Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Nachtleven & Festivals

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2004, 13:57
Verwijderd
Nieuwe start voor de Fietsznfabriek
HAARLEM - De Fietsznfabriek heeft een nieuwe plek. Net iets meer dan een jaar nadat 'De Fiets' op 1 februari 2003 de voormalige huisvesting aan de Oostvest verliet, is er een huurovereenkomst voor een fabrieksgebouw aan de Phoenixstraat, bij de Parklaan. Als alles goed gaat, hoopt de directie na een flinke verbouwing de deuren van 'De Nieuwe Fietsznfabriek' in september officieel te openen. Het gaat om een tijdelijke oplossing, voor maximaal vijf jaar.

Het afgelopen jaar is de directie van 'De Fiets' naarstig op zoek geweest naar een geschikte locatie om de culturele en andere activiteiten weer op te pakken. Dat lukte steeds niet, totdat een paar maanden geleden oud-wethouder Jan Haverkort op de proppen kwam met het pand aan de Phoenixstraat. Haverkort: ,,Toen deze voormalige fabriek afviel als mogelijk alternatief voor de huisvesting van het Mondiaal Centrum, dacht ik meteen aan de Fietsznfabriek. Ik ben met alle betrokkenen gaan praten en het blijkt een prachtige plek. Brouwerij Grolsch neemt het ondernemersrisico en doet de voorinvestering voor de verbouwing. Er wordt nu hard gewerkt aan de verbouwingsplannen. Ik denk dat binnen een maand de bouwaanvraag bij de gemeente ligt. Rond die tijd kunnen we ook de omwonenden op de hoogte stellen van de plannen. De jongens van de Fiets zijn van plan de komende tijd al wat kleine en incidentele dingen te doen. Risicoloze evenementen, die je bij wijze van spreken ook thuis kunt organiseren. Voor de grotere evenementen moeten we natuurlijk op de vergunningen en de verbouwing wachten.''

Haverkort zal de komende tijd betrokken blijven bij het project. ,,Er is in het verleden met de Fietsznfabriek het een en ander fout gegaan. Ik ben daar niet persoonlijk schuldig aan, maar ik voel het wel als een soort ereschuld om er nu alles aan te doen om het te laten slagen. Er zijn nogal wat procedures. Het pand moet natuurlijk voldoen aan milieu- en brandweereisen. Bovendien moet er een zogenoemde artikel 17-procedure gevoerd worden, om de bestemming tijdelijk te wijzigen van industrie naar horeca. Daar ga ik me voor inzetten.''

Er zijn inmiddels al contacten met de gemeente gelegd, waar met enthousiasme wordt gereageerd op de nieuwe ontwikkeling. Wethouder Ruud Grondel (cultuur): ,,We hebben toen ze stopten al afgesproken dat de gemeente als het maar enigszins mogelijk was mee zou werken aan initiatieven van de Fietsznfabriek op een nieuwe plek. Dat zou hier wel eens kunnen gaan lukken, als de procedures netjes gevolgd worden. Als wethouder cultuur zou ik het leuk vinden als deze aanvulling op het aanbod in de stad er weer zal zijn. Het gaat om populaire evenementen.''

De twee directeuren, Leon Fortgens en Martijn Kruijver, staan met hun medewerkers te popelen om weer aan de slag te gaan. Kruijver: ,,Misschien alvast een klein Pa's meubelshowtje of een leuke Koninginnedag voor het hele gezin. We zijn erg blij met deze plek. Als 't hier niet lukt, lukt het nergens.''

Renee de Borst

Bron: Haarlems Dagblad.

Yes eindelijk....lalala .....wat vindt men hiervan?
Advertentie
Oud 14-02-2004, 16:38
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Eindelijk officieel ! (na weetikveelhoeveel geruchten)

Oud 14-02-2004, 17:01
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Go fiets, go patronaat
Oud 14-02-2004, 17:02
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
cool
Oud 14-02-2004, 17:29
Escapism
Escapism is offline
hoe beter dat is
Oud 15-02-2004, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Escapism schreef op 14-02-2004 @ 18:29:
hoe beter dat is
ja egt. Eindelijk meer leuke ´dansdingen´ naast t patro.
Advertentie

Regels voor berichten