Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2007, 21:42
Tripp
Tripp is offline
Overal hoor ik het, maar ik heb geen idee wat het is...... En waarvoor is het belangrijk?

Tripp,
Advertentie
Oud 14-07-2007, 09:00
Verwijderd
Wanneer je alle punten in het eerste jaar haalt (60 ECTS) heb je je propedeuse en daarmee mag je naar de Universiteit.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 09:23
Verwijderd
Citaat:
Poggy schreef op 14-07-2007 @ 10:00 :
Wanneer je alle punten in het eerste jaar haalt (60 ECTS) heb je je propedeuse en daarmee mag je naar de Universiteit.
Maar niet naar alle studies.

En het is niet alleen maar van belang om naar de universiteit te mogen, ook als je HBO blijft doen is het belangrijk, bij (vrijwel?) alle studies moet je binnen twee jaar je propedeuse (en dat is dus het eerste jaar) gehaald hebben om verder te mogen met de opleiding.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 15:09
Pater Noster
Pater Noster is offline
Proppedeuse . Je bent 20 en je weet het niet? Haha, echt kk lauw .

Beetje zelf zoeken zou ook kunnen toch?

Citaat:
De propedeuse (of propedeutische fase) is het eerste studiejaar aan een universiteit of hogeschool.

Als de student na één jaar alle vakken heeft gehaald (of het benodigde aantal vakken die staan voor een p-punt, in geval van trajecten waar de student meer dan het benodigde aantal vakken aflegt, en dus meer dan het benodigde aantal punten binnen krijgt als die al de vakken met een voldoende zou afleggen), zijn er 60 of meer (European Credit Transfer System; ECTS) studiepunten behaald en kan het propedeutisch examen afgelegd worden. Niet alle opleidingen kennen zo'n examen. In dat geval behaalt de student zijn "P" automatisch aan het einde van het eerste jaar (bij het behalen van alle vakken). De student krijgt dan automatisch een positief studieadvies. Als de student de propedeuse niet binnen een bepaalde tijd weet te behalen, krijgt hij soms een negatief studieadvies. Als er sprake is van een bindend negatief studieadvies, moet de student met de opleiding stoppen en kan de student zich ook niet opnieuw inschrijven voor dezelfde opleiding van de betreffende onderwijsinstelling.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Propedeuse
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 14-07-2007 @ 10:23 :
Maar niet naar alle studies.

En het is niet alleen maar van belang om naar de universiteit te mogen, ook als je HBO blijft doen is het belangrijk, bij (vrijwel?) alle studies moet je binnen twee jaar je propedeuse (en dat is dus het eerste jaar) gehaald hebben om verder te mogen met de opleiding.
In Delft hoeft dat bij geen enkele studie. Er lopen hier 4e jaars rond zonder P
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 21:00
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 14-07-2007 @ 16:23 :
In Delft hoeft dat bij geen enkele studie. Er lopen hier 4e jaars rond zonder P
Uni of HBO?
Dat van 't HBO kan volgens mij wel kloppen, maar op de uni is de P grotendeels afgeschaft?
Oud 14-07-2007, 21:48
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Miracle schreef op 14-07-2007 @ 22:00 :
Uni of HBO?
Dat van 't HBO kan volgens mij wel kloppen, maar op de uni is de P grotendeels afgeschaft?
je p is gewoon je eerste jaar, dat is echt niet afgeschaft hoor
Oud 14-07-2007, 22:40
Pater Noster
Pater Noster is offline
Nogmaals: (lezen is ook een kunst)

Citaat:
De propedeuse (of propedeutische fase) is het eerste studiejaar aan een universiteit of hogeschool.

Als de student na één jaar alle vakken heeft gehaald (of het benodigde aantal vakken die staan voor een p-punt, in geval van trajecten waar de student meer dan het benodigde aantal vakken aflegt, en dus meer dan het benodigde aantal punten binnen krijgt als die al de vakken met een voldoende zou afleggen), zijn er 60 of meer (European Credit Transfer System; ECTS) studiepunten behaald en kan het propedeutisch examen afgelegd worden. Niet alle opleidingen kennen zo'n examen. In dat geval behaalt de student zijn "P" automatisch aan het einde van het eerste jaar (bij het behalen van alle vakken). De student krijgt dan automatisch een positief studieadvies. Als de student de propedeuse niet binnen een bepaalde tijd weet te behalen, krijgt hij soms een negatief studieadvies. Als er sprake is van een bindend negatief studieadvies, moet de student met de opleiding stoppen en kan de student zich ook niet opnieuw inschrijven voor dezelfde opleiding van de betreffende onderwijsinstelling.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 08:26
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 14-07-2007 @ 22:48 :
je p is gewoon je eerste jaar, dat is echt niet afgeschaft hoor
Jewel, bij mij op de uni hebben ze het afgeschaft. Het heet gewoon eerste jaar. Je legt geen p-examen af, je krijgt niet aan het einde van het jaar een studieadvies en ook geen diploma/certificaat. Dus.
Oud 18-07-2007, 09:58
Pater Noster
Pater Noster is offline
Citaat:
Miracle schreef op 15-07-2007 @ 09:26 :
Jewel, bij mij op de uni hebben ze het afgeschaft. Het heet gewoon eerste jaar. Je legt geen p-examen af, je krijgt niet aan het einde van het jaar een studieadvies en ook geen diploma/certificaat. Dus.
Ik heb ook wel eens gehoord dat het op sommige universiteiten is afgeschaft.
Ik heb zelf een HBO Propedeuse certificaat, maar ik heb daar geen examen voor hoeven doen hoor. Je moest gewoon binnen twee jaar alle 60 credit points van het eerste jaar hebben gehaald.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 11:00
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Miracle schreef op 15-07-2007 @ 09:26 :
Volgens mij is er nergens meer een examen om je eerste jaar te halen, dat zal dan wel afgeschaft zijn. Ook bij mij op de uni is er geen examen. Maar wel natuurlijk je eerste jaar, want tsja de studie is niet opeens een jaartje korter er op geworden door afschaffing van het p examen of het woord p. Maar bij mij is er volgens mij wel een papiertje als je je eerste jaars vakken allemaal gehaald hebt, (volgens mij zelfs een uitreiking )
Alleen ik was er toch echt van overtuigd dat propedeuse een synoniem is voor "eerste jaar van je studie", en niet "uitreiking certificaat" of "examen aan het einde v 1e jaar".
Oud 18-07-2007, 11:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Miracle schreef op 14-07-2007 @ 22:00 :
Grootdeels vervangen door het BSA, oftewel Bindend Studie Advies. Dat komt erop neer dat wie in het eerste jaar niet 50% van de vakken plus één vak haalt, een volledig jaar van de opleiding wordt uitgesloten. Dit is dus feitelijk een propedeuse, maar dan 1 vak zwaarder en op kortere termijn.
In Delft gelden dergelijke eisen voor veel studies neit (ik weet van een vriend voor informatica sowieso niet) aangezien men compromissen sluit op de kwaliteit om zoveel betastudenten te kunnen behouden.
Oud 18-07-2007, 11:53
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-07-2007 @ 12:13 :
Grootdeels vervangen door het BSA, oftewel Bindend Studie Advies. Dat komt erop neer dat wie in het eerste jaar niet 50% van de vakken plus één vak haalt, een volledig jaar van de opleiding wordt uitgesloten. Dit is dus feitelijk een propedeuse, maar dan 1 vak zwaarder en op kortere termijn.
In Delft gelden dergelijke eisen voor veel studies neit (ik weet van een vriend voor informatica sowieso niet) aangezien men compromissen sluit op de kwaliteit om zoveel betastudenten te kunnen behouden.
BSA vervangt de P niet, het advies gaat alleen over wanneer en hoe je een bepaald aantal studiepunten gehaald moet hebben. op het HBO is het volgens mij veel meer dan op de uni. En lang niet elke uni heeft het., ook de precieze invulling van het BSA verschilt van uni tot uni.
Oud 18-07-2007, 14:08
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-07-2007 @ 12:13 :
Mijn studie heeft geen BSA, maar er zijn wel regels voor overgang naar jaar 2.
Dat had ik op 't HBO ook en daar bestond nog wel het P-jaar.

Nou ja, het is wel duidelijk dat het in Nederland allemaal behoorlijk verschilt en het lijkt me beter dat er geen beweringen worden gedaan over heel Nederland, want dat werkt dus niet.

Regels voor berichten