Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2004, 11:46
Bob_de_bouwer
Bob_de_bouwer is offline
weet iemand hoe je de goodwill moet bereken met een formule??? Ik heb zoiets wel ooit geleerd maar ben het weer vergeten...
Oud 11-03-2004, 12:09
Friedman
Friedman is offline
Ja. Overnameprijs-netto waarde activa.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 16:25
NERD
NERD is offline
Moet je dat niet gewoon kweken?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 17:53
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
NERD schreef op 11-03-2004 @ 17:25:
Moet je dat niet gewoon kweken?
Nee. Goodwill onstaat wanneer je een ander bedrijf (deels) koopt en daar dan meer voor betaalt dan wat het eigenlijk waard is. Het verschil tussen verkrijgsprijs en netto vermogens waarde van de deelneming/onderneming is dan de goodwill.
Oud 11-03-2004, 18:01
AJKwak
AJKwak is offline
Wanneer als gevolg van een overname de activa en verplichtingen van de overgenomen onderneming (purchase methode) of beide ondernemingen (fair value methode, theoretisch concept dat naar mijn weten niet gebruikt wordt in de belangrijkste landen, maar mijn afstuderen ligt dan ook al 1,5 jaar achter me) op reëele waarde worden gewaardeerd, dan vormt het verschil tussen de overnameprijs en het saldo van de reëele waarde van deze activa en verplichtingen de goodwill.

Voorbeeld:

Onderneming A heeft een balans

Debet

Gebouw 100
Debiteuren 25

Passiva
Eigen vermogen 75
Bank 50

De reëele waarde van het gebouw is 125.

Als de onderneming wordt overgenomen voor 200, dan wordt het verschil tussen de 200 en de reëele waarde van de activa en verplichtingen als goodwill aangemerkt.

Je krijgt dan dus de volgende balans voor wat betreft de overgenomen onderneming A.

Debet
Goodwill 50
Gebouw 125
Debiteuren 25

Credit
Vermogen 150
Bank 50
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 18:19
Verwijderd
Citaat:
AJKwak schreef op 11-03-2004 @ 19:01:
Wanneer als gevolg van een overname de activa en verplichtingen van de overgenomen onderneming (purchase methode) of beide ondernemingen (fair value methode, theoretisch concept dat naar mijn weten niet gebruikt wordt in de belangrijkste landen, maar mijn afstuderen ligt dan ook al 1,5 jaar achter me) op reëele waarde worden gewaardeerd, dan vormt het verschil tussen de overnameprijs en het saldo van de reëele waarde van deze activa en verplichtingen de goodwill.

Voorbeeld:

Onderneming A heeft een balans

Debet

Gebouw 100
Debiteuren 25

Passiva
Eigen vermogen 75
Bank 50

De reëele waarde van het gebouw is 125.

Als de onderneming wordt overgenomen voor 200, dan wordt het verschil tussen de 200 en de reëele waarde van de activa en verplichtingen als goodwill aangemerkt.

Je krijgt dan dus de volgende balans voor wat betreft de overgenomen onderneming A.

Debet
Goodwill 50
Gebouw 125
Debiteuren 25

Credit
Vermogen 150
Bank 50
Met de toevoeging dat er in het overgenomen bedrijf voor overname ook al goodwill zat, namelijk de 25 "overwaarde" van het gebouw. Als het gebouw bij de overname niet wordt geherwaardeerd (en zo'n herwaardering zal doorgaans niet plaatsvinden bij een overname), is de goodwill in het "nieuwe" bedrijf 75 en de balanswaarde van het gebouw 100.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 19:29
AJKwak
AJKwak is offline
Citaat:
Ertur schreef op 11-03-2004 @ 19:19:
Met de toevoeging dat er in het overgenomen bedrijf voor overname ook al goodwill zat, namelijk de 25 "overwaarde" van het gebouw. Als het gebouw bij de overname niet wordt geherwaardeerd (en zo'n herwaardering zal doorgaans niet plaatsvinden bij een overname), is de goodwill in het "nieuwe" bedrijf 75 en de balanswaarde van het gebouw 100.
Dat van het gebouw is geen goodwill, maar de reëele waarde van het gebouw. Stel dat alleen het gebouw wordt overgenomen, dan wil je betalen wat het waard is, wat op de balans staat is niet relevant. Die 25 noemt met een stille reserve.

Als het gebouw niet wordt geherwaardeerd wordt de goodwill inderdaad 75, maar dan wordt de methode niet goed toegepast.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 21:41
Verwijderd
Citaat:
AJKwak schreef op 11-03-2004 @ 20:29:
Dat van het gebouw is geen goodwill, maar de reëele waarde van het gebouw. Stel dat alleen het gebouw wordt overgenomen, dan wil je betalen wat het waard is, wat op de balans staat is niet relevant. Die 25 noemt met een stille reserve.
Klopt, maar als je die stille reserve niet activeert is het goodwill. Goodwill die niet op de balans staat. Het verschil tussen de boekwaarde en de werkelijke waarde.

Citaat:
AJKwak schreef op 11-03-2004 @ 20:29:
Als het gebouw niet wordt geherwaardeerd wordt de goodwill inderdaad 75, maar dan wordt de methode niet goed toegepast.
Niet goed? Welke regels hanteer jij dan? IAS? US GAAP? "Dutch GAAP"?

Bij de meeste overnames zal er niet direct herwaardering plaatsvinden. Dat is ook niet nodig, of je nu op gebouwen extra meot afschrijven, of wat meer op de goodwill. Alhoewel, goodwill wordt volgens US GAAP en binnenkort volgens IFRs niet meer volgens een rekensysteem afgeschreven, maar via herwaardering. Maar het achterliggend idee blijft dat er geen verschil zou moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 22:04
AJKwak
AJKwak is offline
Citaat:
Ertur schreef op 11-03-2004 @ 22:41:
Klopt, maar als je die stille reserve niet activeert is het goodwill. Goodwill die niet op de balans staat. Het verschil tussen de boekwaarde en de werkelijke waarde.

Niet goed? Welke regels hanteer jij dan? IAS? US GAAP? "Dutch GAAP"?

Bij de meeste overnames zal er niet direct herwaardering plaatsvinden. Dat is ook niet nodig, of je nu op gebouwen extra meot afschrijven, of wat meer op de goodwill. Alhoewel, goodwill wordt volgens US GAAP en binnenkort volgens IFRs niet meer volgens een rekensysteem afgeschreven, maar via herwaardering. Maar het achterliggend idee blijft dat er geen verschil zou moeten zijn.
Als de stille reserve op het gebouw niet wordt geactiveerd dan komt deze, zoals ik in mijn vorige bijdrage al aangaf, inderdaad in de goodwill terecht.

In alinea 208 van de versie die ik van RJ 500 heb (dit is de jaareditie 2001) staat: 'De rechtspersoon dient de identificeerbare activa en passiva van de overgenomen partij te verwerken op de overnamedatum tezamen met de op basis van alinea 212 te vormen voorzieningen. Zij dienen afzonderlijk, tegen reële waarden, in de balans te worden verwerkt ...'

Ik heb APB 16, FAS 141, de invitation to comment van de G4+1 (en volgens mij de IAS ook nog wel) hier liggen, heb deze engelstalige literatuur niet bekeken maar kan me niet voorstellen dat deze iets anders zullen stellen, dan dat de overgenomen activa en verplichtingen op reële waarde moeten worden gewaardeerd. Dat is immers de gedachte van de purchase methode. Dat het niet altijd gebeurt is een tweede punt, de methode zegt dat dit dient te gebeuren, en als dit dus niet gebeurt wordt die fout toegepast.

De keuze tussen het activeren van stille reserves als bijv. gebouw of deze in de goodwill onder brengen kan i.vm. afwijkende afschrjvingstermijnen dan wel de methode van herwaardering i.p.v. afschrijving tot significante verschillen in resultaten leiden.

Laatst gewijzigd op 11-03-2004 om 22:08.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 22:12
Verwijderd
Citaat:
AJKwak schreef op 11-03-2004 @ 23:04:

In alinea 208 van de versie die ik van RJ 500 heb (dit is de jaareditie 2001) staat: 'De rechtspersoon dient de identificeerbare activa en passiva van de overgenomen partij te verwerken op de overnamedatum tezamen met de op basis van alinea 212 te vormen voorzieningen. Zij dienen afzonderlijk, tegen reële waarden, in de balans te worden verwerkt ...'

Ik heb APB 16, FAS 141 (en volgens mij de IAS ook nog wel) hier liggen, heb deze Engelse literatuur niet bekeken maar kan me niet voorstellen dat deze iets anders zullen stellen, dan dat de overgenomen activa en verplichtingen op reële waarde moeten worden gewaardeerd. Dat is immers de gedachte van de purchase methode. Dat het niet altijd gebeurt is een tweede punt, de methode zegt dat dit dient te gebeuren.

De keuze tussen het activeren van stille reserves als bijv. gebouw of deze in de goodwill onder brengen kan i.vm. afwijkende afschrjvingstermijnen dan wel de methode van herwaardering tot significante verschillen in resultaten leiden.
Ik heb een paper geschreven over Goodwill en Sudzucker (kan umlaut niet vinden op deze computer) , en zij doen (of deden) het pertinent niet. Ik heb hier in het geheel geen literatuur, ik ga het op mijn kamer eens rustig nalezen. Misschien heb je gelijk, maar ik weet zeker dat dan lang niet alle bedrijven zich daaraan houden. Maar dat zei je zelf ook al.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 17:27
AJKwak
AJKwak is offline
Citaat:
Ertur schreef op 11-03-2004 @ 23:12:
Ik heb een paper geschreven over Goodwill en Sudzucker (kan umlaut niet vinden op deze computer) , en zij doen (of deden) het pertinent niet. Ik heb hier in het geheel geen literatuur, ik ga het op mijn kamer eens rustig nalezen. Misschien heb je gelijk, maar ik weet zeker dat dan lang niet alle bedrijven zich daaraan houden. Maar dat zei je zelf ook al.
Wat is Sudzucker?

Zelf ben ik afgestudeerd op de verwerking van fusies en overnames in de externe verslaggeving, waarbij goodwill een uitvloeisel was van de purchase (en de fair value) methode. Ik heb wel degelijk enige aandacht besteeds aan goodwill, maar heb niet bekeken hoe deze door ondernemingen is bepaald. Ik weet wel dat mijn afstudeerbegeleider (o.b.v. de onderzoeksresultaten van onze werkgroep), J.Dijksma, een artikel heeft geschreven waarin hier waarschijnlijk wel iets over zal staan, omdat we dit toen hebben moeten onderzoeken. Dit artikel moet eind 2001/begin 2002 zijn gepubliceerd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten