Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2004, 10:49
dathomaz
dathomaz is offline
Hoi,

Mijn vader en ik zijn bezig met de belastingaangifte 2003, voor hem.
Maar wij komen er niet uit.
Mag mijn vader mijn kosten voor de tandarts en ziektekostenverzekering aftrekken +/- 2300euro.
Deze heb ik zelf betaald.

De site van de belastingdienst zegt voor het aangifte programma 2003:
Zijn mijn ziektekosten aftrekbaar?
Antwoord
Ziektekosten zijn aftrekbaar als het gaat om ziektekosten van:

- uzelf;
- uw partner;
- uw kinderen die jonger zijn dan 27 jaar;
- ernstig gehandicapte personen van 27 jaar of ouder die tot uw huishouden behoren;
- zorgafhankelijke ouders, broers en zusters die bij u inwonen.

Vorig jaar heb ik part time gewerkt en '4000' euro verdiend. 800euro loonheffing is erin gehouden.

Mag mijn vader de hoge ziektekosten van mij op zijn aangiftebiljet invullen die ik zelf heb betaald?

Als dit zo is, dan krijgen we ruim 900euro meer terug.

Groeten DaThomaz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2004, 11:52
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
dathomaz schreef op 07-03-2004 @ 11:49:
- uw kinderen die jonger zijn dan 27 jaar
Als je jonger bent dan 27 (daar ga ik maar vanuit aangezien dit een scholieren-forum is): ja, dus.

Staat er toch?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 12:39
dathomaz
dathomaz is offline
Actueel
Nieuwe tegemoetkomingsregeling ziektekosten en buitengewone uitgaven (29 december 2003)
Ziektekosten en buitengewone uitgaven zijn onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Als u weinig belasting betaalt, kan het echter voorkomen dat u deze aftrekposten niet volledig kunt benutten. Het bedrag dat u aan aftrekposten ontvangt, kan namelijk niet hoger zijn dan het bedrag dat u aan belasting betaalt. Voor de ziektekosten en buitengewone uitgaven die u hierdoor niet kunt aftrekken, is daarom de nieuwe regeling 'Tegemoetkoming buitengewone uitgaven' opgesteld. Deze regeling is tijdelijk en is alleen van toepassing op de belastingjaren 2003 en 2004.

In de regeling 'Tegemoetkoming buitengewone uitgaven' is vastgelegd dat in bepaalde gevallen een tegemoetkoming voor (een deel van) de niet-benutte aftrekposten in verband met ziekte en buitengewone uitgaven, uitgekeerd kan worden. Daarvoor hoeft u zelf niets te doen, behalve dat u ervoor moet zorgen dat uw ziektekosten en buitengewone uitgaven volledig zijn ingevuld in uw aangifte over 2003. De Belastingdienst stelt op basis van uw aangifte vast of u in aanmerking komt voor een tegemoetkoming. Als dit het geval is, stort de Belastingdienst het bedrag - op basis van uw definitieve aanslag - automatisch op uw bank- of girorekening. U kunt aangifte doen met behulp van het aangifteprogramma 2003. Dit programma kunt u downloaden.

Let op!
U moet aan kunnen tonen dat u de opgegeven ziektekosten en buitengewone uitgaven daadwerkelijk heeft gemaakt. De Belastingdienst kan u naar deze gegevens vragen.

Als u meer wilt weten over de aftrekbaarheid van ziektekosten en buitengewone uitgaven, ga dan naar de rubriek Vraag en antwoord. U vindt in het onderdeel 'Aangifte 2003' onder het trefwoord 'buitengewone uitgaven' meer informatie.

Bron: http://www.belastingdienst.nl/home/a...2003291202.htm

Ik bel morgen wel even de belastingdienst. Als ik mijn ziektekosten bij mijn vader moet doen, of voor mijzelf het aangifteprogramma invullen.

Mzzl
DaThomaz
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 22:25
matrix21
matrix21 is offline
Deze kosten heb JIJ betaald dus kan JIJ het aftrekken van de belasting, niet je vader dus.
Als jouw vader deze kosten voor jou had betaald had het wel gekund.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 11:58
Verwijderd
Citaat:
dathomaz schreef op 07-03-2004 @ 11:49:
Hoi,

Mijn vader en ik zijn bezig met de belastingaangifte 2003, voor hem.
Maar wij komen er niet uit.
Mag mijn vader mijn kosten voor de tandarts en ziektekostenverzekering aftrekken +/- 2300euro.
Deze heb ik zelf betaald.

De site van de belastingdienst zegt voor het aangifte programma 2003:
Zijn mijn ziektekosten aftrekbaar?
Antwoord

- uzelf;
- uw partner;
- uw kinderen die jonger zijn dan 27 jaar;
- ernstig gehandicapte personen van 27 jaar of ouder die tot uw huishouden behoren;
- zorgafhankelijke ouders, broers en zusters die bij u inwonen.

Vorig jaar heb ik part time gewerkt en '4000' euro verdiend. 800euro loonheffing is erin gehouden.

Mag mijn vader de hoge ziektekosten van mij op zijn aangiftebiljet invullen die ik zelf heb betaald?

Als dit zo is, dan krijgen we ruim 900euro meer terug.

Groeten DaThomaz
Ja dus, enne jij mag met een T-biljet je belastinggeld terug vragen, krijgen!

Kvind alleen wel dat € 800 loonheffing ov € 4000 errug veel is, maar dat kan aan mij liggen! Khad slechts € 130 loonheffing (die ik ook teruggekregen heb) van € 4000 werken dus ik weet niet precies hoe dat dan weer zit, maar de accountant van mijn vader vond dat bedrag van mij normaal. Dus kweet niet hoe het met jou zit ....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten