Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Wanneer als gevolg van een overname de activa en verplichtingen van de overgenomen onderneming (purchase methode) of beide ondernemingen (fair value methode, theoretisch concept dat naar mijn weten niet gebruikt wordt in de belangrijkste landen, maar mijn afstuderen ligt dan ook al 1,5 jaar achter me) op reëele waarde worden gewaardeerd, dan vormt het verschil tussen de overnameprijs en het saldo van de reëele waarde van deze activa en verplichtingen de goodwill.
Voorbeeld: Onderneming A heeft een balans Debet Gebouw 100 Debiteuren 25 Passiva Eigen vermogen 75 Bank 50 De reëele waarde van het gebouw is 125. Als de onderneming wordt overgenomen voor 200, dan wordt het verschil tussen de 200 en de reëele waarde van de activa en verplichtingen als goodwill aangemerkt. Je krijgt dan dus de volgende balans voor wat betreft de overgenomen onderneming A. Debet Goodwill 50 Gebouw 125 Debiteuren 25 Credit Vermogen 150 Bank 50 |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als het gebouw niet wordt geherwaardeerd wordt de goodwill inderdaad 75, maar dan wordt de methode niet goed toegepast. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Bij de meeste overnames zal er niet direct herwaardering plaatsvinden. Dat is ook niet nodig, of je nu op gebouwen extra meot afschrijven, of wat meer op de goodwill. Alhoewel, goodwill wordt volgens US GAAP en binnenkort volgens IFRs niet meer volgens een rekensysteem afgeschreven, maar via herwaardering. Maar het achterliggend idee blijft dat er geen verschil zou moeten zijn. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In alinea 208 van de versie die ik van RJ 500 heb (dit is de jaareditie 2001) staat: 'De rechtspersoon dient de identificeerbare activa en passiva van de overgenomen partij te verwerken op de overnamedatum tezamen met de op basis van alinea 212 te vormen voorzieningen. Zij dienen afzonderlijk, tegen reële waarden, in de balans te worden verwerkt ...' Ik heb APB 16, FAS 141, de invitation to comment van de G4+1 (en volgens mij de IAS ook nog wel) hier liggen, heb deze engelstalige literatuur niet bekeken maar kan me niet voorstellen dat deze iets anders zullen stellen, dan dat de overgenomen activa en verplichtingen op reële waarde moeten worden gewaardeerd. Dat is immers de gedachte van de purchase methode. Dat het niet altijd gebeurt is een tweede punt, de methode zegt dat dit dient te gebeuren, en als dit dus niet gebeurt wordt die fout toegepast. De keuze tussen het activeren van stille reserves als bijv. gebouw of deze in de goodwill onder brengen kan i.vm. afwijkende afschrjvingstermijnen dan wel de methode van herwaardering i.p.v. afschrijving tot significante verschillen in resultaten leiden. Laatst gewijzigd op 11-03-2004 om 22:08. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zelf ben ik afgestudeerd op de verwerking van fusies en overnames in de externe verslaggeving, waarbij goodwill een uitvloeisel was van de purchase (en de fair value) methode. Ik heb wel degelijk enige aandacht besteeds aan goodwill, maar heb niet bekeken hoe deze door ondernemingen is bepaald. Ik weet wel dat mijn afstudeerbegeleider (o.b.v. de onderzoeksresultaten van onze werkgroep), J.Dijksma, een artikel heeft geschreven waarin hier waarschijnlijk wel iets over zal staan, omdat we dit toen hebben moeten onderzoeken. Dit artikel moet eind 2001/begin 2002 zijn gepubliceerd. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
hulp nodig ! mogen ze mijn loon inhouden ? michellevdlinde | 21 | 11-07-2011 09:14 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Goodwill Studentje_84 | 3 | 14-12-2009 17:11 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Goodwill Verwijderd | 17 | 11-04-2007 22:48 | |
Psychologie |
Bepaald vaag gedrag van mensen met andere cultuur dan Nederlandse Yab-Yum | 44 | 18-01-2005 11:46 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hohmann uit de fractie gezet ThaFox | 17 | 17-11-2003 09:30 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
International Criminal Court Gatara | 38 | 20-06-2003 16:36 |