Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2005, 01:04
Ijsklontje.
Ijsklontje. is offline
Hoi,

Ik heb pas geleden een pentagram gekocht, als ketting.
Ik weet waar het voor staat, maar vanavond las ik iets over doorlopende pentagrammen.
Ze zouden je helpen je doel te bereiken, en je te beschermen.

Is dit zo'n pentagram?

Advertentie
Oud 17-10-2005, 17:26
bindmiddel
bindmiddel is offline
hij loopt door, lijkt me wel. misschien stuk nog es lezen
Oud 17-10-2005, 17:53
Raven
Raven is offline
een pentagram IS eigenlijk doorlopend
Oud 17-10-2005, 19:53
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
Raven schreef op 17-10-2005 @ 18:53 :
een pentagram IS eigenlijk doorlopend
Inderdaad een pentagram is toch altijd doorlopend... Je kunt m tekenen zonder je pen van t pappier op te tillen...
Oud 17-10-2005, 20:15
Flip!
Flip! is offline
Citaat:
Orpa schreef op 17-10-2005 @ 20:53 :
Inderdaad een pentagram is toch altijd doorlopend... Je kunt m tekenen zonder je pen van t pappier op te tillen...
Dan is hij enkel ja, en niet dubbel zoals dat plaatje.
Oud 17-10-2005, 20:29
Raven
Raven is offline
Citaat:
Flip! schreef op 17-10-2005 @ 21:15 :
Dan is hij enkel ja, en niet dubbel zoals dat plaatje.
Daar gaat het niet om.
er zitten meerdere betekenissen aan een pentagram en een aantal daarvan "mis" je als ie niet "doorlopend" zou zijn hij hoort dus doorlopend afgebeeld te worden.
Oud 17-10-2005, 21:14
Ijsklontje.
Ijsklontje. is offline
ik heb het al

Het is een open pentagram, wat ervoor staat dat je altijd dingen wilt ontdekken ,en je kracht geeft

Een lichtpentagram hebben de 6 planeten aan elke punt
De namen er dus bij, of de figuren
Oud 19-10-2005, 07:23
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
"Het open Pentagram

Een pentagram mag open getekend worden zonder de omringende cirkel. Dit si de aktieve vorm als symbool voor de mens die steeds op zoek is naar nieuwe dingen, de mens als ondekker, de vorser, de waakzame, de aktieve, klaar om in confrontatie te gaan. Als heidens religieus symbool duid het open pentagram op een open, aktieve aanpak.

Het omcirkelde Pentagram

Een cirkel rond het pentagram getrokken beschermd. De cirkel symboliseerd eeuwigheid en oneindigheid, de cyclusen van het leven en natuur. Het omcirkelde pentagram is de passieve vorm voor geestelijke beperktheid, overeenstemmig met traditionele tovenarij en de persoonlijke individuele aard van het religieuse pad."

even opgezocht voor je,

misschien moet je hier nog is kijken, staat veel informatie erover:

Link

Oud 19-10-2005, 18:14
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 19-10-2005 @ 08:23 :
"Het open Pentagram

Een pentagram mag open getekend worden zonder de omringende cirkel. Dit si de aktieve vorm als symbool voor de mens die steeds op zoek is naar nieuwe dingen, de mens als ondekker, de vorser, de waakzame, de aktieve, klaar om in confrontatie te gaan. Als heidens religieus symbool duid het open pentagram op een open, aktieve aanpak.

Het omcirkelde Pentagram

Een cirkel rond het pentagram getrokken beschermd. De cirkel symboliseerd eeuwigheid en oneindigheid, de cyclusen van het leven en natuur. Het omcirkelde pentagram is de passieve vorm voor geestelijke beperktheid, overeenstemmig met traditionele tovenarij en de persoonlijke individuele aard van het religieuse pad."

even opgezocht voor je,

misschien moet je hier nog is kijken, staat veel informatie erover:

Link

hum da's wel en site specifiek over WICCA

ik ken niet veel heksen die een pentagram ondersteboven zouden dragen. een van de dingen die je een heks maken is dat je geest ( je eigen ik dus) boven het materiele staat.

een pentagram staat voor een hoop dingen.
onder andere:

