Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2004, 18:04
metallica
metallica is offline
Ik vraag me soms af, is hoop eigenlijk wel goed. Bij mij heeft het twee kanten. Aan de ene kant zorgd die hoopp ervoor dat ik het toch volhou en een beetje hoop heb op de toekomst. Maar aann de andere kant, zorgd die hoop er vaak voor dat ik me ook ontzettend kut voel, omdat ik op iets gehoopt heb wat toch nooit werkelijkheid zou worden.
Oud 24-02-2004, 19:16
Fantôme
Fantôme is offline
ik heb iets in mn hoofd wat ik wil zeggen, maar ik krijg het niet verwoord misschien later.
xxx
Oud 24-02-2004, 19:44
Dolores
Dolores is offline
Hangt er ook vanaf waar je op hoopt denk k
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 19:45
Verwijderd
hoop is goed, zolang het maar geen verwachtingen worden
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 21:21
Quiana
Quiana is offline
Zolang je de juiste hoeveelheid hoop hebt, is het een best
belangrijk iets volgens mij.

Het hebben van hoop & reëele verwachtingen motiveert,
en geeft toch ook wel een soort van kracht om door te gaan,
je meer in te zetten denk ik...

Totaal geen hoop hebben leidt bijv tot dingen als demotivatie, lusteloosheid enz, maar teveel hoop leidt bijv weer tot (te) hoge
verwachtingen en uiteindelijk teleurstellingen...

Op zich is hoop geen slecht ding. Zolang je dingen maar in
het juiste perspectief kunt plaatsen, en het dus niet te negatief
of te positief/hoopvol inziet...
Oud 24-02-2004, 21:35
Nona
Nona is offline
Hoop is in mijn ogen goed zolang je zelf invloed hebt op de toekomst wat betreft je bron van hoop. Bijvoorbeeld de hoop op een succesvolle afronding van je school. Daar kun je zelf (veelal) voor zorgen en met dat beetje hoop heb je misschien net de moed om even wat meer te doen aan je schoolwerk en daardoor kun je het.
Maar als je geen invloed hebt op de uitkomst, bijvoorbeeld als je erg graag leuk gevonden wilt worden door een bepaald persoon, schept hoop ook verdriet. Stel je bent helemaal dol op iemand. Je kunt diegene niet dwingen jou ook zo leuk te vinden. Meer dan jezelf kun je niet zijn. Als je dan hoop blijft houden op een positieve uitkomst (of diegene je misschien hoop blijft geven) loopt het uit op een zwaardere teleurstelling dan het aanvankelijk was geweest.

Ben ik te volgen?
Oud 24-02-2004, 21:55
Muhfuk R.
Muhfuk R. is offline
"giving up all hope is freedom"
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 23:37
Krirby
Krirby is offline
Hoop is weer zo'n ruim begrip. Kun je zo niet ff uitleggen.
Oud 25-02-2004, 10:34
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 24-02-2004 @ 22:35:

Maar als je geen invloed hebt op de uitkomst, bijvoorbeeld als je erg graag leuk gevonden wilt worden door een bepaald persoon, schept hoop ook verdriet. Stel je bent helemaal dol op iemand. Je kunt diegene niet dwingen jou ook zo leuk te vinden. Meer dan jezelf kun je niet zijn. Als je dan hoop blijft houden op een positieve uitkomst (of diegene je misschien hoop blijft geven) loopt het uit op een zwaardere teleurstelling dan het aanvankelijk was geweest.

Ben ik te volgen?
Jep, je hebt zelfs een beetje gelijk

Citaat:
STUFF schreef: hoop is goed, zolang het maar geen verwachtingen worden
mee eens
Oud 25-02-2004, 13:41
metallica
metallica is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 24-02-2004 @ 22:35:
Hoop is in mijn ogen goed zolang je zelf invloed hebt op de toekomst wat betreft je bron van hoop. Bijvoorbeeld de hoop op een succesvolle afronding van je school. Daar kun je zelf (veelal) voor zorgen en met dat beetje hoop heb je misschien net de moed om even wat meer te doen aan je schoolwerk en daardoor kun je het.

Ben ik te volgen?
Je bent helemaal te volgen die hoop heb ik ook en daardoor voel ik me nu ook zo. Terwijl ik wist vanaf het begin dat het niet kon (twaalf jaar ouder, een vriendin), maar toch bleef/blijft die hoop er En ik weet dat het niet goed is. Nu gaat hij zelfs trouwen, maar ik blijf verdomme hopen terwijl ik weet dat er geen hoop is.
Maar aan de andere kant is hij ook de enige die me een beetje vrolijk kan stemmen en heeft hij me zonder dat hij dat zelf weet door een paar heel moeilijke momenten heen geholpen, momenten waarop het echt niet meer ging.
Maar nu heeft het niets meer met hoop te maken, sorry maar ik moest het toch even kwijt
Oud 25-02-2004, 14:46
Sitia
Sitia is offline
Hoop is idd een heel dubbel iets..
K vind het op dit moment wel fijn.. ik hoop op dingen die ook waar kunnen worden. Maar k hoop ook op dingen die me heel bang maken. Ik hoop dat dingen niet verder verteld worden, omdat ik dan weer eens heel diep kan vallen.

Maar dan staat geloof er ook weer bij in de buurt, ik geloof in een goeie toekomst. Maar nou haal k dingen erbij die er niet bij hoeven..
Oud 25-02-2004, 16:09
NeuroticFantasy
NeuroticFantasy is offline
als je te veel hoop kan het leven snel beginnen zuigen
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 16:10
Verwijderd
Hoop is altijd goed, als je maar reëel blijft hopen/denken. tenminste, zo zie ik het dan. helemaal geen hoop, dat werkt ook niet.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 16:24
Verwijderd
Hoop doet leven, maar je hebt ook hoop terwijl je weet dat je er niet op moet hopen. Je weet dat het onmogelijk is en dat het niet zal gebeuren en toch maak je jezelf ongelukkig door telkens er weer aan te denken en erover weg te dromen... wat als. Af en toe is dat niet zo erg, maar je moet je daar niet in laten meeslepen, die hoop mag er wel zijn, zolang je je er maar niet in verliest, hou de realiteit in het oog. Anders doe je jezelf alleen maar meer pijn.
Zo 's avonds, ik kan moeilijk in slaap komen, vooral als ik aan alles denk wat nog gaat komen en wat moet gebeuren, dan sta ik mezelf toe aan bepaalde dingen te denken en ook nog te hopen op dingen die onmogelijk zijn. Dan raak ik makkelijker in slaap, droom ik fijn en toch laat ik mezelf niet meeslepen door iets wat niet kan.
Hoop dat ik ook te volgen ben .
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 19:03
metallica
metallica is offline
Het klopt allemaal wat gezegd word, maar hoe kan je proberen te stoppen met hopen, en dan bedoel ik de slechte manier van hopen. Want ik kan het niet, ik weet dat ik niet kan of mag hopen op hetgene waarop ik hoop, ik wist vanaf het begin dat het toch op niets uit zou lopen. Maar ik kan niet zomaar een knop omzetten en stoppen met hopen
Reageren

Regels voor berichten