vast minder storend zijn. Je stijl is eigenlijk best fijn leesbaar. De meeste zinnen gaan vloeiend in elkaar over en vaak merk je niet eens dat je leest. Maar je maakt ook nog vaak misstappen: "Tijd streek voort en Robin had de tijd van zijn leven" is niet alleen twijfelachtig qua inhoud (Ik zie Robin nu als een kind van acht op een draaimolen, en niet als een rauwe, ontsnapte horige) maar ook het herhalen van 'tijd', maar met een andere betekenis, vind ik niet mooi. "En toen, aangekomen op de hoogste heuvel van allemaal, hielden de ruiters halt. Of nee; het waren niet de ruiters die halt hielden, het waren de paarden zelf!" Dit is trouwens een ander voorbeeld van een verteller die zichzelf half naakt in ons gezicht slingerd. Zelfcorrectie is een stijlmiddel dat een retorisch doel kan dienen, of gebruikt kan worden als iets dat grappig is, maar als het grappig bedoelt is, past het totaal niet in de context van het verhaal. Eigenlijk maakt het niet uit hoe je het bedoelt hebt, het staat sowieso raar. ![]() Dat van de prominent aanwezige verteller komt ook omdat de soldaten constant samengeprakt worden tot één persoon. Ze voelen moed opwellen in hun harten, ze vinden het jammer dat ze uiteen moeten, ze dit, ze dat. Zelfs als ze meegewiegd worden in hun eigen ideeën van perfectie, doen ze dat met z'n allen tegelijk. Het zijn dan allemaal bordkartonnen ridders op een paard, waardoor de aandacht naar of Robin verschuift, die een stuiterende kleuter is, of naar de verteller die als een overwerkte gids het landschap aan ons aan wil prijzen, als ware wij luierdragende bejaarden. Enfin. Je wilde kritiek, dus bij deze. Althans, ik geloof dat je kritiek wilde... Verder vind ik het zeker geen slecht verhaal. Alleen jammer dat het fantasy is. ![]() LUH-3417 |
![]() |
|
![]() |
Het is geen fantasy! Alles wat gebeurd, is mogelijk. Maar bedankt voor de uiterst sarcastische reactie... (had ik daar niet ook om gevraagd).
Maar bedankt... zal nog eens kijken of ik die draaimolen eruit kan halen... en die soldaten worden soms als groep beschreven, soms als aparte personen en met naam... dat kan nou eenmaal niet de hele tijd volgens mij. Kristoph
|
Op verzoek gelezen, maar het is me eigenlijk wel goed bevallen. Hoewel het onderwerp me gewoon niet aanspreekt, vind ik wel dat je goed en pakkend kunt schrijven. Door jouw woordgebruik weet je de lezer vast te houden, te boeien. Ik vind het knap van je, meen ik serieus!
Kus Soapsie
|
![]() |
Het is een fictieve soortement historische roman, menneke! En je kunt wel vluchten voor de waarheid, maar ik moet je nu toch iets heel ergs vertellen: paarden bestaan.
![]() en als je een verhaal met normale namen wil, lees je maar jip en janneke! ![]()
|
Leuk, leuk
![]() ![]() ![]() ![]() Idd al netjes beoordeeld door LUH, al vind ik dan dat er helemaal niets mis is met fantasy ![]() ![]() - Chan
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa e-hazeleger | 12 | 18-05-2011 17:09 | |
Psychologie |
Het grote lucht-je-hart topic #127! Verwijderd | 497 | 02-05-2008 23:55 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Liefde in F Majeur Tovenaar | 9 | 13-03-2005 19:15 | |
Verhalen & Gedichten |
Isla Perdida Krisje | 10 | 06-02-2005 18:35 | |
Verhalen & Gedichten |
[kort verhaal] schuld Envy | 12 | 07-06-2004 18:40 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Odysseus Tha Man | 21 | 19-04-2001 16:16 |