- de 5 elementen geest, water, vuur, lucht en aarde

- de verbondenheid van alle dingen in deze wereld
vandaar de doorvlochten en dus ononderbroken lijn in een pentagram

een pentagram met een cirkel eromheen heet een pentakel en staat (ook) voor aarde of de aarde zelf
Oud 19-10-2005, 18:17
druiveke
druiveke is offline
waarom zijn er dan vele die het samenstellen met satan?
Oud 19-10-2005, 18:30
Raven
Raven is offline
Citaat:
druiveke schreef op 19-10-2005 @ 19:17 :
waarom zijn er dan vele die het samenstellen met satan?
nou kijk, das een stukje niet zo mooie geschiedenis.
toen het feodale tijdperk echt vorm begon te krijgen ( hekserij is al van (ver) daar voor) wilde ben volgzame burgers, of meer horigen eigenlijk.

een koning had zijn edelen om voor hem dingen te doen .. en de edelen hadden het gewone " klootjesvolk" nou moet je natuurlijk wel een goede smoes hebben om die boeren te verplichten op jou land te blijven 2/3 van de oogst af te staan ( als het niet meer was) enz.

nou we zeggen gewoon dat god het zo wil.. makkelijk zat.
alleen als er dan een religie is die mensen leert om zelf na te denken en verantwoordelijkheid te nemen dan wil dat niet echt.
dus het christendom werd (letterlijk) te vuur en te zwaard ingevoerd

en alles wat de absolute (bijna goddelijke) macht van de edelen kon aantasten werd zogenaamd van satan zo ook hekserij ( wat toen niet zo heette overigens)
Oud 22-10-2005, 23:35
Fainne
Fainne is offline
Is een ondersteboven pentagram/pentakel dan ook niet duivels? omdat je er een bokkenkop in kunt zien? In de metalscene wordt het toch afgebeeld emt bloederige gedoe errond enzo, maar had net gehoord van een vriendin dat het niet negatief is?
Oud 23-10-2005, 00:15
Raven
Raven is offline
Citaat:
Fainne schreef op 23-10-2005 @ 00:35 :
Is een ondersteboven pentagram/pentakel dan ook niet duivels? omdat je er een bokkenkop in kunt zien? In de metalscene wordt het toch afgebeeld emt bloederige gedoe errond enzo, maar had net gehoord van een vriendin dat het niet negatief is?
ja och je hebt ook van die figuren die een kruis ondersteboven hangen
Oud 23-10-2005, 00:25
Fainne
Fainne is offline
Citaat:
Raven schreef op 23-10-2005 @ 01:15 :
ja och je hebt ook van die figuren die een kruis ondersteboven hangen
dus?
Oud 23-10-2005, 09:10
Raven
Raven is offline
Citaat:
Fainne schreef op 23-10-2005 @ 01:25 :
dus?
het feit dat iemand een symbool ondersteboven hangt en er een betekenis aan geeft wil niet zeggen dat DAT dan ineens de betekenis achter dat symbool is

( ik moet hier ook ALLES uitleggen )
Oud 23-10-2005, 09:52
Fainne
Fainne is offline
Citaat:
Raven schreef op 23-10-2005 @ 10:10 :
het feit dat iemand een symbool ondersteboven hangt en er een betekenis aan geeft wil niet zeggen dat DAT dan ineens de betekenis achter dat symbool is

( ik moet hier ook ALLES uitleggen )
hm duidelijk ben je iig niet.
DUS het een ondersteboven pentagram is niet anders dan een gewoon?
Oud 23-10-2005, 11:19
lady of the dark
lady of the dark is offline
Citaat:
Fainne schreef op 23-10-2005 @ 10:52 :
hm duidelijk ben je iig niet.
DUS het een ondersteboven pentagram is niet anders dan een gewoon?
Volgens een wicca boek dat ik ooit gelezen heb staat een omgekeerd pentagram voor het niet kunnen controleren van je lusten. Volgens het boek leek het ook op een duivelskop. Dat is wel zo, maar ik vind het wel vreemd want volgens mij kennen wiccans helemaal geen duivel en in sommige versies wordt volgens mij zelfs een figuur met hoorns en bokkenpoten aanbeden. Dat figuur is dan trouwens weer niet de duivel, dat heeft de kerk er later weer van gemaakt... Maar goed volgens mij klopt dat eerste wel.
Oud 23-10-2005, 14:15
Fainne
Fainne is offline
Dus als iemand een omgekeerd pentagram draagt, betekent dat dat diegene gewoon zijn lusten volgt?
Oud 23-10-2005, 17:27
Raven
Raven is offline
Citaat:
Fainne schreef op 23-10-2005 @ 15:15 :
Dus als iemand een omgekeerd pentagram draagt, betekent dat dat diegene gewoon zijn lusten volgt?
volgens mij betekent dat gewoon dat ie een beetje onozel is .. maarja ..
Oud 23-10-2005, 18:02
Tio
Tio is offline
Omgekeerd pentagram:

Wordt door satanisten gedragen om te laten zien dat ze het aardse boven het spirituele stellen. Ofwel, doen waar ze zelf in geloven.
Wordt door christenen als nog net iets duivelser beschouwd dan een normaal pentagram.
Komt in de Gothic/Metalscene vrij veel voor door bovenstaande associaties.
Wordt gedragen door iemand die tweedegraads ingewijd is (of gaat worden, weet ik niet meer zeker) binnen een Wicca coven.

Groet,
Tio

Laatst gewijzigd op 24-10-2005 om 17:53.
Oud 24-10-2005, 00:11
Fainne
Fainne is offline
Citaat:
Tio schreef op 23-10-2005 @ 19:02 :
Omgekeerd pentagram:

Wordt door sanatisten gedragen om te laten zien dat ze het aardse boven het spirituele stellen. Ofwel, doen waar ze zelf in geloven.
Wordt door christenen als nog net iets duivelser beschouwd dan een normaal pentagram.
Wordt gedragen door iemand die tweedegraads ingewijd is (of gaat worden, weet ik niet meer zeker) binnen een Wicca coven.

Groet,
Tio
Dankje!

ik dacht namelijk dat die persoon dan zwarte magie ipv witte magie beoefende.
Oud 24-10-2005, 05:28
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Tio schreef op 23-10-2005 @ 19:02 :
Omgekeerd pentagram:

Wordt door sanatisten gedragen om te laten zien dat ze het aardse boven het spirituele stellen. Ofwel, doen waar ze zelf in geloven.

Groet,
Tio
Maar waarom zou iemand die het bestaan van een god onderkent, zich onderwerpen aan de duivel ?
Oud 24-10-2005, 07:58
lady of the dark
lady of the dark is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 24-10-2005 @ 06:28 :
Maar waarom zou iemand die het bestaan van een god onderkent, zich onderwerpen aan de duivel ?
Satanisten geloven noch in God, noch in de duivel, ze geloven alleen maar in zichzelf. (en als we het nou hebben over een satanist die ik persoonlijk gekend heb: die dácht ook alleen maar aan zichzelf) Je hebt dan wel weer satanen, dat zijn inderdaad mensen die de duivel aanbidden. Heb geen flauw idee waarom, ik denk dat ze denken dat ze daar voordeel aan hebben, maar misschien vinden ze het ook gewoon stoer.
Oud 24-10-2005, 17:57
Tio
Tio is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 24-10-2005 @ 06:28 :
Zoals Lady of the Dark ookal aangaf, geloven (moderne) satanisten niet in de Duivel. De naam is oorspronkelijk bedacht door Anton LaVey, die hem koos omdat satanisten eigenlijk vooral doen wat volgens Christenen verboden is. (En omdat de man van provoceren hield).

Nu is het belangrijk het onderscheid te maken tussen moderne satanisten en satanen. Satanen geloven wel degelijk in Satan, maar zijn (blijkbaar) van mening dat ze vriendjes met hem kunnen zijn.
In ieder geval betekende het woord "satanist" op een gegeven moment inderdaad zoiets als "duivelsaanbidder", vandaar dat wanneer men het over de egocentrische religie heeft men vaak ook over modern satanisme spreekt.

Voor een duidelijke verhandeling over modern satanisme, zie hier.

Groet,
Tio
Oud 31-12-2005, 16:54
Verwijderd
een omgekeerde pentagram zegt niets meer dan de elementen over de geest heersen. Dus dat de drager zich dierlijk voelt, niet in controle de elementen.

Ongeveer wat lady of the dark dus zei.
Advertentie
Oud 01-01-2006, 08:55
mandi
mandi is offline
up van 2 maanden
Oud 01-01-2006, 11:01
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
mandi schreef op 01-01-2006 @ 09:55 :
up van 2 maanden