Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2004, 20:20
Verwijderd
Ik heb de laatste dagen ietwat verdiept in het fenomeen interactieve fictie, ook wel bekend als de tekst-adventure. Het is een computerspel dat geen gebruik maakt van graphics, geluid of wat dan ook, maar tekst alleen. Als computerspel is het een genre dat voor de massa onderdoet voor alles dat kan bewegen of bliepen, maar voor literatuurlui kan het best interessant zijn, lijkt me.

De basis is dat je een bepaald personage bent en een verhaal doorloopt. Dit gebeurt echter niet vanzelf, maar je moet via typen commando's geven waar je karakter naar toe moet, wat hij moet oppakken, met wie hij moet praten, waar hij moet kijken, enz.

Literatuurwetenschappelijk gezien is dit voor mij heel erg interessant. Er zijn vreselijk veel theoretici die de lezer meer verantwoordelijk zien voor het produceren van een verhaal of betekenis dan de schrijver en in dit genre krijgen ze meer gelijk dan ooit. Zeker wanneer je in gedachten neemt dat verschillende interactieve fictie-avonturen meerdere verhaallijnen of eindes hebben.

Een vriend van me is nu bezig met het programmeren van een code voor zo'n interactieve fictie en het is mijn taak om het daarna te vullen met verhaal, personages, beschrijvingen, dialogen, omgevingen en wat al niet meer.
Als zijn code goed werkt, kunnen we het hergebruiken en wie weet zullen we ooit een groot en fijn spel in elkaar zetten. Voorlopig beperken we ons tot een korte tekstadventure, waar ik eerder al een begin mee had gemaakt in Quick-Basic (zeven jaar terug, ofzo). Wie weet kan ik in een later stadium zelfs verhalen die ik al geschreven heb omgieten in dit interactieve medium om het ze zo opnieuw te laten beleven door lezers/spelers.

Ik weet niet precies wat ik wil met dit topic, maar ik was in ieder geval zo enthousiast dat ik het even met jullie wilde delen. Een voorbeeld van een interactieve fictie kan je trouwens hier vinden. Het is een ironische samenvoeging van een aantal Shakepear-tragedies die speelbaar is op het web.

Goed. Laat jullie mening maar horen over dit fenomeen. Dat is altijd fijn.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2004, 20:42
Verwijderd
Hmm, volgens mij heb ik dat in een heel grijs verleden wel eens geprobeerd, maar ik was er niet computervaardig genoeg voor. Of ik begrijp computerspelletjes in het algemeen gewoon niet, dat kan ook.

Het concept lijkt me wel erg leuk. Maar ja, dat vind ik bij vrijwel alles. :\

Even geprobeerd: jaaaaa leuk, maar ik kan het niet.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 22:14
Verwijderd
Othello pulls a scimitar out of his robes and neatly bisects me.

Sorry, you appear to be dead.
You completed 3% of this adventure.
Horatio rates you as a comedy of errors.

Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 22:30
Verwijderd
Overigens (dit begint op topic volspammen te lijken) bestaan er ook boekjes met keuzemogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 14:32
Verwijderd
Ja, maar die boeken zijn toch anders. De interactie van de lezer is daarin veel minder en het boek ligt al helemaal voor je open. Je moet zelf bladeren en zoeken naar de passage waar je hoofdpersoon heengaat. Bij interactieve fictie voer je zelf de commando's van je hoofdpersoon in kan je niet stiekem spieken naar andere hoofdstukken

Bovendien hebben die boeken niet het spelelement van een puzzel oplossen en zelf denken, maar alleen het lezen en keuzes maken. Ik zie dit dan toch als een 'volgende stap'.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten