Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2004, 17:45
Mijke16
Mijke16 is offline
Ik had even een vraagje. Bij het onderstaande gedicht, moet ik werken uit de kunstgeschiedenis zoeken die bij het gedicht zouden passen. Mijn probleem is echter dat er zoveel aanbod is, dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Weet iemand misschien kunstwerken die bij dit gedicht passen?

Voor een dag van morgen

Wanneer ik morgen doodga,
vertel dan aan de bomen
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan de wind,
die in de bomen klimt
of uit de takken valt,
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan een kind,
dat jong genoeg is om het te begrijpen.
Vertel het aan een dier,
misschien alleen door het aan te kijken.
Vertel het aan de huizen van steen,
vertel het aan de stad,
hoe lief ik je had.

Maar zeg het aan geen mens.
Ze zouden je niet geloven.
Ze zouden niet willen geloven
dat alleen maar een man alleen maar een vrouw
dat een mens een mens zo liefhad
als ik jou.
Oud 17-02-2004, 18:05
LaMazulu
LaMazulu is offline
Weet je ook wanneer dit gedicht geschreven is? N.a.v. dat kun je de stijl bepalen en zo kun je die schilderijen ook beter opzoeken.

Kijk anders ook even bij "Dansen op Papier". En stel daar je vraag.

Missch. al een idee: Weg met cipres en een ster, Vincent van Gogh.
>boom staat centraal
>mensen komen er in voor
>er wordt ook een dier afgebeeld

Suite urself
Oud 17-02-2004, 18:11
Verwijderd
Ik hou van dit gedicht.
Maar dat doet er verder niet toe.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 19:24
Verwijderd
Toen ik het las (ik kende het al, maar goed ) moest ik denken aan een werk van Dali...maar ik weet niet meer hoe het heet en ik kan het ook even niet vinden, 't is met zwanen in een meer. Maar volgens mij past dat er niet echt bij...

Naderhand moest ik ook denken aan het schilderij van Dali met een roos...vooral omdat dat ook over liefde gaat (en Dali hield ook errug veel van zijn vrouw). Die past, denk ik, beter.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 19:26
Verwijderd
http://ceiba.cc.ntu.edu.tw/th9_1000/...y/dali-02x.jpg
Daar zijn de zwanen te vinden, maar dat past voor geen meter...is niet echt een liefdevolle omgeving of wat dan ook.

http://www.poster.net/dali-salvador/...se-2103584.jpg
Past een heel stuk beter.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 20:00
Verwijderd
Een stukje uit een werkstuk van mij over oa dat schilderij met die roos (ik had het opgezocht en als ik het nu niet post, dan ben ik het weer kwijt en moet ik het weer opzoeken en daar heb ik geen zin in ), kijk maar of je er wat mee doet:

Eén van de vormen die is ontstaan uit zijn zichzelf zoekende processen is de roos. Een perfecte roos, uitgevoerd met een academische precisie. De roos in Hallucinogous Bullfighter wordt geïdentificeerd met de roos in Meditative Rose, geschilderd in 1958; een stap verder en we arriveren bij te mystieke roos die een symbool is van Maria. Deze stap nam hij een jaar later in de Virgin of Guadalupe (1959), waarin het gewaad omcirkeld is door twee ringen van rozen, die in de lucht zweven. Dali meent dat iedere bloem, ook de roos leeft in een gevangenis omdat vanuit esthetisch oogpunt vrijheid een gebrek aan vorm betekend, niettemin de roos in Hallucinogous Bullfighter gaat de anderen voorbij in zijn schoonheid en in zijn sensualiteit. We zouden willen zeggen dat het het tegengestelde is van enig zichzelf-zoekend proces.

Hij associeerde net als iedereen de roos met de liefde. In 1929 ontdekte hij de liefde en verwerkte hij deze in zijn schilderijen. Tijdens een reis naar Parijs stapte hij een bloemenwinkel binnen en vroeg naar de prijs van rozen: 3 franc. Hij bestelde 10 boeketten voor Gala. De bloemist was verbaasd, omdat in die in tijd drieduizend franc een hoop geld was. Dali had gedacht dat 3 franc de prijs van een boeket was, hij vroeg dus maar voor 250 franc rozen, dat was alles wat hij op dat moment bij hem had. Dit verhaal laat zien hoe belangrijk rozen voor hem zijn. Het geeft ook aan hoe slecht hij met geld was.

Gala was dus zijn vrouw.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 21:06
Verwijderd
Citaat:
Scarlett schreef op 17-02-2004 @ 19:11:
Ik hou van dit gedicht.
Maar dat doet er verder niet toe.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 17-02-2004 @ 20:24:
Toen ik het las (ik kende het al, maar goed ) moest ik denken aan een werk van Dali...maar ik weet niet meer hoe het heet en ik kan het ook even niet vinden, 't is met zwanen in een meer. Maar volgens mij past dat er niet echt bij...

Naderhand moest ik ook denken aan het schilderij van Dali met een roos...vooral omdat dat ook over liefde gaat (en Dali hield ook errug veel van zijn vrouw). Die past, denk ik, beter.
hoe kom jij bij dali!
dali heeft iets zweverigs, dromerigs, en helemaal niets depressiefs.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 19:04
Fine
Fine is offline
Ik weet niet precies wie wat waar hoe, maar ik heb n keer iets gezien: N Graf naast n boom met in die boom wat vogeltjes en n de lente die de achtergrond verzorgt. Ik weet niet waar ik dat meer gezien heb, maar dat is echt typisch voor wat jij zoekt...
Oud 23-02-2004, 20:22
Mijke16
Mijke16 is offline
ik ook van jou: ik kan zo ook niet bedenken welk schilderij dat zou kunnen zijn, maar het klinkt perfect!
Leonoor: bedankt voor het uitvoerige antwoord!!
Oud 23-02-2004, 21:12
Verwijderd
Citaat:
fishy_NL schreef op 17-02-2004 @ 22:51:
hoe kom jij bij dali!
dali heeft iets zweverigs, dromerigs, en helemaal niets depressiefs.
Ligt er maar net aan welk schilderij je neemt, echt niet alles van Dali is 'niet depressief'. Die met die zwanen vind ik bv. echt niet zweverig, dromerig...die vind ik echt eerder depressief. En zo zijn er nog veel meer.

Ik vind dat gedicht btw ook absoluut niet depressief. Het gaat toevallig over doodgaan, maar ik vind niet dat dat het per definitie meteen depressief oid maakt. Ik vind het juist een heel lief gedicht, vol van warmte en liefde. Kortom: een gedicht waar ik Meditative Rose goed bij vind passen.

@Mijke16: Graag gedaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten