Advertentie | |
|
![]() |
|
waarom staat hier om de week weer iemand die komt vertellen dat waarheid relatief is? zullen we het niet liever weer eens over evolutie hebben?
er is natuurlijk een waarheid, in iedere situatie is er slechts een situatie. die waarheid is voor ons echter onbereikbaar, en maken van substituutwaarheden (gebaseerd op de mening van de meerderheid dus) onze eigen waarheid. en er is best mee te leven
|
![]() |
Maar dan is deze stelling dus ook niet de waarheid, dus zou het het tegengestelde weer wel waar moeten zijn, maar op dat moment is dat ook niet waar...dus we komen vast te zitten in redenatie
![]() Deprimerend eigenlijk ![]()
|
![]() |
Zucht... ik -hield- van discuseren over dit soort dingen, maar na twaalfhonderd keer wordt het wel een beetje saai...
![]() Er zijn verschillende soorten waarheden, die je vanuit het menselijk oog kan zien: Mathematische en standpuntelijke waarheden. Mathematische waarheden berusten op zichzelf, dat wil zeggen, 2+2 = 4, maar als ik zeg dat 2+2= 6, dan kan dat ook, want het heeft geen verband met welke gebeurtenis dan ook ( volgens mij leg ik dit eigenlijk te vaag uit.. maarja ). Dan is er nog standplaatsgebonden waarheid, die berust op alles wat niet met de rede te maken heeft, primair en secundair. Primair wil in dit geval zeggen: Ik sla op de tafel, mijn vuist doet pijn, de tafel is hard. Ik neem nu iets waar en daardoor wordt het voor mij een waarheid. Nu is secundair inductie en deductie van een waarneming zoals: ik heb net met mijn vuist op de tafel geslagen en beseft dat de tafel hard is, nou is mij dat wel eens eerder overkomen, dus kan ik voor mezelf concluderen dat elke tafel hard is. Of ik zou kunnen verklaren waarom het hard is, en zo kunnen afleiden dat een tafel overal hard is, maar dat is nogsteeds standplaatsgebonden, want die verklaring heeft nogsteeds betrekking op het feit dat ik op de tafel heb geslagen. ( anders had ik daar waarschijnlijk nooit over nagedacht, misschien.. ). Opzich heb je hier geen flikker aan, en volgens mij heb ik wat kalmeringsmiddelen nodig nu ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Er is één waarheid. Daarom IS het de waarheid; de waarheid is het bewijs van de waarheid, immers, je kunt er niets steekhoudends tegenin brengen. Telkens als je dus niet iets zeker weet, weet je wel zeker dat er een juist antwoord op de vraag is; waarheid bestaat dus wél. ik kan trouwens niet echt beschrijven wat ik denk als ik over de waarheid denk. De waarheid is trouwens iets dat we ook nog maar een paar ziljoen keer hebben bediscussieerd. Kijk voortaan even of er een ander topic was over het onderwerp, wat je kunt uppen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hier zou ik nog aan willen toevoegen: De laatste twee vormen van waarheid zou je meer praktisch en/of subjectief kunnen noemen, omdat ze stoelen op ervaring van de individu. Waarheid kun je op twee manieren opvatten: enerzijds als de overeenstemming tussen kennis/waarneming en de werkelijkheid (datgene wat is) en anderzijds als de systematische samenhang tussen oordelen. De eerste komt overeen met de bovengenoemde primaire waarheidsopvatting, de tweede met de secundaire. De andere vorm betreft de puur theoretische waarheden uit de wiskunde. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ofwel: Er bestaan kleine groene marsmannetjes, omdat die klein en groen zijn. En die kleine groene marsmannetjes zijn het bewijs dat ze bestaan..... En dat terwijl niemand ze ooit gezien heeft ![]() |
![]() |
||
Citaat:
als jij een vraag stelt, is er EEN antwoord. God bestaat WEL of het bestaat NIET, niet allebei. het het antwoord dat overeenkomt met de materie noemen we nu een maal waarheid. als jij een woord verzint voor iets, is het dan niet dom om daarna te gaan twijfelen of dat iets bestaat?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Een vraag kan meerdere antwoorden hebben en dat blijkt al uit je eigen woorden: "God bestaat WEL of het bestaat NIET - in dit geval twee antwoorden dus. Misschien is er EEN juist antwoord, maar hoe kunnen wij weten welke van de antwoorden dat is? Daarna zeg je dat het antwoord dat de juiste is - of we die nu kennen of niet - overeenkomt met datgene naar waar het verwijst in de werkelijkheid en daarmee waar is. Bovendien: niet "het antwoord dat overeenkomt met de materie" noemen we waarheid, maar de conclusie die uit de premissen (vooronderstellingen) van het antwoord noemen we waar. "waarheid" op zich is een beladen term, waarover hierboven al een en ander is uitgelegd. Citaat:
In dat geval verzin ik een woord voor die kleine groene mannetjes van de planeet Mars die onze Aarde komen bezoeken. Ik noem ze denk ... "Marsmannetjes". Nee beter: "Kleine groene Marsmannetjes". Als ik jouw stelling volg, dan zou het dom zijn om hierna te gaan twijfelen of die kleine groene Marsmannetjes bestaan.... ![]() Tot hier alle gekheid: denk hierover: we hebben vele woorden voor dingen, waarvan we weten dat ze niet bestaan of het bestaan ervan nooit zonder twijfel hebben kunnen vaststellen: zeemeerminnen, marsmannetjes, God, Frans Bauer( ![]() Is het dom om te twijfelen of deze dingen bestaan, omdat er een woord voor bestaat? Ik denk het niet.... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
In dat geval zegt de mathematische waarheid dat de boom valt, en wanneer er een ondergrond onder zit dat een dicht genoege structuur heeft, zal de lucht gaan trillen, als je alle 'vaste natuurwetten' nastreeft. Ik vind echt dat ik al helemaal geen boom hoor vallen, wanneer iemand schrijft dat hij een boom die midden in het bos viel niet heeft gehoord, en vraagt of iemand die er nog verder vanaf zit vraagt of ie wel viel
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
als je naar tijdreizen gaat, leer je dat alles effect heeft. als die boom geen geluid had gemaakt, had hitler dus niet bestaan. (het klinkt wazig, maar in "tijdreizen" kan het ![]()
||
Citaat:
net zoiets is dat er een wijze nodig zou zijn om een wijze te herkennen en er dus geen wijzen bestaan, maar ja, waarom zouden we het over wijzen hebben als het zijn ervan een waarheid zou zijn en die dus niet bestaat
Laatst gewijzigd op 23-01-2004 om 23:16. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik ga nog even op die marsmannetjes in: jij stelt de vraag: zijn er marsmannetjes? Of ze bestaan, of ze bestaan niet. Een van de twee is waar. Een van de twee is waarheid. DAt we nog nooit een marsmannetje gezien hebben, neemt niet weg, dat vaststaat of ze er zijn ja of nee. Overal waar substitutiewaarheden bestaan, is één overkoepelende waarheid. Overal waar een vraag gesteld wordt, is er één goed antwoord. Andere zijn fout. Tot slot: de waarheid: het is gewoon zo.
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
1. De werkelijkheid bestaat uit feiten. 2. Objectief of subjectief is niet een eigenschap van de waarheid, noch van de werkelijkheid, het is een eigenschap van kennis over de werkelijkheid - of die kennis nu waar is of niet (zie het verschil?) - die hieraan kan worden toegedicht vanwege een kennend subject - de mens. Citaat:
Dan nog: een geldige redering is idd per definitie waar, maar dat wil niet zeggen dat de ware conclusie uit die redering overeenkomt met de werkelijkheid. Citaat:
Ik heb die in een ander thread al uitgelegd, maar ik doe dat nog een keer: Waarheid: eerste begripsinhoud: verwijzend naar een ware conclusie uit een geldige argumentatie. tweede begripsinhoud: verwijzend naar de overeenstemming tussen werkelijkheid en kennis over die werkelijkheid. Nu, in je verhaal hierboven ga je steeds aan de haal met de eerste betekenis, terwijl je volgens mij niet de "waarheid" bedoelt, maar de "werkelijkheid". 1. Eerst beweer je (met een ongeldig argument) dat de waarheid waar is, omdat het een geldige redenering betreft. Helaas is dat niet zo. Het betreft hier "waarheid" in de eerste zin van het woord 2. Vervolgens beweer je dat de waarheid waar is, omdat er altijd een ware overeenstemming is tussen een van de antwoorden op een vraag en datgene waarnaar het verwijst in de werkelijkheid. Dit laatste is mijns inziens altijd correct. Ook hier gaat het om "waarheid" volgens de eerste begripsinhoud. Maar je hele verhaal duidt erop dat je niet spreekt over waarheid als geldige redenatie, maar dudiend op de relatie tussen kennis en werkelijkheid. Nu aan jou de vraag: klopt dit, want dan helpt het als je preciezer formuleert welke je bedoelt, dan kunnen we verder discussiëren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Regels in een chaos kunnen heel wat geruststelling opleveren. Ook al heb je er uiteindelijk niks aan.
|
![]() |
ik geloof neit in de waarheid wel in de werkelijkheid de waarheid is voor iederverschillend iemand kan ondereen leugendetector beweren dat iets zo is en er door heen gaan omdat hij dat gelooft het is zijn waarheid
en natuurlijk klopt de redenatie van Franse imbeciel zowieso neit want dan meot je eerst aanmenen dat er een waarheid is die ook nog waaris je kunt niet iets bewijzen met zichzel dat noemen we geloven een goed voor beeld van een eigenwaarheid ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Verder over het bestaan van de waarheid (dit keer een betere redenering). 1. zonder licht geen donker 2. zonder leugen geen waarheid. 3. leugens bestaan, dus de waarheid ook (of werkelijkheid, jij je zin). Als je het hebt over de kennis over de werkelijkheid, geloof jij daar niet in, en dat kan ik me voorstellen als je niet in een godsfiguur gelooft.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Je hebt gelijk. Ik geloof niet in God. Maar dat staat een gesprek over de waarheid en/of werkelijkheid niet in de weg. Als ik jou verhaal zo lees, dan heb ik een aantal vragen: 1. Denk je dat het vertalen van de originele teksten van de bijbel, en het knippen en plakken van teksten, invloed zou kunnen hebben op de betekenis van die teksten? 2. Als Jesus beweert dat hij de waarheid is, wat bedoeld hij dan hier precies mee? Bedoeld hij dat hij de waarheid is? Of dat in hem een waarheid is, die God in hem heeft geplaatst? En zit die waarheid dan niet in ieder van ons - Jesus was immers ook mens - en waarom kennen wij die dan niet? 3. Als Jesus zelf beweert dat hij de waarheid is, is dat niet een cirkelredenering? Hoe kunnen we dit op waarheid verifieren? Alles valt of staat met zijn bewering dat hij de waarheid is. Helaas zijn de teksten die we nu over die periode hebben niet betrouwbaar door de vele aanpassingen en vertalingen. Ooggetuigenverslagen bestaan niet (meer). En over de historische figuur is vrijwel niets bekend. (uit onderzoek blijkt dat op zijn minst zes personen voldoen aan het signalement van Jesus - leeftijd, achtergrond, levensloop). We zullen dus zonder enige houvast moeten aannemen dat wat deze persoon heeft gezegd ook de waarheid is - zie je de moeilijkheid? Citaat:
Bovendien geloof ik wel in het bestaan van een werkelijkheid buiten mijn wezen om. Als ik sterf, dan bestaat de werkelijkheid voort. |
![]() |
|
![]() |
Zeg, heeft nog niemand opgemerkt dat de stelling "de (of: dé) waarheid bestaat niet" onmogelijk waar kan zijn. Want als zij juist is (en dus: waarheid is!), ondergraaft ze zichzelf.
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
Dank u, Che.
![]() Bop, aanhanger is een groot woord, maar ik ben geen relativist. Dat zeer zeker niet. ![]() We moeten vaststellen dat het absolutisme, om het daar maar even bij te houden (opgevat als: een waarheid die op en van zichzelf bestaat. Als ik afwijk van gevestigde filosofische terminologie, komt dat doordat ik geen filosoof, in strikte zin, ben), nog wel eens van de hand wordt gewezen op de grond dat, bv., niet iedereen dezelfde smaak, in brede zin, heeft. Maar díe afwijzing is het product van verwarring. Weliswaar vindt niet iedereen dezelfde muziek mooi noch ook hetzelfde eten lekker etc., maar de wáárheid is dan ook niet dat bv. bepaald eten een gegeven smaak heeft, maar dat welk eten dan ook überhaupt géén smaak heeft. Maw smaak is geen eigenschap van zaken, maar een reactie van smaakpapillen (kort gezegd) dáárop, wat wél een eigenschap is. Maar, dat zie ik ook wel, deze opvatting moet consequent doorgevoerd worden. Ook wat wij zien is slechts een reactie van het gezichtsorgaan op wat wél eigenschappen zijn. Idem voor de tast, etc. Dat toegegeven, zelfs dan kan een absolutistische opvatting stand houden: die opvatting behelst immers niet het oordeel dat wij de waarheid ook kunnen kénnen. En wat zou trouwens een zinvol alternatief voor absolutisme zijn? Het relativisme, zoals we zagen, ondermijnt zichzelf. Althans volgens de ratio, want volgens de ratio kan iets niet tegelijk waar en onwaar zijn. Edoch, de ratio is in zekere zin ook een zintuig. ![]() Maargoed, ik raaskal. ![]()
|
![]() |
Dank, dank, mi optime. Maar ook onwaarheden zijn te volgen, anders zouden we niet kunnen vaststellen dat van een onwaarheid sprake is. De vraag is, me dunkt, niet of het pad te volgen is, maar of het ergens toe leidt.
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Absolutisme, bijvoorbeeld volgens the theorie van Kant, zegt dat er wél allerlei absolute waarden en waarheden zijn. In dat geval zou er ook een absolute standaard voor waardeoordelen moeten bestaan. Iets wat ik hierboven heb proberen te weerleggen.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Als zaken geen smaak of andere zintuigelijke kenmerken hebben, hoe is het dan mogelijk om er een waardeoordeel aan te verbinden? Als iets geen kwaliteit, smaak of goedheid heeft , maar dit enkel afhankelijk is van de beoordelende zaak, zoals jij zegt, dan kunnen dingen nooit goed zijn , maar kunnen we ze alleen goed vinden . Wat blijft er dan nog over om absolutisme (in de officiele of in jou opvatting van de term) te verdedigen??
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
feit is gewoon dat een wijn bestaat uit allerlei moleculen, die op een bepaalde manier zijn gerangschikt; een rangschikking die overigens tegenwoordig zonder al te veel moeite (relatief gezien) te bepalen is. deze rangschikking zou je dus wel degelijk op kunnen vatten als zo'n kenmerk. het feit dat de smaakpapillen van verschillende mensen andere impulsen door de desbetreffende zenuwstelsels sturen richting de hersenen van die personen maakt niet dat de wijn onkwalificeerbaar is. iets als een waardeoordeel is trouwens niet bepaald interessant als het onderwerp de waarheid is, dus waarom daarover gediscussiëerd wordt in deze ontgaat mij sowieso. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |